Frågor man vågar ställa

MERS var ju riktigt otrevlig när den först dök upp, men det var ju även SARS som hade 10% dödlighet 2002. Covid-19 i senaste omikronupplaga är en kraftigt försnällad variant av SARS. Förhoppningsvis har MERS gått samma väg.
 
Varför heter det "mini"räknare oavsett storlek och ej översättningsbart till calculator eller kalkylator?

OIP.nklEnK6kCnpJmmXSISZoQwHaHa
 
Varför heter det "mini"räknare oavsett storlek och ej översättningsbart till calculator eller kalkylator?

OIP.nklEnK6kCnpJmmXSISZoQwHaHa
För att alla är mindre än de gamla elektriska. Min pappa hade en liknade den här, men äldre. Brunaktig i kulör vad jag kommer ihåg. Vägde säkert 10 kg.

1671787026665.png
 
Den kallas "mini" för att den ersatte annat bös - allt i ett?
 
På tal om miniräknare. Jag vägrade lära mig gångertabellen i skolan. Varför lära sig det när det finns miniräknare sa jag....

Magistern sa att det finns ju ingen som går omkring med en miniräknare i fickan....

synd han inte lever längre för nu går dom flesta omkring med en smartphone i fickan som har miniräknare ?
 
På tal om miniräknare. Jag vägrade lära mig gångertabellen i skolan. Varför lära sig det när det finns miniräknare sa jag....

Magistern sa att det finns ju ingen som går omkring med en miniräknare i fickan....

synd han inte lever längre för nu går dom flesta omkring med en smartphone i fickan som har miniräknare ?
Som du dessutom inte ens behöver ta ur fickan, utan det är bara att fråga Siri/google/alexa och resten av gänget
 
På tal om miniräknare. Jag vägrade lära mig gångertabellen i skolan. Varför lära sig det när det finns miniräknare sa jag....

Magistern sa att det finns ju ingen som går omkring med en miniräknare i fickan....

synd han inte lever längre för nu går dom flesta omkring med en smartphone i fickan som har miniräknare ?
Det är ju förvisso bra att kunna när det inte finns / fungerar. Tänk en vecka strömavbrott.
Men då går det ju bra att räkna fram vad man behöver veta i huvudet. Knappast behöver man kunna tabellerna utantill.
 
Vad skall man ha för mobil?

Har kört Sony i många år, och varit jävligt nöjd på det stora hela, de har varit både användarvänliga och dam & fukttåliga. Dock mest kört lite dyrare varianter. Förra var en X Performance som varade i 6 år. Var fruktansvärt perfekt i 5 och ett halvt ungefär, innan batteriet gav sig. Men senast var ekonomin ansträngd och jag snål och köpte en instegsvariant. En 10 II.
Misstag. Den är bara lite över ett år gammal, och microfonen är slut (eller full å skit) vilket betyder att det inte går att tala samtal i den utan blåtandsheadset (inte alltid med) eller att köra på högtalare (inte alltid så fräscht om man är bland "folk").

Tillpå det är den LÅNGSAM, enligt specifikationerna borde instegsmodellen som ny leverera ungefär samma prestanda som min gamla kråsmodell från 6 år tidigare, till och med med mera minne. Men den är jävligt mycket långsammare, till och med mot X Performance på ålderns höst.

Som småbarnsförälder så vill man ju fånga en del ögonblick på bild/film, men när den här telefonjäveln vaknat så är ögonblicket förbi, utan undantag.

SÅ, vad skall man ha då?
Prioritet på pålitlighet, snabbhet, enkelhet, gärna lite batteritid. Nyskapande funktioner och dekor ger jag fan i.
Vill ha en bra kamera. Pixlar är ointressant, jag planerar inte att trycka upp något på en fotbollsplan, nästans allt producerat de senaste 15 åren har tillräckligt med upplösning för en skärm eller ett A4. Bra optik, förmåga att få skärpa i olika ljusförhållanden och en bra programvara är det som är intressant. Framförallt så skall det gå fort, när man trycker på knappen skall bilden vara tagen, omedelbart.

Ajfån? Nä, erfarenheten jag har av de är ingevidare.
 
Vad skall man ha för mobil?

Har kört Sony i många år, och varit jävligt nöjd på det stora hela, de har varit både användarvänliga och dam & fukttåliga. Dock mest kört lite dyrare varianter. Förra var en X Performance som varade i 6 år. Var fruktansvärt perfekt i 5 och ett halvt ungefär, innan batteriet gav sig. Men senast var ekonomin ansträngd och jag snål och köpte en instegsvariant. En 10 II.
Misstag. Den är bara lite över ett år gammal, och microfonen är slut (eller full å skit) vilket betyder att det inte går att tala samtal i den utan blåtandsheadset (inte alltid med) eller att köra på högtalare (inte alltid så fräscht om man är bland "folk").

Tillpå det är den LÅNGSAM, enligt specifikationerna borde instegsmodellen som ny leverera ungefär samma prestanda som min gamla kråsmodell från 6 år tidigare, till och med med mera minne. Men den är jävligt mycket långsammare, till och med mot X Performance på ålderns höst.

Som småbarnsförälder så vill man ju fånga en del ögonblick på bild/film, men när den här telefonjäveln vaknat så är ögonblicket förbi, utan undantag.

SÅ, vad skall man ha då?
Prioritet på pålitlighet, snabbhet, enkelhet, gärna lite batteritid. Nyskapande funktioner och dekor ger jag fan i.
Vill ha en bra kamera. Pixlar är ointressant, jag planerar inte att trycka upp något på en fotbollsplan, nästans allt producerat de senaste 15 åren har tillräckligt med upplösning för en skärm eller ett A4. Bra optik, förmåga att få skärpa i olika ljusförhållanden och en bra programvara är det som är intressant. Framförallt så skall det gå fort, när man trycker på knappen skall bilden vara tagen, omedelbart.

Ajfån? Nä, erfarenheten jag har av de är ingevidare.
Samsung har jag i blandade prisklasser till alla i familjen (A och S serierna, mest A som är de billigare) och dom har fungerat bra och håller os support länge. Batterierna verkar också hålla länge. Skulle vara optiken som är gränsen för dig, kläm och testa i butik så du får rätt

Har tidigare kört ett gäng Sony, en Alcatel och senast en Huawei på jobbet, rekommenderar ingen av dessa tillverkad på senare tid.
 
Samsung har jag i blandade prisklasser till alla i familjen (A och S serierna, mest A som är de billigare) och dom har fungerat bra och håller os support länge. Batterierna verkar också hålla länge. Skulle vara optiken som är gränsen för dig, kläm och testa i butik så du får rätt

Har tidigare kört ett gäng Sony, en Alcatel och senast en Huawei på jobbet, rekommenderar ingen av dessa tillverkad på senare tid.
Samsung verkar ju vara pop. Har en A50 på jobb och den verkar bra slö med klunkig programvara. Men den är något år och en lite enklare modell också.

Tänker mer på någon specifik modell, vad man skall leta efter.
 
Vad skall man ha för mobil?

Har kört Sony i många år, och varit jävligt nöjd på det stora hela, de har varit både användarvänliga och dam & fukttåliga. Dock mest kört lite dyrare varianter. Förra var en X Performance som varade i 6 år. Var fruktansvärt perfekt i 5 och ett halvt ungefär, innan batteriet gav sig. Men senast var ekonomin ansträngd och jag snål och köpte en instegsvariant. En 10 II.
Misstag. Den är bara lite över ett år gammal, och microfonen är slut (eller full å skit) vilket betyder att det inte går att tala samtal i den utan blåtandsheadset (inte alltid med) eller att köra på högtalare (inte alltid så fräscht om man är bland "folk").

Tillpå det är den LÅNGSAM, enligt specifikationerna borde instegsmodellen som ny leverera ungefär samma prestanda som min gamla kråsmodell från 6 år tidigare, till och med med mera minne. Men den är jävligt mycket långsammare, till och med mot X Performance på ålderns höst.

Som småbarnsförälder så vill man ju fånga en del ögonblick på bild/film, men när den här telefonjäveln vaknat så är ögonblicket förbi, utan undantag.

SÅ, vad skall man ha då?
Prioritet på pålitlighet, snabbhet, enkelhet, gärna lite batteritid. Nyskapande funktioner och dekor ger jag fan i.
Vill ha en bra kamera. Pixlar är ointressant, jag planerar inte att trycka upp något på en fotbollsplan, nästans allt producerat de senaste 15 åren har tillräckligt med upplösning för en skärm eller ett A4. Bra optik, förmåga att få skärpa i olika ljusförhållanden och en bra programvara är det som är intressant. Framförallt så skall det gå fort, när man trycker på knappen skall bilden vara tagen, omedelbart.

Ajfån? Nä, erfarenheten jag har av de är ingevidare.
Har just nu en oneplus Nord, helt ok med tanke på priset men saknar fortfarande min Google Pixel. En sådan blir det nästa gång nu när de börjat säljas "på riktigt" i Sverige. Min var en sidoimport för ett antal år sedan. Har plöjt mig igenom ett antal smartphones, Sony, HTC, Samsung, Oneplus mfl. men inget har slagit Googles lur.
 
Vad skall man ha för mobil?

Har kört Sony i många år, och varit jävligt nöjd på det stora hela, de har varit både användarvänliga och dam & fukttåliga. Dock mest kört lite dyrare varianter. Förra var en X Performance som varade i 6 år. Var fruktansvärt perfekt i 5 och ett halvt ungefär, innan batteriet gav sig. Men senast var ekonomin ansträngd och jag snål och köpte en instegsvariant. En 10 II.
Misstag. Den är bara lite över ett år gammal, och microfonen är slut (eller full å skit) vilket betyder att det inte går att tala samtal i den utan blåtandsheadset (inte alltid med) eller att köra på högtalare (inte alltid så fräscht om man är bland "folk").

Tillpå det är den LÅNGSAM, enligt specifikationerna borde instegsmodellen som ny leverera ungefär samma prestanda som min gamla kråsmodell från 6 år tidigare, till och med med mera minne. Men den är jävligt mycket långsammare, till och med mot X Performance på ålderns höst.

Som småbarnsförälder så vill man ju fånga en del ögonblick på bild/film, men när den här telefonjäveln vaknat så är ögonblicket förbi, utan undantag.

SÅ, vad skall man ha då?
Prioritet på pålitlighet, snabbhet, enkelhet, gärna lite batteritid. Nyskapande funktioner och dekor ger jag fan i.
Vill ha en bra kamera. Pixlar är ointressant, jag planerar inte att trycka upp något på en fotbollsplan, nästans allt producerat de senaste 15 åren har tillräckligt med upplösning för en skärm eller ett A4. Bra optik, förmåga att få skärpa i olika ljusförhållanden och en bra programvara är det som är intressant. Framförallt så skall det gå fort, när man trycker på knappen skall bilden vara tagen, omedelbart.

Ajfån? Nä, erfarenheten jag har av de är ingevidare.
Jag läste på ordentligt och grävde i prestanda kontra pris och att den skulle ha batteritid och inte överhetta osv. Mellansegment prismässigt. Blev Motorola G100. Går utmärkt att roota om man vill det.
 
Har just nu en oneplus Nord, helt ok med tanke på priset men saknar fortfarande min Google Pixel. En sådan blir det nästa gång nu när de börjat säljas "på riktigt" i Sverige. Min var en sidoimport för ett antal år sedan. Har plöjt mig igenom ett antal smartphones, Sony, HTC, Samsung, Oneplus mfl. men inget har slagit Googles lur.
Det kanske är något att titta på.
Verkar dyr (6an) per spec, men det kanske är det som behövs? ?
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top