Frågor man vågar ställa

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Något som någon mer tekniskt bevandrad säkert kan motivera men jag har svårt att greppa.

Varför måste jag numera skriva in personnummer med 12 siffror precis överallt istället för 10?
Det är inte så överallt, långt ifrån. Dessutom brukar det räcka med tio siffror sen fyller sidan innan 19 per automatik. Finns såklart undantag som försäkringskassan.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Något som någon mer tekniskt bevandrad säkert kan motivera men jag har svårt att greppa.

Varför måste jag numera skriva in personnummer med 12 siffror precis överallt istället för 10?

Inte ens en statsanställd byråkrat tror väl att jag skulle vara född 1871, men i några fall kanske man vill försäkra sig om huruvida personen tex är född 2021 eller 1921. Vilket iofs för det mesta borde vara självklart från sammanhanget.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Något som någon mer tekniskt bevandrad säkert kan motivera men jag har svårt att greppa.

Varför måste jag numera skriva in personnummer med 12 siffror precis överallt istället för 10?

Det började långt efter år 2000, så det har inte med saken att göra i alla fall (någon föreslog det för mig när jag ställde frågan)
Det är inte heller för att folk har börjat bli exeptionellt gamla på senare tid.

Men vi har väl haft ett par stycken i Sverige som har närmat sig 120 på papperet.

Det måste vara för att det är kränkande att bli frågad om man ska ha en pensionärslägenhet eller en studentlägenhet när man fyller i formulären....
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Något som någon mer tekniskt bevandrad säkert kan motivera men jag har svårt att greppa.

Varför måste jag numera skriva in personnummer med 12 siffror precis överallt istället för 10?
Antagligen för det ursprungliga knepet att skilja på
folk födda 1921-05-06 personnummer 210506+1234 (? kan inte exempel på de 4 sista)
och
folk födda 2021-05-06 personnummer 210506-1234 (? kan inte exempel på de 4 sista)
funkar dåligt på datorer, tror + inte är någon höjdare i MS Windows.
Så för att skilja på riktigt gamla och barn så blev det enklast med 12 siffror.
Har ju förkommit 107-åringar som fått kallelse om att i höst är det dags börja i skolans 1:a klass.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag provado frysen en mix efter detta o är slumpmässigt vilka som fryser.

Man får ha ren boz i dessa temper , starkvinsglöggen/bozet frös oxå

Starkbozet gick o hålla flytande genom att kela/sova med flaskan
Jag har också provat med ölflaska i frysen över natten .... flaskan sprack. Surprise , surprise ...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Antagligen för det ursprungliga knepet att skilja på
folk födda 1921-05-06 personnummer 210506+1234 (? kan inte exempel på de 4 sista)
och
folk födda 2021-05-06 personnummer 210506-1234 (? kan inte exempel på de 4 sista)
funkar dåligt på datorer, tror + inte är någon höjdare i MS Windows.
Så för att skilja på riktigt gamla och barn så blev det enklast med 12 siffror.
Har ju förkommit 107-åringar som fått kallelse om att i höst är det dags börja i skolans 1:a klass.

Fast det problemet borde ju rimligtvis ha funnits i alla tider, i alla fall sedan datorerna blev vanliga.
Det är ju först på senare år man har infört det.

Och för att vara petig så¨är det väl bara ett personnummer om det är 10 siffrigt?
Det var så standarden skrevs.

"De sex första siffrorna består av personens födelsedatum noterat som år (utan sekelangivning), månad och dag. De tre första siffrorna efter skiljetecknet är personnumrets födelsenummer, som består av ett löpnummer där tredje siffran anger personens kön – jämn siffra för kvinnor och udda för män. Fram till 1990 visade födelsenumrets två första siffror var personen fötts. Den sista siffran är en kontrollsiffra som infördes 1968 i samband med att personnumren datoriserades."
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Antagligen för det ursprungliga knepet att skilja på
folk födda 1921-05-06 personnummer 210506+1234 (? kan inte exempel på de 4 sista)
och
folk födda 2021-05-06 personnummer 210506-1234 (? kan inte exempel på de 4 sista)
funkar dåligt på datorer, tror + inte är någon höjdare i MS Windows.
Så för att skilja på riktigt gamla och barn så blev det enklast med 12 siffror.
Har ju förkommit 107-åringar som fått kallelse om att i höst är det dags börja i skolans 1:a klass.

Mah undrar ju om dom fått barnbidrag i 7 år fram till dess. :va
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Mah undrar ju om dom fått barnbidrag i 7 år fram till dess. :va
Nja barnbidrag är statligt.
Kommunerna sköter skolan. Och då kan en 107-åring få kallelse till skolstarten i en kommun som inte lyckats skilja de gamle från de unga.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Nån som testat tältkamin ? Är de lätta få drag i skorstenen med tanke på det är så smalt rör på dem ?
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Nope men en arbetskamrat har köpt en gasol värmare o pryder nu mera storarumet med en gasoltubs på golvet?
Ok tänkte ha den i en typ övernattningsstuga väldigt liten stuga inte större än tält mest för torka upp och få lite värme höst och vår .Gasol blir varmt men ganska fuktigt med
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Ok tänkte ha den i en typ övernattningsstuga väldigt liten stuga inte större än tält mest för torka upp och få lite värme höst och vår .Gasol blir varmt men ganska fuktigt med
Gammal sida men hitta en "Laxen så har du en bra kamin.

Oklart om detta är kinakopior, dyra var de i alla fall jämfört med de som såldes ut av FM.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Gammal sida men hitta en "Laxen så har du en bra kamin.

Oklart om detta är kinakopior, dyra var de i alla fall jämfört med de som såldes ut av FM.
Det är väl samma- eller mycket likt - kaminen som nu byggs ihop på bla Väderstadverken till Ukraina https://www.atl.nu/sa-bygger-du-vaderstads-faltkamin-till-ukraina
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Svetsa dit dubbelvägg som kan ha sand eller småsten i som tas lokalt för viktens skull

Går ju även att ha vatten i manteln men då måste man ordna med ångventiler på ett säkert sätt ,tänk tryckokare.

Två oberonde metallrör eller temptålig siliconslangar som leder ut ånga utanför kyffe,tält eller watever
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top