Frågor man vågar ställa

Jag anser att det är skamligt av verkstaden att ens antyda att du ska betala kabeln.

Den fungerade när du lämnade in bilen, dom hade sönder den vid en garantireparation.

Vad är det för bil? 1220 jorå för en kabel är rätt mastigt det med, hade det varit 1220 svenska pesetas hade jag kanske inte orkat bråka om den.
Håller med till 100% att det är skamligt av dem, men fråga är FÅR de ta betalt för stumpen?

Garantipapprena ligger i bilen så jag kan inte kolla för tillfället exakt vad som står i vilkoren men tvekar att det står specifikt vad som gäller grejer som går sönder under garantifall i dem.

Bilen är en Mitsubishi Outlander PHEV.
 
Håller med till 100% att det är skamligt av dem, men fråga är FÅR de ta betalt för stumpen?

Garantipapprena ligger i bilen så jag kan inte kolla för tillfället exakt vad som står i vilkoren men tvekar att det står specifikt vad som gäller grejer som går sönder under garantifall i dem.

Bilen är en Mitsubishi Outlander PHEV.

Tala om för verkstaden att du tänker höra med konsumentvägledaren om dom har rätt att ta betalt för sån't dom lagar sönder.
Vill dom fortfarande ha betalt för sladden så kontaktar du konsumentvägledaren.

Jag är ganska säker på att någon verkstad skulle ha det som affärs-idé att laga sönder saker som kunden sen får betala om det vore så att dom kunde det.
 
Tala om för verkstaden att du tänker höra med konsumentvägledaren om dom har rätt att ta betalt för sån't dom lagar sönder.
Vill dom fortfarande ha betalt för sladden så kontaktar du konsumentvägledaren.

Jag är ganska säker på att någon verkstad skulle ha det som affärs-idé att laga sönder saker som kunden sen får betala om det vore så att dom kunde det.
Jo jag ringde redan konsumentvägledaren och han sade att det är ett tolkningsfall mellan;
- verkstaden kan inte byta utan att ha sönder VS importören vägrar betala något annat än batteri - Deras tolkning var att kontakta konsumentnämnden och gå den långa vägen i ärendet.
Resultat: Verkstaden vill ha problemet bort från sin nacke; ring kund och lägg kostnaden på den stackaren. Kunden; läs jag, måste bete mig som en Karen med dem ...:4skrika
Är det längre garanti på batteriet än resten av bilen? Eller hur kan kabeln inte vara inkluderad i en garantireparation?

Ja batteriet har längre garanti än bilen ... dock så har problemet uppstått på grund av batteribytet ... Jag vet inte vad som är lagligt rätt eller fel i ett sånt här fall.
 
Jo jag ringde redan konsumentvägledaren och han sade att det är ett tolkningsfall mellan;
- verkstaden kan inte byta utan att ha sönder VS importören vägrar betala något annat än batteri - Deras tolkning var att kontakta konsumentnämnden och gå den långa vägen i ärendet.
Resultat: Verkstaden vill ha problemet bort från sin nacke; ring kund och lägg kostnaden på den stackaren. Kunden; läs jag, måste bete mig som en Karen med dem ...:4skrika


Ja batteriet har längre garanti än bilen ... dock så har problemet uppstått på grund av batteribytet ... Jag vet inte vad som är lagligt rätt eller fel i ett sånt här fall.
Ja, ibland måste man...
Som sagt, hade det varit en rimlig peng för sladden hade jag nog inte bråkat, men nu var den ju dessutom ohemult dyr, utöver att det var verkstaden som lagade sönder den.

Jag har svårt att se varför en kabel ska kosta så mycket om den inte är inlindad i solitt guld med diamantbeprydda kontaktstycken, och är den det borde verkstaden hanterat den försiktigare....

Min gissning är att en mekaniker som inte visste vad den kostade klippte av den, ELLER att nya batteripacken har en annan anslutning så att den inte passar
 
Ja, ibland måste man...
Som sagt, hade det varit en rimlig peng för sladden hade jag nog inte bråkat, men nu var den ju dessutom ohemult dyr, utöver att det var verkstaden som lagade sönder den.

Jag har svårt att se varför en kabel ska kosta så mycket om den inte är inlindad i solitt guld med diamantbeprydda kontaktstycken, och är den det borde verkstaden hanterat den försiktigare....

Min gissning är att en mekaniker som inte visste vad den kostade klippte av den, ELLER att nya batteripacken har en annan anslutning så att den inte passar
Nej problemet var att den var fastärgad ... det lär vara så på ungefär hälften av alla dessa bilar! märkligt att de inte beställde en direkt då när de visste om det eller ännu bättre kollade det när bilen var inne på batterimätning för en månad sedan och de redan visste om att de skulle byta batteri ... :3freak nå, int kan man kräva allt för mycket av en verkstad som tar 125€/h i normala fall ...

Jag skall ta bilder på skitet och ladda upp de sen när jag åker efter bilen bara dyrkabeln har kommit och bilen är funktionsduglig igen ...
 
Sådär! Då står min hybridbil på verkstad och får nytt drivbatteri på garanti. Batteriet hade tappat 31% i kapacitet inom garantitiden vilket ledde till bytet!

Nu en fråga; när de bytte batteriet så hade DC-laddkabeln ärgat fast i batteriet, nu vill de lägga kostnaden på kabeln på mig! Är det normalt att man gör så?
I min värld så ser jag det på det viset att det är batterirelaterat då de inte kunde byta batteriet utan att ha sönder kabeln. Skall jag bestrida det eller är det ingen ide? (kabelstumpen kostar 1220€ ...)
1220€. :näsblod

Jag hade nog ifrågasatt. Men jag är inte insatt i hur dina chanser till att få rätt ser ut.
 
Alltså förlåt, 1200€ för en laddkabel, är kärnkraftverket inkluderat då eller?
 
Man hade ju kunnat dränka kabeln i oxidlösare för en månad sedan, ser det ut så på hälften av bilarna så är ju inte problemet okänt för verkstaden
 
Alltså förlåt, 1200€ för en laddkabel, är kärnkraftverket inkluderat då eller?
Helt i pris med finska kärnkraftverk … ?det är högspänningskabeln mellan batteriet och Dc kontakten på bilen … tillverkningskostnad max 150€ , men original krävs för att jag ska få fortsatt garanti på batteripaketet?
 
En fråga till relaterat till mitt dilemma ovan, vad betyder PVA i service sammanhang? Fick
detta svar av en annan mekaniker
"Man får göra PVA och få det godkänt, har man bara bilder på det så brukar det inte vara några problem."
 
Den optimala bitssatsen finns kanske inte men hitta en god kandidat häromsistens Men..

QZ S1 tror jag dom heter, vad används dom till? Inte första gången jag ser dom men tror aldrig jag hittat något att stoppa dom i under mina 25 tekniska år.

Fyrkantsbits:

61Bb-gWXwtL.jpg
 
Har faktiskt nytta av fyrkantsbits för att testa gamla hastighetsmätare och varvräknare.
Dom som drivs av en wire med fyrkantändar.
Annars är Robertson skruvar ovanliga utom i Kanada.
Men har du en T-Ford byggd i Kanada behöver du fyrkantbits.
 
Ja, Canada och Frankrike? lär använda dom där fyrkants skruvarna, ofta på träskruv också.

Första gången jag träffade på dom var i norra USA där jag förvånades över dom i en fönsterkarm.

Sedan träffade jag på dom på en cykelkärra jag skulle montera, så jag slipade ner en gammal syl med konisk fyrkantig klinga tills den passade...
Hade det varit normala skruv hade jag bytt ut dom, men det var ju givetvis en specialskruv.
 
Vadfalls? Har du något exempel?

Tyckte denna var rätt phet, asken är ett frågetecken men tänker att 4-kantbitsen byts ut till spårmejsel, 3/8"-adapter och något mer om det får plats.

Ironside%20201277%20Kraftbitssats.jpg
Exempel o exempel. Jag ser bara vad för skruv som plåtslagarna monterar sina saker med på jobbet, o dom små färgade skruven som håller fönsterbleck smygar o omfattniningar har skruvar med 4 kants bits.

Tror det är för att själva skallen kan vara mindre med 4 kantbits än med ex stjärna eller torx. Är ej helt säker här.
 
Exempel o exempel. Jag ser bara vad för skruv som plåtslagarna monterar sina saker med på jobbet, o dom små färgade skruven som håller fönsterbleck smygar o omfattniningar har skruvar med 4 kants bits.

Tror det är för att själva skallen kan vara mindre med 4 kantbits än med ex stjärna eller torx. Är ej helt säker här.
Jag tror att det är för att få sälja en jävla bits till. Men ja, typ rännkroksskruv / bleckskruv / pilaster brukar kunna ha robertson.
 
Skall vi införa kamel pass o stänga ned världen nu igen??

Saxat ur samnytt men dom hänvisar till andra källor.



Det är experter inom den brittiska hälsomyndigheten UK Health Security Agency som har utfärdat varningen gällande landets stora fotbollsfans, rapporterar Daily Mail. Myndigheten uppger att man kan drabbas av Mellanösterns respiratoriska syndrom (Mers-CoV), som även kallas kamelinfluensan, när man har nära kontakt med kameler.

Risken för att drabbas ska vara liten, men då många vm-besökare har passat på att rida på kameler under resan ser experterna ändå att risken finns. Nära kontakt med en människa som smittats av Mers-CoV kan också leda till att man smittas. Typiska symtom för sjukdomen är hosta, feber och kräkningar. Över en tredjedel av alla drabbade uppges ha dött av sjukdomen.

En typ av coronavirus

Myndigheten har varnat brittiska läkare att ”vara uppmärksamma” på möjligheten att återvända VM-fans som visar tecken på sjukdom, rapporterar The Times.

I ett sammanfattningsmeddelande står det: ”Risken för infektioner för invånare i Storbritannien är mycket låg men kan vara högre hos dem som exponeras för specifika riskfaktorer inom regionen – såsom kameler.”

Viruset, som först upptäcktes 2012, har drabbat 2 600 personer i världen och enligt WHO har de allra flesta varit på den arabiska halvön. Totalt har bara fem fall av Mers-CoV rapporterats i Storbritannien. Det senaste fallet upptäcktes i augusti 2018.

Endast kameler, fladdermöss och människor kan drabbas av viruset som är ett slags coronavirus.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top