Frågor man vågar ställa

Jag såg imorse med glasögon i.a.f., ska kalla dom lite unikt Piff & Puff.. tror det var vår familj som kom på det - sen vette f-n vad namnet grävlingar har i träden att göra men men.

20220819-062258.jpg


20220819-062346.jpg
 
Jag såg imorse med glasögon i.a.f., ska kalla dom lite unikt Piff & Puff.. tror det var vår familj som kom på det - sen vette f-n vad namnet grävlingar har i träden att göra men men.

20220819-062258.jpg


20220819-062346.jpg
Vi brukar ha såna här hemma också ?...
...i 2-3 dagar innan katterna tar dem och vi hittar dem i bitar spridda över hela gården. :3freak
 
Vi brukar ha såna här hemma också ?...
...i 2-3 dagar innan katterna tar dem och vi hittar dem i bitar spridda över hela gården. :3freak

Jo vi har mördarmaskinen här hemma också, häromåret låg det en stolt placerad korre utanför dörren utan huvud =/ En gång ingen gång eller hur var det?

Fåglarna och en o annan ödla har det värre, hon ser rätt oskyldig ut mellanåt:

Resized-20190925-0850211.jpg


..medan här säger hon -Ska du ha en smäll? , förmodligen. Brorsan Jamie i bakgrunden är mer utav en livsnjutare och blir helst serverad:

Resized-20211231-184822.jpg
 
Det mest konstiga någon av katterna har släpat in är en oskadd björktrast. Hur hon fick den genom kattluckan utan att skada den vet jag inte.
Jag blev väldigt överraskad när jag kom in i vardagsrummet och fågeln plötsligt lyfte från golvet och flög till köket.
 
Det mest konstiga någon av katterna har släpat in är en oskadd björktrast. Hur hon fick den genom kattluckan utan att skada den vet jag inte.
Jag blev väldigt överraskad när jag kom in i vardagsrummet och fågeln plötsligt lyfte från golvet och flög till köket.

För många år sedan innan jag flyttade hemifrån växte jag upp på landet.
Vi hade en katt som en gång kom in med en levande huggorm. Då blev morsan lite stirrig.
En gång kom katten in med en harunge som den släppte och den sprang runt ganska länge innan vi fick tag på den.
 
Det är därför jag gillar katter, dom låter sig icke bli domesticerade, dom är jägare och dom glömmer det aldrig oavsett hur feta och lata dom har blivit av köpt kattmat.

En katt bestämmer själv om den tycker om dig, och gör den det har du en vän för evigt

Dock är jag lite kattallergisk, men det talade jag aldrig om för min förra katt...
 
Det är därför jag gillar katter, dom låter sig icke bli domesticerade, dom är jägare och dom glömmer det aldrig oavsett hur feta och lata dom har blivit av köpt kattmat.

En katt bestämmer själv om den tycker om dig, och gör den det har du en vän för evigt

Dock är jag lite kattallergisk, men det talade jag aldrig om för min förra katt...
Vad fan har jag gjort då, gillar verkligen inte katter är 100% hund/häst människa men inte ens mitt navelludd gillar katter. Men av någon anledning skall kräken upp i knät stryka sig mot mej miaua vänligt o fan vet.. E de champot dom gillar tro?
 
Hur hör man ventilknack/skrammel på en V-twin?
Eftersom jag är helt ovan vid icke-radfyror så vet jag inte riktigt vad som är normal ljudbild i de här motorerna.
Tycker det tickar i motorn vid gaspådrag, o i samband med de små vibrationerna som finns i de här hojarna, har jag svårt att avgöra vad som är perfekt balans i motorgången.
Om det varit en moped, skulle jag tolka det som att den "fyrtaktade", som man sa förr.
 
Jag lutar mer åt att det är pumpen. Frågan är väl om man skjutit topplockspackningen nu när motorn kokade (glömde skriva det i första inlägget) utan att jag såg det direkt, vet inte hur långt jag körde så, tempmätaren kollar man ju bara på ibland.

Hur som helst hade jag slangen vid termostaten (som jag tog bort för att utesluta den) på löst där och startade sedan bilen. Tog loss slangen och flödet ut där var ju inte direkt överdådigt, men jag vet ju inte hur det ska vara, inget man direkt brukar syssla med att kolla flödet på vattenpumpen i bilen :hihi

Får väl skaffa en sats och byta kamrem samtidigt, är nog dags. Eller skrota den, men frugan gillar den så det är inte ett tvärenkelt beslut. Har kollat en video senaste timmen, verkar ju inte så svårt att byta kamremmen, bara alla 25 år gamla skruvar lossar som de ska...
Trångt satan, men fick loss (och dit) det till slut. Kan nog säga att jag hittat felet. Hoppas att alla skruvar kom dit som de skulle så man inte åker på motorras inom en nära framtid. Spännrullen för kamremmen är ett satans skit i alla fall, eller man kanske får skylla på avståndet till hjulhuset. Med rätt verktyg är det nog lättare, men har man en T45 på 1/2" där den i stort sett tar i plåten utan att man fått dit spärrskaftet så har man problem. Löste det med hjälp av en rörtång. Men inte smidigt.

1661687601014.png
 
Om jag har en aluminiumplåt som är 1000x600 och vill bocka den på längden till 90° utan innehav av bockningsmaskin, hur gör jag då?
Min egen tanke är att spänna fast den på kanten av en skiva (änden på släpet?) och sen pressa med något utanför skivan. Jag känner att jag inte hittar rätt prylar här hemma...
 
Om jag har en aluminiumplåt som är 1000x600 och vill bocka den på längden till 90° utan innehav av bockningsmaskin, hur gör jag då?
Min egen tanke är att spänna fast den på kanten av en skiva (änden på släpet?) och sen pressa med något utanför skivan. Jag känner att jag inte hittar rätt prylar här hemma...

Helt riktigt, du spänner fast den på släpet.

Sedan åker du till någon som har en bockmaskin.
 
Lagom långt mellan gångjärnen på baklämmen på släpet så kan det funka att fälla upp/ner lämmen...
 
Om jag har en aluminiumplåt som är 1000x600 och vill bocka den på längden till 90° utan innehav av bockningsmaskin, hur gör jag då?
Min egen tanke är att spänna fast den på kanten av en skiva (änden på släpet?) och sen pressa med något utanför skivan. Jag känner att jag inte hittar rätt prylar här hemma...
Går ganska bra att spänna fast den med en planka, ett par bra tvingar och en bordskant.
Sen med en gummiklubba en liten bit i taget hela längden. Går hyfsat med 2mm al-plåt.
Den femte bocken du gör blir riktigt skaplig. Men hitta nån med en bockmaskin är bättre.
 
Riktmärken för årsförbrukning av el i en dragig och dåligt isolerad 70-talsvilla med direktverkande elvärme i Norrland?
Dushande tonåringar finns EJ i huset, däremot två frusna vuxna.
 
Riktmärken för årsförbrukning av el i en dragig och dåligt isolerad 70-talsvilla med direktverkande elvärme i Norrland?
Dushande tonåringar finns EJ i huset, däremot två frusna vuxna.

Jag tror det beror ganska mycket på hur stor villan och så är Sverige ett väldigt långt land där Norrland utgör 2/3-delar av längden.

Jag har ett hus från 30-talet på 85 kvadratmeter med sågspån i väggarna, förra året förbrukade vi 18000 kWh på två vuxna och ett barn, nu bor jag ensam här med dottern varannan vecka och jag tror jag kommer landa på 14000 kWh om jag inte åker på semester i december för då är jag nog nere på 12000 kWh.

Värmer med luft-luft värmepump och de kallaste månaderna även direktverkande el.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top