Frågor man vågar ställa

Skall göra squich band i 3 cyl 2T topp och just nu ligger den planad i fräsen, squich banden borde ju gå att göra med ursvarvnings verktyg. Problemet är att jag inte kan finna något 12mm vinklat skär verktyg.

Är kanske enklast att ta en 12mm pinfräs o helt sonika slipa rätt vinkel på denna o sedan köra squich banden i dom 3 förbränningsrummen.

Kan inte sätta toppen i svaren då toppen är förstora för avståndet mellan Chuck centrum o sliden.

Någon med idéer??
 
Skall göra squich band i 3 cyl 2T topp och just nu ligger den planad i fräsen, squich banden borde ju gå att göra med ursvarvnings verktyg. Problemet är att jag inte kan finna något 12mm vinklat skär verktyg.

Är kanske enklast att ta en 12mm pinfräs o helt sonika slipa rätt vinkel på denna o sedan köra squich banden i dom 3 förbränningsrummen.

Kan inte sätta toppen i svaren då toppen är förstora för avståndet mellan Chuck centrum o sliden.

Någon med idéer??

Ja, det är bara slipa.

Snabbstål som i en gammal pinnfräs eller en gammal borr är bra material till att slipa ett stål.
 
Svar ja, i korthet.

Dock kan det förstås bli andra konsekvenser som utvisning och/eller straff i hemlandet, men immunitet är immunitet. Detta för att ett land inte skall kunna sätta åt ett annat lands diplomater, dvs en internationell överenskommelse för att upprätthålla relationer länder emellan.

Däremot händer det ju att vissa personer förklaras oönskade och skickas hem, Sverige har tex utvisat ett gäng ryska och kinesiska ”diplomater” bara de sista åren…


Detsamma gäller för övrigt vår egen statschef, som pga börd åtnjuter straffrihet. Statskassan har gått miste om stora penningbelopp i form av uteblivna hastighetsböter där, enligt säkra källor.
Fyfan.
Borde finnas internationella brottsåtal vid allvarligare saker.
 
Fyfan.
Borde finnas internationella brottsåtal vid allvarligare saker.

Det ligger i sakens natur att småbrottslingar eller för den delen yrkesbrottslingar sällan är diplomater.

Det här systemet finns för att underlätta ländernas kommunikation och relationer. Missbrukas det någon gång? Ja, det kan man nog slå fast - när det gäller tex trafikbrott och liknande. Men händelserna sker ju och de blir hemskickade/utbytta om de upprepas och det vill ju väldigt få.

Mer skrämmande är väl det faktum att ungefär 1/3 av Rysslands diplomater i Sverige i själva verket är agenter för FSB och/eller GRU. Dvs spioner. Detta enligt SÄPO-s offentliga bedömning.
 
Varför kostar Africa Twin, XRV750, runt tre gånger så mycket som en Transalp XL600V? Jag tänker årsmodellerna runt 88-98.

Är det så enkelt att Africa är "den stora". Eller är den en tre gånger bättre hoj?

Det som får mig att fundera är när man tittar på specifikationerna så är de ganska snarlika, skiljer 100-150cc, 10häst men också 30-35kg, så prestandan? Fjädringsväg snarlik, 17/21 hjul osv.
Det som ser ut att vara till XRVs fördel vid äventyrsåka är att den har större tank.
 
Det är nog för den lugna trygga motor karaktären på 750 o inte minst att 750,n är ännu svårare att slita ut än 600..

Har själv jagat efter afrikatwinn, s på småvägar och det går att hålla duktigt fart med det gammla härket.

Sedan finns ju en gämförelse på dintub med gammla o nya afrikatwinn o trots 20 års skillnad var det väll enbart broms kraften och framgaffel som skilde dessa åt.. Så 750,n är ett rent kap mot nya 1000
 
Någon som har testat black widowe header till yamaha genisis motorn yzf 750/1000/gts/fzr 1000?

Är ganska säker på att mitt avgas spjäll skramlade sönder i torsdags. Kanske väntat efter 5000 mil.


Upgraded Performance Down pipes/Headers
Fits: Yamaha YZF1000R Thunderace 1996, 1997, 1998, 1999, 2000, 2001, 2002, 2003 models.

  • Designed for improved performance with significant weight savings.
  • Weight : 3.8 Kilos (8.4 lbs), Saving over 7 kilos ( 15 lbs ) on the original headers.
  • A common fault on the Thunderace is the Exup valve seizing, resulting in broken control cables and power loss.
  • These upgraded headers are design to out perform the original headers with no Exup valve.
  • Developed in 2019 we have brought the Thunderace exhaust up to date using 21st Century Technology.
  • No re-jetting/modifications required for bikes on standard settings.
  • Made from race specification 304 grade stainless steel, ultra light with maximum performance.
  • Four engine port gaskets included.
  • This will accept your standard Yamaha end can/silencer or any aftermarket silencer designed for your Thunderace.
  • Remove the exhaust control cables, leave the electric motor in place. No fault codes will show.
  • 2 Year Black Widow Warranty
Frequently asked questions.



My original exhaust has an EXUP Valve, yours does not have the valve will it lose performance ?

There will be no power loss, by using the latest exhaust design the Exup valve is no longer a requirement.



My friend removed his Exup valve from the original headers and it now performs badly.

Yes, this is correct, the original headers use a large cast iron chamber, the original can not be converted to work without the valve, removing the valve from the original headers will cause power loss.



When the original Exup valve is fixed in place there is a power loss as certain RPM. Will yours have the same problems.

The original valve will cause problems when secured in only one position, the chamber and valve for the Exup does not allow for it to be in a permanently fixed position.



My EXUP valve has a servo motor connected to it, will it give a fault code if I remove it?

We recommend leaving the exhaust servo motor in place, by only removing the drive cables no fault code will appear. If the servo motor is unplugged from the wiring loom a fault code will show on the rev counter on start up. Servo buddies can be used if you wish to remove the servo and do not want a fault code to display.



I have a silencer/muffler that fits the original bolt type flange will it also fit yours?

Yes, any silencer/muffler that fits the original Yamaha headers will also fit ours. We use the same exact style connection with the same bolt on fitment.

Screenshot_20210912_135804_com.ebay.mobile.jpg
 
Varför kostar Africa Twin, XRV750, runt tre gånger så mycket som en Transalp XL600V? Jag tänker årsmodellerna runt 88-98.

Är det så enkelt att Africa är "den stora". Eller är den en tre gånger bättre hoj?

Det som får mig att fundera är när man tittar på specifikationerna så är de ganska snarlika, skiljer 100-150cc, 10häst men också 30-35kg, så prestandan? Fjädringsväg snarlik, 17/21 hjul osv.
Det som ser ut att vara till XRVs fördel vid äventyrsåka är att den har större tank.

Jag har haft båda i någorlunda modern tid.

Inte en chans att XRV750 är i närheten av tre ggr så mycket hoj som XL600V även om den förstnämnda onekligen drar det längsta strået i de flesta sammanhang.

Visst både känns och upplevs XRV750 som den större och rejälare modellen de båda emellan. Något högre sittställning och bättre/fastare fjädring. Motorn är småmysig i båda men prestandan mycket riktigt snarlik. Inte ens vridet upplevs direkt bättre i den större. Transalp vinner mycket på låg utväxling och något lägre vikt.

XL600V har egentligen bara två problem och det är först och främst fjädringen. Alldeles för mjuk för ens grusväg med större potthål och mycket vindkänslig och orolig i motorvägsfart. Sedan har vi bromsarna. De är verkligen jättedåliga. Fast de knappa fartresurserna och den gungiga fjädringen gör ändå sitt till för att hålla nere farten.

Sammanfattningsvis gillar jag faktiskt ändå XL600V mer trots bristerna. Inte värt merkostnaden för en XRV750 numera rent objektivt sett.
 
Africatwinnen är mer om man håller sig till landsväg eller så.

Dom 150 extra kubiken ger lite mer på landsväg men vikten gör den sämre som äventyrsmoppe till fiskesjön.

Effektskillnaden är löjligt liten mellan dom två annars.

Båda är ganska slöa hojar där den ena är lätt o pigg medans den andra större är lite starkare men tung
 
Har någon köpt en Snell hasplåt från xl moto till 660 tenere?
Dom visar bara exempelbild så nyfiken hur dom ser ut.
 
Vad händer om jag monterar en stötdämpare uppochned?
Enkel typ, Showa, Sachs eller liknande utan gasbehållare och krafs.
 
Om man ska använda sin svenskregistrerade bil utomlands en längre tid, måste man då ändå betala fordonsskatt i Sverige?
 
Om man ska använda sin svenskregistrerade bil utomlands en längre tid, måste man då ändå betala fordonsskatt i Sverige?
Hjälper detta dig:
 
Om man ska använda sin svenskregistrerade bil utomlands en längre tid, måste man då ändå betala fordonsskatt i Sverige?
Fredagsölen kom tidigt den här veckan! :öl

Well, vill du att försäkringen skall gälla så... dvs det kostar att åka lagligt med svenska plåtar - om du nu inte är skriven i annat land skickas dina kvarlevor till din svenska adress.
 
Fredagsölen kom tidigt den här veckan! :öl

Well, vill du att försäkringen skall gälla så... dvs det kostar att åka lagligt med svenska plåtar - om du nu inte är skriven i annat land skickas dina kvarlevor till din svenska adress.
Landet ifråga är Turkiet, så utanför EU.
Bilpriserna där ligger ca 10 gånger högre än i Sverige, och det finns inga möjligheter att regga in en importerad bil där. Man kan använda sin EU-bil i upp till två år, men man måste betala Turkisk fordonsskatt vilket för utländska bilar beräknas till ca halva bilens värde...

Tänkte att man kan köpa en gammal skruttig diesel för några tusenlappar här i Sverige och köra ner den, men skatten är galet hög på gamla dieslar. Speciellt med tanke på att bilen kanske bara används några gånger per år.

Knivigt att lösa.
 
Inte varar skriven
er du vara skriven i Turkiet? Personligt eller jobb? Man lär kunna få väldigt många taximil för den typen av pengar. Köra bil själv där, ryyyys!
Kommer du vara skriven i Turkiet? Personligt eller jobb? Man lär kunna få väldigt många taximil för den typen av pengar. Köra bil själv där, ryyyys!
Inte vara skriven där, bara åka ner nån gång per år.
Angående att köra i Turkiet tycker jag det inte är så farligt. Man kör defensivt och håller ögonen öppna så går det bra.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top