Frågor man vågar ställa

Vad tänkte du på då? :) Jag är novis men före dessa byten har det i.a.f. fungerat ett gäng år. Felet har visat sig ungefär lika = osäker funktion typ glapp på/av/på eller svag magnetism och då har den alltid ramlat ner till 15V komma något. Finns en justerskruv på nättaggregat men verkar vara finjustering då det knappt händer något, ungefär +/- 0.2V.

Magneterna är nu även utbytta och bättre skyddade, inget haveri ännu.
 
Om du inte har frihjulsdiod (även kallad skyddsdiod) på magnetspolen, får du en jäkla spänningsspik när du bryter strömmen. När den så småningom lyckats hacka bort tillräckligt mycket på brytarkontakten så blir brytningen osäker. Då kan spänninsspiken leta sig tillbaka till kraggen och sabba den.
 
Applicera snabblim och snabbhärda genom att strö på bakpulver. Bikarbonatet tillsammans med bindemedlet blir en form av armering. Min Bandit-kåpor lagade på det sättet har hållit i snart 20 år.

Det finns anledning att jag gillar nakenhojar... Kåporna har lagats lite fler gånger än de borde. Jag tror att det var första gången bakpulver och en kakburk var del av det som skulle utföras i garaget och inte enbart distraktion.
FB_IMG_1587492597688.jpg
FB_IMG_1587492602841.jpg
 
Om du inte har frihjulsdiod (även kallad skyddsdiod) på magnetspolen, får du en jäkla spänningsspik när du bryter strömmen. När den så småningom lyckats hacka bort tillräckligt mycket på brytarkontakten så blir brytningen osäker. Då kan spänninsspiken leta sig tillbaka till kraggen och sabba den.

Aha, ja du det har jag inte en susning om dessa har faktiskt. Det kommer ut två tåtar logiskt nog från magneten och där finns ingen diod utan då ska den i sådant fall vara ingjuten med det övriga magiska i epoxi eller vad dom använder.

För att mäta ett användbart värde behöver jag förmodligen ett oscilloskop jag inte har, såvida inte någon av mina metrar kan logga en pik men det vette farao.. Har i.o.f.s. usb på en av dom så det skulle vara om det finns något program/app som lirar men det kräver lite forskning =)
 
Om du har samma motstånd över spolen i båda riktningarna, har du troligen ingen diod. Dioden ska sitta i parallell med spolen. Tanken är att när strömmen bryts ska den energi som finns i spolen ska gå genom dioden och snurra runt tillbaka genom spolen. Sen klingar strömmen av p.g.a. motståndet i spolen. I stället för att ge en spänningstopp. Att jämföra med tryckslaget du får i en vattenledning om du plötsligt stänger en ventil.
Googlar du på skyddsdiod kan du hitta hur du ska koppla dioden. Gäller bara att sätta den åt rätt håll.
Gissar att en 1N4007 borde duga.
 
Kool, tack för info. Mätte motståndet efter att jag installera ena magneten sist, 550 Ohm har jag för mig, ett "exakt" värde var det i.a.f. så jag var nöjd även fast jag inte vet specen.

Förmodligen mätte jag bara en gång men använder Wago toppnypor så det är lätt att göra igen, ja jag försöker vara noga med kardelspret o.s.v. men har fungerat fint och 24V känns safe.
 
Är det tyngre för armarna att montera Anakee 3 än ett random endurodäck?

Vilka armar?

Jag menar efter att ha nyligen kränGt några av nyss nämnda däck på olika hojar att endurodäcken är jobbigare, särskilt de dubbade... Däremot är smala fälgar enklare att trycka av däcken från fälgen.


Buy quality, cry once
 
Vilka armar?

Jag menar efter att ha nyligen kränGt några av nyss nämnda däck på olika hojar att endurodäcken är jobbigare, särskilt de dubbade... Däremot är smala fälgar enklare att trycka av däcken från fälgen.


Buy quality, cry once

Jag har skiftat däck på Husabergaren några gånger och tycker det är tålamodsprövande. Nu tycker jag framdäcket på Transalpen börjar se slitet ut och funderar över om det är värt att ge sig på.
 
Om du har samma motstånd över spolen i båda riktningarna, har du troligen ingen diod. Dioden ska sitta i parallell med spolen. Tanken är att när strömmen bryts ska den energi som finns i spolen ska gå genom dioden och snurra runt tillbaka genom spolen. Sen klingar strömmen av p.g.a. motståndet i spolen. I stället för att ge en spänningstopp. Att jämföra med tryckslaget du får i en vattenledning om du plötsligt stänger en ventil.
Googlar du på skyddsdiod kan du hitta hur du ska koppla dioden. Gäller bara att sätta den åt rätt håll.
Gissar att en 1N4007 borde duga.

Eller ingen dumpventil på en turbo.
 
Vad är detta för modeller?
Yamaha förstås av nåt slag.

Och en Duke, men hur ser man skillnad på en 390 Duke och 125 Duke? Eller finns det nåt annat alternativ?

Beslagtaget stöldgods som jag blev erbjuden, om någon undrar.
 

Bifogat

  • IMG_20200424_151631.jpg
    IMG_20200424_151631.jpg
    1 MB · Visningar: 54
  • IMG_20200424_151053.jpg
    IMG_20200424_151053.jpg
    1,015.7 KB · Visningar: 50
Vad är detta för modeller?
Yamaha förstås av nåt slag.

Och en Duke, men hur ser man skillnad på en 390 Duke och 125 Duke? Eller finns det nåt annat alternativ?

Beslagtaget stöldgods som jag blev erbjuden, om någon undrar.

Boris JR identifierar KTM'en på smaken på oljan med förbundna ögon, så han kan nog identifiera den på din bild
 
Vad är detta för modeller?
Yamaha förstås av nåt slag.

Och en Duke, men hur ser man skillnad på en 390 Duke och 125 Duke? Eller finns det nåt annat alternativ?

Beslagtaget stöldgods som jag blev erbjuden, om någon undrar.

Yamaha xj400 hade en skiva på högersida. Xj550 hade dubbla skivor. Bägge hade trumma bak.
400 hade svart motor och 550 hade blank.
Cylindervolymen står ofta på cylinderfoten, kortsidan.

Edit 1982 hade 550 svart motor. På bilden ser man två fästen till bromsslangarna.
Det skulle alltså kunna vara en xj550 -82.
 
Last edited:
Yamaha xj400 hade en skiva på högersida. Xj550 hade dubbla skivor. Bägge hade trumma bak.
400 hade svart motor och 550 hade blank.
Cylindervolymen står ofta på cylinderfoten, kortsidan.

Edit 1982 hade 550 svart motor. På bilden ser man två fästen till bromsslangarna.
Det skulle alltså kunna vara en xj550 -82.

Ser det inte ut att gå slang på båda sidor gaffeln? Eller är det en hastighetsmätarwire ala gammal moppe?

EDIT: Det kanske gör 0% skillnad på värdet IOFS
 
Ser det inte ut att gå slang på båda sidor gaffeln? Eller är det en hastighetsmätarwire ala gammal moppe?

EDIT: Det kanske gör 0% skillnad på värdet IOFS

Jo två slangar och en hastighetsmätarvajer. Värde ja, inte mycket. Att sälja i delar tar nog tid.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top