Frågor man vågar ställa

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det är även någon som hällt mjukglass runt lytarna.



Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Exakt och specen är 100-240VAC till 24VDC. Detta är den tredje trafo jag byter Och vi tror anledningen är att någon är en fena på att mörda kretsen genom att trassla ihop den med ett elstängsel, skickar väl på pulser med några tusen volt denna inte är ämnad för som synes.

Vore m.a.o. intressant om den gick att laga för två o femti istället för att köpa helt nytt. Hade det bara varit en trafo med denna vanliga spec. skulle det förmodligen vara ganska lätt att bulka dom billigt men nu driver den även en timer jag inte riktigt begriper mig på att koppla på annat sätt.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Svar på en fråga jag inte har! Luktar din svett get, lök eller kummin? :D

Bakterier ger din svett en doft av get, lök eller kummin
Det är bakterier i armhålorna som får din svett att lukta. Forskare har identifierat tre svettdofter och hur just din svett luktar beror på vilka bakterier som dominerar under dina armar.
Din svett har egentligen ingen doft i sig själv. Odören uppstår när bakterier på huden bryter ned näringsämnen i svetten och bildar avfallsämnen.

Varje människa har en helt personlig sammansättning av bakterier. I ett försök tog forskare prover av bakteriefloran i armhålan hos flera personer och det visade att åtta bakterier dominerar, men i olika kombinationer.

Tre bakterier ger svettlukt
Av de bakterier som trivs i armhålan är det främst tre typer som får svetten att lukta: Corynebakterier avger en odör som påminner om lukten av get, stafylokocker luktar lök och anaeroba bakterier luktar kummin.

Om de tre bakterietyperna utgör en stor del av bakterierna i din armhåla har du en markant svettlukt. Har du tur utgör de en mindre del, så att din svett har en mer neutral doft.

Svetten luktar inte lika mycket över hela kroppen. Det beror på att vi har två sorters svettkörtlar. Den typ som finns i armhålorna och skrevet utsöndrar mjölksyra och urinämnen som ger näring till bakterierna.

Svett på andra områden på kroppen innehåller bara salter, som bakterierna inte kan leva av och därför luktar det inte när du till exempel har handsvett.
Tre behandlingar avhjälper svettproblem
Bakterietransplantation
Avlägsnar dålig lukt genom att ersätta personens bakterier i armhålan med bakterier från någon annan med bättre svettlukt.
Nervgift
En injektion med botox förhindrar nervsignaler att aktiver svettkörtlarna.
Mikrovågor
Svettkörtlar i armhålorna dödas med mikrovågor som utvecklar hög värme.

https://illvet.se/manniskan/kroppen/bakterier-ger-din-svett-en-doft-av-get-lok-eller-kummin
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Går det att få en bild på märkningen på trafon? Några hundra timmar har jag trots allt ägnat åt sånt.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Har inte mekat med limmet ännu, tänkte se om jag avlöder först så kanske inte fem komponenter till jag inte vet vad dom är följer med.

Detta är vad man ser:

20200417-132955.jpg


20200417-133011.jpg


20200417-133040.jpg


Innan -1210 syns ett F innan och kanske ett T men lite oklart.. TF-1210.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag brukar löd loss och åka med prylarna och fråga lokala tv&elektronikreparations-gurun, har extraknäckt där i forna tider och chefen där har en jäkla koll. Komponenter kostar skit och ingenting också.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Mean Well gör sanslösa mängder av nätaggregat så jag misstänker att trafon är en specifik för dem. Jag förstår att det är kul att försöka laga för småpengar, men efterföljaren kostar 250 kr på DigiKey: https://www.digikey.se/product-detail/sv/mean-well-usa-inc/HDR-60-24/1866-2249-ND/7703804

300 inkl. alltså, ja det var iaf en 50 lapp billigare än vad elfa tar för denna Men dom säljer också efterföljaren billigare såg jag nu :4skrika

Nädå men så var det, några kr billigare på elfa alltså hmm.

Jag får helt enkelt se om jag får loss den och om det då går att fastställa och fynda. Skruva upp ytterst avancerade avskärmare till magneterna idag, tigersåg och inte en rät vinkel men dom sitter där iaf.

20200417-132851.jpg
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Frågor man vågar ställa. Vad i h-e ska det va till? Nätaggregat, magneter, elstängsel?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag försökte montera sidokåpan på ena sidan av min CBR1000F och tänkte att två fästen nästan är tre, men det visade sig att det snarare var ett fäste. Jag behöver alltså plasta fast små öron att hålla plastsjoket på plats med. Vad är det för plast i en kåpa från 1987? Kan man limma dit något eller ska man blanda liknande plast för att få det att sitta?
Mina inre rester av en tonåring säger Araldite eller PL400... :va
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Applicera snabblim och snabbhärda genom att strö på bakpulver. Bikarbonatet tillsammans med bindemedlet blir en form av armering. Min Bandit-kåpor lagade på det sättet har hållit i snart 20 år.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Jag försökte montera sidokåpan på ena sidan av min CBR1000F och tänkte att två fästen nästan är tre, men det visade sig att det snarare var ett fäste. Jag behöver alltså plasta fast små öron att hålla plastsjoket på plats med. Vad är det för plast i en kåpa från 1987? Kan man limma dit något eller ska man blanda liknande plast för att få det att sitta?
Mina inre rester av en tonåring säger Araldite eller PL400... :va
Är det inte ABS-plast som alla kåpor är gjorda av sedan stenåldern?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vem efterträder den store ledaren?

Kimpa har fått trassel med pumpen, så tar inte Corona honom (men Corona finns ju inte i NK) så trillar han nog dit ändå.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Vem efterträder den store ledaren?

Kimpa har fått trassel med pumpen, så tar inte Corona honom (men Corona finns ju inte i NK) så trillar han nog dit ändå.

Jag skulle kunna tänka mig att ta över.
Hur skickar man in sin ansökan? Går det att ta eventuell intervju på engelska tror du eller ska man ta en intensivkurs i koreanska?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag skulle kunna tänka mig att ta över.
Hur skickar man in sin ansökan? Går det att ta eventuell intervju på engelska tror du eller ska man ta en intensivkurs i koreanska?

Som diktator så är det ju resten av världen som ska anpassa sig... Kör på bara. Hota intervjuaren med misshandel och demonstrera lite på assistenten så at de vet vad som väntar. :rock
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Hur skickar man in sin ansökan?

Aldrig hört om nån diktator som ansökt om jobbet. Skippa såna dumheter som CV.
Vanligaste sättet är att börja som general. Se till att muta dig till livgardets lojalitet. Sen en enkel kupp. Tar mycket mindre tid än en revolution.
Annars kan man gå den långa vägen, som Hitler gjorde. Dra i gång ett missnöjesparti. När du väl blivit vald är det enkelt att fixa total makt. Men det kan ta sin tid. Putin tror han behöver sitta till 2036 för att säkert kunna få total makt. Ständigt nya dissidenter som måste sys in eller elimineras.
Den gammaldags modellen att gifta sig till makten kan också funka. Undrar om Kims syrra är svårflörtad.
 
Last edited:
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top