Frågor man vågar ställa

... :va Nu är väl kanske inte ESP att jämföra med någon form av snökedjor på pneumatik =)

Orkade inte kolla videon innan.
Det är vanliga slängkedjor.
Har använts i säkert 20-30 år.

Edit: ATC brukar man kalla det system som använder bromsarna och ABSgivarna för att bromsa det slirande hjulet.
Ungefär lika gammalt det.
 
Last edited:
Har fått en soundbar + bas av min far. Är det bra alternativ till hemmabiosystem? Det är en samsung precis som min tv är.
 
Orkade inte kolla videon innan.
Det är vanliga slängkedjor.
Har använts i säkert 20-30 år.

Edit: ATC brukar man kalla det system som använder bromsarna och ABSgivarna för att bromsa det slirande hjulet.
Ungefär lika gammalt det.

Möjligen för lastbilar då men ATC kan jag inte komma på en enda tillverkare som förkortar/kallar antispinn på "bilar".
 
Möjligen för lastbilar då men ATC kan jag inte komma på en enda tillverkare som förkortar/kallar antispinn på "bilar".

Jag tror inte att någon biltillverkare säljer bilar med enbart ATC.
Använder man systemet på samtliga hjul (inte bara drivhjulen), så kallas det ESP.
Både Saab och Volvo hade dock ATC i något år innan det blev modernt.
Fungerade skitdåligt.
 
Jag tror inte att någon biltillverkare säljer bilar med enbart ATC.
Använder man systemet på samtliga hjul (inte bara drivhjulen), så kallas det ESP.
Både Saab och Volvo hade dock ATC i något år innan det blev modernt.
Fungerade skitdåligt.

Nu snurrar du till det =) Det var att Förkortningen ATC inte används, på Volvo förk. det TRACS - jobbar enbart med ABS, STC - ABS + elektroniska gasspjället men fortfarande endast Antispinn och när det blev Antisladd så förk. det DSTC. Volvos köpta modeller S/V40 (Mitsubishi Carisma) förkortas Antispinn till DSA.

Vissa bilmärken gav fan i att skriva någon förkortning i bilen utan använde en symbol istället, ex. Ford och SAAB. BMW använder ASR men då mest troligt tänkt som en förkortning från tyska.

När Antisladd blev vedertaget så använder många tillverkare förkortningen för just det på knappen, ex. ESP, DSTC, VDC och DSC. Trots detta är knappen, oftast, enbart avsedd för att koppla ur spinnregleringen men inte sladd.

För att piffa till det ytterliggare har man istället valt att kalla Antisladd för ESC bland lagvrängare inom EU...
 
Nu snurrar du till det =) Det var att Förkortningen ATC inte används, på Volvo förk. det TRACS - jobbar enbart med ABS, STC - ABS + elektroniska gasspjället men fortfarande endast Antispinn och när det blev Antisladd så förk. det DSTC. Volvos köpta modeller S/V40 (Mitsubishi Carisma) förkortas Antispinn till DSA.

Vissa bilmärken gav fan i att skriva någon förkortning i bilen utan använde en symbol istället, ex. Ford och SAAB. BMW använder ASR men då mest troligt tänkt som en förkortning från tyska.

När Antisladd blev vedertaget så använder många tillverkare förkortningen för just det på knappen, ex. ESP, DSTC, VDC och DSC. Trots detta är knappen, oftast, enbart avsedd för att koppla ur spinnregleringen men inte sladd.

För att piffa till det ytterliggare har man istället valt att kalla Antisladd för ESC bland lagvrängare inom EU...

ATC använder bara bromsarna på drivhjulen, de flesta antispinnsystem stryper effekten och ESP använder samtliga bromsar för att häva sladd.
På lastbilar är det vanligt med ATC.
 
ATC använder bara bromsarna på drivhjulen, de flesta antispinnsystem stryper effekten och ESP använder samtliga bromsar för att häva sladd.
På lastbilar är det vanligt med ATC.
Hade inte mercedes en tidig variant med atc och momentbegränsning?

Vet en bekants far som blev stående i en backe med sin nya bil, en backe han kört några hundra gånger med den gamla i halt väglag.

Han beskrev det som att gaspedalen lyftes uppåt tills den var i överläge och stenhård, dagen stängdes systemet av hos handlaren. Detta var nog sisådär 25 år sedan, tror inte det fanns så länge av oklar anledning..
 
Hade inte mercedes en tidig variant med atc och momentbegränsning?

Vet en bekants far som blev stående i en backe med sin nya bil, en backe han kört några hundra gånger med den gamla i halt väglag.

Han beskrev det som att gaspedalen lyftes uppåt tills den var i överläge och stenhård, dagen stängdes systemet av hos handlaren. Detta var nog sisådär 25 år sedan, tror inte det fanns så länge av oklar anledning..

Mycket möjligt.
När SAAB och Volvo introducerade sina system (samtidigt) så påstod de att det var lika bra som fyrhjulsdrift.
Teknikens värld provade genom att ta med sig en av varje, plus en av varje utan systemet och slutlien ett par fyrhjulsdrivna (tror att det var en Audi och en Subaru) till vintertestanläggningen.
Framkomlighetstesten gav att fyrhjulsdrift var bäst.
Tvåhjulsdrift utan hjälp på andra plats.
Antispinn på jumboplatsen.
 
PippiT du måste blandat ihop ostkaka med kalvdans/kalvost som är gjord på råmjÖlk. Det kan jag hålla med om är :zpy.
 
Last edited:
Fel fel fel

. BMW använder ASR men då mest troligt tänkt som en förkortning från tyska.

Fel fel fel!

Mercedes har använt asr vilket varit förkortningen på deras hydraliska limitslip diffar.

Bmw använder DTSC (dynamic traction stability control) och använde tidigare enbart antispinn vilket förkortades DSC (dynamic slip control)
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top