Frågor man vågar ställa

... :va Nu är väl kanske inte ESP att jämföra med någon form av snökedjor på pneumatik =)

Orkade inte kolla videon innan.
Det är vanliga slängkedjor.
Har använts i säkert 20-30 år.

Edit: ATC brukar man kalla det system som använder bromsarna och ABSgivarna för att bromsa det slirande hjulet.
Ungefär lika gammalt det.
 
Last edited:
Har fått en soundbar + bas av min far. Är det bra alternativ till hemmabiosystem? Det är en samsung precis som min tv är.
 
Orkade inte kolla videon innan.
Det är vanliga slängkedjor.
Har använts i säkert 20-30 år.

Edit: ATC brukar man kalla det system som använder bromsarna och ABSgivarna för att bromsa det slirande hjulet.
Ungefär lika gammalt det.

Möjligen för lastbilar då men ATC kan jag inte komma på en enda tillverkare som förkortar/kallar antispinn på "bilar".
 
Möjligen för lastbilar då men ATC kan jag inte komma på en enda tillverkare som förkortar/kallar antispinn på "bilar".

Jag tror inte att någon biltillverkare säljer bilar med enbart ATC.
Använder man systemet på samtliga hjul (inte bara drivhjulen), så kallas det ESP.
Både Saab och Volvo hade dock ATC i något år innan det blev modernt.
Fungerade skitdåligt.
 
Jag tror inte att någon biltillverkare säljer bilar med enbart ATC.
Använder man systemet på samtliga hjul (inte bara drivhjulen), så kallas det ESP.
Både Saab och Volvo hade dock ATC i något år innan det blev modernt.
Fungerade skitdåligt.

Nu snurrar du till det =) Det var att Förkortningen ATC inte används, på Volvo förk. det TRACS - jobbar enbart med ABS, STC - ABS + elektroniska gasspjället men fortfarande endast Antispinn och när det blev Antisladd så förk. det DSTC. Volvos köpta modeller S/V40 (Mitsubishi Carisma) förkortas Antispinn till DSA.

Vissa bilmärken gav fan i att skriva någon förkortning i bilen utan använde en symbol istället, ex. Ford och SAAB. BMW använder ASR men då mest troligt tänkt som en förkortning från tyska.

När Antisladd blev vedertaget så använder många tillverkare förkortningen för just det på knappen, ex. ESP, DSTC, VDC och DSC. Trots detta är knappen, oftast, enbart avsedd för att koppla ur spinnregleringen men inte sladd.

För att piffa till det ytterliggare har man istället valt att kalla Antisladd för ESC bland lagvrängare inom EU...
 
Nu snurrar du till det =) Det var att Förkortningen ATC inte används, på Volvo förk. det TRACS - jobbar enbart med ABS, STC - ABS + elektroniska gasspjället men fortfarande endast Antispinn och när det blev Antisladd så förk. det DSTC. Volvos köpta modeller S/V40 (Mitsubishi Carisma) förkortas Antispinn till DSA.

Vissa bilmärken gav fan i att skriva någon förkortning i bilen utan använde en symbol istället, ex. Ford och SAAB. BMW använder ASR men då mest troligt tänkt som en förkortning från tyska.

När Antisladd blev vedertaget så använder många tillverkare förkortningen för just det på knappen, ex. ESP, DSTC, VDC och DSC. Trots detta är knappen, oftast, enbart avsedd för att koppla ur spinnregleringen men inte sladd.

För att piffa till det ytterliggare har man istället valt att kalla Antisladd för ESC bland lagvrängare inom EU...

ATC använder bara bromsarna på drivhjulen, de flesta antispinnsystem stryper effekten och ESP använder samtliga bromsar för att häva sladd.
På lastbilar är det vanligt med ATC.
 
ATC använder bara bromsarna på drivhjulen, de flesta antispinnsystem stryper effekten och ESP använder samtliga bromsar för att häva sladd.
På lastbilar är det vanligt med ATC.
Hade inte mercedes en tidig variant med atc och momentbegränsning?

Vet en bekants far som blev stående i en backe med sin nya bil, en backe han kört några hundra gånger med den gamla i halt väglag.

Han beskrev det som att gaspedalen lyftes uppåt tills den var i överläge och stenhård, dagen stängdes systemet av hos handlaren. Detta var nog sisådär 25 år sedan, tror inte det fanns så länge av oklar anledning..
 
Hade inte mercedes en tidig variant med atc och momentbegränsning?

Vet en bekants far som blev stående i en backe med sin nya bil, en backe han kört några hundra gånger med den gamla i halt väglag.

Han beskrev det som att gaspedalen lyftes uppåt tills den var i överläge och stenhård, dagen stängdes systemet av hos handlaren. Detta var nog sisådär 25 år sedan, tror inte det fanns så länge av oklar anledning..

Mycket möjligt.
När SAAB och Volvo introducerade sina system (samtidigt) så påstod de att det var lika bra som fyrhjulsdrift.
Teknikens värld provade genom att ta med sig en av varje, plus en av varje utan systemet och slutlien ett par fyrhjulsdrivna (tror att det var en Audi och en Subaru) till vintertestanläggningen.
Framkomlighetstesten gav att fyrhjulsdrift var bäst.
Tvåhjulsdrift utan hjälp på andra plats.
Antispinn på jumboplatsen.
 
PippiT du måste blandat ihop ostkaka med kalvdans/kalvost som är gjord på råmjÖlk. Det kan jag hålla med om är :zpy.
 
Last edited:
Fel fel fel

. BMW använder ASR men då mest troligt tänkt som en förkortning från tyska.

Fel fel fel!

Mercedes har använt asr vilket varit förkortningen på deras hydraliska limitslip diffar.

Bmw använder DTSC (dynamic traction stability control) och använde tidigare enbart antispinn vilket förkortades DSC (dynamic slip control)
 
Nyheter
KTM är tillbaka!

Dags för ”Tracking” med fot...

Stark Varg SM – Världens starkaste supermoto!

Det har tisslats och tassla...

ZX Moto gör en Honda-lik retromodell

Screenshot Titta bakåt u...

Nya Ducati Multistrada V4 Rally

Pressrelease från Ducati (B...

MV Agusta bekräftar ny Brutale

MV Agusta har avslöjat en d...

Yamaha rekordsatsar på GGN

När världens största enduro...

Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Back
Top