Frågor man vågar ställa

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
De få gånger jag har behövt fylla på på sommaren, har jag nöjt mig med vanligt kranvatten varför jag har haft en svagare och svagare blandning. Sen på vintern fyller jag på ordentlig blandning.

Men jag har svårt att tro att rent kranvatten skulle vara bättre mot insekter/klisterpollen än kranvatten + vinterspolvätska. Kranvatten + diskmedel kanske. Om man slipper skum när man spolat klart. Är ju inte säkert att det regnar.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
De få gånger jag har behövt fylla på på sommaren, har jag nöjt mig med vanligt kranvatten varför jag har haft en svagare och svagare blandning. Sen på vintern fyller jag på ordentlig blandning.

Men jag har svårt att tro att rent kranvatten skulle vara bättre mot insekter/klisterpollen än kranvatten + vinterspolvätska. Kranvatten + diskmedel kanske. Om man slipper skum när man spolat klart. Är ju inte säkert att det regnar.
Har aldrig haft problem med kranvatten och YES.
Kanske har jag svårt se Problem ? Hög Toleransnivå ?
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Grejen med en matsked diskemedel i spolvätskan är att det sänker ytspänningen och tränger in i insekterna o löser upp den fortare när torkarbladen gnager av skiten.

Spolsrvätska har ofta en tensid tillsatt p.g.a detta

Av samma anledning så lägger räddningstjänsten i vissa vattenområden in lite skumvätska/diskmedel i tanken så den väter bra och absorberas av trä i stället för att pärla av
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Någon som har koll på Hemglass prisutveckling relativt medianinkomsten för de senaste 30 åren?

Vad jag minns från när jag var liten så var det inte så dyrt när glassbilen kom. Prisvärt tillochmed.

Nuförtiden betalar man en hunka för ett yttepyttelitet glasspaket.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Någon som har koll på Hemglass prisutveckling relativt medianinkomsten för de senaste 30 åren?

Vad jag minns från när jag var liten så var det inte så dyrt när glassbilen kom. Prisvärt tillochmed.

Nuförtiden betalar man en hunka för ett yttepyttelitet glasspaket.
Jag minns när jag ca 7 år gammal gick och handlade mjölk i mjölkaffären i Sävsjö till mormor.
I mjölkaffären öste damerna upp mjölk ur 50 liter mjökkannor och hällde över i mormors
2(?)-literskanna som jag bar hem till mormor. Mjölken kostade 25 öre / litern.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag minns när jag ca 7 år gammal gick och handlade mjölk i mjölkaffären i Sävsjö till mormor.
I mjölkaffären öste damerna upp mjölk ur 50 liter mjökkannor och hällde över i mormors
2(?)-literskanna som jag bar hem till mormor. Mjölken kostade 25 öre / litern.

Fyller du 100 i år?
Jag trodde jag var gammal, men mjölk på lösvikt i affärerna minns inte ens jag...

Däremot minns jag dom trekantiga Tetra förpackningarna, ingen annan förpackning har lett till så mycket gråt över spilld mjölk...

"
Vad kostade en liter mjölk 1920?


1919 kunde smörrestriktionerna upphävas, och samtidigt slopades prisregleringen på mjölk. Detta år kostade den oskummade mjölken 65 öre litern, medan den skummade mjölken fortfarande kostade 32 öre per liter."
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fyller du 100 i år?
Jag trodde jag var gammal, men mjölk på lösvikt i affärerna minns inte ens jag...

Däremot minns jag dom trekantiga Tetra förpackningarna, ingen annan förpackning har lett till så mycket gråt över spilld mjölk...

"
Vad kostade en liter mjölk 1920?


1919 kunde smörrestriktionerna upphävas, och samtidigt slopades prisregleringen på mjölk. Detta år kostade den oskummade mjölken 65 öre litern, medan den skummade mjölken fortfarande kostade 32 öre per liter."
Gissar att mjölkpriset varierat. Jämför priset på grönsaker nu och för 5 månader sedan.
Eller så har jag glömt ? Men
När jag kom till Lund 1965 så kunde man cykla in till Stormarknaden vid Jägersro i Malmö och en 1/2 liter svartvinbärsglass kostade 35 öre. Som jag minns det.
Efter mjölk på kanna i affärerna kom i Konsum på Karlsrogatan i Uppsala en "maskin" där mjölken sögs upp genomskinlig behållare och när behållaren ( 1 liter) var full så vred man över behållaren till urtappningsläget och så tömdes mjölken i vår mjölkspann som man hade med sig.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Gissar att mjölkpriset varierat. Jämför priset på grönsaker nu och för 5 månader sedan.
Eller så har jag glömt ? Men
När jag kom till Lund 1965 så kunde man cykla in till Stormarknaden vid Jägersro i Malmö och en 1/2 liter svartvinbärsglass kostade 35 öre. Som jag minns det.

Ja, priset har säkert varierat, men jag minns inte ens att det såldes på lösvikt.

"De första enlitersflaskorna av glas lanserades 1938 av Mjölkcentralen, men kunderna var konservativa och lösviktsförsäljningen fortsatte långt in på 1940-talet. Då hade också fler kunder tillgång till kylskåp som var bättre dimensionerade för dessa. De första glasflaskorna tillslöts endast med en bit virat papper, och först när flaskorna fick plomberade stanniolkapsyler, i olika färger beroende på kvalitet, kunde de säljas i den vanliga matbutiken. Glasflaskorna hade dock nackdelar, de var tunga och skulle diskas med flaskborste och sedan returneras till butiken."

 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Någon som har koll på Hemglass prisutveckling relativt medianinkomsten för de senaste 30 åren?

Vad jag minns från när jag var liten så var det inte så dyrt när glassbilen kom. Prisvärt tillochmed.

Nuförtiden betalar man en hunka för ett yttepyttelitet glasspaket.
Glass i sig är inte jämförbart med kpi eller medianinkomster då det är en vara som ökat otroligt mycket i pris. Det var ju några miljöpartister som jämförde en liter bensin med GB Sandwich där glassen ökat mer och därför skulle bensinmupparna sluta lipa. Typ så.

Hemglass priser jämfört med glass på Ica är mer rättvist. Där har Hemglass gått från att vara billiga till svindyra.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Men lönerna var därefter också...
Det är väl mest att bostadspriserna har kukat ur så jävligt.
Man gör ju vinst hursomhelst för boenden ökar ju i all oändlighet i pris, det är bara att lån mera...
Med den enorma teknikutvecklingen och produktionsökningen vi haft de senaste hundra åren borde vi kunna jobba mindre, ha lägre pensionsålder och mycket mer pengar i plånboken. Istället måste även kvinnorna arbeta för att ekonomin ska gå ihop, pensionsåldern ökar och köpkraften är typ oförändrad.

Inflation är skatt. Skatt är stöld.
 

lenlil

Medlem
Gick med
23 Dec 2016
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph Bonneville
Fyller du 100 i år?
Jag trodde jag var gammal, men mjölk på lösvikt i affärerna minns inte ens jag...

Däremot minns jag dom trekantiga Tetra förpackningarna, ingen annan förpackning har lett till så mycket gråt över spilld mjölk...

"
Vad kostade en liter mjölk 1920?


1919 kunde smörrestriktionerna upphävas, och samtidigt slopades prisregleringen på mjölk. Detta år kostade den oskummade mjölken 65 öre litern, medan den skummade mjölken fortfarande kostade 32 öre per liter."
jag är född 45 och vi handlade mjölk i lösvikt när jag var liten
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Någon som passerat briksdalsbreen
Och kjenndalsbreen??
I Norge, värt att åka o titta på?
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Båtslip/ramp norra Sthlm & sötvatten, någon som har ett bra tips? Skulle vilja backa i båttrailern o köra motorn utan att skapa bästa youtubeklippet =) Nej inte världens jobb att sjösätta men slipper jag är det bra & sötvatten för att skona hjullager etc..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Båtslip/ramp norra Sthlm & sötvatten, någon som har ett bra tips? Skulle vilja backa i båttrailern o köra motorn utan att skapa bästa youtubeklippet =) Nej inte världens jobb att sjösätta men slipper jag är det bra & sötvatten för att skona hjullager etc..

Filma för säkerhets skull, det kan ju bli ett festligt youtube klipp!

Är det inombordare alltså? Annars provkör man ju i en tunna hemma på gården.

En granne gjorde det, trädde in en tunna under motorn, staplade sedan pallar så tunnan kom upp i höjd och fyllde tunnan.

När han hade provkört klart kom han på ett bra sätt att tömma tunnan lite snabbare....
Han la i växeln...
Hans fru tyckte det var mindre festlig, hon muttrade något om nyputsade fönster.
Fruntimmer, inget sinne för humor...
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
*bump*

Nä det är en utom men det är mer jobb att slabba med tunna än att backa ner den, kunna varmköra motorn ordentligt och samtidigt testa o se över andra funktioner.

Har även Musse Pigg-öron till slang men kanske ingen som tycker det är en bra idé för någon längre uppstart om ens det.

Nu ska jag snart ner o meka bränsle o batteri, blä.
 
Nyheter
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Top