Frågor man vågar ställa

Har en fråga - ska skaffa ett nytt mobilabonnemang till min gamle far och har två lurar att välja på; Motorola G53 eller en Google Pixel 6a.
Som inbiten ajjfåån-användare så har jag nada koll på android-lurar.
Kan det goda upplysta folket här på SH.com guida mig rätt och välja den bästa luren till min far...?
:Bugar
Det är väl lite samma sakk i olika design.
Från början var väl Pixellurarna mindre bemänga med skräpprogram, hur det är nu vet jag inte.
Se till att luren fixar Android 13, som väl är senaste versionen.
Kolla på swedroid.se, forumet där har info om nästan allt.
Jag köpte en Motorola 32-något nyligen som resereservtelefon och den verkar helt OK, bortsett från att fanskapet säger "Hello moto" med våpig kinesröst varje gång man startar upp den.
Annars är väl Samsung "bäst" bland androidtelefoner.
 
Från början var väl Pixellurarna mindre bemänga med skräpprogram, hur det är nu vet jag inte.
Se till att luren fixar Android 13, som väl är senaste versionen.
Det är fortfarande "ren" Android utan inbyggda tillägg från andra än Google. De har även både långt stöd för och tidiga uppgraderingar från hemplaneten.

Pixel 7a verkar ju folk vara helt galna över om man ska tro hajpen, vet inte om 6a fick riktigt så bra mottagande. Det negativa är väl att man ganska ofta hör saker om värme och batterier som tar slut rätt fort. Min 6 Pro blir gärna varm men har hittills inget problem med laddning.
 
Det är väl lite samma sakk i olika design.
Från början var väl Pixellurarna mindre bemänga med skräpprogram, hur det är nu vet jag inte.
Se till att luren fixar Android 13, som väl är senaste versionen.
Kolla på swedroid.se, forumet där har info om nästan allt.
Jag köpte en Motorola 32-något nyligen som resereservtelefon och den verkar helt OK, bortsett från att fanskapet säger "Hello moto" med våpig kinesröst varje gång man startar upp den.
Annars är väl Samsung "bäst" bland androidtelefoner.

I valet mellan Pixel och Motorola så spelar det ingen roll att det är förra generationen Pixel, jag tar den
 
Har vi någon uppfattning om hur försäljningen går för nya motorcyklar i år?

Står i valet och kvalet mellan att boka upp mig på en ny, men samtidigt så kan jag leva med att köpa en i höst om den blir 10" billigare.
 
Underlig sak. Svärfar har en VW Transporter från 2003. I vintras började laddningslampan lysa. Eftersom det var vinter hade jag ingen lust att ligga under och kolla så han hade in den på verkstad. De mätte och mätte och kom fram till att det måste vara generatorn. Eftersom en generator kostar blod svett och tårar via verkstad betalade han för felsökningen och tog hem bilen.

Det som är det underliga i det hela är att den laddar. Dock inte konstant utan pulserande. På tomgång står den och pendlar och ljuset pulserar i takt med pendlande tomgången. Eftersom det inte har varit akut med problemet (den laddar ju) så har han fortsatt köra med bilen sedan dess. När man kör på kvällen ser man också att ljuset pulserar.

Förra veckan tog jag mig tid att ta bort hasplåten, kolla lite utseende (hittade ingen märkplåt) så beställde jag en ny generator från Autodoc. Igår kom den, sa åt svärfar att komma hem och så bytte vi den på en halvtimme. Nu funkar allt som det ska, ingen pulserande tomgång och laddningslampan är släckt.

Hur fan kan en generator funka lite grann, tillräckligt för att hålla bilen levande?
 
Underlig sak. Svärfar har en VW Transporter från 2003. I vintras började laddningslampan lysa. Eftersom det var vinter hade jag ingen lust att ligga under och kolla så han hade in den på verkstad. De mätte och mätte och kom fram till att det måste vara generatorn. Eftersom en generator kostar blod svett och tårar via verkstad betalade han för felsökningen och tog hem bilen.

Det som är det underliga i det hela är att den laddar. Dock inte konstant utan pulserande. På tomgång står den och pendlar och ljuset pulserar i takt med pendlande tomgången. Eftersom det inte har varit akut med problemet (den laddar ju) så har han fortsatt köra med bilen sedan dess. När man kör på kvällen ser man också att ljuset pulserar.

Förra veckan tog jag mig tid att ta bort hasplåten, kolla lite utseende (hittade ingen märkplåt) så beställde jag en ny generator från Autodoc. Igår kom den, sa åt svärfar att komma hem och så bytte vi den på en halvtimme. Nu funkar allt som det ska, ingen pulserande tomgång och laddningslampan är släckt.

Hur fan kan en generator funka lite grann, tillräckligt för att hålla bilen levande?
Kolen får lite kontakt då o då, hade säkert räckt att byta regulatorn med kolen för 150-250spänn, sällan en generator ger upp.
 
Underlig sak. Svärfar har en VW Transporter från 2003. I vintras började laddningslampan lysa. Eftersom det var vinter hade jag ingen lust att ligga under och kolla så han hade in den på verkstad. De mätte och mätte och kom fram till att det måste vara generatorn. Eftersom en generator kostar blod svett och tårar via verkstad betalade han för felsökningen och tog hem bilen.

Det som är det underliga i det hela är att den laddar. Dock inte konstant utan pulserande. På tomgång står den och pendlar och ljuset pulserar i takt med pendlande tomgången. Eftersom det inte har varit akut med problemet (den laddar ju) så har han fortsatt köra med bilen sedan dess. När man kör på kvällen ser man också att ljuset pulserar.

Förra veckan tog jag mig tid att ta bort hasplåten, kolla lite utseende (hittade ingen märkplåt) så beställde jag en ny generator från Autodoc. Igår kom den, sa åt svärfar att komma hem och så bytte vi den på en halvtimme. Nu funkar allt som det ska, ingen pulserande tomgång och laddningslampan är släckt.

Hur fan kan en generator funka lite grann, tillräckligt för att hålla bilen levande?

En av mina t4or slutar ladda när man vrider ner kupefläkten till noll. Så har det varit så länge jag minns. Jag orkar inte felsöka utan ser helt enkelt till att alltid ha fläkten på minst ettan..
 
Kolen får lite kontakt då o då, hade säkert räckt att byta regulatorn med kolen för 150-250spänn, sällan en generator ger upp.
Ska kollas. Men jag funderade faktiskt på det och då den pulserar ganska långsamt så känns kolen lite långsökt. Pulserna är (var) typ ca 1 sek långa. Oberoende av varvtal, men på tomgång påverkades varvtalet så att det pulserade i samma takt som ljuset pulserade.
 
Har en fråga - ska skaffa ett nytt mobilabonnemang till min gamle far och har två lurar att välja på; Motorola G53 eller en Google Pixel 6a.
Som inbiten ajjfåån-användare så har jag nada koll på android-lurar.
Kan det goda upplysta folket här på SH.com guida mig rätt och välja den bästa luren till min far...?
:Bugar
Ett Tips är att telefonnumret registreras på dig om det går.
Då slipper far alla åldringsbedragarna.

Inte konstigare än att registrera en mobil på sig själv när den i själva var avsedd för egna barnet.
 
Har en fråga - ska skaffa ett nytt mobilabonnemang till min gamle far och har två lurar att välja på; Motorola G53 eller en Google Pixel 6a.
Som inbiten ajjfåån-användare så har jag nada koll på android-lurar.
Kan det goda upplysta folket här på SH.com guida mig rätt och välja den bästa luren till min far...?
:Bugar
Pixel för kommande uppdateringar. Motorola är sisådär med det. Sen kameran i Pixel är bättre.
 
Nu är förhoppningsvis din far i bättre form än min mor när jag köpte henne en Doro 1993 när hon född 1913 var 80 år gammal. Hur det gick inga problem, hon använde den aldrig utan det var så länge hon hörde en gammal fast telefon med snurrskiva.
Är det så att din far har en mobil idag, fundera på om det kanske är bäst köpa en ny mobil av samma fabrikat. Inlärnings- / utbildningsproblemet kan bli mindre.
 
Hade den bara två ben eller var du oförsiktig vid demonteringen?

Står det något på kretskortet där den satt?

Det kan vara nästan vad som helst. Vissa kretsar spelar bara typen roll (tex PNP eller NPN), men andra är noga med karaktäristiken också.

Var sitter den? Finns schema? Lite bakgrund så kanske det går att leta fram ett helt kretskort och kika på bla.

Ger inte dösäkert råd men du skulle våga satsa på och löda dit en BC547,337 eller 338 om du är snåldjåp.

Är väldigt standard och kan nästan hittas i all gammal elekronik som du kan sno ifrån

Notera kapslingens plana yta och montera dit skiten med flata ytan på samma rikning
Transistorn satt på detta kretskort till en radiostyrd bil och matar styrningen.
Givetvis trebent innan olyckan.
20230602_180517.jpg
 
Är olika spolarvätska olika bra på att få vindrutan ren från sommarplågor som döda insekter och klibbig pollen? Har inte upplevt problem tidigare, men denna gång är det något pollen som klibbar fast och inte vill ge sig hur mycket jag än spolar. Gamla bilen hade repig vindruta så där såg det nog lika illa ut oavsett :tungan

Funkar "sommarvätska" bättre? Ska jag blanda något själv med diskmedel, hemkört och vigvatten? Invänta ösregn? Handtvätta varannan dag? Har vanlig hederlig blå spolarvätska i där förpackningen berättar om blandningsförhållane vid minusgrader, dvs vinterspolarvätska, och har aldrig kört på något annat. Men nog aldrig sett något pollen som sätter sig så jävligt. Gång på gång.
 
Last edited:
Är olika spolarvätska olika bra på att få vindrutan ren från sommarplågor som döda insekter och klibbig pollen? Har inte upplevt problem tidigare, men denna gång är det något pollen som klibbar fast och inte vill ge sig hur mycket jag än spolar. Gamla bilen hade repig vindruta så där såg det nog lika illa ut oavsett :tungan

Funkar "sommarvätska" bättre? Ska jag blanda något själv med diskmedel, hemkört och vigvatten? Invänta ösregn? Handtvätta varannan dag? Har vanlig hederlig blå spolarvätska i där förpackningen berättar om blandningsförhållane vid minusgrader, dvs vinterspolarvätska, och har aldrig kört på något annat. Men nog aldrig sett något pollen som sätter sig så jävligt. Gång på gång.

Det fanns/finns något special för just insekter som var förjäkligt bra på just det.
Huruvida det funkar bra på just ditt pollen ver jag inte.
(Sonax kanske det var, men det finns andra välkända märken också)

Tidigare hade jag parkering under en björk, och björksav var själva satan att få på bilen, det klibbade sä ini h-vete och sedan fastnade pollen i det.
Det åt till och med på lacken på bilen (just då hade jag en bil där inte det spelade någon roll)

Däremot råder jag dig att inte blanda själv, jag har en bekant som gör det, hans torkarblad tar slut på nolltid och på dom bilar som har haft gummilist runt rutan har den torkat ut och spruckit och (förmodligen orelaterat men ändå) på hans nya bil med limmad ruta fick han vattenläckage.

Jag tror han blandar någon fönsterputs med ammoniak och Yes diskmedel, det skummar som fan och lämnar fläckar över hela bilen.

Det blir inte ens billigare, bara sämre.
 
Är olika spolarvätska olika bra på att få vindrutan ren från sommarplågor som döda insekter och klibbig pollen? Har inte upplevt problem tidigare, men denna gång är det något pollen som klibbar fast och inte vill ge sig hur mycket jag än spolar. Gamla bilen hade repig vindruta så där såg det nog lika illa ut oavsett :tungan

Funkar "sommarvätska" bättre? Ska jag blanda något själv med diskmedel, hemkört och vigvatten? Invänta ösregn? Handtvätta varannan dag? Har vanlig hederlig blå spolarvätska i där förpackningen berättar om blandningsförhållane vid minusgrader, dvs vinterspolarvätska, och har aldrig kört på något annat. Men nog aldrig sett något pollen som sätter sig så jävligt. Gång på gång.
Finns det något skäl mot att använda kranvatten och diskmedel som spolarvätska sommartid ?
Har i varje fall funkat bra för mig. YES !
 
Finns det något skäl mot att använda kranvatten och diskmedel som spolarvätska sommartid ?
Har i varje fall funkat bra för mig. YES !

Nej, inte om man tycker att det fungerar bra.
Jag tycker att det skummar och lämnar fläckar på bilen, jag vet inte hur det är mot gummidetaljer. (jag antar att Yes är snällare än fönsterputs med ammoniak i)
 
Nej, inte om man tycker att det fungerar bra.
Jag tycker att det skummar och lämnar fläckar på bilen, jag vet inte hur det är mot gummidetaljer. (jag antar att Yes är snällare än fönsterputs med ammoniak i)
Exakt, det skummar med tillräckligt mycket YES.
Och det är bra för vatten finns det ju gått om när det regnar. Har jag alltid tyckt.
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top