Frågor man vågar ställa

Det här med prylhysteri - känner man att det behövs, då behövs det. Kolfiberfälgar kommer jag dock aldrig behöva, någonsin. Tullinge, 2006, medtävlare i ProStreetBike spränger framfälg strax innan målgång i 270 km/h. Totalt demolerad hoj. Enbart skrubbsår.
I rättframracing spelar ju roterande massa mindre roll, det är ju bara att fläska på med fler hästkrafter, och viktskillnaden på hjulen kanske är en ponny.
(jo jag vet att den roterande massan ska accelereras upp)

Däremot i svängigare racing kan ju gyroskopisk massa vara intressant att banta.

Jag såg en YouTube på en som bakade broms/kopplingshandtag i kolfiber, visst det är snygg, men viktskillnaden är mindre än om jag är nyskiten/oskiten.
Och det kan väl tänkas att jag har några överflödiga gram framtill också
(hur mycket väger en förhud?)
 
Det här med prylhysteri - känner man att det behövs, då behövs det. Kolfiberfälgar kommer jag dock aldrig behöva, någonsin. Tullinge, 2006, medtävlare i ProStreetBike spränger framfälg strax innan målgång i 270 km/h. Totalt demolerad hoj. Enbart skrubbsår.
Jo det där med kolfiber fälgar e ju väldans hiteck men kan köningsegg göra fälgar som håller för 500 blås så går det ju dock har ju BMW haft några ras på sina original kolfiber fälgar på hojarna, men jag står över kolfiber fälgar dom e för dyra o inte såinihelvetemycketlättare än ex KTM/DUCATI/BMW aluX fälgar.
 
I rättframracing spelar ju roterande massa mindre roll, det är ju bara att fläska på med fler hästkrafter, och viktskillnaden på hjulen kanske är en ponny.
(jo jag vet att den roterande massan ska accelereras upp)

Däremot i svängigare racing kan ju gyroskopisk massa vara intressant att banta.

Jag såg en YouTube på en som bakade broms/kopplingshandtag i kolfiber, visst det är snygg, men viktskillnaden är mindre än om jag är nyskiten/oskiten.
Och det kan väl tänkas att jag har några överflödiga gram framtill också
(hur mycket väger en förhud?)
Ca 2 gram väger en förhud o då räcker det med en rejäl brakskit med lite ånga i för att minska samma utan obehaget att Losa säckemulen på peternicklas den 3dje.

Anledningen jag ställde frågan om titan är ju att tankar finns på en annan sving till nästa sommar, jag vet att jag kommer behöva göra/tillverka vissa saker o jag vet att det skiljer någon/några mm här o var och högkvalitativ ALU stång kontra titan är inte så vansinnigt stor skillnad i pris på, jobbet läre göras o skiljer det då 200 spänn på en axel är ju inte det något jag kommer ligga vaken o vrida mej i ångest på natten över.

Utan frågan var vågar man, personligen vet jag inget om titan eller inkornell mer än att det är fina grejor.
 
Ca 2 gram väger en förhud o då räcker det med en rejäl brakskit med lite ånga i för att minska samma utan obehaget att Losa säckemulen på peternicklas den 3dje.

Tja,jag är ju välutrustad så jag får nog räkna med 5 gram, strax över förhuden har jag 25 kilo fläsk, tror du att det skulle vara vits att sluta med chips och öl?

Jag gillar tanken med att extremlätta saker och ting, Gordon Murray är lite av en idol i det sammanhanget, han har en hel samling med lättvikts-tävlingsbilar.

Lättar man ett kilo så behöver man inte accelerera, bromsa eller framförallt pressa det kilot genom böjarna, dessutom är det billigt att lätta saker i början, sen kommer man in på kolfiber och ädelmetaller som titan och inconel och då börjar det kosta multum.

Jag hade den ökände rallycrossföraren "Gruskalle" som vaktmästare på skolan, han var en rolig gubbe, extremlättade sin Volvo PV, men själv var han lite småtjock.
Men varje gång någon förde det på tal sa han att just över förarstolen behövdes vikten.
Däremot sågade han bort termostathuset från volvotopparna då det var onödig vikt.

Hans filosofi var "Det är bättre att lätta 100g på 10 ställen, än att lätta ett kilo på ett ställe och så går den biten sönder.
Han hade ihåliga pinnar i dörrgångjärnen och lättborrade gångjärnsplattor, så han lättade nog 10gram på 100 ställen på slutet. En kul och klok gubbe
 
Utan frågan var vågar man, personligen vet jag inget om titan eller inkornell mer än att det är fina grejor.
Inconel är ett varumärke. Används i bl.a. avgasventiler pga hög motståndskraft mot oxidation och värme. Titan är lättare med samma egenskaper. Vill man ha sådana prylar, köper man dem. Våga? Är du en feg skit? :hoppskrat
 
Inconel är ett varumärke. Används i bl.a. avgasventiler pga hög motståndskraft mot oxidation och värme. Titan är lättare med samma egenskaper. Vill man ha sådana prylar, köper man dem. Våga? Är du en feg skit? :hoppskrat
Vad jag har förstått kan man bygga lättare avgassystem med Inconell än med titan, då man kan ha pappertunna Inconelrör.
Men det kanske har att göra med värme-växlingar i materialet att göra att man måste ha tjockare titan?
 
Inconel är inte speciellt lätt, ungefär som rostfritt stål.
Och ett helsike att bearbeta.
 
Tja,jag är ju välutrustad så jag får nog räkna med 5 gram, strax över förhuden har jag 25 kilo fläsk, tror du att det skulle vara vits att sluta med chips och öl?

Jag gillar tanken med att extremlätta saker och ting, Gordon Murray är lite av en idol i det sammanhanget, han har en hel samling med lättvikts-tävlingsbilar.

Lättar man ett kilo så behöver man inte accelerera, bromsa eller framförallt pressa det kilot genom böjarna, dessutom är det billigt att lätta saker i början, sen kommer man in på kolfiber och ädelmetaller som titan och inconel och då börjar det kosta multum.

Jag hade den ökände rallycrossföraren "Gruskalle" som vaktmästare på skolan, han var en rolig gubbe, extremlättade sin Volvo PV, men själv var han lite småtjock.
Men varje gång någon förde det på tal sa han att just över förarstolen behövdes vikten.
Däremot sågade han bort termostathuset från volvotopparna då det var onödig vikt.

Hans filosofi var "Det är bättre att lätta 100g på 10 ställen, än att lätta ett kilo på ett ställe och så går den biten sönder.
Han hade ihåliga pinnar i dörrgångjärnen och lättborrade gångjärnsplattor, så han lättade nog 10gram på 100 ställen på slutet. En kul och klok gubbe
Jag har sett dokumentären om gruskalle o hans pv. Lite kul att dom ändrade reglerna pga att ingen kunde ta en pv i starten, bara den grejen med 50kg grus i en självtömande låda efter starten i bagagen.
 
Jag har sett dokumentären om gruskalle o hans pv. Lite kul att dom ändrade reglerna pga att ingen kunde ta en pv i starten, bara den grejen med 50kg grus i en självtömande låda efter starten i bagagen.
Han hade flera roliga lösningar, vattentank och gruslåda förbjöd dom, så då monterade han en vikt på en skena (bilbatteriet) som åkte fram och låstes fast i första inbromsningen.
Han körde även med svarvade pinnar i fjädrarna som gick av i guppet efter starten när dom had gjort sitt.

Han och Ture Karlsson (SAAB mestadels) var två riktigt kluriga gubbar från trakten som dominerade rallycrossen ett tag där
 
Alla bilar sedan 90-talet har ju immobilizer, alltså ett kodat chip i nyckeln som gör att bilen inte kan startas med annat än fabriksnyckeln.

Men hur är det med själva fjärrkontrollen? Alltså den som styr dörrlåsen. Är den också kodad eller kan man kopiera sändarsignalen? Jag skulle behöva en extra fjärr till bilnyckeln och de säljs svinbilligt på Aliexpress, men kan dom kopiera en halvmodern bilnyckelfjärr?
 
Alla bilar sedan 90-talet har ju immobilizer, alltså ett kodat chip i nyckeln som gör att bilen inte kan startas med annat än fabriksnyckeln.

Men hur är det med själva fjärrkontrollen? Alltså den som styr dörrlåsen. Är den också kodad eller kan man kopiera sändarsignalen? Jag skulle behöva en extra fjärr till bilnyckeln och de säljs svinbilligt på Aliexpress, men kan dom kopiera en halvmodern bilnyckelfjärr?
Att de kan kopieras är ett faktum, det är så man stjäl bilar nuförtiden... Men det ser väl lite olika ut beroende på bilmärke.

Den nya sändaren du har måste kodas in, antingen med hjälp av din/polarens dator och program eller verkstadens; och då brukar priset sättas så att du hellre beställer en ny nyckel för 2500 spänn. De säger att de vill ha 1000 kr eller så för att koda in den också men det brukar du kunna pruta bort om du köper nyckeln.
 
Att de kan kopieras är ett faktum, det är så man stjäl bilar nuförtiden... Men det ser väl lite olika ut beroende på bilmärke.

Den nya sändaren du har måste kodas in, antingen med hjälp av din/polarens dator och program eller verkstadens; och då brukar priset sättas så att du hellre beställer en ny nyckel för 2500 spänn. De säger att de vill ha 1000 kr eller så för att koda in den också men det brukar du kunna pruta bort om du köper nyckeln.
Jag trodde man stal bilar genom att på olika sätt komma över fabriksnycklar.

Det låter ju inte så lovande med sändarna. På de videos som finns på Aliexpress verkar det busenkelt, bara hålla den nya sändaren intill den existerande när den skickar en signal, så kopieras signalen.
 
Är det bara jag som får upp annonser på indiska (eller liknande) på Facebook Marketplace? Det dyker upp diverse konstiga motorcyklar och alla finns i Rimbo.
Jag har varit i Rimbo och de må vara udda där, men skriftspråket kunde jag förstå.
 
Jag trodde man stal bilar genom att på olika sätt komma över fabriksnycklar.

Det låter ju inte så lovande med sändarna. På de videos som finns på Aliexpress verkar det busenkelt, bara hålla den nya sändaren intill den existerande när den skickar en signal, så kopieras signalen.
Det funkar inte på en modern bil. Man kopierar inte nycklarna själv. Tjuvar brukar däremot replikera signalen när de snor din bil. En står vid ytterdörren till huset och snappar upp signalen från din sändare. Nästa gubbe står vid bildörren och använder den replikerade signalen för att låsa upp och starta bilen. Sen kör de iväg och ställer bilen på en färja till Baltikum
 
Vågar vi gissa på Kineser - som kommer att dedikera elen till Polen, som för de övriga de investerat? Det här börjar lika oljeexploatering à la Nigeria, i Sverige.

Citat: "Vilka som i slutändan kommer att äga och driva verken går inte att säga nu enligt OX2.
– När vi eventuellt fått ett tillstånd går vi en en fas och letar investerare, så det vet vi inte i dagsläget, svarade Matilda Sahl."

Tyvärr Paywall:
 
Det funkar inte på en modern bil. Man kopierar inte nycklarna själv. Tjuvar brukar däremot replikera signalen när de snor din bil. En står vid ytterdörren till huset och snappar upp signalen från din sändare. Nästa gubbe står vid bildörren och använder den replikerade signalen för att låsa upp och starta bilen. Sen kör de iväg och ställer bilen på en färja till Baltikum
Själva nyckeln har jag redan så den behöver jag inte kopiera. Jag vill bara kopiera sändaren.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top