Frågor gott&blandat

Hakan_

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2011
Ort
Göteborg
Hoj
R1 05
Tjenare!
Jag är ny på forumet och i hojvärlden. Har en hel massa frågor som jag hoppas få svar på. Jag har fått rådet att köpa en relativt ny cykel även att välja en som det finns gott om reservdelar till. Har kollat på r1 och r6. Där verkar det ju finnas äldre årsmodeller som är i bra skick med mycket delar på marknaden. Är det då viktigt att fortfarande ha en så ny som möjligt?

Hur mycket ska man kunna meka själv? Jag har aldrig hållt en skiftnyckel:yoparty . Om man vill köra bana blir det väl rätt dyrt om man konstant måste lämna in cykeln? SMC:s kurser,är dem samma som att köra på bana,asså samma krav på cykeln?

Vidare undrar jag om dethär med strypning. Är det fortfarande billigare försäkring för strypta cyklar? Kan man få det gjort på en verkstad? Vart ligger största risken att köra omkring med en ostrypt cykel som är strypt på pappret. Kollar snuten samt besiktningsfolk upp detta? Verkar ju annars för bra och lätt för att komma undan med!

Dumma frågor kanske men är som sagt ny och sjukt okunnig!
 
Det mesta finns det svar på redan, men jag ger dig en kort variant.

Skiftnyckel = big no no!
Kolla vad försäkringen kostar.
Du behöver inte lämna in cykeln oftare bara för att du kör på bana med den.
SMC besiktar hojen inför varje kurs, en besiktning det är bra om du kan göra själv också. (Kravet är en trafiksäker hoj)
Köra en ostrypt hoj med försäkring för strypt samt körkort för strypt gör att du överträder en del punkter... bland annat kan det göra så försäkringen inte gäller, du kör olovligt (högre effekt än du får). Så med andra ord, det kan bli riktigt dyrt om du smäller och de kollar upp hur det ligger till.

Slutord, läs på lite mer. :tummenupp
 
Och så jävla nödvändigt är det inte att ha en väldigt ny hoj, det viktiga är att inte köpa en som är slutkörd.
 
Jaa... Helt korrekt. Det är tur reservdelstillgången är god om man kör Yamaha.
 
Kommer ofta en massa råd om diverse hojar i alla olika segment, men det lättaste i slutändan är att tjacka den du tycker är snygg. Den hojen du vill ha utan att riktigt veta varför, det är inte så noga (så länge man har stålar, och det har man ju innan man tjackat en klass7 hoj :D )

Sen kan man vara lite rationell och provköra en massa olika men det känns som att dom flesta bara köper en snygg hoj (när det gäller första hoj)

Jaja, det är vinter nu så du har 5 månader på dig att kika på youtubefilmer :tummenupp

Ps. Många r6or runt -03 brukar vara sjukt överprisade på blocket. Ds
 
"Jag har aldrig hållt en skiftnyckel" Skriver du, Bra fortsätt så.
Använd riktiga verktyg isället :tummenupp Lycka till.
 
Kommer ofta en massa råd om diverse hojar i alla olika segment, men det lättaste i slutändan är att tjacka den du tycker är snygg. Den hojen du vill ha utan att riktigt veta varför, det är inte så noga (så länge man har stålar, och det har man ju innan man tjackat en klass7 hoj :D )

Sen kan man vara lite rationell och provköra en massa olika men det känns som att dom flesta bara köper en snygg hoj (när det gäller första hoj)

Jaja, det är vinter nu så du har 5 månader på dig att kika på youtubefilmer :tummenupp

Ps. Många r6or runt -03 brukar vara sjukt överprisade på blocket. Ds

Tack!:tummenupp Hur vet man vad som är överpris och inte? Hojen kanske har en massa tillbehör som är värt...
 
Tack!:tummenupp Hur vet man vad som är överpris och inte? Hojen kanske har en massa tillbehör som är värt...

Tja, spana lite på marknaden, kolla ålder, miltal och vad hojen kostade sprillans så märker du snart att det finns vissa modeller som lider av att folk inte verkar förstå att saker tappar värde.

Sedan är överpris också något som beror på vad du är beredd att betala.
 
Tack!:tummenupp Hur vet man vad som är överpris och inte? Hojen kanske har en massa tillbehör som är värt...

Iofs, men sällan att det är mer än slipon och lite smågrejer. Nu har ju drömmarna gett upp och plockat bort annonserna, men i vår kommer dom ut igen. Tog bara r6 -03 som ett exempel :D.. eftersom dom legat i snitt runt 50k och några uppemot 60k :D .. detta för en 8 år gammal hoj. Nja.

Som jag ser det så är det mest värt att köpa en hoj som är 2-3 år gammal, är lätt att se det när man kollar på blocket. Jämför lite modeller årsm t.ex. 2003 vs 2008, värdeminskningen står ganska still på hojarna som är äldre än 5 år (iaf på blocket :D=
 
Om man vill ha och har råd med en nästan ny sporthoj så kanske detta kan vara ett trevligt alternativ
http://www.blocket.se/alvsborg/Honda_CBR1000RRA_ABS_40_Mil_Full_garanti_35685450.htm?ca=17&w=2

Honda CBR 1000RRA 2010 med ABS som har gått 40 mil.
Från 2009 så finns Hondas CBR modeller både i versioner med och utan ABS. En funktion som inte är nödvändig men som kan vara rätt bra att ha om man åker i regn, på blöta höstlöv eller annat som ger sämre grepp.
Eftersom ABS på sporthojar är ett relativt nytt fenomen så får man tyvärr köpa en hoj från detta årtionde (eller 2009 CBR 600/1000 RRA) om man vill ha det.

Sökte på Jönköping och angränsande län (eftersom det står Jönköping i din profil). Så det kanske finns billigare om du vill åka längre.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top