Frågor angående jobbet, blanda in facket?

Kanske missade en grej i texten...

Hon vart irriterad och sa att jag inte skulle ha lön och att hon inte har tid att prata med facket. Hon vill att de ska skicka papper på vilka reger som gäller.

Så med andra ord nu är de krig.

Läste hon var irriterad, men fick uppfattningen att det skulle lösa sig även om hon inte egentligen ville det. Jag hade tydligen fel.

Är väl inte sämre än att jag kan ändra mig:

Jag hoppas det kommer lösa sig. :tummenupp :)

Hon vart irriterad och sa att jag inte skulle ha lön och att hon inte har tid att prata med facket. Hon vill att de ska skicka papper på vilka reger som gäller.

"arbetare" Kalla de knegare då? Folk på golvet? 20 årig grabb utan yrkes vana? Jag skiter i vad man kallar de, jag ska ha den lön jag har rätt till.
I min värld är man lika mycket "arbetare" oavsett om man är svarvare eller verkställande direktör. Såvitt jag vet arbetar båda kategorierna.

Enduroemil hoppas det löser sig för dig.

Valmers en fråga bara .
Om det här fallet skulle handla om en hel månadslön som han inte fått ut i lön.
Vem skulle hjälpa honom om inte facket fanns?

Står man ensam i en konflikt med företaget har man inte mycket chans o få rättvisa men säger 100 personer samma sak på företaget. Då får man gehör. Det kan jag lova

"arbetare" Kalla de knegare då? Folk på golvet? 20 årig grabb utan yrkes vana? Jag skiter i vad man kallar de, jag ska ha den lön jag har rätt till.

De står i avtalen , de ska följas annars är det ju ingen ide' att ha avtal.
Hon sitter i skiten din chef. Okunnig på vad som gäller skulle jag vilja påstå.

Last edited:
Jag står inte på samma politiska breddgrad som facket, och det var den främsta anledningen till att jag gick ur (efter att ha blivit inlurad som väldigt ung och ny på arbetsmarknaden). Att det sen tar sex månader att gå ur (om man inte straffar ut sig), medans det endast är tre månaders uppsägningstid på en hyreslägenhet i Stockholms innerstad är en helt annan fråga...

Personligen har jag fått procentuellt bättre löneförhöjningar sen jag gick ur och började förhandla själv, jämfört med dem som är med.

Om man jobbar för ett skapligt rekorderligt företag som har den minsta insikt om vad värdefull personal är, så är min åsikt att man inte behöver vara med i facket för att klara sig bra. Sköt ditt jobb på ett bra sätt och var ingen mes som är sjuk på måndagar.

Tycker dock det alltid är lika kul när fackligt anslutna frågar mig hur dem ska löneförhandla :D Riktiga mumsmumsar allihopa som inte greppar att det är facket som förhandlar åt dem och att företaget inte kommer ge dem ett skit utöver det avtalet säger :hihi Men de får ju iaf en fin tidning för sina pengar :rolleyes:

Var flitig, intresserad och sköt ditt jobb=EJ fackligt ansluten.
Var en amöba som såsar fram om dagarna med uppseendeväckande många sjukdagar/VABdagar (:rolleyes: ) per år=Fackligt ansluten.

Edit: Jag är en vanlig knegare inom industrin.

Enduroemil hoppas det löser sig för dig.

Valmers en fråga bara .
Om det här fallet skulle handla om en hel månadslön som han inte fått ut i lön.
Vem skulle hjälpa honom om inte facket fanns?

Står man ensam i en konflikt med företaget har man inte mycket chans o få rättvisa men säger 100 personer samma sak på företaget. Då får man gehör. Det kan jag lova

De står i avtalen , de ska följas annars är det ju ingen ide' att ha avtal.
Hon sitter i skiten din chef. Okunnig på vad som gäller skulle jag vilja påstå.

Om 100 personer säger samma sak på företaget innebär ju det att samtliga 100 har blivit blåsta på 2 dagars lön. Att gå till facket är inte samma sak som att 100st säger samma sak. Den enda skillnaden för OP nu är ju att facket sköter alla kontakter med företaget, kontrollerar anställningsvillkor och lagar. Chefen är skyldig att följa avtalet oavsett om man är med i facket eller ej, men det kanske du inte visste.

För detta betalar ni en månatlig avgift av 3-400 spänn eller nåt (skattade, ej avdragsgilla). Hur svårt är det att läsa sitt anställningsavtal och konstatera att den innebrända lönen är avtalsvidrig? Och om man nu inte fixar detta, så kan man tjäna in sina 1500 förlorade bruttokronor på att inte betala fackavgiften under några månader.

Vad gäller sakfrågan är det självklart att OP ska ha ut sin lön. Jag har också förståelse för att han anlitar facket nu när han är med där (nån nytta ska han väl ha av dom), när man är 20 år och grön på arbetsmarknaden har man inte alltid koll på vad som gäller och/eller stake nog att stå på sig när man vet att man har rätt (chefer kan vara svåra att stå emot ibland). Det jag säger är att om han varit lite påläst och visste vad som gällde, är fackets inblandning - och därmed fackavgiften - bortkastade pengar. Företaget har inte en chans i världen att slippa pröjsa lönen i det här fallet, det behöver vi inget fack till att tala om för oss.

Last edited:
Om 100 personer säger samma sak på företaget innebär ju det att samtliga 100 har blivit blåsta på 2 dagars lön. Att gå till facket är inte samma sak som att 100st säger samma sak. Den enda skillnaden för OP nu är ju att facket sköter alla kontakter med företaget, kontrollerar anställningsvillkor och lagar. Chefen är skyldig att följa avtalet oavsett om man är med i facket eller ej, men det kanske du inte visste.

För detta betalar ni en månatlig avgift av 3-400 spänn eller nåt (skattade, ej avdragsgilla). Hur svårt är det att läsa sitt anställningsavtal och konstatera att den innebrända lönen är avtalsvidrig? Och om man nu inte fixar detta, så kan man tjäna in sina 1500 förlorade bruttokronor på att inte betala fackavgiften under några månader.

Vad gäller sakfrågan är det självklart att OP ska ha ut sin lön. Jag har också förståelse för att han anlitar facket nu när han är med där (nån nytta ska han väl ha av dom), när man är 20 år och grön på arbetsmarknaden har man inte alltid koll på vad som gäller och/eller stake nog att stå på sig när man vet att man har rätt (chefer kan vara svåra att stå emot ibland). Det jag säger är att om han varit lite påläst och visste vad som gällde, är fackets inblandning - och därmed fackavgiften - bortkastade pengar. Företaget har inte en chans i världen att slippa pröjsa lönen i det här fallet, det behöver vi inget fack till att tala om för oss.

Du nämner avtalet ett flertal gånger. Det finns alltså ingen lag som säger att han är berättigad till lön de två dagarna? Vem har förhandlat fram avtalet? :confused:

Personligen har jag fått procentuellt bättre löneförhöjningar sen jag gick ur och började förhandla själv, jämfört med dem som är med.

Tycker dock det alltid är lika kul när fackligt anslutna frågar mig hur dem ska löneförhandla :D Riktiga mumsmumsar allihopa som inte greppar att det är facket som förhandlar åt dem och att företaget inte kommer ge dem ett skit utöver det avtalet säger :hihi Men de får ju iaf en fin tidning för sina pengar :rolleyes:

Var en amöba som såsar fram om dagarna med uppseendeväckande många sjukdagar/VABdagar (:rolleyes: ) per år=Fackligt ansluten.

Jag är fackligt ansluten, förhandlar min lön själv och har nog fått ganska trevliga lönehöjningar. Det ena utesluter alltså inte det andra.

Om jag har fördelar att vara med i facket? Har inte behövt ta reda på det än. Är mest med för att göra av med lite pengar. :tummenupp

För övrigt kan jag hålla med er fack-motståndare, att i vissa fall undrar man vad de sysslar med... :gnissla

Last edited:
Jag står inte på samma politiska breddgrad som facket, och det var den främsta anledningen till att jag gick ur (efter att ha blivit inlurad som väldigt ung och ny på arbetsmarknaden). Att det sen tar sex månader att gå ur (om man inte straffar ut sig), medans det endast är tre månaders uppsägningstid på en hyreslägenhet i Stockholms innerstad är en helt annan fråga...

Om man jobbar för ett skapligt rekorderligt företag som har den minsta insikt om vad värdefull personal är, så är min åsikt att man inte behöver vara med i facket för att klara sig bra. Sköt ditt jobb på ett bra sätt och var ingen mes som är sjuk på måndagar.

Tycker dock det alltid är lika kul när fackligt anslutna frågar mig hur dem

ska löneförhandla :D Riktiga mumsmumsar allihopa som inte greppar att det är facket som förhandlar åt dem och att företaget inte kommer ge dem ett skit utöver det avtalet säger :hihi Men de får ju iaf en fin tidning för sina pengar :rolleyes:

Har testat det där med att vara flitig och sköta mitt jobb typ första 8 åren, Vet du vad ,det fungera inte på mitt företag.Man får bara skit hela tiden.

Det här företaget har problem. Istället för att lyssna på personalen och lösa problem så beslutas det ofta helt galet. Dåliga mellanchefer som inte kan någonting, inte vet vad mina arbetsuppgifter är eller kan sätta sig in och förstå situationen. Mycket fustrerande då alla vill att företaget går bra så man kan behålla jobbet.
Företaget bryr sig inte om de anställda alls där jag jobbar. Tyvärr så då måste man använda facket som ett redskap för att få en bättre arbetsmiljö. (och då menar jag verkligen inte att folk ska lata sig ,bara att saker och ting borde gå smidigare)

Om man jobbar för ett skapligt rekorderligt företag som har den minsta insikt om vad värdefull personal är, så är min åsikt att man inte behöver vara med i facket för att klara sig bra.

Alla jobbbar inte på ett företag där, "företaget gör rätt för sig"
Man behöver inte dela fackets politiska gren.

Är du helt säker på att du fått bättre lön sen du gick ur? Jag tror det var höjningen som ditt fack förhandla fram + din chef kanske tycker du gör ett bra jobb så + pott där också.

Hur gammal är du?

(1) Du nämner avtalet ett flertal gånger. Det finns alltså ingen lag som säger att han är berättigad till lön de två dagarna?

(2) Vem har förhandlat fram avtalet? :confused:

(1) I hans anställningsavtal står att han har månadslön, och därmed är han berättigad till lön. Hade det stått speciella undantag eller timanställning hade det varit annorlunda. Det finns säkert en lag om vad som gäller för undantagslös månadslön.

(2) Vem som har förhandlat fram hans anställningsavtal är fullständigt irrelevant. I just det här fallet är det mycket möjligt att det är ett kollektivavtal, men vad menar du att det har för betydelse?

(2) Vem som har förhandlat fram hans anställningsavtal är fullständigt irrelevant. I just det här fallet är det mycket möjligt att det är ett kollektivavtal, men vad menar du att det har för betydelse?

Ja, om det var ett kollektivavtal, som facket förhandlat fram, kanske fackavgifter inte är bortkastade pengar? :rolleyes:

Många kloka ord i tråden.

Jag vill bara flika in det fina med facket, synnerhet IF Metall (S/V/kplm(R)). Om du jobbar på golvet i en stor kullagerindustri (exempelvis), och uttalar för dina "kamrater" att du funderar på att gå ur facket (där du blev intvingad medlem några år tidigare), då kan du kallt räkna med att du fortsättningsvis,

- Inte kommer att kunna utföra ditt jobb, eftersom du blir motarbetad, rentav mobbad.
- Inte kommer att kunna kommunicera med dina "kamrater", eftersom de inte talar med dig.
- Kommer att bli påprackad att du är "borgare", "moderatsvin" etc..

Men visst, facket är rätt bra ändå. :rolleyes: (<- Överflödig?)

Det ska tilläggas att jag numera är arbetare (kennsteman) på ett franskt företag som INTE har kollektivavtal och att jag efter många om och men kunde lämna (Sovjet)Unionen som jag råkade gå med under min studietid.

Man behöver inte dela fackets politiska gren.

Sannolikheten för att du har samma politiska grunduppfattning som din fackförening är tämligen stor med hänsyn exempelvis till myten om privat vård som du tidigare försökt sprida i tråden.

Problemet för oss som inte bekänner oss till fackets politiska ideologi är att vi inte vill betala till den politiska vänstern och det är ju dit våra fackpengar delvis går. Hade facket ägnat sig enkom åt att företräda sina medlemmar mot arbetsgivarna istället för att ränna runt och ha synpunkter på hur samhället i stort skall vara inrättat tror jag att fackmedlemskap hade känts mindre motbjudande för många som nu väljer att stå utanför.

Jag vill bara flika in det fina med facket, synnerhet IF Metall (S/V/kplm(R)). Om du jobbar på golvet i en stor kullagerindustri (exempelvis), och uttalar för dina "kamrater" att du funderar på att gå ur facket (där du blev intvingad medlem några år tidigare), då kan du kallt räkna med att du fortsättningsvis,

- Inte kommer att kunna utföra ditt jobb, eftersom du blir motarbetad, rentav mobbad.
- Inte kommer att kunna kommunicera med dina "kamrater", eftersom de inte talar med dig.

Det ska tilläggas att jag numera är arbetare (kennsteman) på ett franskt företag som INTE har kollektivavtal och att jag efter många om och men kunde lämna (Sovjet)Unionen som jag råkade gå med under min studietid.

Haha, måste bara fylla på med en liten historia om hur det gick till när jag en gång i tiden blev medlem i Metall.

Sökte jobb på Volvo och fick så småningom jobb som lackerare på fabriken i Torslanda. Första dagen på nya jobbet bestod i en massa introduktioner om ditten och datten. Efter lunch var det dags för "facklig information". Jag och ett trettiotal andra newbies föstes in en sal och efter några minuter stolpar det in en karl. Hans välkomstord löd på följande sätt.

- Det finns sex arbetare på Volvo Torslandaverken som inte är med i facket! Dessa är:......

Varpå han räknade upp sex namn. Under tiden han talade hade en medhavd hjälpreda delat ut ett papper till oss newbies.

- Skriv under papperet, var nästa kommentar från fackayatollan.

Jag och samtliga andra hukade i bänkarna och skrev under. Därmed var vi stolta medlemar i Metall...:tummenupp Din anmärkning om Sovjet ger mig klara flashbacks till min första arbetsdag på Volvo.

Last edited:
Haha, måste bara fylla på med en liten historia om hur det gick till när jag en gång i tiden blev medlem i Metall.

Sökte jobb på Volvo och fick så småningom jobb som lackerare på fabriken i Torslanda. Första dagen på nya jobbet bestod i en massa introduktioner om ditten och datten. Efter lunch var det dags för "facklig information". Jag och ett trettiotal andra newbies föstes in en sal och efter några minuter stolpar det in en karl. Hans välkomstord löd på följande sätt.

- Det finns sex arbetare på Volvo Torslandaverken som inte är med i facket! Dessa är:......

Varpå han räknade upp sex namn. Under tiden han talade hade en medhavd hjälpreda delat ut ett papper till oss newbies.

- Skriv under papperet, var nästa kommentar från fackayatollan.

Jag och samtliga andra hukade i bänkarna och skrev under. Därmed var vi stolta medlemar i Metall...:tummenupp Din anmärkning om Sovjet ger mig klara flashbacks till min första arbetsdag på Volvo.
Haha. Man kan ju faktiskt bara skratta åt det.

Det var ju förövrigt en ganska (om än inte jättegivande) rolig debatt i just programmet Debatt, med Janne J för ett tag sedan. Dessvärre får väl gemene svensk sin uppfattning om Gôtteborrjaren än mer stärkt att denne är hamnarbetare och sitter med fluorescerande kläder på sig, överallt.

Där tycker jag samtidigt att LO-maffioson Wanja uttryckte sig sakligt och svarade på frågorna om fackförbundets kontakt med (S) på ett exemplariskt sätt. :tummenupp

:rolleyes: (<- Överflödig igen?)​

Last edited:
Haha. Man kan ju faktiskt bara skratta åt det.

Det var ju förövrigt en ganska (om än inte jättegivande) rolig debatt i just programmet Debatt, med Janne J för ett tag sedan. Dessvärre får väl gemene svensk sin uppfattning om Gôtteborrjaren än mer stärkt att denne är hamnarbetare och sitter med fluorescerande kläder på sig, överallt.

Där tycker jag samtidigt att LO-maffioson Wanja uttryckte sig sakligt och svarade på frågorna om fackförbundets kontakt med (S) på ett exemplariskt sätt. :tummenupp

:rolleyes: (<- Överflödig igen?)​

Det programmet har jag tyvärr missat. Det är ju inte varje dag man hör Wanja uttrycka sig sakligt...:gnissla

Det där har ju egentligen inte med facket att göra, utan att du har idioter som arbetskamrater.

Problemet för oss som inte bekänner oss till fackets politiska ideologi är att vi inte vill betala till den politiska vänstern och det är ju dit våra fackpengar delvis går. Hade facket ägnat sig enkom åt att företräda sina medlemmar mot arbetsgivarna istället för att ränna runt och ha synpunkter på hur samhället i stort skall vara inrättat tror jag att fackmedlemskap hade känts mindre motbjudande för många som nu väljer att stå utanför.

Problemet för oss som inte bekänner oss till Svenskt Näringslivs politiska ideologi är att vi inte vill betala till den politiska högern och det är ju dit våra medlemspengar delvis går. Hade Svenskt Näringsliv ägnat sig enkom åt att företräda sina medlemmar mot arbetstagarna istället för att ränna runt och ha synpunkter på hur samhället i stort skall vara inrättat tror jag att medlemskap i Svenskt Näringsliv hade känts mindre motbjudande för många som nu väljer att stå utanför.

En annan synvinkel som sagt. :)

Vad gäller det andra, din berättelse om Volvo, så låter det rätt knäppt. Vill man stå utanför ska man få göra det. Samtidigt kan jag tycka att man då inte heller ska få ta del av de fördelar (nackdelar? :va) facket förhandlat fram.

Det där har ju egentligen inte med facket att göra, utan att du har (hade) idioter som arbetskamrater.
Det har ju i allra högsta grad med facket att göra. De har ju blivit idioter av en anledning. Indoktrinering.

Edit: Quote.

Vill man stå utanför ska man få göra det. Samtidigt kan jag tycka att man då inte heller ska få ta del av de fördelar (nackdelar? :va) facket förhandlat fram.
Det är ju ofrånkomligt. Vill man stå utanför blir man svartfot och uthängd direkct. Då är man bara en "snyltare" och "glider med på alla andras tunga last".

Tycker att det är direkt tragiskt att (i synnerhet Metallare) fackanslutna alltid tycker att ALLT är jämmer och elände. Misär, melankoli, mopeder och mjältsjuka. För dålig lön (läs: den nya V70n är för dyr), chefen är kass, arbetsuppgifterna suger, borgarna är hemska, fackledningen är värdelös, EU är skit, och GAIS förlorar.

Seså, chin up, gå ur facket - se ljuset.

:tungan

Last edited:

Problemet är att det inte räcker att bara förhandla avtal för en fackförening. Men behöver lagar också (semesterlagen, arbetstidslagen m.m.). För att kunna stifta lagar måste man sitta i riksdagen vilket LO gör genom SAP. Sen att det finns en idologi inom facket som också går att applicera på hur till exempel skolan bör drivas gör att facket bör och kan "tycka till" om hur samhället i stort bör drivas.

Ett exempel om nyttan att vara med är Byggnads. En medlem i byggnads betalar ca 4000 mer om året till sin fackförening än en IfMetall medlem. Dock tjänar de 4000 kr mer i månaden.

Det är ju ofrånkomligt. Vill man stå utanför blir man svartfot och uthängd direkct. Då är man bara en "snyltare" och "glider med på alla andras tunga last".

Tycker att det är direkt tragiskt att (i synnerhet Metallare) fackanslutna alltid tycker att ALLT är jämmer och elände. Misär, melankoli, mopeder och mjältsjuka. För dålig lön (läs: den nya V70n är för dyr), chefen är kass, arbetsuppgifterna suger, borgarna är hemska, fackledningen är värdelös, EU är skit, och GAIS förlorar.

Seså, chin up, gå ur facket - se ljuset.

:tungan

Jag håller med dig i allt du skriver, att det är säkert precis så man ser världen om man är Metallare, men att GAIS förlorar, är det något dåligt? :confused:

Tur jag inte är med i Metall. :tummenupp

Vad gäller snyltare så är de ju faktiskt det, lite grand. Det är ungefär som att komma till ett knytkalas utan att ta med något själv och förvänta sig att man ska få hugga in i buffén som alla andra. För min del låter det lite egoistiskt.

Det har ju i allra högsta grad med facket att göra. De har ju blivit idioter av en anledning. Indoktrinering.

Det är väl i så fall den äldre generationen du talar om? En kvarleva från forntiden. Jag har väldigt svårt att se att ett modernt förbund skulle trycka på på det sättet idag. Jag är själv inte med i den lokala föreningen på min arbetsplats och skulle bli floktokig om nån behandlade mig på det sättet.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT