Jag står inte på samma politiska breddgrad som facket, och det var den främsta anledningen till att jag gick ur (efter att ha blivit inlurad som väldigt ung och ny på arbetsmarknaden). Att det sen tar sex månader att gå ur (om man inte straffar ut sig), medans det endast är tre månaders uppsägningstid på en hyreslägenhet i Stockholms innerstad är en helt annan fråga...
Personligen har jag fått procentuellt bättre löneförhöjningar sen jag gick ur och började förhandla själv, jämfört med dem som är med.
Om man jobbar för ett skapligt rekorderligt företag som har den minsta insikt om vad värdefull personal är, så är min åsikt att man inte behöver vara med i facket för att klara sig bra. Sköt ditt jobb på ett bra sätt och var ingen mes som är sjuk på måndagar.
Tycker dock det alltid är lika kul när fackligt anslutna frågar mig hur dem
ska löneförhandla

Riktiga mumsmumsar allihopa som inte greppar att det är facket som förhandlar åt dem och att företaget inte kommer ge dem ett skit utöver det avtalet säger

Men de får ju iaf en fin tidning för sina pengar
Var flitig, intresserad och sköt ditt jobb=EJ fackligt ansluten.
Var en amöba som såsar fram om dagarna med uppseendeväckande många sjukdagar/VABdagar

rolleyes: ) per år=Fackligt ansluten.
Edit: Jag är en vanlig knegare inom industrin.