Jo, komplicerat blir det. Mitt problem är att jag inte ser det som självklart att facket skall ha faktisk möjlighet att ställa till sådana oerhörda problem för småföretagare.
Ett exempel på hur facket kan skjuta sig i foten. Har en bekant som hade en anställd. Den anställde var helt nöjd för övrigt. Facket krävde kollektivavtal och hotade med blockad. Min bekant svarade med att lägga ned verksamheten. Intre särskilt upplyftande för den anställde som inte hade något som helst intresse av ett kollektivavtal.
Teoretiskt sett kan man se det som så, att den anställde kanske inte vågade ha någon annan åsikt än den om han ville ha jobbet kvar? Men så var det nog inte i praktiken. Hur som helst, om nu företagaren du har som bekant följde alla regler som finns i ett kollektivavtal redan, den anställde kanske till och med hade bättre lön, varför ville han inte skriva på ett?
Jag håller med dig om att facket gör konstiga saker ibland och man undrar hur det är ställt med dem, men i mångt och mycket gör de vad de ska; stå på arbetstagarnas sida.
Mja, jag drog slutsatsen av ditt resonemang att kompetent personal skulle leda till skattehöjningar, något som jag inte tror är nödvändigt om än möjligt. Vidare menar jag att kompetent vårdpersonal är något som kunde vara värt högre skatt. Däremd inte sagt att vårdpersonalen av idag rent generellt är inkompetent.
Möjligt jag gjorde det. Minns inte.

Hur som helst så baserar sig lönemodellerna på att mer kompetent personal kostar mer. Någonstans måste pengarna tas ifrån.
Jag är inte så säker på att högre löner måste leda till högre skatter, som sagt. Om så är fallet får man dock ju konstatera att sjuksköterskorna som strejkar nu är utomordentligt osolidariska med oss andra. De tänker ju bara på sig själva och inte på oss som skall betala.
Det är rätt lustigt det du tar upp. De flesta tycker att sjuksköterskor tjänar för dåligt, åtminstone ifall man tittar på pollar och så vidare. När däremot frågan kommer upp om man vill betala mer i skatt så är svaret nej. Men nu har jag i och för sig fel, för enligt undersökningar verkar de flesta beredda att betala lite mer i skatt för bra vård och skola. Det är väl så enkelt att alla vill ha mer, men ingen vill betala.
Avregleringen av elmarknaden måste vara den mest misslyckade manövern, ever, i försöken att konkurrensutsätta en sektor. Inte nog med att staten i samband med avregleringen chockhöjde elskatterna, därtill har vi en situation där det inte råder någon priskonkurrens överhuvudtaget, tack vare idiotsystemet med Nordpool. Det är tack vare den fina gemensamma nordiska elmarknaden som konkurrensen är satt ur spel, tack vare att priset på den dyraste elen styr priset på hela utbudet. Sinnessjukt, men har såvitt jag kan förstå inte så mycket att göra med frågan om privat eller offentligt ägande i energisektorn.
Statens ägande av Vattenfall skall vi bara inte tala om. Här borde man kunna verka för riktig konkurrens till fromma för elkonsumenterna, men icke. Det förefaller endast handla om att dra in så mycket som möjligt till staten.
Allt som blir privat blir med andra ord inte guld och gröna skogar, även om det kanske många gånger blir så.
Jag har faktiskt ingen uppfattning om huruvida det funkar bättre eller sämre i praktiken. Kan dock konstatera att i mitt närområde finns en privat och en offentligt driven vårdcentral. Gissa vilken det går snabbast att få tid till?
Låter som en kuggfråga.
Kom plötsligt att tänka på det, som en blixt från klar himmel, att vi kanske kommit ifrån frågorna trådskaparen ursprungligen hade och alltså helt fräckt kapat tråden? Vi kanske ska lämna tillbaka den, om än att det är en intressant diskussion?