Det är säkert för och nackdelar med båda modellerna. Självfallet är det ett partsintresse att styra lönebildningen. Om det är bättre beror nog på vilket perspektiv man intar. För facket är det säkert utmärkt med högsta möjliga lön i alla lägen. Staten som lagstiftande lönebildare kanske ser även andra aspekter som risk för inflation etc.
Det är dock odiskutabelt så, att med kollektivavtalsmodellen står vissa arbetstagare helt utan skyddad lägstalön. Så skulle inte vara fallet med lagstiftningsmodellen.
Viss är det så, att det finns fördelar och nackdelar, som med allt annat. Och självklart är det så, att facken vill ha så hög lön som möjligt för deras medlemmar, annars skulle de ju inte göra sitt jobb. På samma sätt vill arbetsgivarsidan ge så låga löneökningar som möjligt. Ligger i sakens natur.

Så då hamnar det någonstans mitt emellan och allt är förhoppningsvis frid och fröjd. Inflationsrisken är nog alla medvetna om. Om inte så slås det trots allt upp stort i tidningen vid varje avtalsrörelse.
Lagstiftning är tvingande och omfattar alla, vilket kan vara positivt som du säger, men det är nog svårt att sätta en generell lägstalön (som förvisso kan förhandlas upp av facken). Den borde väl för övrigt ändras beroende på konjukturläge, inflationstakt, branchspecifika svängningar? Hur som helst så låter en överenskommelse så mycket trevligare.
Har ingen aning. Det kan säkert variera mellan olika organistaioner. Det är egentligen inte intressant. Privata vårdgivare skall givetvis leverera bästa möjliga vård till ett konkurrenskraftigt pris. Brister det senare får man sannolikt inget vårdavtal. Kompetent personal bidrar ofta till en effektivare verksamhet och effektiv verksamhet leder till konkurrensfördelar, vilket privata vårdgivare borde eftersträva. Alltså är sannolikt högre personallöner av godo för verksamheten. Det är dock inget som drabbar Svensson, som betalar för sin vård enligt taxa.
Kompetent personal kostar mer än inkompetent, vilket borde innebära att de har mer i lön på ett privat sjukhus enligt ditt resonemang. Med det följer alltså att vården bör vara dyr på ett sådant sjukhus, eller att de rationaliserat så pass att de gör vinst på annat sätt. Det är dock inte helt lätt att rationalisera vård. Det är kanske inte för inte man sett det förekommit en del försummelser på privata vårdhem där de försökt rationalisera bort personal? Förekommer även på kommunala, men det innebär ju bara att det ena inte är bättre än det andra? Hög lön kräver större kostnader, vilket innebär högre skatter ifall det betalas via skattsedeln. Betalas det inte via skattsedeln får du ta det ur egen ficka och du har mindre pengar över ändå.
Jag tror att man däremot hade kunnat sänka skatten och få en mer effektiv organisation om de hade brytt sig lite mer, att spara på onödiga saker. Har själv jobbat ett tag på sjukhus och vet att det slösas lite här och där, samt att de måste använda upp sin budget för att få lika mycket nästa år, vilket är fel i mina ögon. Sparsamhet, som inte går ut över kvaliteten på den vård som ska ges, borde premieras.
Pust. Det var mycket text. Svarar du tillbaka så nöjer jag mig nog med kortare svar i fortsättningen.