Främlingslegionen

ja tyvärr så är det så i dagens samhälle att de saker du påpekade faktiskt väger tyngre än att du åker iväg 5år o leker hårding. du gör ju själv som du vill. vi andra vill bara ge dig lite input om vad som är lämpligt för dig som förälder att göra. och det är inte att dra iväg på en 5årig repa och leka tuffing. förutom att du får extrem träning innan du väl kommer in, om du nu kommer in. kommer du inte in så är det ju bortkastad tid iaf. och kommer du in, tror du att det är en merit som väger tungt när du ska söka jobb? tror snarare att det är till din nackdel isåfall.
Bra bevis på vilket skenheligt samhälle vi har belönats med, där man belönas mer på samtliga punkter om man skämmer ut sig i en dokusåpa än om man gör något vettigt oavsett om det är som soldat eller som volontär eller något annat.

Sen tror jag inte att han är ute efter en cv-post med skrytvärde, för då hade han valt något annat. Men jag är inte honom så han får svara för sig själv, det kanske är bättre.

du vill inte se den bara.

kollar man på din avatarbild ser man vad du står nånstans i den frågan. stå med två vapen sådär och posera :va
Jepp, på en kulle i norra Afghanistan står jag. Det som bilden bevisar mer än att jag är förbannat stark och klär i bäscht, är att jag just har varit utomlands och vet kanske iaf lite om vad han ger sig in på även om det inte är helt samma när det kommer till krav, tidsåtgång eller psykisk belastning.

Bra bevis på vilket skenheligt samhälle vi har belönats med, där man belönas mer på samtliga punkter om man skämmer ut sig i en dokusåpa än om man gör något vettigt oavsett om det är som soldat eller som volontär eller något annat.

Sen tror jag inte att han är ute efter en cv-post med skrytvärde, för då hade han valt något annat. Men jag är inte honom så han får svara för sig själv, det kanske är bättre.

...

Håller fullständigt med dig. Ändrar dock inte åsikt om att han åker iväg o lämnar sitt barn i 5 år.

Alla är främlingar för mig, Tills jag lärt känna dem. Då använder jag deras dumma saker/kommentarer och liknande mot dem själva, Men det förstår dem inte :D

Jepp, på en kulle i norra Afghanistan står jag. Det som bilden bevisar mer än att jag är förbannat stark och klär i bäscht, är att jag just har varit utomlands och vet kanske iaf lite om vad han ger sig in på även om det inte är helt samma när det kommer till krav, tidsåtgång eller psykisk belastning.

Legionen skall man nog inte ens jämföra med en mission.

Jag tror jag har lite förståelse för hur du känner. När jag paddlade Sverige runt var det inte en dröm som gick i uppfyllelse, det var ett behov som klarades av. Där och då var jag beredd att offra precis allt för att få det behovet avklarat. Det var precis som att vara riktigt jäkla skitnödig: det spelar ingen roll hur omständigheterna är, måste du skita så måste du skita, kosta vad det kosta vill.

Men det är skillnad på att vara borta drygt en månad från allt och alla, kontra fem år! Nu har du ju inte skrivit hur gammal din dotter är, men oavsett ålder så får du nog räkna med att ni kommer ha en betydligt sämre relation resten av era liv jämfört med om du hade varit hemma. Risken är också att hon en dag är vuxen och inser att "men shit, min pappa valde att vara borta fem år från mig, vad är han för idiot egentligen?". Kanske kan du då ge henne en förklaring så hon förstår, kanske inte... Om det verkligen är värt det kan bara du svara på, ingen annan.

Men om det är den mentala och fysiska utmaningen som lockar så kanske det kan finnas andra alternativ? Kolla exempelvis in adventure racing, större mental och fysisk utmaning än så går nog inte att finna.

Om det är adrenalinet som lockar så finns det gott om sporter och aktiviteter som kan ge det.

Om det är dödandet som lockar så... ehhh... ja, då finns det väl inga vettiga substitut egentligen.

Men som sagt: om det är värt att få en sämre relation med din dotter resten av ditt liv för detta, ja det kan bara du svara på. Fundera över alternativen i alla fall.

Om du vill ha utmaningar. Starta egna företag, träna extremt mycket i något eller börja tävla i nån kampsport. Gör allt samtidigt så blir det en ännu större utmaning.

Check på alla 3 samtidigt.

Jag tror jag har lite förståelse för hur du känner. När jag paddlade Sverige runt var det inte en dröm som gick i uppfyllelse, det var ett behov som klarades av. Där och då var jag beredd att offra precis allt för att få det behovet avklarat. Det var precis som att vara riktigt jäkla skitnödig: det spelar ingen roll hur omständigheterna är, måste du skita så måste du skita, kosta vad det kosta vill.

Men det är skillnad på att vara borta drygt en månad från allt och alla, kontra fem år! Nu har du ju inte skrivit hur gammal din dotter är, men oavsett ålder så får du nog räkna med att ni kommer ha en betydligt sämre relation resten av era liv jämfört med om du hade varit hemma. Risken är också att hon en dag är vuxen och inser att "men shit, min pappa valde att vara borta fem år från mig, vad är han för idiot egentligen?". Kanske kan du då ge henne en förklaring så hon förstår, kanske inte... Om det verkligen är värt det kan bara du svara på, ingen annan.

Men om det är den mentala och fysiska utmaningen som lockar så kanske det kan finnas andra alternativ?

Du är nog den 1:e som förstår, måste man så måste man.
Hon är 2,5 år.
Ser det mer som en mental utmaning.

Jag bryr mej inte om cv.
Jag vet vad jag vill, vad jag kan och att jag gör det jävligt bra.

Tack för intressanta svar/åsikter, men jag vill fortfarande veta om någon här känner någon som varit med, vore intressant att prata med han.

Last edited:
Vafan har hänt med SH då?
Filial till familjeliv :va

Ja eller? När du var värnpliktig kanske, men efter det så är det inte så kan jag lova.
Åfan, vi hade 3 olika barer där jag låg, en för meniga, en för befäl och en för flaggofficerare, inget drag i officers baren dock, men meniga och befäl hade skoj, billigt var det också, en tia för en öl och en påse jordnötter.
Jag skämtade mer om det där med att det inte skulle gå att ha sex och dricka alkohol, eftersom det är alkoholförbud, mao får man nog räkna med att tappa tvålen ibland, men ingen verkade nappa på den tråden... :rolleyes:

Vafan har hänt med SH då?
Filial till familjeliv :va
Men hallå, hur ska vi kunna köra ihjäl oss på svenska vägar om vi åker iväg till nån krigshärd och blir skjutna istället? Det funkar ju inte! Vi måste ju tänka lite på Tingvall också...

Last edited:
Hon är 2,5 år.
Ser det mer som en mental utmaning.
Här får du ett svar från mig som har en far som tog ett liknande beslut.

Nu är jag 23 och han gör allt för att få tillbaka dessa år, vilket är försent och jag kommer aldrig förlåta honom för hans val och vi kommer nog aldrig ha en vad jag anser "normal" relation.

Resultatet för honom var att han fick jobbet han alltid ville ha.
Hans fru lämnade honom.
Han missade sina barns uppväxt.
Numera sjukskriven pga hjärnskador som uppkommit pga stress.

Detta är något du skulle gjort innan du skaffade en familj tycker jag.

Jag vet vad jag vill, vad jag kan och att jag gör det jävligt bra.

Kan du vara en jävligt bra pappa om du är borta under din barns uppväxt?

Last edited:
Här får du ett svar från mig som har en far som tog ett liknande beslut.

Nu är jag 23 och han gör allt för att få tillbaka dessa år, vilket är försent och jag kommer aldrig förlåta honom för hans val och vi kommer nog aldrig ha en vad jag anser "normal" relation.

Resultatet för honom var att han fick jobbet han alltid ville ha.
Hans fru lämnade honom.
Han missade sina barns uppväxt.
Numera sjukskriven pga hjärnskador som uppkommit pga stress.

Detta är något du skulle gjort innan du skaffade en familj tycker jag.

Kan du vara en jävligt bra pappa om du är borta under din barns uppväxt?

Haller med fullstandigt.

TS forhoppningsvis har full koll pa allt vad Framlingslegionen innebar, och verkar vara ratt driven person. Daremot anser jag att saker som denna ar nagot som bor ha gjorts INNAN man skaffar barn och familj. Alternativt vanta tills ungarna ar vuxna (15 ar INTE vuxen).

Vad fan ar detta instant family-shit, dar man kan bara dumpa ungarna for att de inte uppfyller ENS EGNA behov av aventyr och accomplishment? Har du skaffat ungar, ta ditt javla ansvar och sta for ditt kast. Ifall du inte ens finns i ungens liv idag, ar det mer forstaligt men att bara dra efter att ha deklarerat for en 3-aring att "pappa aker och jobbar i 5 ar". De har ingen tidsuppfattning, h*n kommer givetvis att fraga efter dig efter nagra timmar?????

Nej, jag ar ingen Familjeliv.se anhangare, ser barn som varldens pest och har inga avsikter att skaffa egna. Pa grund av just denna anledning, de ger inte mig vad jag behover. Varfor kan inte folk bara tanka lite langre an dicken racker, ditt beslut idag handlar inte bara om DIG langre, du har nagon som ar totalt beroende av dig att tanka pa!

Kom inte med nat skit om att mamman klarar av att ta hand om ungen sjalv och jada jada jada. Det ar inte vad jag pratar om.

Varfor inte ta ditt ansvar, uppfostra ungen som du skaffat och helt enkelt gor vad en decent pappa ska: Finnas dar for henne/honom.

Framlingslegionen finns dar nan h*n vaxt upp. Du kanske ar for gammal sen? Surt.

Fan vad trott jag blir pa folk som tror att ungar ar som hundvalpar, bara att omplacera nar energin tryter, allergin slar till eller de inte langre uppfyller ens egna egoistiska behov:gnissla

Är man en egoistisk jävel som skiter i nära o kära och sitt/sina barn, så åker man till Främlingslegionen.
Svårare än så är det inte.

Dvs ingen som är metalt frisk kommer ens på iden att åka dit då man har barn.

Detta skulle du ha gjort INNAN du skaffade barn.
Spelar ingen roll hur mycket det kliar i ego-nerven.
Förstår du inte det, är det dags att uppsöka psyket.

Men det är ditt val. Räkna dock inte med att du har kvar din dotter då du kommer hem (om du öht kommer hem annat än i en kista)

Lite snabbt räknat så har det i snitt dött 195 legionärer per år sen starten 1831 :3freak

tuff shit.

men dock var ju lönen 4 gånger högre än vad som skrev i tråden här innan. hela 4000 euro. kan kanske vara värt det, (ironi).

till TS, jag har förståelse för om man känner att man måste göra något. men jag skulle aldrig ge bort den tiden från mina barns uppväxt.

tuff shit.

men dock var ju lönen 4 gånger högre än vad som skrev i tråden här innan. hela 4000 euro. kan kanske vara värt det, (ironi).

.

Verkar inte så, tror iofs lönen blir rätt mkt högre när de är ute på insats.

Pays and bonuses

A legionnaire is clothed, fed, accomodated, and medically cared for and his pay will depend upon his rank, qualifications and time of service, on top of which special bonuses could be paid depending on his mission.
Grade Solde
Legionnaire 975.67 euros/month
Corporal 1219.59 euros/month
Chief Corporal 1372.04 euros/month

Lite snabbt räknat så har det i snitt dött 195 legionärer per år sen starten 1831 :3freak

De flesta har dock dött i anslutning till de stora krigen, legionen stred till exempel vid Somme och Verdun 1916, bara vid Dien Bien Phu 1954 dog ca 2000 legionärer i strid eller i fångläger efteråt.

Last edited:
Haller med fullstandigt.

TS forhoppningsvis har full koll pa allt vad Framlingslegionen innebar, och verkar vara ratt driven person. Daremot anser jag att saker som denna ar nagot som bor ha gjorts INNAN man skaffar barn och familj. Alternativt vanta tills ungarna ar vuxna (15 ar INTE vuxen).

Vad fan ar detta instant family-shit, dar man kan bara dumpa ungarna for att de inte uppfyller ENS EGNA behov av aventyr och accomplishment? Har du skaffat ungar, ta ditt javla ansvar och sta for ditt kast. Ifall du inte ens finns i ungens liv idag, ar det mer forstaligt men att bara dra efter att ha deklarerat for en 3-aring att "pappa aker och jobbar i 5 ar".
Fan vad trott jag blir pa folk som tror att ungar ar som hundvalpar, bara att omplacera nar energin tryter, allergin slar till eller de inte langre uppfyller ens egna egoistiska behov:gnissla

Jag förstår dej, men innan ni vet (och folk har inte med det att göra) hur mkt jag finns hos min dotter, om jag har familj mm så tro inte att jag bara "dumpar ungen ala hundvalp vs allergi".

Jag är inte ute efter att höra vad folk tycker, jag försöker hitta någon som gjort detta och vill prata med denne.

Är man en egoistisk jävel som skiter i nära o kära och sitt/sina barn, så åker man till Främlingslegionen.
Svårare än så är det inte.

Dvs ingen som är metalt frisk kommer ens på iden att åka dit då man har barn.

Detta skulle du ha gjort INNAN du skaffade barn.
Spelar ingen roll hur mycket det kliar i ego-nerven.
Förstår du inte det, är det dags att uppsöka psyket.

Men det är ditt val. Räkna dock inte med att du har kvar din dotter då du kommer hem (om du öht kommer hem annat än i en kista)

Skärgårdsdoktorn.

Ett tips till mammor/pappor, Finns även där för det andra barnet :tummenupp

Check på alla 3 samtidigt.

Nåt annat än legionen finns säkert som du inte gjort.

Ärligt talat, hur kul kan det vara att bli förnedrad av några idioter till befäl, som verkligen har rätt att behandla dig hur fan de vill, för att sedan bli utnyttjad av franska staten för att dödas/bli grönsak i nåt afrikanskt stamkrig som du inte har ett skit med att göra. Det är inte dina konflikter. Jag fattar inte hur vuxna män kan stå ut med sån förnedring. Brist på stolthet? Jag var nog sveriges sämsta soldat. Enormt inkompetent när det gäller att ta order. Och då var man 19 år. Nu? Ha!

Jag har iaf kommit fram till att om jag ska ta till vapen då får det vara nåt som berör mig. Dvs att Sverige blir invaderat eller liknande. Då är jag nog åas den förste att rota fram pickan ur vapenskåpet. Men den dagen den sorgen.

Sen måste jag bara få säga det en gång till även om du inte vill höra det. Väljer du dina egna böjelser framför ditt barn så är du en stor skitstövel. Har man knullat fram ett barn så tar man också hand om det efter bästa förmåga hur mycket det än spritter i bena för att få kickar. Ta en valium istället och stanna hemma och var en riktig man.

*/ ?>
Back