Det är nog mer än en kille här på forumet som har varit utomlands inom militären. Jag har, trots min ringa ålder, redan tjänstgjort nästan två år sammanlagt utomlands. Det är inget tvivel om att det formar människor, men det är inte heller alla som får ohanterliga problem efteråt. Jag har varit med om folk som går ner sig totalt efter en lugn vända i Kosovo, och folk som varit i strid i Afghanistan som inte har några större bekymmer efteråt. Det handlar till största delen om vem man är och hur man kan hantera det. Därför är det viktigt att faktiskt veta vad man ger sig in på. Det kan även vara stigen som leder dig in på ditt livs äventyr, om man nu får kalla det så, och ge dig möjlighet att se en värld som andra aldrig kommer att få uppleva. Du får erfarenheter som inte går att få på annat håll, lär dig att se saker å nya sätt osv. Jag har själv upplevt saker jag inte vill vara med om igen helst, men som jag ändå tycker är bra att ha gjort. Man lär sig mycket om sig själv, och om andra.
Summa sumarum, så tror jag att trådskaparen har hört det mesta i negativ väg om detta och är på ett eller annat sätt medveten om de risker han utsätter sig och de han håller kär för.