Pelle
Musteridirektör
Klubbarna har fått tillräckligt många chanser att visa var de står i dessa frågor. AIK borde t ex stängt av sina supportrar istället för att gå dem tillmötes. Ledningen för AIK verkar ju vara rena knähundarna. De är ta mig fan rädda för sina supportrar och böjer sig för hoten av rädsla för vad de kan hitta på mot dem och deras familjer. På något annat sätt kan man inte tolka det som sker i den lilla ankdammen. Straffet AIK fick av UEFA för sitt senaste tilltag som uppmärksammades i media var ju rena skämtet. Knappast något som kommer att leda till några hårdare tag.
Jag vill absolut inte ha något utpressningssamhälle, men jag ser hellre att det är samhället som pressar klubbarna till konkurs om så krävs än att klubbarna låter sig skrämmas av sina supportrar. Utpressningssamhälle är precis det vi har idag. Skulle absolut inte bli ledsen om AIK lade ner sin verksamhet. Vore inte mer än rätt. Samma sak gäller övriga klubbar när de träder över gränsen och sitter som knähundar hos sina extrema supportrar utan att ingripa. Kan inte klubbarna hantera det måste samhället gripa in med alla tänkbara resurser.
Jag tycker att fotbollsvåldet har gått för långt. Det ska inte vara en skräckupplevelse för en barnfamilj att åka och titta på Djurgården- AIK.
Ett sätt att få bukt med problemen är att låta klubbarna stå för större delen av de faktiska kostnaderna. Idag har de både hängslen och livrem från samhället.
Du verkar inte ha någon större tillit till vår polismyndighet. Vad får dig att tro att de skulle prioritera fotbollsvåldet på grund av att de får betalt från en privat aktör. I själva verket ersätter ju den betalningen den utgift skattebetalarna tar idag. Polismyndigheten skulle alltså inte få in en krona mer. Resurserna de får över skulle de möjligtvis kunna lägga på viktigare saker.
Men HUR ska klubbarna gripa in på allmän plats? Berätta det för mig, du som kräver att de gör det. HUR ska ex AIK kunna styra vad enskilda individer hittar på på Södermalm 2 timmar före match när de pucklar på varann? Tror du att klubbarna väljer sina supportrar?
Du har gått på mediasnacket om att det är en skräckupplevelse att gå på derby också. Det är ingen fara att gå på fotboll, jag har gått på otaliga derbyn och aldrig varit i närheten av några slagsmål.
Hur skulle du hantera situationen, sittande i styrelsen? Skulle du sätta hårt mot hårt mot någon som vet vad din dotter heter, vart hon går på dagis/bor etc? Eller någon som vet var din fru jobbar osv? Som skär sönder dina däck varje natt och ringer hem till dig eller till jobbet mer eller mindre oavbrutet så du inte får sova?
Det räcker med att polisen tar betalt för att förtroendeproblem ska uppstå. Sker ett bankrån samtidigt som match och buset kommer undan kan du ju ana hur tidningarna skulle vinkla det om polisen fakturerade.
Till sist - polisen överdimensionerar sina insatser idag, tro inget annat. Derbyna undantaget, men den stora kostnaden är inte där, det är de normala matcherna, där mången polis gärna knäcker extra några timmar. Där är jag som skattebetalare inte nöjd. Polisen sitter inte inne med hela sanningen om man är så naiv att man tror det.
För fotbollslödder tycker jag hela EU är lagom. Eller 700 landmil runt Bryssel. Inte så noga.
Det kom förbi en gubbe här och sa att du var bäst och slog mig på käften. Vad tänker du göra åt det?
Last edited: