Fotbollsentusiaster.

• Thread starter Thread starter VBK
  • Start date Start date
Klubbarna har fått tillräckligt många chanser att visa var de står i dessa frågor. AIK borde t ex stängt av sina supportrar istället för att gå dem tillmötes. Ledningen för AIK verkar ju vara rena knähundarna. De är ta mig fan rädda för sina supportrar och böjer sig för hoten av rädsla för vad de kan hitta på mot dem och deras familjer. På något annat sätt kan man inte tolka det som sker i den lilla ankdammen. Straffet AIK fick av UEFA för sitt senaste tilltag som uppmärksammades i media var ju rena skämtet. Knappast något som kommer att leda till några hårdare tag.

Jag vill absolut inte ha något utpressningssamhälle, men jag ser hellre att det är samhället som pressar klubbarna till konkurs om så krävs än att klubbarna låter sig skrämmas av sina supportrar. Utpressningssamhälle är precis det vi har idag. Skulle absolut inte bli ledsen om AIK lade ner sin verksamhet. Vore inte mer än rätt. Samma sak gäller övriga klubbar när de träder över gränsen och sitter som knähundar hos sina extrema supportrar utan att ingripa. Kan inte klubbarna hantera det måste samhället gripa in med alla tänkbara resurser.

Jag tycker att fotbollsvåldet har gått för långt. Det ska inte vara en skräckupplevelse för en barnfamilj att åka och titta på Djurgården- AIK.

Ett sätt att få bukt med problemen är att låta klubbarna stå för större delen av de faktiska kostnaderna. Idag har de både hängslen och livrem från samhället.

Du verkar inte ha någon större tillit till vår polismyndighet. Vad får dig att tro att de skulle prioritera fotbollsvåldet på grund av att de får betalt från en privat aktör. I själva verket ersätter ju den betalningen den utgift skattebetalarna tar idag. Polismyndigheten skulle alltså inte få in en krona mer. Resurserna de får över skulle de möjligtvis kunna lägga på viktigare saker.

Men HUR ska klubbarna gripa in på allmän plats? Berätta det för mig, du som kräver att de gör det. HUR ska ex AIK kunna styra vad enskilda individer hittar på på Södermalm 2 timmar före match när de pucklar på varann? Tror du att klubbarna väljer sina supportrar?

Du har gått på mediasnacket om att det är en skräckupplevelse att gå på derby också. Det är ingen fara att gå på fotboll, jag har gått på otaliga derbyn och aldrig varit i närheten av några slagsmål.

Hur skulle du hantera situationen, sittande i styrelsen? Skulle du sätta hårt mot hårt mot någon som vet vad din dotter heter, vart hon går på dagis/bor etc? Eller någon som vet var din fru jobbar osv? Som skär sönder dina däck varje natt och ringer hem till dig eller till jobbet mer eller mindre oavbrutet så du inte får sova?

Det räcker med att polisen tar betalt för att förtroendeproblem ska uppstå. Sker ett bankrån samtidigt som match och buset kommer undan kan du ju ana hur tidningarna skulle vinkla det om polisen fakturerade.

Till sist - polisen överdimensionerar sina insatser idag, tro inget annat. Derbyna undantaget, men den stora kostnaden är inte där, det är de normala matcherna, där mången polis gärna knäcker extra några timmar. Där är jag som skattebetalare inte nöjd. Polisen sitter inte inne med hela sanningen om man är så naiv att man tror det.

För fotbollslödder tycker jag hela EU är lagom. Eller 700 landmil runt Bryssel. Inte så noga.

Det kom förbi en gubbe här och sa att du var bäst och slog mig på käften. Vad tänker du göra åt det?

Last edited:
Lite skillnad på att sparras med polarn i budohallen kontra skarpt läge med flera motståndare som inget hellre vill än att sparka dig i ansiktet när du gått i backen...

Haha, exakt. Nu hävdar inte jag att de här killarna verkar vara jätteduktiga på att slåss(gaisare :rolleyes:) men det är som sagt en jävla skillnad på att fejsa flera stycken samtidigt och som synes med pungsparkar involverat. Det blir lite svårt för Twostroke att ha sin vanliga Bruce Lee-stans när allt är tillåtet. När han övar slagserier hemma framför badrumsspegeln så blir det liksom lite lättare att få till teknikerna. Sen det som är allra viktigast är att våga. Säcken på gymmet varken slår dig på käften eller sparkar dig i skrevet, Twostroke.

Förövrigt hade jag gärna sett snutten piska med batongen(bakifrån) i ansiktet på folk på nästa reclaim också. Eller varför inte nästa gång berikarna ska döda Lars Vilks?

Så ser klubbarnas problem ser ut.

Hittills har då jag inte hört ngn av klubbarna ta avstånd från dräggfirmorna. Klubbarna verkar ju i intervjuer tvärtom jäkligt måna om att inte irritera firmorna.

Naturligtvis går jag inte på fotbollsmatcher om jag inte är tvungen. Det har bara hänt en gång de senaste 10 åren. På en jobbresa ville VD:n till Manchester-företaget bjuda oss svenskar på en match på Old Trafford med Manchester U. Jag försökte hitta på antal ursäkter för att slippa se eländet men vart rådd av kollegor att ställa upp, eftersom hela den manliga delen företaget var Manchester-fans.

En hel kväll satt jag på denna läktare och hörde klacken skrika homofobiska, rasistiska och sexistiska tillmälen till domare och spelare.

Kryddat med sången "Yellow Submarine". Fast med texten "You will sink like a russian submarine" till motståndarklacken. (Det här var några dagar efter katastrofen med Kursk)

Fyfan.

Andra gånger jag ofrivilligt bevittnar fotbollskvalitéerna är när min närmaste park, Vasaparken, är heelt trashad och nersvinad efter en match. Slagsmål, ridande poliser, hoodies och täckta ansikten, välta motorcyklar och nedsparkade pubbesökare på Rörstrandsgatan, hot och vandalism på pendeltågstationen vid Karlberg.

Andra minnen från fotbollskvalitéerna var den påtvingade fotbollen på gymnastiklektionerna. De två mest plastiga trista mobbarkillarna i klassen fick under gymnastiklärarens överseende plocka ihop varsit lag. Efter ett tag var det bara de "sämsta" kvar i potten. Som de plågade killarna fick dra lott om vem som skulle behöva ha. Dvs jag och alla tjejerna. Bra skit!:tummenupp Idag är de där tjejfavoriterna tack och lov inga höginkomstagare

Har även provat att vara med i en fotbollsklubb (Spånga IS) när jag var 14, samma dynga.

Jag vill bara inte betala ett pillemuck till den där skiten.

Mitt båt- bil- och motorcykelintresse har alltid fått betalas med egna skattade lönepengar. Från lokalhyror till verktyg. Och moms på det.

From sexans årskurs jobbade jag extra under hela studietiden, tidningsutdelning, bensinmackar och senare mekaniska verkstäder.

Herr-/pojkfotbollen har träget vaskat fram den här machokulturen.

Last edited:
Klubbarna ska inte kunna gripa in på allmän plats och de kan inte heller styra vad deras enskilda supportrar hittar på innan matchen. Den uppgiften överlåter man till polisen. Det sista jag vill se är "privata" polisstyrkor som smyger runt och skyddar olika intressen. Polisens intresse är att skydda allmänheten - det tror jag vi allihopa är ense om.

Om klubbarna hade tagit tag i supportervåldet från början innan de växt sig för starka hade vi nog sluppit se mycket av det vi ser idag. På så vis har faktiskt klubbarna varit delaktiga i de monstren som skapats.

Att jag gått på något mediesnack köper jag inte. Jag har också varit på derbyn såväl i Stockholm som här nere i Skåne. Har inte personligen varit inblandad i några bråk, men har sett en hel del tråkigheter i samband med matcherna. Jag kan uppriktigt förstå att folk väljer att inte gå på matcher längre. Det är ingen folkfest bland vissa grupperingar och det finns en risk att man hamnar i en olycklig situation även om man håller sig på sin kant.

Jag skulle sätta hårt mot hårt mot supportrarna om jag var en styrelseledamot i t ex AIK. Om jag inte kunde stå upp för idealen hade jag lämnat min plats till förfogande för någon annan. Skulle under inga omständigheter låta ruttna supportrar skrämma mig till lydnad. Sista utvägen skulle vara att låta laget upphöra att existera. Helt enkelt likvidera det och försätta det i kk. Vid spel inför tomma läktare, sponsorer som drar sig undan och publik som sviker. Då blir det en skälvuppfyllande profitera tillslut. Hoppas att det inte dröjer allt för länge innan AIK är där och övriga lag som balanserar på samma sköra lina.

Men HUR ska klubbarna gripa in på allmän plats? Berätta det för mig, du som kräver att de gör det. HUR ska ex AIK kunna styra vad enskilda individer hittar på på Södermalm 2 timmar före match när de pucklar på varann? Tror du att klubbarna väljer sina supportrar?

Du har gått på mediasnacket om att det är en skräckupplevelse att gå på derby också. Det är ingen fara att gå på fotboll, jag har gått på otaliga derbyn och aldrig varit i närheten av några slagsmål.

Hur skulle du hantera situationen, sittande i styrelsen? Skulle du sätta hårt mot hårt mot någon som vet vad din dotter heter, vart hon går på dagis/bor etc? Eller någon som vet var din fru jobbar osv? Som skär sönder dina däck varje natt och ringer hem till dig eller till jobbet mer eller mindre oavbrutet så du inte får sova?

Det räcker med att polisen tar betalt för att förtroendeproblem ska uppstå. Sker ett bankrån samtidigt som match och buset kommer undan kan du ju ana hur tidningarna skulle vinkla det om polisen fakturerade.

Till sist - polisen överdimensionerar sina insatser idag, tro inget annat. Derbyna undantaget, men den stora kostnaden är inte där, det är de normala matcherna, där mången polis gärna knäcker extra några timmar. Där är jag som skattebetalare inte nöjd. Polisen sitter inte inne med hela sanningen om man är så naiv att man tror det.

Det kom förbi en gubbe här och sa att du var bäst och slog mig på käften. Vad tänker du göra åt det?
Pelle, du är inte dum till vardags, så jag kan inte förstå hur du så benhårt försvarar supporterkulturen? :confused:

Hade en vän till Jörgen gjort så hade Jörgen bett honom att fara åt helvete, och knappast sett honom som en vän längre. Nu är jag inte inne i fotbolls/hockey-svängen riktigt, men jag tycker mig sällan se större utspel från klubbarna att dom verkligen tycker illa om sina supporterklubbar (iaf dom som slåss), att stadsdelar som slås sönder osv.

Sparkar dom ut dom som medlemmar ur supportklubbarna, förbjuder dom på sina matcher och går ut i tex pressen och säger att dom tycker jävligt illa om det som våldsverkarna står för, och att det är ett förbannat barnsligt beteende som dom inte vill ska förknippas med klubben/sporten? Nu tiger ju bara klubbarna, och supportergängen kan fortsätta kämpa för sitt lag, i tron att det är uppskattat och att dom gör laget en tjänst.

http://hd.se/helsingborg/2010/10/04/allvarligt-skadad-efter-2/

Allvarligt skadad efter fotbollsbråket

En 29-årig göteborgare som var inblandad i fotbollsbråket i Helsingborg i lördags ligger svårt skadad på sjukhus i Lund. Hans tillstånd är allvarligt men inte livshotande.

LUND. 229-åringen hittades av polisen avsvimmad vid Mariakyrkan i Helsingborg, i samband med bråken mellan supportrar till Gais och HIF på lördagseftermiddagen. Mannen kvicknade till efter en stund men ville absolut inte prata med polisen om vad han råkat ut för.
Han lät sig övertalas att följa med i ambulans till Helsingborgs lasarett. Han lämnade dock akutmottagningen strax därefter på eget bevåg utan att ha fått någon vård.
– Under natten mot söndagen har han tagit sig med taxi till en släkting som är bosatt längre söderut i Skåne, säger Charley Nilsson, informatör på polisen i nordvästra Skåne.
Under söndagen förvärrades 29-åringens tillstånd och hans anhöriga ska förgäves ha försökt få honom att ta sig till sjukhus.
– På söndagseftermiddagen larmades en läkare som fattade beslut enligt lagen om psykiatrisk tvångsvård (LPT), och polis kallades in för att biträda ambulansen när 29-åringen skulle hämtas, säger Charley Nilsson.
29-åringen kördes till neurokirurgiska kliniken vid Skånes universitetssjukhus i Lund, där man kunde konstatera att han har en allvarlig skallskada.
Mannen vårdades under måndagen nedsövd på intensivvårdsavdelning. Hans tillstånd betecknades som allvarligt men inte livshotande.
– Han vårdas i respirator och läget är stabilt, säger sjukhusets pressansvarige, Per Längby, till hd.se på måndagseftermiddagen.
Exakt vad som ligger bakom mannens skador har inte gått att klarlägga, men polisen arbetar enligt teorin att han blivit slagen i huvudet i samband med bråket mellan Gais och HIF:s supportergrupper före lördagens match på Olympia.

http://hd.se/helsingborg/2010/10/04/allvarligt-skadad-efter-2/

Allvarligt skadad efter fotbollsbråket

En 29-årig göteborgare som var inblandad i fotbollsbråket i Helsingborg i lördags ligger svårt skadad på sjukhus i Lund. Hans tillstånd är allvarligt men inte livshotande.

LUND. 229-åringen hittades av polisen avsvimmad vid Mariakyrkan i Helsingborg, i samband med bråken mellan supportrar till Gais och HIF på lördagseftermiddagen. Mannen kvicknade till efter en stund men ville absolut inte prata med polisen om vad han råkat ut för.
Han lät sig övertalas att följa med i ambulans till Helsingborgs lasarett. Han lämnade dock akutmottagningen strax därefter på eget bevåg utan att ha fått någon vård.
– Under natten mot söndagen har han tagit sig med taxi till en släkting som är bosatt längre söderut i Skåne, säger Charley Nilsson, informatör på polisen i nordvästra Skåne.
Under söndagen förvärrades 29-åringens tillstånd och hans anhöriga ska förgäves ha försökt få honom att ta sig till sjukhus.
– På söndagseftermiddagen larmades en läkare som fattade beslut enligt lagen om psykiatrisk tvångsvård (LPT), och polis kallades in för att biträda ambulansen när 29-åringen skulle hämtas, säger Charley Nilsson.
29-åringen kördes till neurokirurgiska kliniken vid Skånes universitetssjukhus i Lund, där man kunde konstatera att han har en allvarlig skallskada.
Mannen vårdades under måndagen nedsövd på intensivvårdsavdelning. Hans tillstånd betecknades som allvarligt men inte livshotande.
– Han vårdas i respirator och läget är stabilt, säger sjukhusets pressansvarige, Per Längby, till hd.se på måndagseftermiddagen.
Exakt vad som ligger bakom mannens skador har inte gått att klarlägga, men polisen arbetar enligt teorin att han blivit slagen i huvudet i samband med bråket mellan Gais och HIF:s supportergrupper före lördagens match på Olympia.

Det har inget med matchen att göra! det var långt innan avspark och långt därifrån. Bara en vanlig misshandel.

Inte sett nån som skrivit om det men tydligen handlade Kalla Fakta igår om fotbollsvåld. Såg lite av det och verkade ganska intressant.

Kalla fakta

Svenskt samhällsprogram från 2010. Avsnitt 2 av 12. Kalla fakta granskar det dolda fotbollsvåldet. I dag är det inte motståndarlaget och deras supportrar som är huliganernas främsta måltavlor utan den egna föreningen. Granskningen visar att hot och trakasserier är ett långt mer utbrett problem inom svensk elitfotboll än vad som tidigare varit känt.

Pelle, du är inte dum till vardags, så jag kan inte förstå hur du så benhårt försvarar supporterkulturen? :confused:

Hade en vän till Jörgen gjort så hade Jörgen bett honom att fara åt helvete, och knappast sett honom som en vän längre. Nu är jag inte inne i fotbolls/hockey-svängen riktigt, men jag tycker mig sällan se större utspel från klubbarna att dom verkligen tycker illa om sina supporterklubbar (iaf dom som slåss), att stadsdelar som slås sönder osv.

Sparkar dom ut dom som medlemmar ur supportklubbarna, förbjuder dom på sina matcher och går ut i tex pressen och säger att dom tycker jävligt illa om det som våldsverkarna står för, och att det är ett förbannat barnsligt beteende som dom inte vill ska förknippas med klubben/sporten? Nu tiger ju bara klubbarna, och supportergängen kan fortsätta kämpa för sitt lag, i tron att det är uppskattat och att dom gör laget en tjänst.

Låt mig klargöra att jag inte på något sätt försvarar huliganer. Det är inte ok att slå folk på käften, och det är inte ok att slå sönder andras egendom. Nu går vi vidare.

Det jag försöker föra fram är hur svårt det är att hantera situationen. Det kan aldrig vara ok att någon tar ett straff för något som en annan har begått. Inför vi att det är ok i ett enda sammanhang så är rättsprincipen ok att tillämpa vid alla typer av brott, därför går det inte.

Min liknelse till Jörgen var för att enkelt få fram klubbens roll i det hela. Den får klä skott för aktiviteter som individer utför i dess namn. Klubben har som sagt inte valt vilka den har som anhängare.

Om vi drar en annan liknelse så skulle man kunna leka med tanken att alla muslimer hålls ansvariga för vad några galna terrorister utför i islams namn. Något som är ganska poppis just nu. Men någon som tänker längre inser att det inte är förenligt med en rättsstat.

Bör Sverigedemokraterna betala för när några av deras förvirrade anhängare spöar upp en invandrare?

Jag tycker klubbarna tar avstånd väldigt tydligt, men det är också det de kan göra. De startar projekt för att försöka minska rekryteringen till ligistfalangerna. Jag kan erkänna att avstängningen av huliganer från matcher inte funkar, frågan är varför. Jag gissar att de antingen känner funktionärer i svängkorsen, eller klär ut sig, eller ... ja, jag vet inte.

....Jag tycker klubbarna tar avstånd väldigt tydligt, men det är också det de kan göra. De startar projekt för att försöka minska rekryteringen till ligistfalangerna. Jag kan erkänna att avstängningen av huliganer från matcher inte funkar, frågan är varför. Jag gissar att de antingen känner funktionärer i svängkorsen, eller klär ut sig, eller ... ja, jag vet inte.

I Kalla Fakta igår så tyckte då jag att det mest var mummel från klubbarna vad gällde det avståndstagandet. Den lilla företagsamma hoodieklicken som alltid påstås utgöra en obetydlig del av fotbollspubliken och biljettintäkterna är tydligen väldigt viktig att behålla. Klubbarna borde dessutom förena sig i en gemensam policy att domarna aldrig får hotas, att den som hotar fotbollsdomare ska veta att denne saknar all sympati från ngn klubb.

Jag är måhända måndagssur och får väl skylla mitt ngt osakliga förra inlägg på det. Men eftersom det fortfarande är måndag så kan jag lika gärna fortsätta på den inslagna linjen.

Jag väljer då att knyta an till den machokultur jag tog upp i mitt förra inlägg. Som ju som alla vet bla manifesteras i herrfotbollsentusiasternas välkända homofobiska, sexistiska och rasistiska kväden mot domare, färgade spelare osv. I kalla fakta fick man sig till livs ordet "hora" femtielva ggr tex. Ett beteende helt väsensskilt från alla annan idrotts- och motorsportpublik.

Nåväl till min nästa punkt vad gäller fotbollskvalitéer. Nu gäller det själva hjältarna, herrfotbollstjärnorna. Alltså inte dräggen utanför planen.

Varför är de så överrepresenterade i just våldtäkter? Både enskilda samt även gruppvåldtäkter. Det är ju inte bara här i sthlm det våldtagits tjejer av en eller flera fotbollspelare på hotellrum. Googlar man på "våldtäkt fotbollsspelare" så får man 432 000 träffar. Just gruppvåldtäkt tyder ju dessutom på ett rätt gravt gångna gruppnormer. Det ska rätt mycket till innan man lyckats erkänna, motivera och planera ngt sådant ihop.

Last edited:
Nåväl till min nästa punkt vad gäller fotbollskvalitéer. Nu gäller det själva hjältarna, herrfotbollstjärnorna. Alltså inte dräggen utanför planen.

Varför är de så överrepresenterade i just våldtäkter? Både enskilda samt även gruppvåldtäkter. Det är ju inte bara här i sthlm det våldtagits tjejer av en eller flera fotbollspelare på hotellrum. Googlar man på "våldtäkt fotbollsspelare" så får man 432 000 träffar. Just gruppvåldtäkt tyder ju dessutom på ett rätt gravt gångna gruppnormer. Det ska rätt mycket till innan man lyckats erkänna, motivera och planera ngt sådant ihop.

För att det är världens största sport sett till antal utövare? För att man blir dum i huvudet när man avstår hela sin uppväxt till förmån för träning och matcher och är socialt kompetent som en krukväxt?

För att det är världens största sport sett till antal utövare? För att man blir dum i huvudet när man avstår hela sin uppväxt till förmån för träning och matcher och är socialt kompetent som en krukväxt?

Jag kan bara konstatera att fotbollen i Sverige mottagit det utan motstycke största statliga stödet av alla sporter. Som en del av folkrörelsesverige skulle fotbollen sörja för ungdomens fostran, arbetarklassens hälsa osv. Som ett resultat härav byggdes med början under mellankrigstiden ett enormt antal fotbollsplaner, omklädningsrum, träningsanläggningar och arenor ända ut i obygden. Från 70-talet och fram tills idag tycker jag dock att herrfotbollsverige förvaltat satsningen på ett sådant sätt att man lyckats bygga upp en värdegrund som synes oemotståndlig för tveksamma element.

Jag vill inte betala en krona för skiten.

Last edited:
Pungspark? Tåfjutt på låret skulle jag hellre kalla det.

Har blivit påhoppad av tre tatuerade tuffa skinnvästmuppar med på krogen utan att det var nåt problem. Behövde iofs bara sänka två av dom för sen ville den tredje inte leka längre.
Enda skillnaden mot att möta en ensam person är att man måste ha snabba fötter och förflytta sig mer strategiskt så att man bara blir attackerad av en person åt gången.

Så jag har faktiskt erfarenhet av annat än sandsäckar.

Okej, det är bra. Låter mer som Steffe Seagal. Mer sånt. Men det jag försöker få sagt är att slagsmål sällan blir några snygga tillställningar estetiskt och bara för att man tränar kampsport innebär inte det att man är duktig på att slåss. Det man däremot garanterat får av träningen är blicken. Du ser när och var saker kommer och det kan ju vara rätt käckt.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing