Geggamoja
Klubbarna hade troligtvis kursat om dom skulle batala bevakningen själv, men det hade inte gjort mig nåt.
Vet inte om det gått dig förbi men det är precis vad som håller på att hända ett par av de största klubbarna ...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Klubbarna hade troligtvis kursat om dom skulle batala bevakningen själv, men det hade inte gjort mig nåt.
AIK är väl "Arbetarnas Idrotts Klubb", finns på varenda bruksort...
Förövrigt är väl "Kamraterna" ett komunistklingande namn?
Fotbollen på allsvensk nivå är inte längre föreningar i den bemärkelsen de en gång var. Sett till det borde faktiskt klubbarna få stå för större del av kostnaderna för polisbevakningen.
Polisbevakningen på någon bakgata i förorten, helt orelaterad till ev fotbollsmatch?![]()
Hur tänker du nu?
Hur tänker du nu?
Bevakningen på arenan betalar klubbarna för. Men utanför grindarna, hur långt ska klubbarnas ansvar sträcka sig? Och hur tänkte du att man ska lösa ansvarsfrågan? För du menar väl inte att ansvar kan avkrävas någon som inte har kontroll?
Nej dom skall inte ta ansvar för det som händer utanför arenan! men händer nått utanför arenan så spelar man inte där fler gånger... Enkelt och effektivt.
Bevakningen på arenan betalar klubbarna för. Men utanför grindarna, hur långt ska klubbarnas ansvar sträcka sig? Och hur tänkte du att man ska lösa ansvarsfrågan? För du menar väl inte att ansvar kan avkrävas någon som inte har kontroll?
Vad du säger är att klubbarna ska ansvara för vad som händer utanför arenan.
Tänkte i samband med matcherna. All den bevakning som sker när supportrarna ska ta sig mellan t ex tågstationen och själva arenan. Inte sällan sker en hel del skadegörelse längst vägen. Den bevakningen tycker jag faktiskt att klubbarna skulle stå för. Samhället får ställa upp med rätt stora resurser varje gång det är en högrisk match. Försäkringsbolag, näringsidkare och privatpersoner får lägga ut en hel del pengar på att fixa skadorna i spåren efter matcherna. Fick själv en backspegel insparkad i samband med att jag ställt bilen på stan då en hord av supportrar drog förbi innan en match i somras. Såg det med egna ögon men vågade inte ingripa. Vågade mig inte ens ut på gatan. Så ska det ta mig fan inte gå till.
Jag försvarar inte på något vis skadegörelse och hatar det lika mycket som du. Problemet med den enkla lösningen att låta klubbarna betala är ju inte så enkel rent juridiskt.
Om klubben ska betala är det för att klubben brustit i sina åtaganden, inte tagit sitt ansvar. För att kunna avkrävas ansvar måste det vara kopplat till befogenheter, inte sant? På arenan äger klubbarna sina arrangemang, och har rätten att avvisa besökare etc. för att hålla tillställningen säker för alla åskådare. Där betalar de för vakter att hålla ordning och där har de befogenheter.
Men utanför arenan har klubbarna inga befogenheter, det är allmän plats och faller under polisens ansvar. Vi har inte gruppansvar i Sverige, var och en ansvarar för sina handlingar. En förening kan inte ansvara för vad en individ hittar på, en individ som kanske inte ens är medlem i klubben!
Nästa problem att lösa om man ska låta klubbarna ansvara är - vart går den geografiska gränsen för ansvaret? 2 kvarters radie? 2 mil? Länsgränsen?
Skulle du vara villig att låta klubbarna bekosta bevakningen i en hel stad, om det även innebar utegångsförbud? För skulle du ge klubbarna de befogenheter som krävs i samband med ansvaret är det vad det skulle resultera i.
Givetvis ska inte klubbarna få ha några åsikter om säkerhetsarrangemanget utanför arenorna. De ska bara stå för kostnaderna och vara glada att de får arrangera en fotbollsmatch. Finns det några juridiska hinder på vägen får man väl helt enkelt skriva om lagstiftningen så att det blir fritt fram att göra fotbollsklubbarna betalnings ansvariga.
Det känns riktigt illa med idén att Polisen ska kunna bestämma insats och sen fakturera vilket belopp de vill. Det kommer leda till att Polisen prioriterar de insatser som ger mest klirr, och då börjar vi glida in på rättssäkerhetsfrågor och förtroendeproblem.
En ytterligare följd av ett sånt upplägg är att klubbarna kommer ställer krav på att det ska vara lugnt och stillsamt på stan, eftersom de betalar.
Men bestämma insats var väl va dom gjorde på bikemeet och sen var det bara betala och se glad ut
Dumt att klubbarna ska ställa krav på lugna och stillsamma supportrar först när de måste betala för dem och inte när samhället gör det
Vad är det för utpressningssamhälle du vill ha?
Klubbarna väljer inte sin publik, precis som alla andra publika arrangörer. Varför ska de vara glada att de får arrangera en match? De gör vad de kan för att få publik, precis som alla lag gör överallt, inom alla sporter.
Det känns riktigt illa med idén att Polisen ska kunna bestämma insats och sen fakturera vilket belopp de vill. Det kommer leda till att Polisen prioriterar de insatser som ger mest klirr, och då börjar vi glida in på rättssäkerhetsfrågor och förtroendeproblem.
En ytterligare följd av ett sånt upplägg är att klubbarna kommer ställer krav på att det ska vara lugnt och stillsamt på stan, eftersom de betalar.
EDIT: Nu har jag läst lite om faktureringen av SBM, och det är uppenbart att det var en mer politisk handling. Man vill störa HA och Bandidos.
Jag tänker på det som filmen visar.
Hur långt utanför arenan sträcker sig klubbarnas ansvar tycker du? Tio meter, hundra meter, en kilometer, en mil?Ja givetvis.
Hur långt utanför arenan sträcker sig klubbarnas ansvar tycker du? Tio meter, hundra meter, en kilometer, en mil?
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti
Den 7–10 augusti 2025 förva... |