Fortkörningsböter i Frankrike

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Nu på semestern var jag nere i Frankrike och bila runt. Nu har jag fått 4st trevliga fortkörningsböter på posten. Blev tydligen fotad av kamera och dessa behöver inte identifiera föraren. Bilen var hyrd. Frågan är vilka risker tar jag om jag skiter i att betala dessa. Får jag problem här hemma eller nästa gång jag besöker Frankrike? Nån som vet?
//Dafe

Franska Främlingslegionens botindrivare kommer och tar dig. DIrEcKt!!! :fakta

Jag skulle gissa på att det dras på ditt kreditkort som du använde för att hyra bilen med. Du får spärra kortet innan det dras så slipper du betala...

Dock vet jag inte vad som gäller inom EU, jag har bara hört om bekanta som gjort så i länder mycket längre bort!

Jag skulle gissa på att det dras på ditt kreditkort som du använde för att hyra bilen med. Du får spärra kortet innan det dras så slipper du betala...

Dock vet jag inte vad som gäller inom EU, jag har bara hört om bekanta som gjort så i länder mycket längre bort!

Nej de får inte dra det på kreditkortet det har jag kollat upp. Vill mest vara säker på att man släpps in i landet fler gånger.

Jag har skitit i 10 tal från Irland, har inte hänt något!
Har besökt landet många gånger efter det och Irland är det värre, man måste alltid visa pass vid inträde, till skillnad från Frankrike!
Men man vet aldrig, jag hade skitit i dom och skyllt på postgången om dom kommer knackande!

Min franske svåger får en drös på posten varje gång han varit på besök i Sverige - han använder dem till att elda med :tummenupp

Självklart finns möjligheten att utdela straff till utländska medborgare. Konstigt vore det annars.

Sen är ju frågan om de orkar driva vidare en sån sak som fortkörningsböter.

Nej de får inte dra det på kreditkortet det har jag kollat upp. Vill mest vara säker på att man släpps in i landet fler gånger.

Vilken tur att de inte gör det, jag vet dock att i vissa andra länder dras fortkörningsböterna direkt på samma kort som man hyrt bilen med. T.ex. Sydafrika

Värt att kolla upp nästa gång du tänkt åka för fort i utlandet :tummenupp

Finns ju samarbeten mellan olika EU- länder om indrivning av böter. Var några år sedan det publicerades en lista med dem i någon av dagstidningarna. Frågan är hur hårt de går på med indrivningen. Kostar mer än det smakar kan jag tänka mig i slutändan. Man gör nog ett försök och räknar med att en viss procent faktiskt betalar in och struntar de i de som inte betalat. Med det sagt finns det kanske en risk att man har böterna noterade och om man åker dit för något i landet i framtiden får betala boten samt lite ränta och ränta på det. Det är väl sådant man får ha i bakhuvudet om man väljer att inte betala.

Nja... det är inte så enkelt att bara elda upp böterna och tro att saken är ur världen. Om du inte betalar böterna kan olika saker inträffa, du kommer åtminstone till en början att få ett antal påminnelser där ytterligare avgifter lagts på skulden. Frankrikes myndighet kan också överlämna ärendet till svenska inkassobyråer som kan driva in skulden åt dem. Faktumet att bilen är hyrd kan troligen innebära att du hamnar i onåd hos hyresföretaget för att inte säga att du definitivt hamnar i onåd hos Franska staten. Så om du planerar att åka tillbaka till Frankrike i framtiden gör du nog rätt i att betala.

Så vore jag dig skulle jag nog inte ta risken utan bita i äpplet och betala böterna. Men du kan ju chansa och elda upp skiten, bli dock inte förvånad om ärendet inte går upp i rök för det.

Lycka till. :yoparty

Last edited:
EU har gemensamma regler om erkännande och verkställighet av bötesstraff. Det innebär att om du gör dig skyldig till exempelvis en trafikförseelse i ett annat EU-land så kan det andra landet begära in böterna i Sverige.

EU-reglerna räknar upp ett antal brott, exempelvis skadegörelse, vägtrafikbrott och stöld, där EU-länderna kan få hjälp att begära in böterna. Då kan det verkställande landet inte ställa krav på så kallad dubbel straffbarhet, alltså att brottet även är straffbart i det landet. För brott som inte anges i EU-bestämmelserna kan det verkställande landet kräva dubbel straffbarhet men det är inte nödvändigt.

Svenska myndigheter kan vägra att verkställa utländska bötesstraff om förövaren på grund av sin ålder inte är straffbar i Sverige, alltså om han eller hon är under 15 år.

Kronofogdemyndigheten är ansvarig myndighet både för att verkställa ett utländskt bötesstraff i Sverige och för att begära in svenska böter från utlandet.

Kör man bil får man skylla sig själv ;)

En annan tanke som vaknade i mitt huvud är om det i något europeiskt land som man behöver tänka på fartkameror på hoj? Nån som vet?

Självklart finns möjligheten att utdela straff till utländska medborgare. Konstigt vore det annars.

Sen är ju frågan om de orkar driva vidare en sån sak som fortkörningsböter.

Inte självklart alls. I Sverige. För då hade utlandsregistrerade fordon också betalt trängselskatt i Stockholm och Göteborg. :D

Jag skulle betala böterna om det var en överkommlig summa.
Var och en väljer sin nivå när man väljer att försöka smita undan.
En uppdragsgivare sa till mig på 80-talet: Jag skulle aldrig stå med byxorna nere hos tullen för 10 flaskor vin. Så när vi rullade av färjan i Limhamn så valde vi rött och betalade de avgifter det kostade att ta in 7 liter vin (per person, totalt 21 liter) från Tyskland.

Last edited:
Kör man bil får man skylla sig själv ;)

En annan tanke som vaknade i mitt huvud är om det i något europeiskt land som man behöver tänka på fartkameror på hoj? Nån som vet?

England fotar bakifrån vad jag förstår. Italien fotar framifrån. Övriga länder jag besökte förra sommaren noterade jag inga kameror i.
Inte självklart alls. I Sverige. För då hade utlandsregistrerade fordon också betalt trängselskatt i Stockholm och Göteborg. :D

Jag skulle betala böterna om det var en överkommlig summa.
Var och en väljer sin nivå när man väljer att försöka smita undan.
En uppdragsgivare sa till mig på 80-talet: Jag skulle aldrig stå med byxorna nere hos tullen för 10 flaskor vin. Så när vi rullade av färjan i Limhamn så valde vi rött och betalade de avgifter det kostade att ta in 7 liter vin (per person, totalt 21 liter) från Tyskland.

Det fetstilta är där saken skiljer. Sverige kan inte ta ut skatt av utländska medborgare. Böter är ingen skatt.
Och vad gäller botens överkomlighet..har man kört för fort och blivit tagen har man knappast rätt att gnälla.
Don´t do the crime etc...

Edit: I många andra länder i europa får ju faktiskt även utländska fordon betala vägavgifter. Så det skulle inte förvåna mig om sverige gör det så småningom också. Jag har själv fått en räkning hemskickad efter att ha passerat en norsk tullstation.

Last edited:
Inte självklart alls. I Sverige. För då hade utlandsregistrerade fordon också betalt trängselskatt i Stockholm......

Nej, det har inget med saken att göra. Att utländska bilar att undantagna trängselskatt beror på att dessa inte är upptagna i det svenska vägtrafikregistret. Det går alltså inte med automatik skicka faktura till ägaren utan varje fordonspassage skulle behöva utredas var för sig, faktura skickas manuellt osv. Allt detta jobb för kanske 20 kr avgift är helt orimligt, därför har man valt att undanta dessa fordon. Norrmännen däremot jagar skiten ur dig om du bränner förbi en "bompeng" utan att pröjsa, fast då har dom lagt på straffavgifter som tack för senast.

Precis kommit hem efter en vecka där.
Hur mycket för fort och vad kostade det?

Nja... det är inte så enkelt att bara elda upp böterna och tro att saken är ur världen. Om du inte betalar böterna kan olika saker inträffa, du kommer åtminstone till en början att få ett antal påminnelser där ytterligare avgifter lagts på skulden. Spaniens myndighet kan också överlämna ärendet till svenska inkassobyråer som kan driva in skulden åt dem. Faktumet att bilen är hyrd kan troligen innebära att du hamnar i onåd hos hyresföretaget för att inte säga att du definitivt hamnar i onåd hos Spanska staten. Så om du planerar att åka tillbaka till Spanien i framtiden gör du nog rätt i att betala.

Så vore jag dig skulle jag nog inte ta risken utan bita i äpplet och betala böterna. Men du kan ju chansa och elda upp skiten, bli dock inte förvånad om ärendet inte går upp i rök för det.

Lycka till. :yoparty

Frankrike...:7peta

Jag har ett jävla gäng fortkörningsböter sedan jag var i Australien i våras. Kommer fortfarande påminnelser. Nu senast hotade de med att komma och sätta en klamp på hjulet. Välkomna! :D

Det där med att hyrbilsföretaget skulle ta betalt för böterna tror jag inte på. Men Thrifty i Australien tog en avgift på 50 dollar för varje överträdelse jag gjorde som straff för att jag kört för fort med deras bil. Och det hjälper inte att spärra kortet. De kan dra summor i flera månader efter det att du spärrat det.

Ja, va fan hade jag i "Spanien" att göra? Ingen aning......

Australiensare hade jag nog inte varit lika oroliga för men Frankrike=EU och Sverige=EU, det öppnar en del dörrar.....

Ps: men erkänn, du skulle bli ganska imponerad om det en morgon satt en brandgul stålkonstruktion och kramade ditt framhjul va?

Last edited:

Konstigt, när jag hyrde hus Hertz i Paris (CDG) för några veckor sedan så reserverade dom 16500 kr på mitt kreditkort. Självrisken var på 5000 har jag för mig. Resten var i händelse av fortkörnings eller parkeringsböter.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park