Fortkörningsböter i Frankrike

England fotar bakifrån vad jag förstår. Italien fotar framifrån. Övriga länder jag besökte förra sommaren noterade jag inga kameror i.

Förstår varför England fottar bakifrån, inga cheyer från England vill man ju se framifrån :zpy:fyllisar

England fotar bakifrån vad jag förstår. Italien fotar framifrån. Övriga länder jag besökte förra sommaren noterade jag inga kameror i.

Det fetstilta är där saken skiljer. Sverige kan inte ta ut skatt av utländska medborgare. Böter är ingen skatt.
Och vad gäller botens överkomlighet..har man kört för fort och blivit tagen har man knappast rätt att gnälla.
Don´t do the crime etc...

Edit: I många andra länder i europa får ju faktiskt även utländska fordon betala vägavgifter. Så det skulle inte förvåna mig om sverige gör det så småningom också. Jag har själv fått en räkning hemskickad efter att ha passerat en norsk tullstation.

Så Sverige kan inte ta ut skatt av utländska medborgare? Du måste helt missat debatten om sänkt skatt för utländska forskare. Har en vän som är tysk medborgare. Nog faen betalar hon inkomstskatt precis som jag. Och enda chansen för utlänningar att slippa momsen är att handla i butiker som säljer varor "för export". Och då blir det fråga om momsretur. Efter de lämnat Sverige med varan.

Eftersom det är skitpengar för dig totalt 180 € betala. Jag lägger inte tid skitpengar.

Fick avdrag på ca 50000kr underkända av skattemyndigheten. Åkte från Växjö till Malmö och berättade om bakgrunden för avdragen för en handläggare. När jag fått ca 45000kr godkänt tyckte jag de återstående 5000kr var skitpengar. Och handläggaren hade faktiskt gjort ett bra jobb. Inte släppt igenom vad som helst. Det var hon värd. Vi skiljdes som vänner.

Last edited:
Förstår varför England fottar bakifrån, inga cheyer från England vill man ju se framifrån :zpy:fyllisar
Till skillnad från de Italienska som gör sig bra på bild men är rätt störiga i verkligheten :P

Så Sverige kan inte ta ut skatt av utländska medborgare? Du måste helt missat debatten om sänkt skatt för utländska forskare. Har en vän som är tysk medborgare. Nog faen betalar hon inkomstskatt precis som jag. Och enda chansen för utlänningar att slippa momsen är att handla i butiker som säljer varor "för export". Och då blir det fråga om momsretur. Efter de lämnat Sverige med varan.

Ja det har du såklart rätt i. Syftade snarast på typ vägskatt och fordonsskatt. Sånt som är lite mer fast skatt eller vad man ska kalla det. Inte moms helt enkelt.
Men men slipper betala trängselskatt gör dom iaf trots att det bevisligen finns system som kan lösa det. Norrmännen kan ju.

En kompis och jag fick varsin dom med bifogat bötesbelopp från Tyskland för fem-sex år sedan.

Båda två har ignorerat dessa brev, och efter en påminnelse har ingen av oss hört något mer.
Har varit i Tyskland flera gånger sedan dess, och har desutom blivit stoppad av tullen som kollade upp utländska bilar längs autobahn, men det hände inte något.

Det mest spännande är ju som jag ser det ifall Frankrike tipsar sina svenska poliskollegor. Fyra fortkörningar = indraget körkort. Träffade en chey 18år som hade åkt fast för olovlig körning (med bil) i Frankrike när hon var 16år. Hon fick köra öva med sin kille i hans bil. Så hon hade lite pejl på läget. Men gjorde ett misstag. Skulle stila med rivstart från en parkering vid medelhavet. Men hade fel växel i och gasade rakt ut i vattnet. Där stod hon 16 år med vatten upp till sidorutan. När det knackade på sidorutan. Fransk polis i full och blöt uniform. :huvet Som bad att få se körkortet. :huvet
Och det var inte det värsta. Dom tipsade den svenska polisen så hon fick inget lämplighetsintyg vid 18 år.
Men är det inga foton tagna på fortköraren, inga problem i Sverige. :tummenupp

Last edited:
Lite OT, men i Finland kollar man om du åker fast för ngt eller bara en koll- om du har mer på din meritlista...
Ifall du har obetalda böter så får du sitta av böterna då du valt detta då du inte vill betala- hoppas fransoserna inte tänker lika..

Jag har fått böter i Frankrike som jag sket i att betala. När jag stannades av en polisman då jag återvände till landet ett år senare fick jag inte fortsätta köra utan att ha betalt böterna på plats. Sen har jag ingen aning om preskriptionstiden för fortkörningsböter men om du har planer på att besöka landet igen inom något år hade jag betalat.

Får väl betala skiten. Nej jag syns inte på fotona har inte sett de heller bara fått ett (4) krav på posten. De gäller typ 6 km/h för fort. Så att mitt körkort skulle ryka är jag inte orolig för.

Får väl betala skiten. Nej jag syns inte på fotona har inte sett de heller bara fått ett (4) krav på posten. De gäller typ 6 km/h för fort. Så att mitt körkort skulle ryka är jag inte orolig för.

Du gör så klart som du vill. Men jag hade i vart fall väntat tills det
kommit påminnelser. Jag tror inte det blir dyrare med påminnelser.

Jag hade gjort allt för att vänta in i det sista. Och att göra det dyrare
och krångligare för avsändaren.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP