Skogstokig om man ska behöva köra slalom mellan 30 skyltar och bergs getter!
En liten fundering...
Alltså om man saknar nummerplåten och åker i Norge...
...vad blir det för straff/böter då?
I Sverige är det väl 1500kr i böter om man saknar nummerplåt eller om man har miniskylt?
Hade jag bott i Norge hade jag nog fått åka färdtjänst. Kan vara så frustrerande när det går så låååångsaaaaamt om man ska någonstans.
Ska man bara ut och köra för körandets skull kan det vara skönt att cruisa runt. Men har man bråttom så blir man ju skogstokig om man ska behöva köra slalom mellan 30 skyltar och bergs getter.
Hahahaha!
Fan vad roligt. Denna tråd måste jag bara få lov att ge ett långt inlägg. Bor i Norge sen 11år tillbaka, men först;
-Kör du utan plåt blir du stoppad o kommer inte en meter. Been there done that, 200 meter från garaget. Ordna sig det vettu...
De visar antagligen vägen hem till dig/ut ur landet eller till en av "Veivesenets stasjoner för att köpa en 1-3dagars trafikförsökrad skylt ( ett rött klistermärke med svart (ful ) skrift c:a 5*15cm.
Ett sista alternativ blir väl falken eller liknande service.
INGEN kör utan plåt. Enkelt
-Att köra fort i Norge funkar bra med ett vaket öga för civilsnutar, poliser menar jag,

och civila polisbilar.
Dessutom lär man sig efter ett tag vart de står o skjuter laser eller har andra typer av kontroller.
För att öka på den eventuella osäkerheten mot lagens långa arm finns det mycket teknisk utrustning som skjuter i höjden i dagens geek och prylvärld.
Laser och radarvarnare, uppdaterad fotoboks GPS som piper innan alla fotoboxar, oansett om de är på eller inte fixar statistiken på sannsylighets procenten av att mottaga feta böter eller eventuella ???? IDIOTISKA !!!!! fängelsestraff.
-Kör med vett. Mycket trafik, kör lugnt. Ingen trafik - full gas.
Men oansett så finns det aldrig en vattentät plan.
Dont do the crime if you cant sit the time.
Enkelt?
Fängelsestraff = Idioti.
Detta med fängelsestraff för "minsta" lilla hastighetsöverträdelse är i mina ögon helt sjukt och negativt verkande i modernt samhälle.
Istället för att bygga vägar ( som är sämre än in Tjekkien, Polen eller Kroatien ) så ska man straffas till de grader för att man missade den plötsliga förändringen i hastighets politiken på just denna vägsträcka. Vips så är man på 60-väg och håller t.ex 92km/h.
För en norrman vill denna lilla sekvens med att kanske byta radiokanal på stereon eller göra en "hang-up" på mobilen( för det kostar 2500.- att prata i mobilen samtidigt som man kör ) och glida oskyldigt in i en 60-son medför följande:
C:a 10.000.- i böter till norska stadskassan. Spelar väl egentligen ingen roll med exkt belopp. Dyrt som fan oansett.
Minst 2veckors fängelse.
Inget körkortm på i 12månader.
Dessutom förlorar man ju en halvmånads inkomst(om man inte tar semester e klart ).
Genomsnitts års-lön för en norrman c:a 350.000.- Räkna själv.
Vem är förloraren?
Staten, brottslingen, skattebetalarna eller döds statistiken?
Oansett befinner sig det norska vägnätet befann sig på 60-talet.
Så ha tålamod. De bygger ut och fått motorvägar med otroliga 100 skyltar.
Snack om 110 var det men det gick fort över i media. Låta befolkningen "suse av gårde" så fort går inte.
Se den norska filmen "Flåklypa Grand Prix" för mer info.
Varför och hur kan en stadsmakt utöva sådana för mig otroligt stränga straff?
Vi "utlänningar" blir straffade men inte lika hårt.
Hur skulle det sett ut? Herregud.
Hemma i sverige är det väl fortfarande så att det är ganska fult o nästan lite förnedrande att någon gång i sitt liv suttit i fängelse?
Inte vet jag hur det skulle kännas men lite stolthet har man trots allt i kroppen.
I Norge däremot så är det inget speciellt med att någon man känner har skakat galler.
Men tror nog att oansett brott många norrmän har begått som ger ett par veckor i buren så kan du alltid skylla på fortkörning

. Pinsamt? Inget ovanligt att sitta i fängelse här i landet ialla fall.
Men så kör ju inte norrmän så fort heller.... av ovan förklarade skäl kanske.
En gång i skottåret kommer det en Norrman med R (Racer-veksel ) på motorvägen i 137 "norska" blås. Dagen efter i tidningen står det om "vanvittig råkjöring".
Finns det någon norrman som kört i 200km/h undrar jag alltid? .
Ja så fort vågar inte jag köra i Norge. Det tar jag igen hemma i Sverige eller på Autobahn med straffkostnader lite mer i min plånbok
Är jag dumsnål kanske
Oansettså ska jag inte klaga över mina bestraffningar de sista 16åren.
Växelpengar om man tänker på vad Roadracing kostar.
Orka bry sig.
Lycka till....
Men glömde en sak....
Norska lagen ger dommarna mer än stora och egna tolkningar av lagen och har den i sin egen hand.
Detta har jag läst om i flera dommar.
Vacker flicka gråter i rätten över att hon hade kärleks sorg då hon körde för fort.
Ung kille med kanske fel kläder eller attityd åker dit och får betydligt fetare straff för exakt samma brott men i ett annat fylke (län ).
Ännu konstigare nu va???
Men vad jag vet så är det ett lotteri. Vet både folk som fått fängelse för hastighetsöverträdelser över 50km/h. Svenskar i norge alltså.
Exakt
jahapp, nu verkar det som om det blir fängelse iallfall, jag pratade med norska polisen nyss och dom sa att det skulle bli mellan 15-21 dagar i fängelse. men det kommer att ta lång tid innan jag kan sitta av mitt straff. han sa att det kunde ta fram till jul...
Har en kompis som fick 1månad, han satt 10 dager och blev utkastad.
De hade inte plats till han oansett... LOL
Lycka till.
Kjell Arne har inte varit med om mycket i sitt liv verkar det som...
snacka om att dumförklara sig själv
men han är nog en snel polis för det...
Verkar som om du förstår dig på norrmänn ganska bra.