Fortkörning i Norge = (

tobbe_falun

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2006
Ort
falun
Hoj
R6 -07,fiddy, plastraket
tänkte uppdatera lite!

har inte hört ett ljud från varken norge eller länsstyrelsen.
har åkt hoj fram till för ca 2-3 veckorsedan, o nu har jag köpt en polo 1,4 automat -06 för hojpengarna(vilket monster!!!)! men det blir en ny båge i vår!
skönt att man kunde åka hela säsongen iallafall!
så det blir nog inget gallerskakande än på ett tag iaf!
 
Last edited:

Sladjan R1

vevaxlar till salu!
Gick med
2 Apr 2008
Ort
Syd
Hoj
R1 07'
tänkte uppdatera lite!

har inte hört ett ljud från varken norge eller länsstyrelsen.
har åkt hoj fram till för ca 2-3 veckorsedan, o nu har jag köpt en polo 1,4 automat -06 för hojpengarna(vilket monster!!!)! men det blir en ny båge i vår!
skönt att man kunde åka hela säsongen iallafall!
så det blir nog inget gallerskakande än på ett tag iaf!

Ja, man kan alltid hoppas att de inte hör av sig.....
hoppas det blir så i ditt fall.

Säg till när du vill sälja POLOn sen ;)
 

Tommy.exe

Guest
Har inte läst hela tråden för jag tröttnade på alla förståsigpåare på sidan 2. Men vad jag vet så är det ett lotteri. Vet både folk som fått fängelse för hastighetsöverträdelser över 50km/h. Svenskar i norge alltså. Men en annan polare gled mellan springorna. Han åkte dig för 160 på 80-väg (jag var med i bilen). Körkortet togs på plats. Han hörde sen inget på ett år försen det damp ner ett brev från länsstyrelsen som förklarade att han blev av med sitt svenska körkort i 3 mån å fick 4200 eller nåt sånt i bötwer.. minns inte den exakta siffran men ja vet att de va billigt... för ja hade ju mobbat honom att han skulle bli kåkhora i norge...
 

supershape

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Ort
Gnosjö
Hoj
Honda Varadero XL 125V, Honda CRF 250R, Triumph Tiger 1050
Satt och läste på nätet för ett tag sen och de stämmer att man kan få välja 2 veckor bakom galler om de är jätte böter. men va skönt att du int ha hört någon av dom:D man kan ju alltid hoppas! MVH/supershape
 

aze

#52 Rec 2010
Gick med
23 Jan 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R6 ratrace edition
En kompis kørde i 145 på 80 væg=2v i fængelse å 7000:- i bot, detta var 5 år sen. Nu har ha lyckats igen 148 på 100 væg. Deta resulterade i att han blev av me kortet i 6 månader (i norge) och ca 13000 i bøter. Surt sa ræven.
Før 2 v sen lyckades jag bli fotad i en kamera i norge. 101 på 80væg, klarade mig med 4900Nok. Norskar ær ett sjukt slækte..... Jag vet att man får skylla sig sj men nær man ligger på en bred fin dubbelfilig ny væg tycker man ju att hastigheten borde va mer æn 80...:gnissla :huvet

tänkte uppdatera lite!

har inte hört ett ljud från varken norge eller länsstyrelsen.
har åkt hoj fram till för ca 2-3 veckorsedan, o nu har jag köpt en polo 1,4 automat -06 för hojpengarna(vilket monster!!!)! men det blir en ny båge i vår!
skönt att man kunde åka hela säsongen iallafall!
så det blir nog inget gallerskakande än på ett tag iaf!
Kan ta upp till 4 månader innan de hænder nåt.
 
Last edited:

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
En liten fundering...
Om man inte har råd med skruv till nummerplåten för att bensinen o dyl. i Norge är så dyrt så man får fästa nummerplåten med tuggummi istället och den skulle åka av...
Alltså om man saknar nummerplåten och åker i Norge...
...vad blir det för straff/böter då?

I Sverige är det väl 1500kr i böter om man saknar nummerplåt eller om man har miniskylt?


Før 2 v sen lyckades jag bli fotad i en kamera i norge. 101 på 80væg, klarade mig med 4900Nok.

Har de kameror som fotar bakifrån också?
Eller har du satt nummerplåt fram på hojen? :va


Norskar ær ett sjukt slækte..... Jag vet att man får skylla sig sj men nær man ligger på en bred fin dubbelfilig ny væg tycker man ju att hastigheten borde va mer æn 80...:gnissla :huvet

Hade jag bott i Norge hade jag nog fått åka färdtjänst. Kan vara så frustrerande när det går så låååångsaaaaamt om man ska någonstans.
Ska man bara ut och köra för körandets skull kan det vara skönt att cruisa runt. Men har man bråttom så blir man ju skogstokig om man ska behöva köra slalom mellan 30 skyltar och bergs getter.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
"– Den mest extrema griskörningen jag varit med om, kommenterade Kjell Arne Hestad vid den norska trafikpolisen.."

Men herregud, skaffa ett liv!

Norska polisen är fan värre än den svenska. I Oslo står sletna pundare i varenda gathörn och inte en polis syns till nånstans. Alla vet vilken kriminalitet narkotika för med sig. Men då har ju snuten viktigare saker för sig förstås (Läs: Ta fast fortkörare - dom riktiga brottslingarna)

OMG
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
undrar om det inte är bättre o köra som folk o inte inspireras av alla superodödliga "hjältar" som "blåser snuten" på film o riskerar omgivningens säkerhet.

men visst håller jag med om att det är viktigt att få undan skiten från gatan med,och nu menade jag drogerna.

// Jocke


"– Den mest extrema griskörningen jag varit med om, kommenterade Kjell Arne Hestad vid den norska trafikpolisen.."

Men herregud, skaffa ett liv!

Norska polisen är fan värre än den svenska. I Oslo står sletna pundare i varenda gathörn och inte en polis syns till nånstans. Alla vet vilken kriminalitet narkotika för med sig. Men då har ju snuten viktigare saker för sig förstås (Läs: Ta fast fortkörare - dom riktiga brottslingarna)

OMG
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
undrar om det inte är bättre o köra som folk o inte inspireras av alla superodödliga "hjältar" som "blåser snuten" på film o riskerar omgivningens säkerhet.

men visst håller jag med om att det är viktigt att få undan skiten från gatan med,och nu menade jag drogerna.

// Jocke

Hmm, det får stå för dig. Vad du nu menar med "köra som folk". Själv kör jag inte sporthoj för att jag gillar att cruisa på avenyn.
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
nää du är väl en av dom som hjular hela avenyn för att visa att det är coolt med sporthoj antar jag,, helt upp till dig men högst olämpligt.
köra som folk omfattar att använda det som kallas omdömme,
inte gasa satan i stan utan välja platser där utomståenda förhoppningsvis
slipper bli torpederade.

personligen så kör jag undan ganska rejält på utvalda platser som är mera lämpade för sporthojåka än inne i stan.
det retar ju bara gallfeber på folk i allmänhet o skapar osämja,
ska vi motorcyklister överleva alla satans lagar som mer eller mindre förbjuder os att ha hoj så mästa vi vara lite av ögontjänare,,

har jag fel ?

Hmm, det får stå för dig. Vad du nu menar med "köra som folk". Själv kör jag inte sporthoj för att jag gillar att cruisa på avenyn.
 

tobbe_falun

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2006
Ort
falun
Hoj
R6 -07,fiddy, plastraket
nää du är väl en av dom som hjular hela avenyn för att visa att det är coolt med sporthoj antar jag,, helt upp till dig men högst olämpligt.
köra som folk omfattar att använda det som kallas omdömme,
inte gasa satan i stan utan välja platser där utomståenda förhoppningsvis
slipper bli torpederade.

personligen så kör jag undan ganska rejält på utvalda platser som är mera lämpade för sporthojåka än inne i stan.
det retar ju bara gallfeber på folk i allmänhet o skapar osämja,
ska vi motorcyklister överleva alla satans lagar som mer eller mindre förbjuder os att ha hoj så mästa vi vara lite av ögontjänare,,

har jag fel ?


å andra sidan är det skillnad på att wheela och wheela med...
om nu någon skulle åka o powerwheela hela avenyn i 180 blås -klart han är dum i hövve o man hoppas att han vurpar!
men åka i 20-30 o hålla den hastigheten - skitfränt! då visar man att man har koll på det man gör..
det är ju inte olagligt att åka på ett hjul har jag fått förklarat av mig av länsman. bara att man håller sig till hastighet och att det inte ska finnas någon risk att skada andra.

"– Den mest extrema griskörningen jag varit med om, kommenterade Kjell Arne Hestad vid den norska trafikpolisen.."

Men herregud, skaffa ett liv!


OMG

Kjell Arne har inte varit med om mycket i sitt liv verkar det som...
snacka om att dumförklara sig själv :arsele

men han är nog en snel polis för det...
 
Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
nää du är väl en av dom som hjular hela avenyn för att visa att det är coolt med sporthoj antar jag,, helt upp till dig men högst olämpligt.
köra som folk omfattar att använda det som kallas omdömme,
inte gasa satan i stan utan välja platser där utomståenda förhoppningsvis
slipper bli torpederade.

personligen så kör jag undan ganska rejält på utvalda platser som är mera lämpade för sporthojåka än inne i stan.
det retar ju bara gallfeber på folk i allmänhet o skapar osämja,
ska vi motorcyklister överleva alla satans lagar som mer eller mindre förbjuder os att ha hoj så mästa vi vara lite av ögontjänare,,

har jag fel ?

Va?? Har jag sagt att jag kör som en blådåre inne i stan och wheelar på avenyn? Du var mig en hejare på att läsa mellan raderna.:confused: :va
 

Intheflow

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2007
Ort
Lantligt
Hoj
Yamaha TDM 03
Før 2 v sen lyckades jag bli fotad i en kamera i norge. 101 på 80væg, klarade mig med 4900Nok. Norskar ær ett sjukt slækte..... Jag vet att man får skylla sig sj men nær man ligger på en bred fin dubbelfilig ny væg tycker man ju att hastigheten borde va mer æn 80...:gnissla :huvet


Kan ta upp till 4 månader innan de hænder nåt.

Ja det är naturligtvis ren idioti att ha 80 där. Det gör ju vanliga människor till kriminella (och betydligt fattigare som i ditt fall) eller ökar deras aggressioner eftersom de får ligga och dega som om det vore begravningskortege helt utan anledning.

Norge är iallafall ett otroligt vackert och upplevelserikt land att åka MC i och ofta behöver man inte köra så där fruktansvärt fort för att få den där känslan man är ute efter eftersom det svänger hela tiden och omgivningen är så sagolik.

Till Jocke i Köping vill jag säga att ögontjäneri inte låter så positivt i mina öron men att det absolut är bra att försöka minimera risker och tänka på var man kan dra på utan större risker och var det är bättre att ta det lite lugnare. Erfarenheten lär en... om man är försiktig i början...

Byråkrater vill ha ögontjänare. Levande människor vill ha liv...

Ögontjäneri leder till mer byråkrati
! Vi måste stå upp för vad vi tror på och sluta hyckla!

*kliver ned från talarstolen och infogar sig i den grå massan*
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
jo jag förstår att det inte låter så bra att jag säger ögontjänare men det jag menar är ju självklart att man inte upprör o irriterar massan som alltid retar sig på oss när vi är ute o gasar efter vägarna på ställen där det är bebyggelse inpå vägen,

jag är lika god syndare som många andra att köra fortare än vad som gäller men försöker tänka efter före,,och inte gasa hårt där folk blir förbannade på hela SH kollektivet,

jag har även kört hoj i Norge fler ggr än jag kan räkna till och där är jag verkligen skitskrajj för att bli tagen av politi,
dom kan stå på dom mest otänkbara ställen som finns,
har varit med om att dom haft koll mitt ute i ingenmans-land och haft sådan bajstur att dom varit upptagna med redan stoppat fordon,

BoZoZuKu ! jag provocerade kanske lite men jag kör inte heller SH för att crusa men som jag sagt försöker jag välja ställen o köra undan på,
tar några bandagar om året för o rugga upp gummit på kanterna.

snart vinter så man kan ta fram dubbdäckhojjen *smile*

// Jocke
 

tobbe_falun

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2006
Ort
falun
Hoj
R6 -07,fiddy, plastraket
vilket jävla ronk! dom har inte glömt bort mig gaaaah! fick komma ner på stationen o hämta papper om att jag skall infinna mig i rätten den 25 oktober i lilleström.
jobbigt att åka dit och sen ha rättegång i 30 min för att sedan åka hem. nää det blir nog till att ringa dom imorgon och höra om man kan ta det via telefon.

då kanske det blir lite gallerskakning trots allt :3freak
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top