Wagge
Kiruna?
Såg ju bra ut! Kul projekt!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kommer den ha spoilers eller kommer den se ut lite som en formula ford?![]()
Var in och tittade hur en sån ser ut och den var ju mycket lik så denna kommer se ut. Det blir den kaross som vi visat tidigare med dom sidovingarna med luftintag.
Okej, är den inte snabb nog att behöva downforce eller har den för lite effekt att offra i ökat motstånd?
Lite nyfiken![]()

grymt cooltsen undrar jag vilken linje och inriktning ni går? verkar ju sjukt skoj om man får hålla på med sånt här
![]()
EDIT:är de max längd på hjulbasen som reglementet tillåter? ser kort ut![]()
EDIT:är de max längd på hjulbasen som reglementet tillåter? ser kort ut![]()
Stämmer bra det. Man är hårt hållen av reglementet.
Vän av ordning uttalar sig: Är det inte tvärt om? Dvs MINSTA längd är reglerad.
Varför? Jo - banorna är mycket kurviga och långsamma. Ju kortare hjulbas desto bättre manövrerbarhet. Lång bil går långsammare på de banorna.
Därför är längden begränsad nedåt!
Vän av ordning uttalar sig: Är det inte tvärt om? Dvs MINSTA längd är reglerad.
Varför? Jo - banorna är mycket kurviga och långsamma. Ju kortare hjulbas desto bättre manövrerbarhet. Lång bil går långsammare på de banorna.
Därför är längden begränsad nedåt!
Se också KTH Racing: http://www.kthracing.se/,
Sirius Racing: http://www.formulasae.ltu.se/fsae.html
Samt Chalmers Formula student http://web.student.chalmers.se/groups/formula/joomla/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1
med 88Hk som det skrevs som tidigare så blir det nog väldigt små vingar för downforce isånna fall. å då blir de nog så små att de bara blir vikt utan funktion.
EDIT: ett ex. är att när en formel bil (typ F1 osv) släpper gasen så ger vingarna så mycket downforce/motstånd att det är som att stå på bromsen med en vanlig personbil.
du vill ju ha lite längd också, du får ju mycket stabilitet i bilen med lite mer längd på hjulbasen. du får bort ålningar på raksträckor, men det är väll en kompromiss å anpassning efter banans storlek antar jag.
inga rod-ends ute i a-armarna i år!? xD
men kul att se att ni kommit så långt redan. ni ska vara jävligt nöjda med att redan ha kunnat provköra, det är guld värt för att prestera bra på tävling. starkt jobbat!
hur mycket kommer hela den kompletta bilen väga tror ni? (inkl. kaross och allt lull-lull)
måste också ifrågasätta er budget, ligger den verkligen på hela en mille? låter som enorma summor i mina öron, speciellt med tanke på att ni har en ganska moderat bil utan en massa konstiga finesser eller exklusiva material.
Lycka till i England!
... mycket text...
Men det är ju inte på bilen den stora delen av budgeten ligger, som du säkert vet om du varit med och byggt får ju inte bilens tillverkningskostnad överstiga 25000$ men stora poster i våran budget är tex lokalhyra (ca 200000kr) och resa till Silverstone ( 150000 ) sen är det ju mycket events som vi är på som kostar mycket och väldigt mycket saker man inte tänker på. |
|
Nu jobbar vi med Katalogen!
Idag startar vi det digra a... |
|
|
Nu jobbar vi med Katalogen!
Idag startar vi det digra a... |
|
|
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!
Bike är på plats på sommarv... |
|
|
Nortons comeback
Norton gör en triumferande ... |
|
Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl
Teknik – nya mc-motor... |
|
|
|
Enfield presenterar sin stora twin
Efter spionbilder, hintar o... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Motorsportsalongen i Örebro!
Jag tog en snabb avstickare... |
|
|
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort
Det är ingen lätt uppgift H... |
|
|
KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”
Rajiv Bajaj, 58, VD för den... |