Formulabil med R6 motor, team CRR

Kommer den ha spoilers eller kommer den se ut lite som en formula ford? :)

Var in och tittade hur en sån ser ut och den var ju mycket lik så denna kommer se ut. Det blir den kaross som vi visat tidigare med dom sidovingarna med luftintag.
 
grymt coolt:) sen undrar jag vilken linje och inriktning ni går? verkar ju sjukt skoj om man får hålla på med sånt här :D
 
Var in och tittade hur en sån ser ut och den var ju mycket lik så denna kommer se ut. Det blir den kaross som vi visat tidigare med dom sidovingarna med luftintag.

Okej, är den inte snabb nog att behöva downforce eller har den för lite effekt att offra i ökat motstånd?

Lite nyfiken :)
 
Okej, är den inte snabb nog att behöva downforce eller har den för lite effekt att offra i ökat motstånd?

Lite nyfiken :)

med 88Hk som det skrevs som tidigare så blir det nog väldigt små vingar för downforce isånna fall. å då blir de nog så små att de bara blir vikt utan funktion.

EDIT: ett ex. är att när en formel bil (typ F1 osv) släpper gasen så ger vingarna så mycket downforce/motstånd att det är som att stå på bromsen med en vanlig personbil.
 
EDIT:är de max längd på hjulbasen som reglementet tillåter? ser kort ut :)
 
Fyfan vad fet den blir, nåt sånt här är precis vad jag skulle vilja bygga (fast kanske inte riktigt på samma nivå som ni gör det hela :D) någon gång:yoparty
 
grymt coolt:) sen undrar jag vilken linje och inriktning ni går? verkar ju sjukt skoj om man får hålla på med sånt här :D

Vi är ingenjörer nästan hela högen. Vi har en ekonom med oss i bagaget. Både civilare och högskoleingenjörer.

EDIT:är de max längd på hjulbasen som reglementet tillåter? ser kort ut :)

Stämmer bra det. Man är hårt hållen av reglementet.

Räknar med att kunna köra mer seriös testkörning med bilen i slutet av denna vecka. Av dom som var där var fästet ett stort problem och då drog dom inte motorn upp i arbetsregistret än en gång så vi ska justera lite saker och på med slicksen. Eventuellt blir det en strippenkörning i Arvika på torsdag eller träning på karlstad flygfält denna vecka.
 
Last edited:
Da ärrä väl bäst att en X-häring lägger in en kommentar og da :D

Spännande bygg.
Grymt fint arbet ne har gjort påén :tummenupp
Dä ä ju tôcket arbet sôm en skull ha hatt vettu.
Ser fram emot fler bilder å filmer länger fram.

Lycka te mä bin!!
 
Som sagt riktigt fränt, får man hoppas på en film vid nästa provkörning? :)
 
EDIT:är de max längd på hjulbasen som reglementet tillåter? ser kort ut :)


Stämmer bra det. Man är hårt hållen av reglementet.

Vän av ordning uttalar sig: Är det inte tvärt om? Dvs MINSTA längd är reglerad.
Varför? Jo - banorna är mycket kurviga och långsamma. Ju kortare hjulbas desto bättre manövrerbarhet. Lång bil går långsammare på de banorna.
Därför är längden begränsad nedåt!
 
Vän av ordning uttalar sig: Är det inte tvärt om? Dvs MINSTA längd är reglerad.
Varför? Jo - banorna är mycket kurviga och långsamma. Ju kortare hjulbas desto bättre manövrerbarhet. Lång bil går långsammare på de banorna.
Därför är längden begränsad nedåt!


Mycket riktigt. Jag tänkte galet

Wheelbase
The car must have a wheelbase of at least 1525 mm (60 inches). The wheelbase is
measured from the center of ground contact of the front and rear tires with the wheels
pointed straight ahead.
 
Vän av ordning uttalar sig: Är det inte tvärt om? Dvs MINSTA längd är reglerad.
Varför? Jo - banorna är mycket kurviga och långsamma. Ju kortare hjulbas desto bättre manövrerbarhet. Lång bil går långsammare på de banorna.
Därför är längden begränsad nedåt!

du vill ju ha lite längd också, du får ju mycket stabilitet i bilen med lite mer längd på hjulbasen. du får bort ålningar på raksträckor, men det är väll en kompromiss å anpassning efter banans storlek antar jag.
 
inga rod-ends ute i a-armarna i år!? xD

men kul att se att ni kommit så långt redan. ni ska vara jävligt nöjda med att redan ha kunnat provköra, det är guld värt för att prestera bra på tävling. starkt jobbat!

hur mycket kommer hela den kompletta bilen väga tror ni? (inkl. kaross och allt lull-lull)

måste också ifrågasätta er budget, ligger den verkligen på hela en mille? låter som enorma summor i mina öron, speciellt med tanke på att ni har en ganska moderat bil utan en massa konstiga finesser eller exklusiva material.

Lycka till i England!




glöm inte Lund http://www.luracing.com


kan ju göra ett tillägg på det där med att använda länkage till stötdämparna istället för att montera dämparna direkt på a-arm/upright;
en väldigt stor anledning till att använda länkage är att man ger sig själv stora friheter i placering av dämpare och hur utväxlingen ska uppträda under in- och utfjädring. dessutom så är man inte låst till att använda dämpare av en viss dimension (som ska nå hela vägen in till ramen), och eftersom man gärna använder en viss typ av dämpare (små, lätta och billiga) så blir det lättare att hitta nåt som passar.
det där med att man minskar ofjädrad vikt är väl inte riktigt sant egentligen, dämparna rör sig fortfarande lika mycket. dock, skulle man modifiera en "vanlig" dämpare för att monteras utan länkage hade nog vikten mycket väl kunnat börja springa iväg...


med 88Hk som det skrevs som tidigare så blir det nog väldigt små vingar för downforce isånna fall. å då blir de nog så små att de bara blir vikt utan funktion.

EDIT: ett ex. är att när en formel bil (typ F1 osv) släpper gasen så ger vingarna så mycket downforce/motstånd att det är som att stå på bromsen med en vanlig personbil.

mja... det är snarare p g a de låga hastigheterna som man inte använder vingar. topphasitgheten ligger nånstans runt 100 km/h på rakorna, o mycket lägre i kurvorna där man faktiskt har nytta av aerodynamiken.
där är en del team som har vingar, och dessa är enorma (i förhållande till resten av bilen), ser nästan lite roligt ut. sen måste man lägga ner mängder av tid på detta för att det ska vara till nytta, och det blir snabbt att det kostar mer än det smakar.


/ex-FS:are från lund

du vill ju ha lite längd också, du får ju mycket stabilitet i bilen med lite mer längd på hjulbasen. du får bort ålningar på raksträckor, men det är väll en kompromiss å anpassning efter banans storlek antar jag.

allting är relativt... banorna är ungefär som tajta gokartbanor (körs ibland på gokartbanor med uppsatta koner), så nåt av det allra viktigaste är att ha en liten svängradie.
 
Last edited:
inga rod-ends ute i a-armarna i år!? xD

men kul att se att ni kommit så långt redan. ni ska vara jävligt nöjda med att redan ha kunnat provköra, det är guld värt för att prestera bra på tävling. starkt jobbat!

hur mycket kommer hela den kompletta bilen väga tror ni? (inkl. kaross och allt lull-lull)

måste också ifrågasätta er budget, ligger den verkligen på hela en mille? låter som enorma summor i mina öron, speciellt med tanke på att ni har en ganska moderat bil utan en massa konstiga finesser eller exklusiva material.

Lycka till i England!



... mycket text...





1. Nej vi har inga unibolts där utan det är någon typ av lager där i stället.
2. Låt säga 240kg, men det är svårt att uppskata. Då får vi lägga till 20kg ifrån där vi är idag.
3. Alumec och titan är inte så billigt:näsblod Men det är ju inte på bilen den stora delen av budgeten ligger, som du säkert vet om du varit med och byggt får ju inte bilens tillverkningskostnad överstiga 25000$ men stora poster i våran budget är tex lokalhyra (ca 200000kr) och resa till Silverstone ( 150000 ) sen är det ju mycket events som vi är på som kostar mycket och väldigt mycket saker man inte tänker på.

Idag är det tänkt att vi ska vara med och tävla i Arvika (201m) men vi får se hur vädret artar sig. Igår gjordes infästningarna till diffen om och ny dragning av wire till gasspjäll med ny uppfästning, tillverkning av extra A-armar och ombyggnation av växling (den manuella) för att allt ska lira bättre.

Skulle kunna ta lite bilder på verkstaden någon dag så ska ni får se vart vi befinner oss under tillverkning:)

Ena sidovingen till karossen är helt klar (förutom lack)

Release av bilen är 4 juli då ska hela bilen vara lackad (även ram) och alla Alu detaljer eloxerade samt bilen hårdtestad för att se om allt håller.
 
Last edited:
Idag har jag fått turen att testa bilen. Den gick inte blygt i acc, har jag mycket svårt att tro min cykel hänger på. Funderar på att ta med min i morgon och testa emot formulabilen på karlstad flygfält där vi kommer att testa den i morgon om vi får ordning på dom saker som spökade med oss idag.

Det sviktande staget verkar nu hålla som de ska då vi gått upp i dimension och godstjocklek samt beräknat lite knytpunkter för krafterna samt stadgat upp den med dom nya rören.

In action (kolla bakhjulen:))
DSCN2664.JPG


Tråget som ska monteras i morgon. Planat och ihopsvetsat med 3 extra skalpplåtar.
IMG_3896.JPG


I våran verkstad
IMG_3893.JPG


Liktjockingen (inte lätt-tillverkad)
IMG_3890.JPG


Nya bakramen
IMG_3891.JPG


[YOUTUBE-ID]yaYuQpvLTlU[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:
Yttligare en testkörning ägde rum igår och då drogs slutsatsen att våra liktjockingar och pinnbultplatta glappar (på vänster bak) eftersom muttern skruvar upp sig trots låsning med 2mm plåt som vi vikt upp på muttern så just nu jobbar grabbarna i hjulupphängning och manöver med att byta ut dom delarna.

Våran powercommander har fått fnatt men motorn går bra ändå men den säger saker som att TPS positionen är 218% osv.

Tomgången lyckades vi ändå få till i PCIII:an så nu slipper man mellangasa och krossa i 1an vid start (var tidigare högt varv på tomgång och lågt då man körde)

DSCN2685.JPG


DSCN2687.JPG
 
grymt snyggt!

har man grejer så äre lätt att göra fina saker!

tummen upp!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top