"Fordons" väg till Speedster cup 2015

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Fredagsträningen!

Del 1 i racerapporten!

Efter mycket om och men med sjuka köer i stockholm så kommer jag och tjejen ned till Linköping motorstadion en stund efter Björn Nordgren på torsdagskvällen. Vi smäller upp allt och jag inser att jag har glömt taket till mitt depåtält. OVANLIGT!
Mattias Fornell, som precis hade börjat åka, fick snällt vända igen och ta med sitt tak. Som plåster på såren så bjöd jag på en lunch iaf :)

11051817_1127197777297205_4575854815959950878_o.jpg
Foto. Björn Nordgren

Fredagen började med fint väder! Första gången med slicks och tidsträning och jag gick ut ganska avslappnad. Det var dags att hitta runt banan på riktigt och den snabbaste tiden landande på 1.04.0xx. Jag var nöjd!

Andra passet kämpade jag lite hårdare och jag var nere på 03-tider! Dock 1.03.9 ;) trots att jag kämpade hårdare. Lite märkligt men det är inte första gången det inte hjälper att slita hårdare istället för att vara avslappnad.

Tredje passet så började jag bli lite trött, men jäklar va roligt jag har! Personbästa pass efter pass och jag landar på 1.03.8 efter sista körningen och jag är övertygad om att jag kan komma ner på 02-tider på kvalet. Det kändes som om det fanns mycket utrymme för förbättringar!

2.jpg
Foto. Björn Nordgren

Nu var tanken att jag skulle gå runt banan med tjejen och Mattias. Det slutade med att vi var ett 10-tal som gick runt banan med Håkan Stensby som guide! Vi diskuterade broms -och svängpunkter och jag tror inte att jag har sugit åt mig så mycket information som under den här turen. Speciellt vid torparsvängen och bromspunkten vid bakrakan lyckades jag förbättra tack vare den här hjälpen. Men överallt på hela banan tog jag till mig tips och trix som skulle komma till användning under kvalet på lördag!

På eftermiddagen och kvällen så blev det riktigt god grillad mat och lite kall pilsner tillsammans med otroligt gott sällskap! Kawasaki-grabbarna Markus, Mattias och Hubner besökte oss till och från under hela helgen för trevligt sällskap och lättsamt prat. Vilken otroligt härlig upplevelse det har varit tack vare alla! Inte minst har flickvännen hjälpt mig med både det ena och det andra för att underlätta för mig:kär
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Lördagens kval och race!

Del 2 i racerapporten!

Den här dagen var det kval och race på tapeten. Jag var riktigt taggad inför kvalet men kroppen hade inte vaknat till överhuvudtaget. Jag lyckades skjuta upp uppvärmningen såpass att jag till slut fick tidsbrist och fick slänga på mig skinnstället ouppvärmd :rofl

Jag försökte förvalta det Håkan hade berättat under gårdagen och jag fick faktiskt till ett riktigt bra varv! 1.01.462 gav mig den tredje bästa tiden i gruppen och fjärde bästa tiden för dagen!

Kval grupp 1 speedster cup lördag sviestad.jpg

Jag trodde inte mina ögon. Sänkte gårdagens personbästa med 2,5 sekunder! Jag jublade och skrek i hjälmen. Va häftigt! Va bra det känns!!

Jag såg verkligen fram emot racet och siktade på pallplats! det kan gå vägen det här!

11063723_368660369997758_2754624070237030966_n.jpg
Foto: JCfoto.se

1.jpg
Foto: Pargusbild.com

Race 1!
Omslagsbild till filmen: Pargusbild.com

Tyvärr gick det inte hela vägen. Jag kom, som videon visar, bara till halva varv 2 :huvet Jag körde över min förmåga och anpassade inte inbromsningen efter den högre farten i torparn. Det ledde till att jag var tvungen att lägga ner väldigt mycket. Tillräckligt mycket för att framhjulet inte kunde hålla kvar mig på hjulen. För hög fart i förhållande till spårval och avsaknad av erfarenhet ledde till en snopen krasch. Det som kändes så bra! Jag var inte mer stressad än vanligt och jag hade ett time-of-my-life-moment. Lite dåligt att speakern inte ens märke att jag hade gått omkull dock. Tjejen undrade var jag hade tagit vägen och när hon insåg att jag hade kraschat så blev hon väldigt orolig. Där hade speakern kunnat säga något i stil med att jag stod upp och mådde bra. Precis som han gjorde med flera andra som gick omkull.

I början kändes det inte så mycket i kroppen att jag hade gått omkull. Däremot hade jag slagit upp en skada i knät vilket visade sig på kvällen. Högerknät svullnade upp till dubbel storlek och blev till slut så svullen att jag inte kunde böja på benet alls pga trycket. 00:30 på natten bestämde jag mig för att åka till akuten och tappa ur allt blod.

akuten.jpg

Efter att de hade tappat ur 70ml blod som låg utanför knäleden (Tydligen har de aldrig varit med om att så mycket blod ligger utanför leden) så bad jag dem att linda knät i vinkel så att jag kunde åka tillbaka och kvala/tävla på söndagen. Läkaren tyckte att jag var smått dum i huvudet gissar jag på baserat på hennes suckande och himlande med ögonen tillsammans med ett förbud mot att köra hoj på söndagen :rofl

Hojens styre bröts sönder vid kraschen. Efter mycket letande fick jag tipset att dra iväg till Biltema! Jag fick låna Björns fina Ford och införskaffade mig deras enda styre som passade. Ett svart fatbar-crosstyre blev det. Nästan som prototyp-styret ;)
Jag fick även byta kopplingshandtag och putsa till båten lite. Annars är den mer eller mindre hel :)

Väl hemkommen från helgen så ser numera benet ut såhär (och jag har läkartid på onsdag så jag ska propsa på en magnetröntgen asap). I skrivande stund så haltar jag kraftigt och det knäpper till i knät vid varje steg. Det kan kanske vara värre än vad jag trodde från början. Men det återstår att se och jag låtsas som att det regnar under tiden. Det är ingen idé att oroa sig om jag inte kan påverka det.

skadat ben.jpg
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
En rapport med nästan bara motorcykelkörning? Hände det inget annat?
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Del 3 racerapport!

Efter att ha sovit i cirka 3h med värkande ben så vaknar jag lagom till förarmötet. Borsta tänderna och halta till läktaren så diskret som möjligt. Bilden nedan är från lördagen men jag kände mig precis som jag ser ut på bilden!

8.jpg
Foto: Björn Nordgren

vi (som i alla) tog bland annat upp det ”orättvisa” men ändock regelrätta kvalet från gårdagen och gick igenom det onödigt länge då det ändå inte går att påverka mitt under en racehelg. Waiting zone var väl helt okej även om några hade dåliga erfarenheter från det. Men man behöver verkligen bärhjälp för detta! Jag hade förmånen att få hjälp av min kära flickvän medans Björn och Mattias hade hjälp av depågrannarna Stensby och Fritte.

Efter förarmötet blev det solskensfrukost i sedvanlig ordning. Det är något speciellt med att äta utomhus under ett tält. Fy fan va härligt det är! Riktig camping men med bonusen att det är mitt under en roadracinghelg! Oslagbar kombo och jag längtar redan till nästa tävling!

Under kvalet så hade jag grova problem med både knät och armpump. Annorlunda styre tillsammans med felplacerat bromsgrepp gjorde att jag fick åka in och vila flera gånger. Tiderna var dystra med endast 1,03,0 som bästa tid. Jag var på väg att ge upp tänkte att jag måste ge ALLT under ett varv. Sagt och gjort, med svetten forsandes i ansiktet, så gick jag ut på ett lugnt utvarv och laddade för fullt i depåkurvan för att ge järnet oavsett smärta. Under de sista kurvorna så grimaserade jag nog rätt illa! Tiden blev häpnadsväckande 1.01.8 och nu var även kvaltiden slut. Väldigt skönt då jag kunde göra en provstart på bakrakan tillsammans med Björn och Kawa-Mattias. Armen värkte och jag orkade varken bromsa eller gasa.

Äntligen skulle det bli vila. Fram med coca-cola, vatten, lunch och annat smått och gott!Lunchen bestod av en tjock grillad korv med bröd. Jag ville inte riskera att maten skulle göra sig påmind, som den gjorde under lördagen när jag tryckte i mig en hamburgare timmen innan racet.


Jag och Kajsa passade på att besöka Micke och Christian på andra sidan depåområdet. Närmare bestämt så stod de på gokartområdet. De hade en grym utsikt över esset!
Efteråt Jag fick möjlighet att lägga mig och ta en välbehövlig powernap i Björns husvagn i en timme. Utan den hade jag knappt orkat resa mig resten av dagen! Tjejen pluggade teoriprov och jag gissar att Björn och Mattias kopplade av i skuggan :)

Omslagsfoto: Pargusbild.com

Själva racet är det inte så mycket att säga om. Jag hade otroligt mycket problem redan från start med armpump och knät värkte som bara den. Det mest minnesvärda är väl vår bakhjulskörning på bakrakan under rödflagg. Eller ja, från min sida. Björn däremot, HAN VANN! Tvåa under lördagen och etta på söndagen! Vilken prestation! Mattias kraschade under lördagen då han blev uttryckt i sanden under gulflagg. Jag är väldigt glad över att han inte skadade sig. Att åka i backen när det inte är ens egna fel är så frustrerande! På söndagen kom vi åtminstone i mål båda två :)

12.jpg
Foto: Björn Nordgren Mattias och Björn under fredagen om jag minns rätt

Helgen har varit helt underbart fantastisk med härliga frukostar under solsken, fina middagar med exempelvis färskpotatis, pepparbiff, sallad, ost och vin. Kvällarna med både vin och öl tillsammans med härligt sällskap var oslagbart! Sånt här vill jag gärna göra varenda helg, vilken semesterkänsla!

9.jpg
Foto: Björn Nordgren

Vi hade ett välbesökt tält och det var jätteroligt att så många kom fram och hälsade med både sitt namn och sporthojs-nick! Björn pratade gärna om Nikons fina kameror så fort en fotograf dök upp och han var även duktig på att visa upp 4light-västen som fanns i två versioner. En för arbete och en för hojkörning :) Den för arbete var hur bra som helst att använda när det började skymma!

11709772_1127198507297132_5083103736517167355_o.jpg
Foto: Björn Nordgren



11037707_1127197783963871_6522492271147936031_o.jpg
Foto: Björn Nordgren

10269103_1127199977296985_3381737657061451652_o.jpg
Foto: Björn Nordgren Hela Team Funbike!


Team Funbike hade en otroligt lyckad helg och det är olyckligt att Mattias inte har möjlighet att vara med resten av tävlingarna! Förhoppningsvis så ses vi på en av alla kommande bandagar i år!
Härnäst väntar Gelleråsen och Speedster cup-tävlingen under Bike Week! Då kommer Jag och Björn och håller KTMs fana högt! Äntligen ska jag få köra på en bana jag hittar runt på. Min hemmabana!

Jag vill rikta ett stort och hjärtligt TACK! till alla inblandade. Jag är otroligt glad över att ha fått chansen att vara med i Team funbike och få dela depåtält med Både Björn och Mattias. Det var mer än guld värt att min kära flickvän följde med. Hennes stöd och hjälp betydde mycket! Sviestadloppet har varit en väldigt häftig upplevelse och ära som jag så gärna vill göra om. Jag är glad över att få lära känna nya bekantskaper och få vara en del av roadracingen i Sverige. Det är verkligen en dröm som går i uppfyllelse! Även Kawasaki-grabbarna Mattias och Markus gjorde mycket för upplevelsen. Både i depån och ute på banan!
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Ja herrejävlar vilken helg :yoparty Känner mig rätt sliten än och lider av prs (post race syndrome ) :crash Kommer nog köra några tisdagskvällar i sommar som plåster för utebliven tävling. Nästa anhalt är annars Kinnekulle med kcs, kommer bli kanon :banana

Tack för gott sällskap under helgen och se till att läka nu :hej
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Här är lördagens Race, man kan skymta Rickard, hojen och rökmolnet i torparn på andra varvet...själv blir jag enligt mig själv avtryckt under gulflagg när jag ska ner i högern efter bakrakan :huvet

 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja herrejävlar vilken helg :yoparty Känner mig rätt sliten än och lider av prs (post race syndrome ) :crash Kommer nog köra några tisdagskvällar i sommar som plåster för utebliven tävling. Nästa anhalt är annars Kinnekulle med kcs, kommer bli kanon :banana

Tack för gott sällskap under helgen och se till att läka nu :hej

Ja, det är rätt spännande hur tom på adrenalin man är i nån vecka efter race. Kör man hoj på gata så ligger man och puttrar runt i ingen hastighet alls. :hihi
 
Last edited:

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Det var som fan att knät blev så illa däran! Såg ju inte så berörd när ja var och hälsade på, håller tummarna att de går bra. :) jävla starter alltså! Sjukt bra:tummenupp
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Fick ni skäll för bakhjulskörningen?
Ja, en snäll men tydligt allvarlig sådan.

Det var som fan att knät blev så illa däran! Såg ju inte så berörd när ja var och hälsade på, håller tummarna att de går bra. :) jävla starter alltså! Sjukt bra:tummenupp
Tack :) knät blev bara värre och värre märkligt nog. Vi får se vad läkaren säger om 3 timmar!
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ja, man ska aldrig hävda att man är oskadd innan man försökt kliva upp ur sängen dagen efter har jag märkt.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Wow. Vid läkarbesöket så fick jag efter lite om och men en remiss till röntgen för magnetkameraundersökning, med uppmaning att ge mig en tid inom en vecka. Nä jag kommer tid och frågar om första bästa tid så får jag svaret "oj, haha jadu.. 3 veckor är tidigaste tiden vi har!"
Därefter läste hon remissen och bad mig vänta.Hon ringde ett samtal till killen som sköter MR och sa något i stil med "Hej. Jag ser att du har 10 minuters lucka ikväll klockan 22. Kan du ta hand om den här killens knä då?" Och han sa JA! :kär

Va sjukt! Att få en magnetkameraundersökning ett par timmar efter besöket hos husläkaren.
Hon var för övrigt imponerad över att jag har klarat mig utan smärtstillande eller sjukskrivning :fakta Däremot visste hon inte vad roadracing var så jag fick inte ens någon möjlighet att stalja på riktigt :rofl "Är det sån där cross som man hoppar med eller?" :brinnerup :glömdet

terracorsa7-770x513.jpg
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top