Fond tråden

Pernell skrev:
Ojojoj.. någon fler än jag som gråter ryska tårar just nu?
Ryska RTS backade 5.7%(!!) igår och min portfölj innehöll VÄLDIGT röda siffror.
En litet tröst är ju att det var ganska låga volymer som producerade siffrorna så en uppgång imorgon vore väl inte HELT otänkbart (stängt idag pga int. kvinnodagen)? Eller, va tror ni?

Ja, som sann keynian så har jag några enkla riktlinjer till samtliga:
1. I färd med att köpa ny Golf? Skippa och ta en titt på Ladas -06or.. fina grejor!
2. Dränka förlusterna? Moskovskaya vodka, 205:- på systembolaget!
3. Fira att du sålde av i tid? Ryska kaviar har aldrig vart mer inne!
4. Ny Båge till våren? Allvarligt, R1a..*gäääsp*, känns jävligt -05. Tänk dig istället alla avundsjuka blickar du får när du piskar bulten en en sprillans Dnepr i sommar??

Följer vi bara detta kommer vi att vara på fötter före du hinner säga ваше здоровье!, ура!

Haha, ja en liten tår i ögat var det imorse när jag kikade, ligger på -2% på mitt totala sparande nu, men det kanske beror på att jag satte in en himla massa pengar samtidigt som det gick ner, men jag litar på att det kommer gå upp igen! Jag låter det ligga kvar och hoppas på att det vänder tills imorgon och börjar gå uppåt igen, som börsen ser ut idag lär det ju fortsätta neråt :huvet .
Jaja, bara att ta det kallt och hoppas på snabb uppgång, man blir ju lite skakis när man ser det försvinner massa pengar :3freak

Edit: Det gör ingenting om EC Rysslandsfond fortsätter neråt ett par procent idag, så länge den vänder igen imorgon. Lade nämligen in ett köp som jag tror går igenom ikväll om jag har räknat rätt, så jag hoppas verkligen att den sticker iväg uppåt igen med 14% denna månad också :banana

Aktie&Fondmarknaden är inte något undantag där endast positiv utveckling sker.
Så mycket som det har gått upp de senaste åren är högst ovanligt.

Det fattas bara lite oroligheter på marknaden så kommer både aktier och fonder rasa till bottennivåer.

Enligt statistik så brukar det komma kraftiga ras med mellanrum på ca 5-7år, vi börjar att närma det läget nu.

Helt okej för då skapas det köplägen(som jag väntat länge på)

burner skrev:
Aktie&Fondmarknaden är inte något undantag där endast positiv utveckling sker.
Så mycket som det har gått upp de senaste åren är högst ovanligt.

Det fattas bara lite oroligheter på marknaden så kommer både aktier och fonder rasa till bottennivåer.

Enligt statistik så brukar det komma kraftiga ras med mellanrum på ca 5-7år, vi börjar att närma det läget nu.

Helt okej för då skapas det köplägen(som jag väntat länge på)

Jo, ett ras lär det ju bli, men frågan är om man ska hoppas på att man vågar ha pengarna på fonderna 1 år och hoppas på lite lagom avkastning och därefter låsa dom i någon kapitalförsäkring i ett år eller två. Förhoppningsvis har ju crashen varit då och man kan hoppa på marknaden igen. Lite aktier hade ju inte varit helt fel att komplettera med, men jag vet inte om man vågar det. Har ingen aning om hur man ska göra med sådana när det gäller deklarering och sådant.
Har för mig att det var någon aktietråd på gång här men den verkar ha självdött, kanske dags att slå igång en ny?

Från East Capital

De östeuropeiska marknaderna föll på tisdagen på grund av vinsthemtagningar. Överlag har dessa marknader gått väldigt bra under 2005 och i början av detta år.

Exempelvis hade Ryssland gått upp med 23% före gårdagens nedgång. De värst drabbade marknaderna igår var Turkiet och Ryssland, som gick ned med 6,0% respektive 5,7% i dollar räknat.

East Capitals Rysslandsfonden gick dock ned två procentenheter mindre än index. Andra marknader föll med upp till 3%.

Enligt vår mening är en liknande korrektion naturlig efter en period av starka uppgångar.

Vinsthemtagningarna började i USA på måndagen när S&P 500 föll 0,7% och Brasilien med 2,3%. Ingenting fundamentalt har dock förändrats i den ekonomiska situationen och vi är fortfarande positiva när det gäller den långsiktiga utvecklingen för de östeuropeiska marknaderna.

Nu ska man ju inte läsa detta utan källkritik men jag tror faktiskt inte heller att detta är en långvarig nedgång.
Sitter likaväl och klurar på om man ska sälja av och invänta lugnare tider...

Pernell skrev:
Från East Capital

De östeuropeiska marknaderna föll på tisdagen på grund av vinsthemtagningar. Överlag har dessa marknader gått väldigt bra under 2005 och i början av detta år.

Exempelvis hade Ryssland gått upp med 23% före gårdagens nedgång. De värst drabbade marknaderna igår var Turkiet och Ryssland, som gick ned med 6,0% respektive 5,7% i dollar räknat.

East Capitals Rysslandsfonden gick dock ned två procentenheter mindre än index. Andra marknader föll med upp till 3%.

Enligt vår mening är en liknande korrektion naturlig efter en period av starka uppgångar.

Vinsthemtagningarna började i USA på måndagen när S&P 500 föll 0,7% och Brasilien med 2,3%. Ingenting fundamentalt har dock förändrats i den ekonomiska situationen och vi är fortfarande positiva när det gäller den långsiktiga utvecklingen för de östeuropeiska marknaderna.

Nu ska man ju inte läsa detta utan källkritik men jag tror faktiskt inte heller att detta är en långvarig nedgång.
Sitter likaväl och klurar på om man ska sälja av och invänta lugnare tider...

Ja, hoppas att det vänder igen efter någon dags nedgång, som sagt var så får det gärna gå ner någon procent till idag IOM att jag lagt in ett köp soms ka gå igenom, så då får man hoppas på en himla massa uppgång istället sedan :banana
Jaja, inte tror jag det fortsätter neråt än så länge så man går minus heller, det vänder nog.
Ska in med lite pengar i Indien också, ska på banken och lösa ut ett lån imorgon så ser jag hur mycket pengar jag har kvar efter det. Kanske kan dela upp dom kvarvarande pengarna 50/50 på Merrill Lynch MLIIF New Energy A och Indienfonden.

Fortsatt neråt idag alltså, ligger sammanlagt nu på -2.7% efter köpet på EC rysslandsfond idag alltså. Hoppas verkligen fonderna tar ett ordentligt skutt uppåt imorgon. Man vet ju att man ska hålla sig kall och inte sälja av vid ett sådant här tillfälle men det blir fan lite pirrigt i magen när man ser att det försvinner en jäkla massa pengar. Hoppas verkligen att det går uppåt igen imorgon så att man kan sova gott igen ;)

Hinkas skrev:
Fortsatt neråt idag alltså, ligger sammanlagt nu på -2.7% efter köpet på EC rysslandsfond idag alltså. Hoppas verkligen fonderna tar ett ordentligt skutt uppåt imorgon. Man vet ju att man ska hålla sig kall och inte sälja av vid ett sådant här tillfälle men det blir fan lite pirrigt i magen när man ser att det försvinner en jäkla massa pengar. Hoppas verkligen att det går uppåt igen imorgon så att man kan sova gott igen ;)

Ja, nu börjar jag fan svettas lite. Undrar om man ska plocka ut vinsterna och vänta på bättre tider...skakigt. Väntar och ser till imorgon tror jag.

Killar, vad är det ni svettas om? Den har gått ner -0,9% senaste veckan. Ta det lugnt, det är ingen förestående rea på olja mig veterligen.

Obs, all handel med aktier och fonder är förenade med risk. Historisk avkastning är ingen garanti för framtida, läs igenom fondens villkor noga och bilda inte er uppfattning på vad en pengakåt kille på ett sporthojsforum tror.

Markus skrev:
Killar, vad är det ni svettas om? Den har gått ner -0,9% senaste veckan. Ta det lugnt, det är ingen förestående rea på olja mig veterligen.

Så sant, verkar som om de flesta är helt färska när det gäller aktiehandel och därmed bara tror att värdet ökar i all framtid och inte varit med under de negativa börsutvecklingarna.

-0.9 är inget ras, vänta tills det gått ned 10-15% under en kort tidsperiod istället då har det rasat.
Aktiemarknaden är ingen marknad där det sker en oändlig uppgång utan korrigeringar med jämna mellanrum(och då menar jag inte -0.9%....).

//burner(som började handla aktier 1992)

Last edited:
ah17 skrev:
Folk har för mkt risk i sin portföljer anser jag.

Ja, jo, men risk är ju kul under uppgången. :gnissla
Men börjar det rasa får man hoppa av, frågan är hur många som redan intecknat sina fiktiva vinster och vägrar inse att snart kommer det börja kosta på riktigt...

Än så länge ser det ju bra ut under dagen, tokyo stack iväg 2.6% över natten, stockholm ligger på ca 0.7%, frankfurt 1.08%, london 0.7% och paris 0.8%. Så än så länge ser Europa rätt bra ut, hoppas dom fortsätter lite till uppåt så att mina -2.7% IAF bli +/-0% och att det imorgon stiger igen =)

En del av fonderna gick upp medans ryssland och östeuropa fortsatte neråt. Totalt ligger jag nu -3.7%... Jaja, det vänder, det gör det alltid, så småningom... Det har väl blivit en liten ond cirkel med alla vinsthemtagningar och det vänder igen, hoppas jag verkligen...
Jaja, snart blir det handelsbankens indienfond också, kanske den fixar så det blir +/0% så småningom och sedan får gärna ryssland och östeuropa skutta upp lite igen. Det var ju någon som sade att -10% var en krasch, så snart har min östeuropa fond kraschat, den ligger på -7% ;(

Hinkas skrev:
En del av fonderna gick upp medans ryssland och östeuropa fortsatte neråt. Totalt ligger jag nu -3.7%... Jaja, det vänder, det gör det alltid, så småningom... Det har väl blivit en liten ond cirkel med alla vinsthemtagningar och det vänder igen, hoppas jag verkligen...
Jaja, snart blir det handelsbankens indienfond också, kanske den fixar så det blir +/0% så småningom och sedan får gärna ryssland och östeuropa skutta upp lite igen. Det var ju någon som sade att -10% var en krasch, så snart har min östeuropa fond kraschat, den ligger på -7% ;(

Multiplicera med 5 så pratar vi krasch när det gäller högriskmarknader som Ryssland.

Det är bara vinsthemtagningar.... var lika dant runt jul.... men det vände ganska fort... see det så här... KÖPDAGS!!!

Det var jag som startade den andra tråden ni disskuterade... :tummenupp

Placeringstråden

Jo, vad jag har läst så var/är det just vinsthemtagningar som ställer till det för mig nu. Tydligen började dom sälja som fasiken i USA i tisdags och sedan dess har det sjunkit. Jaja, det var samma sak med min japanfond för någon vecka sedan, den bara sjönk och sjönk, tillslut vände det ochd en gick på plus igen. Vi får väl se om det vänder denna vecka eller om det inte blir förräns nästa vecka.

Som en liten morot kan jag säga att mina östeuropa gick upp 80% i 2005.... :banana

Jag har en liten tanke som jag inte rätt ut....

Man får ju skatta för sin vinst men om fallet ser ut så här.... hur e det då??

Säg att du till exemplel satt in 10000:- under ett år på en fond...
Fonden ökar och marknadsvärdet på fonden är 15000:- vid årets slut....
Sen säljer du av 5000:-..... och har då kvar 10000:-....

Ligger vinsten i de pengar du tagit ut eller kan man säga att du inte vunnit förren hela summan är såld???

Fonden kan ju sjunka kraftigt och rätt som det är har du bara 5000:- och då har du ju inte vunnit ett skit...

:va

DaLorD skrev:
Som en liten morot kan jag säga att mina östeuropa gick upp 80% i 2005.... :banana

Jag har en liten tanke som jag inte rätt ut....

Man får ju skatta för sin vinst men om fallet ser ut så här.... hur e det då??

Säg att du till exemplel satt in 10000:- under ett år på en fond...
Fonden ökar och marknadsvärdet på fonden är 15000:- vid årets slut....
Sen säljer du av 5000:-..... och har då kvar 10000:-....

Ligger vinsten i de pengar du tagit ut eller kan man säga att du inte vunnit förren hela summan är såld???

Fonden kan ju sjunka kraftigt och rätt som det är har du bara 5000:- och då har du ju inte vunnit ett skit...

:va

I det fall du beskriver så plockar du ut 1/3 av vinsten, således är det den som är beskattningsbar.
Om fonden sjunker och du säljer med förlust får du dra av 70%* av förlusten mot inkomst, eller 100% mot annan kapitalvinst.

*=Socialdemokratisk logik

Hmmm, det fortsatte neråt även idag åt mig... Får väl se hur det blir till veckan, man blir lite orolig när det ligger på nästan -5% totalt nu... Ska försöka ge mig på lite aktier till veckan också, se om man lyckas få tag på lite pengar där.

Hinkas skrev:
Hmmm, det fortsatte neråt även idag åt mig... Får väl se hur det blir till veckan, man blir lite orolig när det ligger på nästan -5% totalt nu... Ska försöka ge mig på lite aktier till veckan också, se om man lyckas få tag på lite pengar där.

Ja fortsätt gärna skriva om dina investeringar.

Back