Fond tråden

Markus skrev:
Du har inte haft dem så länge va? ;)

Genomsnitt Östeuropafonder:

i år: 58,4
1 år: 58,1
3 år: 182,8
5 år: 229,3
10 år: 484,7

(Procentuell ökning)

Hehe nej jag han sälja av dom, jag hade dom några månader tidigare i år, förlorade en del, så ja sålde av o köpte andra.. tyvärr började de gå upp sen o gick ju upp en hel del... :huvet så nu har ja köpt dom igen, så vi hoppas väl de går upp nu då

Showtime skrev:
Hehe nej jag han sälja av dom, jag hade dom några månader tidigare i år, förlorade en del, så ja sålde av o köpte andra.. tyvärr började de gå upp sen o gick ju upp en hel del... :huvet så nu har ja köpt dom igen, så vi hoppas väl de går upp nu då

Vilka köpte du då?

Hinkas skrev:
Jag tänkte, det kanske är fler som håller på och placerar lite pengar på fonder och har lite tips att komma med, eller folk som mig, som vill ha tips :rolleyes: .
Jag är IAF lite av en nybörjare på detta, har inte alls mycket erfarenhet men har tagit tag i det här och börjar sätta undan lite pengar på fonder. Senast idag så slog jag till på lite fonder från Realinvest som verkar lovande. Dom hade precis sjunkit lite så jag tänkte jag skulle hoppa på dom nu då. Från årskiftet i år så har dom gått upp 26,56% vad jag kunde utläsa, och det är ju inte fyskam. Hoppas bara det fortsätter i samma takt så att det inte rasar nu när jag hoppar på.
Tyckte mig läsa i någon annan tråd om sparande här att östeuropa var något att satsa på? Kom gärna med mer tips och information om det.

Ha'de gött allihopa! :tummenupp

Har själv planer på att köpte lite fonder men att köpa när börsen redan har gått upp över 20% detta år är är nog ingen bra idé.

Själv så köper jag helst när det precis har rasat, då är det köpläge.

burner skrev:
Har själv planer på att köpte lite fonder men att köpa när börsen redan har gått upp över 20% detta år är är nog ingen bra idé.

Själv så köper jag helst när det precis har rasat, då är det köpläge.

Jo visst vill man få in en riktig sådand är lyckträff, allt har rasat hur mycket som helst, man kliver på och får en avkastning på 500% eller något :tummenupp

Hinkas skrev:
Jo visst vill man få in en riktig sådand är lyckträff, allt har rasat hur mycket som helst, man kliver på och får en avkastning på 500% eller något :tummenupp

Det måste inte vara något större ras direkt men efter en uppgång på 20% på 1 år så pekar det mer nedåt än uppåt i den närmaste framtiden, men visst om man inte planerar att ta ut pengarna på kanske 5 år så spelar det ingen större roll.

burner skrev:
Det måste inte vara något större ras direkt men efter en uppgång på 20% på 1 år så pekar det mer nedåt än uppåt i den närmaste framtiden, men visst om man inte planerar att ta ut pengarna på kanske 5 år så spelar det ingen större roll.

Det är ju det fina med fonder, någon annan sitter och letar efter ställen att placera dina pengar. Bara för att Stockholm gått upp med ca 20% betyder det inte att alla marknader och alla brancher är mättade.

En annan sak, en obligation - är inte det som en skuldsedel ungefär? Hur kan en sådan sjunka i värde, dvs - obligationsfonder rör sig ju både upp och ner. :confused:

Markus skrev:
Det är ju det fina med fonder, någon annan sitter och letar efter ställen att placera dina pengar. Bara för att Stockholm gått upp med ca 20% betyder det inte att alla marknader och alla brancher är mättade.

En annan sak, en obligation - är inte det som en skuldsedel ungefär? Hur kan en sådan sjunka i värde, dvs - obligationsfonder rör sig ju både upp och ner. :confused:

Ju bättre betalt (högre ränta) man får för att låna ut pengar desto fler lånar ut sina pengar. Detta leder till att obligationspriserna faller. ("Köparna" har stort utbud.)

Exempel: Vi har ett skuldebrev på 100k (du lånar 100k av mig) som löper på fem år och 2% årlig ränta. Låt säga att värdet idag (år noll) på detta skuldebrev är 102k. Dvs någon kan köpa min fodran på dig idag för 102k. Den sammanlagda räntan är 1,02^5 =1,1 (10%) dvs efter fem år så tjänar köparen 8tusen. (har då haft en årlig ränta på ca 1,5%)

Kort efter att jag sålt fodran så höjer Riksbanken räntan till 5%. Bankerna följer efter och ger nu 4% ränta på sina sparkonton. Vem är då intresserad av att köpa min fodran på dig för 102k (som ger en årlig ränta på 1,5%)?

Svar ingen!! För att en köpare av fodran skall få en årlig avkastning som kan matcha bankräntan då måste dagsvärdet på fordran pressas ner till ca 90k.

Obligationsfonden (fodringsägaren) tappar då rejält i värde. I detta exemplet så blir det extra mycket eftersom löptiden är så lång.

Sammanfattningsvis: Obligations och räntefonder faller därför när räntan stiger. En kort räntefond är stabilare. Tror att räntan skall stiga, håll dig borta från långa räntefonder.

Begripligt?

Ska ni kolla på fondalternativ så är asien en stark kandidat. Har flera nya fonder i kina och asien. Dessa ser ut att bli riktigt starka. Ryssland går bra så länge oljan är dyr. Börjar oljan tappa pris(vilket inte är troligt) så kan ryssland tappa en del. Men det finns flera andra, Japan är en stark marknad oxå som ser intressant ut. Det som jag skulle passa mig för är nog svenska fastighetsfonder som kan vara riktigt riskfyllda. Men vill man ha en bra blandning så ska man ha lite fonder asien, en del i ryssland, mycket i norden och sen avsluta med en räntefond.

Lyfter den här fina lilla tråden lite för jag vill kolla lite hur det går för er.
Sedan tänkte jag höra vad ni tror om Robur Access Emerging Markets. Har spanat lite på den sedan dom slog igång den och den kan ju vara lovande.
Mina fonder har stått still ett tag nu dessvärre men hoppas på att dom skuttar iväg nu igen efter nyår. Kommer troligtvis också slänga in ett par kronor på Robur Access Emerging Markets framme vid jul, när man har fått lite pengar på lönen igen.

Pass på Nigerianerna rockar på, nu stiger oljepriset.
Köp fonder med tungvikt på olja nu, själv ska jag hem och skratta när dagens siffror för East Capitals Rysslandsfond släpps.

Sålde av Norgefonden till förmån för Latinamerika. Och lyfte över pengar från en aktiefond till östeuropa som jag redan hade lite utav. Ser ut att gå bra som fanken just nu. Bara hoppas det håller i sig så det blir en sporthoj till sommaren!!! :)

Markus skrev:
Pass på Nigerianerna rockar på, nu stiger oljepriset.
Köp fonder med tungvikt på olja nu, själv ska jag hem och skratta när dagens siffror för East Capitals Rysslandsfond släpps.

Ja den har inte varit helt fel att äga den de senaste åren. Själv gör jag dock inte det, förutom i PPM.

Sitter själv med en rysslandsfond och en östereuropafond, ligger väl på ca +10% sedan första februari, rätt skysst ändå.
Men sedan har jag ju den där rackarns japanfonden som drar ner snittet avsevärt :/ hoppas den vänder nu snart så att det blir bättre överlag.
Jag får se hur jag ska göra, kanske kommer byta bank nu när vi ska köpa hus, men om jag ska flytta med mitt fondkonto från robur till handelsbanken vet jag inte. Dom verkar väl vara ungefär lika bra så det kanske inte spelar någon större roll... Handelsbankens östereuropa går ju bra, likadant latinamerika, så det blir väl dom två som jag flyttar ryssland och östeuropa från robur till. Mycket att fundera över nu.
Vad tror ni, kommer japan vända som dom förutspår så man går plus på den tillslut?
Kommer ju få ut ganska mycket pengar nu första mars också, har väl diskuterat dom pengarna här tidigare, som ska in. Hade tänkt mig lägga 40% på österuopa och ryssland/latinamerika (beroende på om jag stannar hos robur eller byter) och lägger övriga 60% på lite fonder med lägre risker, Handelsbanken Småbolagsfond, Handelsbanken Europafond Index och Handelsbanken Asienfond kanske, inte en aning, får väl leta lite tips angående det...

ah17 skrev:
Ja den har inte varit helt fel att äga den de senaste åren. Själv gör jag dock inte det, förutom i PPM.

Jag har bara haft den på månadsspar sedan september, men säg det inte till någon. :5sure
Nu ska jag köpa mer tror jag. :banana

Hmmm, jag sparar inaktivt varje månad i fonder= Pengarna flyttas över och jag vet inte ett skit. Har gått 8% upp totalt sedan 5 år tillbaka, så det är inga högriskare antar jag :3freak

Har ni något tips om vart jag ska placera mina pengar istället för att ha dem under madrassen? Jag är glad om det växer några % på ett år bara och jag vill helst inte behöva göra allt för mycket med dem så som att sälja/köpa osv. Lägga ner max 4 timmar per månad, kan det vara realistiskt?
Optioner, är det lite mer riskabelt men mer pengar?

Läs i tråden;)
Läs på morningstar.se
Lägg 4timmar nu och sedan bara veckovis kontroll (1min).

Dee_cati skrev:
Hmmm, jag sparar inaktivt varje månad i fonder= Pengarna flyttas över och jag vet inte ett skit. Har gått 8% upp totalt sedan 5 år tillbaka, så det är inga högriskare antar jag :3freak

Har ni något tips om vart jag ska placera mina pengar istället för att ha dem under madrassen? Jag är glad om det växer några % på ett år bara och jag vill helst inte behöva göra allt för mycket med dem så som att sälja/köpa osv. Lägga ner max 4 timmar per månad, kan det vara realistiskt?

Jag vet inte vad du använder dig av för bank eller liknande, men det tipset jag fick när jag skulle börja pensionsspara, på samma sätt som du sätter undan lite pengar varje månad, var att jag skulle sätta dom på Robur Realinvest, den har på 3 år gått upp i snitt 37% per år, det är ju lite mer än det du har just nu, samtidigt som man inte tar några stora risker. På roburs riskstege så är den klassad som en 4'a av 6 möjliga.
Jag som inte direkt vet mer än det jag läser på morningstar och det banken säger till mig är väl kanske inte rätt person att tipsa dig. Men jag kan däremot säga att regga dig på morningstar.se och lägg upp portföljen där, Man får bra uppsikt över sina fonder och det tar bara 1min att kolla dom vid 19:00-20:00 någongång, så ser man direkt hur det går. Det var ju här jag fick tipset och det tackar jag för, jag har fått mycket bättre uppsikt och deras nyhetsbrev är faktiskt riktigt bra, ger också lite tips på vart man bör sätta pengarna.

Dee_cati skrev:
Hmmm, jag sparar inaktivt varje månad i fonder= Pengarna flyttas över och jag vet inte ett skit. Har gått 8% upp totalt sedan 5 år tillbaka, så det är inga högriskare antar jag

Nej det är tämligen uselt eftersom det innebär ett snitt på knappa 1,6% per år.

Dee_cati skrev:

Både jag och nej vad det gäller risk krävs dock en hel del kapital i ryggen för att lyckas på lång sikt med optioner.

Dyrt att vara fattig.

Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...