Fjädringsinställningar

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
R1 ver 2.0
Jag skulle behöva lite tips från någon fjädringskunnig...

Mitt problem är att hojen känns väldigt svajig/ostadig i ingången till kurvor,
väl inne i kurvan går den hur bra som helst. Det känns som att bakdämparen
först komprimeras och sedan fjädrar ut vilket orsakar instabiliteten.

Jag har ställt in fjäderförspänningen både fram och bak (bak fick jag ställa
fjäderförspänningen i hårdaste läget för att hänget skulle stämma).
Utöver detta har jag ökat både kompressions- och retur-dämpning både fram och bak.

Vad är det som inte stämmer? Ska jag öka returdämpningen bak?
Framgaffeln känns bra, men jag funderar på om den är för hård i förhållande
till bakdämparen...

Jag kör förresten på 70-profil fram, så jag har höjt gaffelbenen en aning(ca 6mm).
Jag ska prova att höja dem ytterligare.

/A

Problemet kanske bara är en oduglig förare? :rolleyes:
 
Jag skulle nog kolla först så att du inte har dragit på FÖR MYCKET dämpning fram. Jobbar inte gaffeln ordentligt så "fortplantar" det sig i hojen. Men att gissa utifrån din beskrivning klarar jag inte av så testa lite här och lite där men det är INTE så enkelt att man bara kan öka allt när man ska åka fort...
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top