FIreblade 96

walleskydive

Speedoholic
Gick med
31 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
GIXXER 750-96
Har lagt gixxern o rettan på hyllan,får bli en nybörjar hoj,dvs en fireblade 96+=volvo,drift säker,stabil,eller med fortfarande bra "krut"ngr sjukdomar?
 
walleskydive skrev:
Har lagt gixxern o rettan på hyllan,får bli en nybörjar hoj,dvs en fireblade 96+=volvo,drift säker,stabil,eller med fortfarande bra "krut"ngr sjukdomar?

Bra val!!! :tummenupp Och billig i försäkring!!!
 
glenoyne skrev:
Jag betalade lite över 4000:- halvförs helår på min 96:a. 28år(då) zon 2.

MVH Martin


Hur länge har ni haft kk?
 
Last edited:
Konstigt nog så är de betydligt billigare i försäkring än R1, gixxers, mfl. Har aldrig förstått varför...
Strax över 4' hel/hel.
 
Förutom rullebörshjulet fram så är det en helt okej hoj. Ja man känner att den är mindre modern än en R1:a, men det känner man i plånboken också.

Min rullar med ett 17" framhjul från en CBR 600 och Beringer skivor. Blir kanske lite mer tungrodd så men det är inget jag märker.

Köp, kör och var glad!

pilsner
 
Trivdes mycket bra med min. Visst, lite "omodern" jämfört med tex R1. Men den är inte lika hetsig som en R1. Härligt register. Jag tycker det är en bra instegshoj för dom som har mc-vana men inte kört sporthoj tidigare. Enormt lättkörd och framförallt snygg.

MVH Martin
 
Vilket år bytte de från 16-tums framhjul till 17 tum? -00??
 
Lånar tråden lite..


Funderar på en blejd till nästa säsong. Detta e va jag kommit fram till hitentills.

Fördelar:
+ Honda-kvalitet. Hojarna bara går o går.
+ Tillräckligt med kraft. ca 130 kusar i spisen.
+ Relativt (jmfrt m. R1 osv) billig försäkring om hojen är äldre än -99
+ Gott om reservdelar och hyfsat lätt att få tag i kraschkåpor m.m.
+ Går att montera kraschpuckar (väl?)
+ Billig service (som utförs vart.. 1200 mil?)

Nackdelar:
- Vissa av färgsättningarna liknar spyor i neon. Men den svrta/silvriga är snygg.
- 16-tums framsula
- mer?


När görs ventiljustering på blejdarna?



Som jag förstått det ska -92 till -94 vara rejsigare än -95 till -99. Jag gillar de runda ljusena men frågan är hur fjädring osv är på en hoj från -93 t.ex. Dessutom har de ju gått 4000mil+ så de kanske blir svåra att sälja i ett senare skede.. hmm..


Kommentarer/erfarenheter?
 
Zee skrev:
Lånar tråden lite..


Funderar på en blejd till nästa säsong. Detta e va jag kommit fram till hitentills.

Fördelar:
+ Honda-kvalitet. Hojarna bara går o går.
+ Tillräckligt med kraft. ca 130 kusar i spisen.
+ Relativt (jmfrt m. R1 osv) billig försäkring om hojen är äldre än -99
+ Gott om reservdelar och hyfsat lätt att få tag i kraschkåpor m.m.
+ Går att montera kraschpuckar (väl?)
+ Billig service (som utförs vart.. 1200 mil?)

Nackdelar:
- Vissa av färgsättningarna liknar spyor i neon. Men den svrta/silvriga är snygg.
- 16-tums framsula
- mer?


När görs ventiljustering på blejdarna?



Som jag förstått det ska -92 till -94 vara rejsigare än -95 till -99. Jag gillar de runda ljusena men frågan är hur fjädring osv är på en hoj från -93 t.ex. Dessutom har de ju gått 4000mil+ så de kanske blir svåra att sälja i ett senare skede.. hmm..


Kommentarer/erfarenheter?

Mitt råd: Köp inte äldre än 96. Då kom en större motor på 919 cc och lite andra förändringar. Håller med om att 98:ns svart/grå är den snyggaste. En polare köpte en sådan i våras. Han köpte och försäkrade den på sig själv innan han tog kortet och betalar endast ca 500:-/månad för halvförs. Han hade inte bilkörkort heller. Så en Blade kan jag starkt rekomendera. Det enda minuset tycker jag är framhjulet.

MVH martin
 
glenoyne skrev:
Mitt råd: Köp inte äldre än 96. Då kom en större motor på 919 cc och lite andra förändringar. Håller med om att 98:ns svart/grå är den snyggaste. En polare köpte en sådan i våras. Han köpte och försäkrade den på sig själv innan han tog kortet och betalar endast ca 500:-/månad för halvförs. Han hade inte bilkörkort heller. Så en Blade kan jag starkt rekomendera. Det enda minuset tycker jag är framhjulet.

MVH martin


Tack för ett bra svar.

Kan vi diskutera framhjulet lite. vad är det som egentligen är så dåligt med det.
Vad jag förstått är det helt enkelt svårt att få tag i däck i just den dimensionen... right?

Hur påverkar det körningen egentligen? Blejden är väl endå go o köra i kurvor o lätt att lägga ner med, huh?

Skulle kunna tänka mig denna t.ex:
64-64982099564.jpg


Från denna blocket-annonsen..
 
Last edited:
2400 mil är det ventilkoll har jag för mig.

Har två "nackdelar" (eller var det fördelar?) till:
- Du kommer att ha betydligt lägre status hos 12-14 åringarna utanför korvmojjen eftersom "Bara skit, R1 är den värsta hojjen!!!" (Ska uttalas med div talfel).
- Du kommer att få betydligt lägre status hos 50+'arna eftersom "Bara skit, Ducati och HD är dom enda RIKTIGA hojjarna".
 
Zee skrev:
Tack för ett bra svar.

Kan vi diskutera framhjulet lite. vad är det som egentligen är så dåligt med det.
Vad jag förstått är det helt enkelt svårt att få tag i däck i just den dimensionen... right?

Hur påverkar det körningen egentligen? Blejden är väl endå go o köra i kurvor o lätt att lägga ner med, huh?


Det är inte svårt att få tag på nya däck, kanske beggade racedäck. Men vilken handlare som helst tar hem om dom inte har på lager. Jag trivdes superbra på min. Jag hade en 96:a som jag sålde i våras till förmån för R1:an. Jag körde precis lika snabbt(eller långsamt) på den så det finns hur mycket körglädje som helst i dom.

MVH Martin
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top