Finns den perfekta kompromissen för mig?

Nej jag är inte sponsrad av Ducati men snubblade över en trevlig test på tuben.

 
Desert Sled verkar vara för samma användningsområden som min Husaberg...
 
Tjacka en 1290 SD och fixa gaffel och sving + hjul från Super Adventure på ijbäj. Det är i princip samma ram och passar nog rakt av. Då har du en rapp och lätt hoj med låg tyngdpunkt som lär leverera.

KTM-1290-Super-Duke-R-Off-Road.jpg

8cb1a5d2db1259cee93dc1a4a39fc68b.jpg
 
Var in på Motorrad Center Stockholm idag och pratade med dem för att lära mig mer om R1250GS. Efter några minuters diskussion stod jag och tittade på Desmocenters gamla demo-Multistrada 950. Hade det inte varit snö i luften hade jag provat en sväng.
 
Du får testa av Yamaha xt1200 tycker tyngdpunkt känns låg på denna men som föregående talare sporde så är det en kompromiss, inte bäst på något.

Ducati multistrada verkar ännu mera sporthoj än ovan xt1200, tyvärr svindyr i både inköp och service.


BMW 1200 har jag ej provat men träffade en fransman med dito vid rostockfärjan, han tyckte tyngdpunkten var för hög vid full tank så han tyckte att teneren kändes mer rätt.
Närmaste service är ju Umeå för oss Luleåbor sen kostar BMW 1200 mer fläsk än xt1200.

Ska man vara optimal när det gäller hojar så är 3 minimum, typ kawasaki h2 och ktm 300exc samt fjr1300.
Tyvärr har man inte nog tid att plåga allihopa nog mycket:(
 
Det finns nog ingen hoj som har lägre tyngdpunkt än BMW boxer så det är nog bristande referenser som öppnar för dylikt tyckande... sedan kan man absolut mena att en 250 enduro är lättare.


Buy quality, cry once
 
Det finns nog ingen hoj som har lägre tyngdpunkt än BMW boxer så det är nog bristande referenser som öppnar för dylikt tyckande... sedan kan man absolut mena att en 250 enduro är lättare.


Buy quality, cry once

Valfri harley måste väl ändå ha lägre tyngdpunkt med tanke på den fånigt dåliga markfrigången på dem.
 
3 hojar med lite lagom överlapp i användningsområde är nog ganska lagom, faktiskt.
Bättre än sex. ...som inte går.


Vad är det med denna fixering vid ”hög tyngdpunkt”?
Spelar det någon roll, egentligen?

Hög tyngdpunkt kan faktiskt vara en fördel i vissa lägen.
Hårnålar i Alperna tar jag absolut snävare och snabbare med en fulltankad äventyrshoj än en tom dito.
Kliva in och ta ett snäpp snävare spår än först planerat är också enklare med hög tyngdpunkt.

Så länge det handlar om körning upplever jag inga nackdelar alls.
Jag förstår om någon känner av vikten vid rangering nere i källaren, eller när man går omkull i en slänt med The Sunny Side neråt i sluttningen och man först måste lyfta hojen till vågrätt position innan man gör omtag och försöker få upp den i balans, ståendes 2 dm längre ner.
På det blöta gräset.

Men skit i det. Sådant händer inte ofta.
Och är man själv är det enklare att lyfta i hjulen för att stjälpa eländet över rygg så att hjulen kommer nedåt igen, så har man fördelsposition när man lyfter det sista.

Ärligt: vad är det negativa med några centimeter upp eller ner i tyngdpunktcenter?
Tar man samma avståndsskillnad i längsled betyder det massor för hur hojen uppför sig på väg, men i höjdled...?
 
Last edited:
Om man gillar BMW finns ju specialarna från 2005 till 2008. (Tror jag)
HP 2 Enduro och HP2 Supermoto. Ligger på max 175kg torrvikt. Någon av dessa inklusive två uppsättningar hjul skulle kanske kunna vara något. Är dock lite sällsynta och kan kanske ha lite samlarstatus.
Har inte kört ngn av dem.
Har kört HP2 banhoj och R1200S och skiljer det lika mycket som det gjorde från min vanliga GS så tror jag att du kan få ganska kul med någon av dessa.
 
Last edited:
Jag upplever mc med hög tyngdpunkt som att de blir ovilliga att byta riktning. Det polära momentet blir högt. Massan bör finnas långt ner eftersom köttstycket sitter högst upp.
 
Jag upplever mc med hög tyngdpunkt som att de blir ovilliga att byta riktning. Det polära momentet blir högt. Massan bör finnas långt ner eftersom köttstycket sitter högst upp.

Styrgeometri har en hel del med detta att göra... Tack vare Teleleverchassit kan man kombinera kvickstyrdhet och stabilitet. Prova.
 
Håller inte med. Tror att det viktigs är att mässan är koncentrerad. Dvs en förare som sitter upprätt på en maskin med låg tyngdpunkt blir trög. Typ customhoj.
Cykeln skall ju vrida sig runt tyngdpunkten vid riktningsändring.
 
Om man gillar BMW finns ju specialarna från 2005 till 2008. (Tror jag)
HP 2 Enduro och HP2 Supermoto. Ligger på max 175kg torrvikt. Någon av dessa inklusive två uppsättningar hjul skulle kanske kunna vara något. Är dock lite sällsynta och kan kanske ha lite samlarstatus.
Har inte kört ngn av dem.
Har kört HP2 banhoj och R1200S och skiljer det lika mycket som det gjorde från min vanliga GS så tror jag att du kan få ganska kul med någon av dessa.
HP2 Megamoto. Båda dessa HP2 betingar oftast absurda begagnatpriser och är väldigt sällsynta i Sverige.
 
Håller inte med. Tror att det viktigs är att mässan är koncentrerad. Dvs en förare som sitter upprätt på en maskin med låg tyngdpunkt blir trög. Typ customhoj.
Cykeln skall ju vrida sig runt tyngdpunkten vid riktningsändring.

Ah!
Masscentrering.

Sååå mycket Honda tjafsade om det vid lanseringen av CRF 1000.
Om hur mycket tid och kraft dom lagt ner på det, och betydelsen av masscentrering för körupplevelsen.

Och det stämmer!
Cykeln är fan inte lätt, men vikten känns inte på rull.
Hojen är kvickstyrd och samarbetsvillig på ett sätt som trotsar förnuftet.
Tyngdpunkt? Ingen aning!

Jag har kört 600-stånkor som vägt 70 kg mindre men ändå känts byngligare i vissa lägen.

Paradgrenen för CRF 1000 är ”byta spår på grus”.
Tajtar böjen till sig mer än väntat så är det bara att bryta ner hojen under sig, dutta på bakbromsen och gå på gas igen: Presto! Nytt spår, valfritt antal meter innanför det tidigare tänkta.

Friggin’ 450-känsla!
Därför blir man så snopen varje gång man tappar hojen i backen och tvingas hantera den verkliga vikten.

Jag påstår: argumentet ”låg tyngdpunkt” har använts som försäljningsargument under decennier utan att någon egentligen vet om det är bra eller dåligt.
Konfrontera gärna den som använder det som en selling point. Fråga vad som är bra med ”låg tyngdpunkt” hos en MC jämfört med en bil. *ler elakt*

Mitt svar är att låg tyngdpunkt maskerar vikten då man möjligen känner sig tryggare när man står bredvid hojen i butiken. Vidare blir det lite lättare att resa upp en hoj med låg tyngdpunkt från vågrätt.

Är det så man skall använda sin hoj, så - visst.
Vid körning så spelar ”låg tyngdpunkt” ingen roll alls - eller kan till och med vara en nackdel.

Mina slantar.

Låt inte tyngdpunktsfrågan begränsa dig i ditt val av hoj.
Provkör och se vad du trivs med.
 
Massor om vikt.

Har för mig att böckerna jag läste om design av MC tog upp att lägre placerad vikt inte alltid är bättre, man kan få för låg vikt och sabotera dynamiska egenskaper. Nu är det ett par år sedan jag läste dem, och mitt minne är exceptionellt bra på att inte hålla information ordentligt. :hihi
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top