Finns den perfekta kompromissen för mig?

Provade Ducati Multistrada 950s idag. Just nu vill jag ha en sån.
 
Har du provat stora streetfightern ännu? De borde finnas tillgängliga till höstpris nu när den nya är på gång.

a2f239bd9763a2ed488ee7ed5ff14ccd.jpg
 
Följer tråden! Är inte lika erfaren som er andra, men har börjat labba med denna tanken i teorin. En dag står man där..Alla hojar har ju sin charm och de olika typerna sin comfort zone.

Jag kommer fram till att man behöver 5st olika hojar!:fakta

Allt annat blir kompromisser, så frågan är vad man kan leva utan. :crash
 
Provade Ducati Multistrada 950s idag. Just nu vill jag ha en sån.

Då tycker jag att du inhandlar en sådan, för mkt velande kommer leda till att du letar hoj de närmsta 5 åren:tummenupp

Hade jag haft råd så hade jag kompletterat min Hyper med en Multi 950
 
Har du provat stora streetfightern ännu? De borde finnas tillgängliga till höstpris nu när den nya är på gång.

Nä, just nu är det främst hojar med ekerhjul jag tittar på.

Jag "måste" sälja min Triumph innan jag köper en annan hoj. Gissningsvis får man nån tusenlapp extra om man säljer privat än att byta in den.
 
Såg att du inte testat BMW S1000XR som verkar vara en riktigt kompetent hoj. Har inte haft möjlighet att provköra den själv men ska göra det när jag är ledig nu på fredag. Många journalister beskriver den som en s1000rr i ett GS chassie. Dvs en sporthojsmotor med upprätt sittställning i ett grymt chassie med alla gizmos man kan vilja ha. Bra med packutrymme i 3 väskor, Bra för passagerare och en motor som kan fisköras och huliganköras. Finns massor med artiklar på nätet. Bl.a. denna som jag upplever fångar karaktären på hojen väldigt bra.

https://ultimatemotorcycling.com/2017/10/31/bmw-s-1000-xr-review-alps-track/

Det enda negativa jag läst är att tidiga årsmodeller dras med vibrationer i styret mellan 6-8k rpm. Samt att vissa stör sig på att det inte är TFT-skärm på den ännu. Vibrationerna ska vara åtgärdade från 2018 års modell. :tummenupp
 
Nu har jag fått anledning att bestämma mig. Annonsen på Triplen hann inte vara ute i tre timmar innan den var såld.
 
Såg att du inte testat BMW S1000XR som verkar vara en riktigt kompetent hoj. Har inte haft möjlighet att provköra den själv men ska göra det när jag är ledig nu på fredag. Många journalister beskriver den som en s1000rr i ett GS chassie. Dvs en sporthojsmotor med upprätt sittställning i ett grymt chassie med alla gizmos man kan vilja ha. Bra med packutrymme i 3 väskor, Bra för passagerare och en motor som kan fisköras och huliganköras. Finns massor med artiklar på nätet. Bl.a. denna som jag upplever fångar karaktären på hojen väldigt bra.

https://ultimatemotorcycling.com/2017/10/31/bmw-s-1000-xr-review-alps-track/

Det enda negativa jag läst är att tidiga årsmodeller dras med vibrationer i styret mellan 6-8k rpm. Samt att vissa stör sig på att det inte är TFT-skärm på den ännu. Vibrationerna ska vara åtgärdade från 2018 års modell. :tummenupp

Den känns lite som vilken sporttourer som helst att köra tycker jag.
 
Ja idag har jag iallafall provkört hojen och det var inget för mig tyvärr. Det är en fin hoj för rätt köpare det är jag övertygad om. Tråkigt nog upplever jag att problemen med vibrationerna uppenbarligen kvarstår. Från 4000-7000 rpm. vibrerar. Mikrovibrationer både i styre men även fötterna susar. Tyvärr ligger man i just det varvtalsomfånget när man håller svenska hastigheter. Min fz1a är 10 år gammal och vibrerar inte i närheten av vad Beemern gör.
Att man inte heller kan justera kopplingshandtaget på en ny hoj 2019 är rätt illa. Ffa. när nämnt handtag är gjort för någon med storlek xxxl i handskar... Nådde knappt handtaget. Hade man haft hojen under säg en dag så kanske man kommit mer överens med den jämfört med 20 min provkörning så det är inte helt rättvist att skapa sig en åsikt baserat på vad jag skriver efter mina 20 min. Dock upplevde jag den som Ulvhamne skriver. Ganska medel.

Har tidigare provkört gs1200 och det är en helt annan hoj. Både komfort men även motorgång och vrid. Enligt min åsikt, en mycket trevligare hoj för sitt ändamål. Ska eventuellt åter och prova GS1250. Men även Suzuki DL1000 V-strom. Får se hur man upplever dem. :hej
 
Nu har jag fått anledning att bestämma mig. Annonsen på Triplen hann inte vara ute i tre timmar innan den var såld.
Äh men va f..? Hur f*n kunde du sälja den?! :smasha :fakta

Beror på vad den perfekta kompromissen är? Vad har du tänkt?

Har själv haft en BMW GS tidigare som jag körde överallt med, dock en 1-stånkare och klen men grym på alla möjliga underlag (lera, pölar, grus, asfalt). Har en större nu med TKC80 på. De har oftast låg tyngdpunkt och är så gott som självkörande, perfekt om man behöver skjuts hem på kvällen.

R1200 GS/A

är så gott som självkörande
 
Last edited:
Jag har aldrig gillat att ha fordon speciellt länge och den grå var tveklöst den bästa mc jag ägt. Inget strul som Suzukin utan bara att köra.

Sökord på Blocket sen igår:
R1200GS
Caponord
VTR
X-ADV
Tiger
Superduke
Brutale
Stradale
Crossrunner
Så planen är inte helt utstakad ännu.
 
KTM 1290 SA. mest pang för pengarna, dessutom kompetent allroundhoj
 
Jag har aldrig gillat att ha fordon speciellt länge och den grå var tveklöst den bästa mc jag ägt. Inget strul som Suzukin utan bara att köra.

Sökord på Blocket sen igår:
R1200GS
Caponord
VTR
X-ADV
Tiger
Superduke
Brutale
Stradale
Crossrunner
Så planen är inte helt utstakad ännu.

Mjo, litegrann är den. Vad jag kan se så är det troligast att du pyntar för en äventyrshoj.
Eller en Honda scooter:skrämd
Oavsett vad det blir, så väntar jag med spänning.
 
Last edited:
Det är ju bara hojarna för veckans vardagar, vad ska man köra på helgerna?

I min analys är åtminstone ett av fordonet gjort för grus / skog. Så det beror således, givetvis, på med vad man jobbar och hur man tar sig dit. I en urban miljö skulle nog skog/grus anses som helgåka :fakta:crash
 
KTM 1290 SA. mest pang för pengarna, dessutom kompetent allroundhoj

Var det inte de hojarna som levererades till kund med sneda fälgar som gav rätt kraftiga vibrationer och vobbel på allt över 130 kmh?
När kunderna påpekade detta och sen ville ha det löst via garanti så fick de svaret att det kan de fetglömma då KTM godkänner en viss krokighet och att alla fälgar var inom den speccen. Jo visst tjena. :glömdet

Har själv kollat in diverse KTM modeller. Allt numera ointressant efter all skit man läst om deras svenska agent och problemen som ägare fått dras med under säsong för att få bagateller ordnade på garnati. Nej tack. :brinnerup
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top