Film om statens slöseri

Har sett den och kan bara säga att Sverige är fantastiskt.
Slipstens museum som får en massa hundra tusen i bidrag mmmm :confused:

Kollat filmen nu och man tror fan inte det är sant. Ett jävla hatt-museum i Borlänge får flera hundra tusen i bidrag :D

Maxxi skrev:
2421869 Kollat filmen nu och man tror fan inte det är sant. Ett jävla hatt-museum i Borlänge får flera hundra tusen i bidrag :D

Och hur mycket bidrag får olika motormuseeum?
Hur mycket bidrag får motorsporten?
Hur mycket bidrag får SMC, FMCK och andra motorcykelorganisationer?

Om en stad har en stolt tradition av hatt-tillverkning så är det inte konstigt om stadens (äldre) invånare vill ha ett museeum om hattar.
Inte mer konstigt än ett glasbruksmuseum, ett flygflottiljsmuseum, ett spårvagnsmuseeum eller ett motorcykelmuseum.

Det finns mycket annat jävla slöseri som är betydligt värre, men för att vara populistisk så hugger man till med hattmuseumet, eftersom 95% av svenska folket inte vet om att det har funnits hatt-tillverkning i landet, och dom 5% som vet om det och drar nytta av ett par hundra tusen statligt subventionerade kronor dom ser inte sån där skit på internet.

Klaga förfan på regeringens taxinotor, deras gratisfika på jobbet eller någonting annat istället, och låt tant Agda ha sitt hattmuseum i fred.

GuW skrev:
2421898 Och hur mycket bidrag får olika motormuseeum?
Hur mycket bidrag får motorsporten?
Hur mycket bidrag får SMC, FMCK och andra motorcykelorganisationer?

Om en stad har en stolt tradition av hatt-tillverkning så är det inte konstigt om stadens (äldre) invånare vill ha ett museeum om hattar.
Inte mer konstigt än ett glasbruksmuseum, ett flygflottiljsmuseum, ett spårvagnsmuseeum eller ett motorcykelmuseum.

Det finns mycket annat jävla slöseri som är betydligt värre, men för att vara populistisk så hugger man till med hattmuseumet, eftersom 95% av svenska folket inte vet om att det har funnits hatt-tillverkning i landet, och dom 5% som vet om det och drar nytta av ett par hundra tusen statligt subventionerade kronor dom ser inte sån där skit på internet.

Klaga förfan på regeringens taxinotor, deras gratisfika på jobbet eller någonting annat istället, och låt tant Agda ha sitt hattmuseum i fred.
Skämtar du eller? Jag är inte så sugen på att ge ett öre till något ruttet museum som ingen besöker. Vill dom driva sunkiga museér som ingen besöker så får dom väl börja ta en inträdesavgift.

Orkade bara se några minuter. Förstår inte det orimliga i att någon procent av skatterna går till kulturliv m.m.

mb skrev:
2422056 Orkade bara se några minuter. Förstår inte det orimliga i att någon procent av skatterna går till kulturliv m.m.
Det är tid att börja konkurrensutsätta sådana marknader som museér och intresseföreningar också. Staten kan inte pumpa in hundratusentals kronor i massa skit som går back med lika mycket varje år. Då är det bättre att ta en inträdesavgift, de ställen som är värda ett besök överlever, resten går i konkurrs, vilket jag ser som ett tecken på att ingen intreserar sig för dessa verksamheter. och därmed inte är värda eller intressanta att besöka.:tummenupp

Maxxi skrev:
2422110 Det är tid att börja konkurrensutsätta sådana marknader som museér och intresseföreningar också. Staten kan inte pumpa in hundratusentals kronor i massa skit som går back med lika mycket varje år. Då är det bättre att ta en inträdesavgift, de ställen som är värda ett besök överlever, resten går i konkurrs, vilket jag ser som ett tecken på att ingen intreserar sig för dessa verksamheter. och därmed inte är värda eller intressanta att besöka.:tummenupp

Instämmer :tummenupp

Maxxi skrev:
2422110 Det är tid att börja konkurrensutsätta sådana marknader som museér och intresseföreningar också. Staten kan inte pumpa in hundratusentals kronor i massa skit som går back med lika mycket varje år. Då är det bättre att ta en inträdesavgift, de ställen som är värda ett besök överlever, resten går i konkurrs, vilket jag ser som ett tecken på att ingen intreserar sig för dessa verksamheter. och därmed inte är värda eller intressanta att besöka.:tummenupp
Måste alla typer av verksamheter drivas marknadsekonomiskt? :va

Maxxi skrev:

Instämmer (också) :tummenupp

Nerladdningshastigheten kan man i varje fall inte klaga på.. 750 kb/s!
Tänk om allt kunde gå så fort!

Maxxi skrev:
2422039 Skämtar du eller? Jag är inte så sugen på att ge ett öre till något ruttet museum som ingen besöker. Vill dom driva sunkiga museér som ingen besöker så får dom väl börja ta en inträdesavgift.

Det är jävligt många som inte är intresserad av jävligt mycket här i samhället, bland annat är en stor jävla del av befolkningen inte intresserade av att betala motorcyklisters vårdkostnader när dom har gått omkull.

Det kallas solidaritet och demokrati, att all hjälps åt att betala för sådant som inte alla är intresserade av, om det går att få ett majoritetsbeslut för det.
Men nu såg jag ju att vi snart har en majoritet som inte vill betala ett ruttet öre för motorcyklisternas svinaktiga framfart, och således kommer vårdkostnadernaför MC olyckor att belasta motorcyklistens försäkringsbolag, i stället för skattsedeln, vilket i sin tur kommer att leda till svinaktiga trafikförsäkringskostnader för dom få som vill åka hoj.

Bra va?

Bra med många museum.
Gick på ett själv i somras, kostade tyvärr 50:- att gå in. :näsblod

Gratis inträde på museum. Kultur skall bevaras.

Markus skrev:
2422583 Jämför du sjukhus med hattmuseum nu?

Jag jämför intressen med varandra.
Givetvis ska alla som måste köra motorcykel ha gratis vård, dvs alla som inte gör det för nöjes skull.
För man går ju bara på museum för nöjes skull.
Och den enorma samhällsnyttan med motorcyklar ska vi inte bortse ifrån.

Jo att jämföra hattmuseum med sjukhus var ju verkligen ett bra exempel :rolleyes: :klappar
Solidaritet är något man kan förknippa med kommunister och annat löst folk, jag ingår dock inte i den skaran. Och hatttillverkning/museum ser jag inte som en kulturell attraktion, utan snarare som en hobbyverksamhet likt motorcykelkörning. Ska bilmässor och motorcykelmässor också subventioneras fullt ut av staten? Ska vi ha gratis inträde på dessa också då eller? Det är ju mitt intresse så vaför ska inte jag få komma in gratis om tant agda får sitt hattmuseum? Du fattar ju själv att det inte är hållbart att staten pumpar in miljarder varje år på skit som ingen besöker eller är intresserad av. Då är det väl bättre att lägga dessa pengar på bla. äldreboende åt tant agda som hon också tjatar om samt att hon själv sedan kan sponsra sitt lokala joy-stick museum eller sitt lokala sked och gaffel-träslöjds museum uppe i Burträsk.

Last edited:
GuW skrev:
2422650 Jag jämför intressen med varandra.
Givetvis ska alla som måste köra motorcykel ha gratis vård, dvs alla som inte gör det för nöjes skull.
För man går ju bara på museum för nöjes skull.
Och den enorma samhällsnyttan med motorcyklar ska vi inte bortse ifrån.
En relevant jämförelse vore då istället att fråga om vi inte borde ha "gratis" motorcykelförsörjning av staten, inte om de som ramlat ska få vård. Själv är jag emot hattmuséet, men för vård för eventuella hattolyckor.

God natt.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...