Film om statens slöseri

Men för helvete, se helheten.

Jag spelar inte fotboll, inte en spänn till fotbollsplaner.
Jag spelar inte hockey, inte en spänn till islador/hockeyrinkar.
Jag kör inte bana med MC, inte en spänn till motorbanor.
Jag ser inte på OS, inte en spänn till OS bevakningen.
Jag ser inte på fotboll/hockey/whatever, inte en spänn till tv bevakning.
Jag hoppar inte med häst, inte en spänn till ridhus.
Jag badar inte i badhus, inte en spänn dit.
Jag kör aldrig bogesundsvägen, skit i vägunderhållet just där.
Jag går aldrig på opera, inte en spänn i kulturstöd.

Listan kan göras hur jävla lång som helst, poängen är att vi alla är med och betalar till sånt som vi som personer kanske inte är intresserade av, för att dom som är intresserade ska kunna ta del av det.

Det finns säkert någon punkt på min lista som just DU inte håller med om, men jag har inget intresse av dom grejorna, men accepterar att betala lite till dom grejorna för att DU ska dra nytta av det.

Sluta vara såna jävla egoister, det är droppar i havet jämfört med mycket annat våra politiker (oavsett parti) slösar pengar på

Ingen har ens nämt biltullarna än, vad kostade den lekstugan?
Vad hade vi som inte bor i Stockholm för nytta av det?

Där kanske man kan köpa hattar! :rolleyes några hundra tusen är en piss i nilen men vist man kan ju diskutera om man ska suvensionera hatt museer när man (mig veterligen) inte suvetionerar mc museer.

Tekniska muséet, vettigt.
Naturhistoriska riksmuséet, kanske ännu vettigare.
Hatt-, slipstens-, bävernylon-, strump-, luft- och halsmandelmuséum.. Uppväger skattepengarna intresset? Det kanske inte finns så många hattentusiaster i Sverige om man funderar på det och jämför med antalet fotbollsintresserade. Man hade nog fått gräva ganska djupt för att hitta en människa som gladerligen betalar skatt för en hattutställning, om man bortser från de som driver stället. Var det verkligen så många som krävde att man samlade ett gäng hattar på ett och samma ställe så man kunde titta på dom?

Nu tänker jag inte bara på hattgrejen, utan på alla dessa ställen

Last edited:
GuW skrev:
2422831

Ingen har ens nämt biltullarna än, vad kostade den lekstugan?
Vad hade vi som inte bor i Stockholm för nytta av det?

Du har inte sett filmen?

Visst är det som du säger men mycket av sakerna han tog upp som just biltullarna kan ju lätt framstå som överdrivet och onödigt.

300miljoner för en kampanje för att informera föräldrar om något dom redan vet........:näsblod

Man kanske skulle starta ett museum? Kan ju vara för vilket skit som helst! Jag har en hel del pennor från jobbet, lite olika modeller både med och utan reklam. Då måste jag ha stora bidrag till en lokal mitt i centrum. Eller varför inte bli konstnär, kommuner (inga andra) har en förkärlek att köpa skit från dessa jeppar. Sen ska jag sitta och håva in bidrag från Göran!

Rätt så löjlig film som inte bevisar ett skit.. Håller med Guw på det stora hela.

Edit: För övrigt föraktar jag människor som ska utnyttja systemet:mad: Vet om många grisar som är "långtidssjukskrivna" utan egentligen orsak. Jävla människor:4skrika

Last edited:
GuW skrev:
2422831 Men för helvete, se helheten.

Jag spelar inte fotboll, inte en spänn till fotbollsplaner.
Jag spelar inte hockey, inte en spänn till islador/hockeyrinkar.
Jag kör inte bana med MC, inte en spänn till motorbanor.
Jag ser inte på OS, inte en spänn till OS bevakningen.
...

Listan kan göras hur jävla lång som helst, poängen är att vi alla är med och betalar till sånt som vi som personer kanske inte är intresserade av, för att dom som är intresserade ska kunna ta del av det.
...

Med ditt sätt att argumentera finns det väl ingenting som staten inte borde betala för.:va Problemet är väl var man ska dra gränsen för våra politikers generositet med våra pengar. Jag tycket att det är skandalöst att det spenderas pengar på hatt- och slipstensmuséer, bland annat. Det filmen försöker förmedla är väl att det finns en attityd av måttlöshet och slapphet hos våra politiker när det gäller att spendera skattemedel. De verkar inte bry sig helt enkel.:mad:

MangeO skrev:
2423686 Med ditt sätt att argumentera finns det väl ingenting som staten inte borde betala för.:va Problemet är väl var man ska dra gränsen för våra politikers generositet med våra pengar. Jag tycket att det är skandalöst att det spenderas pengar på hatt- och slipstensmuséer, bland annat. Det filmen försöker förmedla är väl att det finns en attityd av måttlöshet och slapphet hos våra politiker när det gäller att spendera skattemedel. De verkar inte bry sig helt enkel.:mad:
Tror ni verkligen att alla sveriges politiker är totala analfabeter vars enda drift i livet är att slösa med andras pengar??? Fördelen för oss icke-politiker är att vi alltid kan klaga, delvis för att vi inte behöver se saker i ett större sammanhang. Vissa insatser görs för att "hela landet ska leva" eller för att ge vissa människor ett drägligt liv, andra kanske bara för att bli återvald menjag tror att det är väldigt få politiska beslut som tas med motiverigen: Det är inte mina pengar! Att sedan leta upp exempel på slöseri brukar inte vara så svårt, speciellt om man väljer hur man vill presentera det, m.a.o. är det lätt att göra sig lustig över ett hattmuseum.

Vad jag uppfattar att GuW vill framföra är att det som vissa gillar ogillar andra men att vi i en demokrati får acceptera att pengar ibland använts på ett sätt som vi inte gillar. Men jag tror verkligen inte att alla politiker är dumma i huvudet, det står ju dessutom alla fritt att gå in i politiken och påverka. Har man nu verkligen så bra idéer och enkla lösningar utan negativa konsekvenser så tycker jag ärligt talat att man har en plikt att göra det, annars bidra man ju själv till slöseriet. .:7peta

bonny skrev:
2423805 Tror ni verkligen att alla sveriges politiker är totala analfabeter vars enda drift i livet är att slösa med andras pengar??? Fördelen för oss icke-politiker är att vi alltid kan klaga, delvis för att vi inte behöver se saker i ett större sammanhang.
...

I hur stort sammanhang behöver man se ett *#&%* slipstensmuséum?:va

MangeO skrev:
2423846 I hur stort sammanhang behöver man se ett *#&%* slipstensmuséum?:va
Som sagt: Samhället handlar inte om vad du vill eller vad du gillar utan vad vi beslutar i demokratiska processer. Du har, och utnyttjar, rätten att ogilla det men det förändrar inte faktum att det finns de som är tillsatta av oss som har ansett det väsentligt av en eller annan anledning. Om du retar dig väldigt mycket på det så engagera dig i beslutsprocessen!

Jag ber förresten om ursäkt för att det blev just dig jag hoppade på, men jag tycker det är lite störande med alla påhopp på våra politiker här. Jag tror att de gör vad de kan och i en demokrati gäller ju regeln att vi får dem politiker vi förtjänar. :pannkyss

Sedan läggs det mycket pengar på att bevara saker som tillhör vårt kulturarv, misstänker att slipstensmuseum tillhör den kategorin. Tänk på hur viktigt det är att skydda vårt kulturarv. Gör vi inte det kommer det att uppstå en mormupplösning med oanade konsekvenser! Så i det ljuset blir ett par hudra tusen inget att snacka om. Det gäller vår fortsatta existens! :D

bonny skrev:
2423888 Som sagt: Samhället handlar inte om vad du vill eller vad du gillar utan vad vi beslutar i demokratiska processer. Du har, och utnyttjar, rätten att ogilla det men det förändrar inte faktum att det finns de som är tillsatta av oss som har ansett det väsentligt av en eller annan anledning. Om du retar dig väldigt mycket på det så engagera dig i beslutsprocessen!

Jag ber förresten om ursäkt för att det blev just dig jag hoppade på, men jag tycker det är lite störande med alla påhopp på våra politiker här. Jag tror att de gör vad de kan och i en demokrati gäller ju regeln att vi får dem politiker vi förtjänar. :pannkyss

Sedan läggs det mycket pengar på att bevara saker som tillhör vårt kulturarv, misstänker att slipstensmuseum tillhör den kategorin. Tänk på hur viktigt det är att skydda vårt kulturarv. Gör vi inte det kommer det att uppstå en mormupplösning med oanade konsekvenser! Så i det ljuset blir ett par hudra tusen inget att snacka om. Det gäller vår fortsatta existens! :D

Nu verkar ju helt insnöad:näsblod

Till viss del förstår jag dig men är det verkligen rimligt att pengarna ska gå till tex hatt.... när det finns andra ställen där dom pengarna skulle vara mycket mera behövande? Tex sjukvården, barnen i sågmyra osv

bonny skrev:
2423888

Du får hoppa på mig hur mycket du vill så länge det inte är IRL.:)

Jag tycker inte det är störande med påhopp på politiker. Varför skulle det vara det?
Att folk klagar på en på nätet får man väl för fan tåla som politiker!!:va

Jag tycker inte att jag har de politiker jag förtjänat eftersom jag inte röstat på dem. Opinionsbildning, även i form av klagomål på ett nätforum,är också en demokratisk rättighet och en del i den demokratiska processen. Så ge *':?!* i att bråka om det!:4skrika

Jag är inte säker på att minskad offentlig finansiering av museer leder till en "normöpplösning med oanade konsekvenser", vad nu det är för något. Har du data som tyder på det???:va

Hur länge tar det innan de har bombat sönder den satsningen, är det rimligt att sverige ska betala det Israel bombat sönder ? har vapentillverkarna skjutit till något? de borde ha ett visst intresse i det, blir lite att bomba annars :crash

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=569308&previousRenderType=6

Därutöver ger Förenade Arabemiraten 50 miljoner, Italien 38 miljoner och Sverige 20 miljoner dollar.

Last edited:
MangeO skrev:
2424700
Jag tycker inte att jag har de politiker jag förtjänat eftersom jag inte röstat på dem. Opinionsbildning, även i form av klagomål på ett nätforum,är också en demokratisk rättighet och en del i den demokratiska processen. Så ge *':?!* i att bråka om det!:4skrika

Jag är inte säker på att minskad offentlig finansiering av museer leder till en "normöpplösning med oanade konsekvenser", vad nu det är för något. Har du data som tyder på det???:va
Tja, även om du inte röstar så får du de politiker man förtjänar, kanske speciellt då!
Påhopp på internet av politiker har jag inget problem, utan mest de snabba generaliserade påhoppen av en hel grupp som ofta förekommer här. Jag tor verkligen att våra politiker tänker igenom förslag, och att de har tjänstemän som hjälper dem med det, om inte annat så för chansen att bli återvalda. Det betyder inte att de alltid tar bra beslut. Men som sagt: Alla som tydligen vet bättre får gärna bevisa det genom att ta chansen!

Det sista var bara en pik åt våra kära rasister på forumet som tydligen tror att den svenska kulturen håller på att förtvinna och ett våldets regim är på väg. Å jag har INGET belägg för det...

bonny skrev:
2425791 Tja, även om du inte röstar så får du de politiker man förtjänar, kanske speciellt då!
Påhopp på internet av politiker har jag inget problem, utan mest de snabba generaliserade påhoppen av en hel grupp som ofta förekommer här. Jag tor verkligen att våra politiker tänker igenom förslag, och att de har tjänstemän som hjälper dem med det, om inte annat så för chansen att bli återvalda. Det betyder inte att de alltid tar bra beslut. Men som sagt: Alla som tydligen vet bättre får gärna bevisa det genom att ta chansen!

Det sista var bara en pik åt våra kära rasister på forumet som tydligen tror att den svenska kulturen håller på att förtvinna och ett våldets regim är på väg. Å jag har INGET belägg för det...

OK.
Jag menade inte att jag inte röstar. Vad jag försökte säga var att jag inte röstat på de politiker som nu styr utan på ANDRA politiker. Om det nu spelar nån större roll:rolleyes:
Jag är inte säker på att politiker tänker igenom alla sina förslag och beslut särskilt väl. Tycker mig kunna se mycket som tyder på motsatsen.

Vad är politik om inte generaliseringar?

Jag tycker inte att man ska behöva ha ett bättre förslag för att få klaga. Ska man bli tvingad att hålla käften om brister man ser i samhället bara för att man inte själv omedelbart kan komma på något bättre? Det luktar svår censur tycket jag.
Det är en demokratisk rättighet att få klaga, hur onyanserat och generaliserande som helst. För övrigt är du ju själv både onyanserad och generaliserande i ditt försvar av dessa påhoppade politiker. Försök att skriva en text som inte lider av dessa brister så får du se hur lätt det är.

Kul att diskutera med dig för övrigt.:tummenupp

bonny skrev:
2423805 Tror ni verkligen att alla sveriges politiker är totala analfabeter vars enda drift i livet är att slösa med andras pengar???
Svaret är ja.

bonny skrev:
2423805
Fördelen för oss icke-politiker är att vi alltid kan klaga, delvis för att vi inte behöver se saker i ett större sammanhang.
Förvisso, men hallå, dra en enkel parallell - höga skatter borde ge mycket saker - vad ger det oss eg? Rim och reson..

bonny skrev:
2423805
Vissa insatser görs för att "hela landet ska leva" eller för att ge vissa människor ett drägligt liv, andra kanske bara för att bli återvald menjag tror att det är väldigt få politiska beslut som tas med motiverigen: Det är inte mina pengar!
om det inte är 'mina/våra' pengar, vems jävla pengar finansierar statligt drivna saker?

bonny skrev:
2423805
Att sedan leta upp exempel på slöseri brukar inte vara så svårt, speciellt om man väljer hur man vill presentera det, m.a.o. är det lätt att göra sig lustig över ett hattmuseum.
Det är just det som är charmen - det är ett praktexempel!

:tomten

MangeO skrev:
2426658 OK.
Jag menade inte att jag inte röstar. Vad jag försökte säga var att jag inte röstat på de politiker som nu styr utan på ANDRA politiker. Om det nu spelar nån större roll:rolleyes:
Jag är inte säker på att politiker tänker igenom alla sina förslag och beslut särskilt väl. Tycker mig kunna se mycket som tyder på motsatsen.

Jag tycker inte att man ska behöva ha ett bättre förslag för att få klaga. Ska man bli tvingad att hålla käften om brister man ser i samhället bara för att man inte själv omedelbart kan komma på något bättre? Det luktar svår censur tycket jag.
Det är en demokratisk rättighet att få klaga, hur onyanserat och generaliserande som helst. För övrigt är du ju själv både onyanserad och generaliserande i ditt försvar av dessa påhoppade politiker. Försök att skriva en text som inte lider av dessa brister så får du se hur lätt det är.

Kul att diskutera med dig för övrigt.:tummenupp
Har du röstat på andra politiker så har du defintivt rätten att klaga! :smasha
Å som jag sa innan har vi alla det hur som helst. Jag vill inte på något vis påstå att jag är nöjd med alla beslut som tas och även jag tvivlar ibland på grunderna, men jag vill gärna ha förtroende för demokratin och utgår därför från att våra politiker tänker, eller informaras innan de röstar. (Sedan vet jag att det förekommer massor av lobbyverksamhet med andra syften. Kan det vara att hattanhängarna har en stark grupp bak sig??)

Du får i alla fall ha en trevlig helg!:pannkyss

bonny skrev:
2426730 Har du röstat på andra politiker så har du defintivt rätten att klaga! :smasha
Å som jag sa innan har vi alla det hur som helst. Jag vill inte på något vis påstå att jag är nöjd med alla beslut som tas och även jag tvivlar ibland på grunderna, men jag vill gärna ha förtroende för demokratin och utgår därför från att våra politiker tänker, eller informaras innan de röstar. (Sedan vet jag att det förekommer massor av lobbyverksamhet med andra syften. Kan det vara att hattanhängarna har en stark grupp bak sig??)

Du får i alla fall ha en trevlig helg!:pannkyss

Jag är väl en cyniker antar jag, men jag tror att politikerna ofta anstränger sig rätt hårt för att blåsa oss skattebetalare så mycket som möjligt. Det bästa vi väljare kan göra är att rösta för att minska deras makt och skatteintäkter.

Trevlig helg du med, hoppas du får rasta Millen ordentligt.:pannkyss

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!