Film: Literhojar har för mycket effekt för gata

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date
Visst men jag inkluderade mer än bara farten när jag menar att bilister med alla möjliga fordon "hittar" på mindre bra saker i trafiken än vad kanske MC gör, Robert Collin har skrivit en del om det

http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article5456072.ab

visst skadar det väl inte att tänka efter vad man gör osv., en del av de som kanske borde göra det gör det nog inte, träffade nyligen en som hade legat 1 år på sjukhus han hade nog kört så i de flesta fall ändå....

Det var en väldigt bra artikel, killen är smart.

Visst men jag inkluderade mer än bara farten när jag menar att bilister med alla möjliga fordon "hittar" på mindre bra saker i trafiken än vad kanske MC gör, Robert Collin har skrivit en del om det

Absolut, du har så rätt så, men det är ingen som ägnar nån större uppmärksamhet åt att en bilist äter en korv och kör bil samtidigt, om det i filen på andra sidan kommer en kille på bakhjulet i 150knyck.
Förstår du hur jag menar?
Båda sakerna är ett riskbeteende, men det ena kommer ägnas större uppmärksamhet än det andra. Och därför anser jag att vi, som kollektiv, måste ägna lite mer tid åt självrannsakan om vi vill kunna fortsätta att utan större inskränkningar få utöva det vi tycker är livskvalité.

Vilken blir du helst påkörd av? eller som åker runt i kvateret?

Jag väljer mc. Vad jag tycker och säkert som vi flesta som kör motorcykel är att man mer koncentrerad när man kör hoj än bil, kommer på sig själv i bland att man håller på med för mycket när man kör bil "Kass låt måste byta på stereon, oj ett sms vad kan det stå i detta/måste absolut svara med, la jag pappret i handsfacket måste kolla, måste ha mat köra och äta kan man göra samtidigt då spar man tid" så vips så är man på andra kör fältet och härjar...:död

Alltså nu har du väldigt fel.
Streetrace pågår nästan varenda kväll/natt/dag i örebro, och folk kör som svin.
Låter nästa lite som du pratar om dig själv som bilförare, och inte resten av Sverige.
Jag själv kör faktiskt väldigt lungt i bil sen jag började köra hoj.

En bil på bakhjulen är väldigt svårt och kräver en massa HK blandannat, tycker det är tråkigt att du drar en sån jämnförelse när du började ditt inlägg så bra.

Visst går det väldigt fort på motorcykel! , men jag ser hellre hojar som bränner förbi i 150km/t på bakan än bilar med 18åringar som kör som svin överallt.

Jag förstår att du har svårt att utläsa ironi och förstå djupare poänger, så jag ska försöka undvika ironi och förklara lite mer rakt på sak nästa gång.

Jag talar inte om mig själv som bilist, jag kör "som en kärring" för att citera min sambo.
Jag talar om hur jag upplever trafiken i allmänhet, något som jag tycker mig kunna uttala mig om då jag tillbringar betydligt mer tid längs vägarna än gemene man.

Det handlar inte heller om vad DU helst ser som drar förbi i ospec hastighet, utan vad folk i allmänhet anser. För som jag skrev tidigare betraktas vi som motorcyklister som ett kollektiv på ett helt annat sätt än bilister.
Och vårat anseende som kollektiv är otroligt viktigt, vilket jag poängterat lite tidigare.
Jag hoppas innerligt att du inser det själv också, annars är jag rädd att vi motorcyklister går en mörk och dyr framtid till mötes.

Det var en väldigt bra artikel, killen är smart.

Jag skulle inte vilja drista mig till att kalla Robert Collin för smart.
Självgod, arrogant och i många fall rent korkad är ord som ligger närmare till hands enligt mig..
Även om han i just denna artikel kammar hem ett halvt poäng genom att slå in några öppna dörrar.

Last edited:
kommer på sig själv i bland att man håller på med för mycket när man kör bil "Kass låt måste byta på stereon, oj ett sms vad kan det stå i detta/måste absolut svara med, la jag pappret i handsfacket måste kolla, måste ha mat köra och äta kan man göra samtidigt då spar man tid" så vips så är man på andra kör fältet och härjar...:död

ja det har blivit bra mycket värre på senare år, bilister håller på med allt möjligt i trafiken, mcförare har mestadels koncentrationen på körningen då det är körningen som är grejen.

Taget ur Robert artikel

"Genom att inse att körningen kräver all koncentration. Det går inte att drömma sig bort, tänka på annat, tro att bilen kör utan att vi behöver engagera oss.

Läs ett sms, och bilen kör flera hundra meter utan att du har kollen. Vänd dig om till *ungarna där bak som börjat bråka igen – och du har *ingen aning om vad som händer framför bilen. Byt kanal på radion, eller cd-skiva, eller leta rätt på snusdosan...

Du är nykter, kör inte för fort, är inte *senil och saknar hävdelsebehov. Ändå smäller det.

Förvånad?

Knappast. För alla, absolut alla, har varit med om situationer när det varit nära ögat. När bilen kommit över mittlinjen eller ut i kantgruset eller nära*på kört in i bilen framför. Just för att tanken var någon annanstans.

Och många har krockat av samma skäl. Men få erkänner. Kanske inte ens för sig själva. "

Han har så rätt! men säg nån mc förare som tappar koncentrationen så pass? eller nån som är uppe på slangen. Inte många....:P

Jag är inte speciellt orolig över det men aldrig fel att tänka på vad man gör, jag tror perspektiven kommer att klarna och det blir svårt att hänga ut MC.

Problemet är att många av oss kör som psyk.
Vi vet att vi kör som psyk, erkänner det gärna, men tar aldrig ansvar för det vi gör.
Det går inte att ursäkta ett beteende genom att peka på nån annan och säga "han var också dum! då ska jag vara dum med!"

Det är precis det beteendet jag tycker är det värsta.

Självklart kommer folk alltid att fatta beslut efter egen förmåga och egna värderingar.
Men vi vet ju att det vi gör inte är lagligt eller försvarbart.
Det går ju aldrig att hävda nåt annat, egentligen.

Jag vill inte vara den som hytter med näven och försöker tvinga folk att sluta köra för fort, på bakhjulet eller som psyk. Eftersom att jag själv gör det nu och då.
Jag vill bara att vi tänker över lite vad det är vi gör, när vi gör det vi gör.
Och att samtliga börjar ta lite, lite mer ansvar för sina handlingar, och slutar slå ifrån sig hela tiden.

Jag förstår att du har svårt att utläsa ironi och förstå djupare poänger, så jag ska försöka undvika ironi och förklara lite mer rakt på sak nästa gång.

Jag talar inte om mig själv som bilist, jag kör "som en kärring" för att citera min sambo.
Jag talar om hur jag upplever trafiken i allmänhet, något som jag tycker mig kunna uttala mig om då jag tillbringar betydligt mer tid längs vägarna än gemene man.

Det handlar inte heller om vad DU helst ser som drar förbi i ospec hastighet, utan vad folk i allmänhet anser. För som jag skrev tidigare betraktas vi som motorcyklister som ett kollektiv på ett helt annat sätt än bilister.
Och vårat anseende som kollektiv är otroligt viktigt, vilket jag poängterat lite tidigare.
Jag hoppas innerligt att du inser det själv också, annars är jag rädd att vi motorcyklister går en mörk och dyr framtid till mötes.

Det är just det (du talar om hur du upplever trafiken).
Alla andra har även en åsikt och olika upplevelser.

Ok du tillbringar mkt tid i trafiken, det gjorde du klart i ditt förra inlägg också.
Men jag känner mkt folk i kretsar, så som biltokar, mctokar, men även folk som kör som "kärringar" kanske lite för passivt som istället blir en fara.

Jag har inget problem med folk som kör som "kärringar", därimot så har dom problem med mig? vilket jag tar med ro, och säger sköt dig själv, koncentrera dig på din egen körning du.

Det är just det som är felet idag, folk växer upp i sin egna takt, inte av att någon som CS som kommer in och letar tjaffs.

Sen skrev jag vad jag tycker, det är min åsikt, och en följdfråga till dig som löd.

Bil väger ca 1300kg en vardaglig bil har runt 150hk.
Motorcykel väger runt 230kg med förare och har runt 150hk.

/mvh Jonas

Jag skulle inte vilja drista mig till att kalla Robert Collin för smart.
Självgod, arrogant och i många fall rent korkad är ord som ligger närmare till hands enligt mig..
Även om han i just denna artikel kammar hem ett halvt poäng genom att slå in några öppna dörrar.

Det är din åsikt, men alla delar inte den.

Last edited:
Taget ur Robert artikel

Han har så rätt! men säg nån mc förare som tappar koncentrationen så pass? eller nån som är uppe på slangen. Inte många....:P

Och ändå sker det olyckor på motorcykel? Till och med motorcykelolyckor där ingen annan än föraren varit inblandad! Det är ju jättekonstigt.

Och hur kan man tolka den där artikeln som att det vi gör då automatiskt blir mindre farligt, för att de andra i trafiken inte riktar någon uppmärksamhet på sina medtrafikanter (i vårat fall, motorcyklister)?

Gjorde du en tankevurpa eller har klockan passerat läggdags?

Och ändå sker det olyckor på motorcykel? Till och med motorcykelolyckor där ingen annan än föraren varit inblandad! Det är ju jättekonstigt.

Och hur kan man tolka den där artikeln som att det vi gör då automatiskt blir mindre farligt, för att de andra i trafiken inte riktar någon uppmärksamhet på sina medtrafikanter (i vårat fall, motorcyklister)?

även de bästa gör misstag ibland :tungan

Du skrev det själv OLYCKA

Olycka, olyckshändelse eller våda, innebär att något går snett utan att någon menade det, till exempel bilar krockar på vägen, båtar sjunker i havet, flygplan havererar eller hus brinner upp då någon glömt släcka stearinljus. Ibland resulterar olyckor i skador och dödsfall, medan alla klarar sig i vissa fall.

Och att samtliga börjar ta lite, lite mer ansvar för sina handlingar, och slutar slå ifrån sig hela tiden.

jag är inte heller felfri, har det totalt sett blivit värre än tidigare?

Och ändå sker det olyckor på motorcykel?

hur menar du? det finns ju vilt, bilar och annat på vägen, bristande koncentration osv., minns jag rätt så är bilar 60% vållande i de fall bil och mc har kolliderat, mc 30% vållande mellan bil och mc.

Last edited:
Det är just det (du talar om hur du upplever trafiken).
Alla andra har även en åsikt och olika upplevelser.

Ok du tillbringar mkt tid i trafiken, det gjorde du klart i ditt förra inlägg också.
Men jag känner mkt folk i kretsar, så som biltokar, mctokar, men även folk som kör som "kärringar" kanske lite för passivt som istället blir en fara.

Jag har inget problem med folk som kör som "kärringar", därimot så har dom problem med mig? vilket jag tar med ro, och säger sköt dig själv, koncentrera dig på din egen körning du.

Det är just det som är felet idag, folk växer upp i sin egna takt, inte av att någon som CS som kommer in och letar tjaffs.

Sen skrev jag vad jag tycker, det är min åsikt, och en följdfråga till dig som löd.

Bil väger ca 1300kg en vardaglig bil har runt 150hk.
Motorcykel väger runt 230kg med förare och har runt 150hk.

/mvh Jonas

Jag tror du fortsätter att missförstå mig, eller så tolkar du medvetet det jag skriver fel. Du gör som folk gör mest; slår ifrån sig.

Jag vet inte hur jag ska kunna uttrycka mig så du förstår..
Det är ingen personlig kritik jag försöker framföra. Det är min oro över så mångas totala oförstående över hur folk i allmänhet, icke-mc-åkande-människor, lagstiftare och de personer som snurrar försäkringsbolagens slumphjul för försäkringspremier ser oss.
Jag vill att alla som kör mc ska känna att dom får ut det dom önskar av sitt mc-åkande, samtidigt som vi har i åtanke att vi kanske, kanske skulle må bättre som kollektiv av att hålla en lite lägre profil ute i allmän trafik.

Jag blir helst inte påkörd av varken en bil eller mc, jag förstår inte varför jag måste välja mellan två onda ting. Den andra delen av frågan förstår jag inte riktigt. Vilken som helst åker runt i kvateret? Förklara gärna närmare.

Om folk inte kan se ett samband mellan risktagande och olyckor, pg a låg mognadsgrad, så kanske det borde införas något slags mognadstest i utbildningen för samtliga körkortsbehörigheter, alternativt höja åldern för att få ta vissa behörigheter.

jag är inte heller felfri, har det totalt sett blivit värre än tidigare?

hur menar du? det finns ju vilt, bilar och annat på vägen, bristande koncentration osv., minns jag rätt så är bilar 60% vållande i de fall bil och mc har kolliderat, mc 30% vållande mellan bil och mc.

Statistiken för antalet döda och svårt skadade i mc-olyckor har inte blivit "värre" än tidigare, däremot har till exempel försäkringspremierna blivit högre, antalet döda och skadade i vissa försäkringsklasser (sporthojar) har ökat och mer negativ fokus riktas på oss nu än tidigare, enligt min uppfattning. Det ser jag som nånting tråkigt, trist och oroväckande.

Det jag menar är att bara för att bilister i många fall orsakar olyckor genom bristande koncentration, gör inte det oss på mc till ofelbara halvgudar.

Jag tycker att det känns som att många härinne tar varje chans som ges att slå ifrån sig istället för att rannsaka sitt eget beteende.

Last edited:
Om folk inte kan se ett samband mellan risktagande och olyckor, pg a låg mognadsgrad, så kanske det borde införas något slags mognadstest i utbildningen för samtliga körkortsbehörigheter, alternativt höja åldern för att få ta vissa behörigheter.

mer utbildning kring risktagande när man tar körkort vore inte fel, när folk lägger upp filmer med varierande grader av risktagande så sköter det sig självt lite grand, folk kan ju se hur det kan gå innan de själva provar på.

Du skrev det själv OLYCKA

Olycka, olyckshändelse eller våda, innebär att något går snett utan att någon menade det, till exempel bilar krockar på vägen, båtar sjunker i havet, flygplan havererar eller hus brinner upp då någon glömt släcka stearinljus. Ibland resulterar olyckor i skador och dödsfall, medan alla klarar sig i vissa fall.

Du skriver med en dåres övertygelse, så kanske du har rätt.
Kanske orsakar vårat risktagande inte en enda olycka eller någon negativ publicitet i något sammanhang.
För det är väl det du menar?
Hittills har du inte visat någon tendens till att erkänna någon slags gråzon. Vilket föranleder mig att tro att du ser världen som svart eller vit.
Således kan det bara vara på det ena sättet.
Eller det andra.
Och eftersom att min gråzonsbuffert var fel, och bilister var roten till allt ont, så måste vi ju vara ofelbara.

Jag tror du fortsätter att missförstå mig, eller så tolkar du medvetet det jag skriver fel. Du gör som folk gör mest; slår ifrån sig.

Jag vet inte hur jag ska kunna uttrycka mig så du förstår..
Det är ingen personlig kritik jag försöker framföra. Det är min oro över så mångas totala oförstående över hur folk i allmänhet, icke-mc-åkande-människor, lagstiftare och de personer som snurrar försäkringsbolagens slumphjul för försäkringspremier ser oss.
Jag vill att alla som kör mc ska känna att dom får ut det dom önskar av sitt mc-åkande, samtidigt som vi har i åtanke att vi kanske, kanske skulle må bättre som kollektiv av att hålla en lite lägre profil ute i allmän trafik.

Jag blir helst inte påkörd av varken en bil eller mc, jag förstår inte varför jag måste välja mellan två onda ting. Den andra delen av frågan förstår jag inte riktigt. Vilken som helst åker runt i kvateret? Förklara gärna närmare.

Men seriöst nu börjar jag bli irreterad.
Slå ifrån? vad dillar du om? lägg ned ditt förtal omgående! förstår du inte en diskussion kan vi lägga ned omedelbart.

Har aldrig i helvete sagt att du måste välja! seriöst läs mina inlägg igen.
Runt kvateret= VEM VILL DU HA ÅKANDES I DITT KVATER!?!?!??!?!?!?!??!?!?!?!??!?!??!?!?!??!??!?!?! fattar du nu? du behöver inte svara INGET TVÅNG!

Klart att alla skulle må bättre om alla körde laglydigt! MEN så är inte fallet och kommer aldrig att bli! tack vare att alla människor är olika och tänker inte som alla andra gör.

Mognadstest? ja det finns ett mognadstest! kallas TEORI! och när du har klarat det kommer mognadstest nr 2 UPPKÖRNING.

Kan du läsa mitt inlägg utan att missförstå mig nu?

mer utbildning kring risktagande när man tar körkort vore inte fel, när folk lägger upp filmer med varierande grader av risktagande så sköter det sig självt lite grand, folk kan ju se hur det kan gå innan de själva provar på.

Eller se det som inspiration, beroende på mognadsgrad.
Kan vi vara överrens om att vi har ett problem åtminstone?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT