Fikaräser av Honda CB750F

Jakten på att få av pinnbultarna fortsätter. Muttrar mot varandra, rörtång, svetsad mutter, värma och slutligen använda slagskruvmejsel har inte vart en större framgång, fick ut en av pinnbultarna några mm. Ger mig på det imorgon igen. Se försök till slagskruvmejsel-konstruktionen nedan.
image.jpg
 
Spacklingen är inledd. Använder det elastiska pp för sprickrisken vid kurvtagning och motorvibrationer
image.jpg
 
Tusen tack! Värmer gott i vinterkylan. Du kör också Honda ser jag :tummenupp
Kör lite olika hojar en Honda fmx och två små honda monkeybikes :D
Men jag håller också på med ett projekt, en yamaha som jag håller på att bygga om här på forumet.
En Yamaha xs 500, det är väldigt kul och se hur andra bygger sina projekt.
Keep up the good work!!
 
Kör lite olika hojar en Honda fmx och två små honda monkeybikes :D
Men jag håller också på med ett projekt, en yamaha som jag håller på att bygga om här på forumet.
En Yamaha xs 500, det är väldigt kul och se hur andra bygger sina projekt.
Keep up the good work!!
Låter som att det inte finns mycket plats kvar i garaget att mecka på ;) till en café racer? Ska gå in och beundra!:banana
 
Fick expertishjälp av en vän med pinnbultarna idag. Med magi fick vi ut 7/8 pinnbultar!! (:fyllisar) Visade sig att någon gängat i flera av dem fel. Detta tillsammans med 30 år av värmning och kylning resulterade i att en av dem ska precisionsborras imorgon. Får i värsta fall gänga om hålet. Ska även rensa med en gängtapp för att försäkra mig om att gängorna sitter. Bidrar med en bild från ett av mina tidigare försök.
image.jpg
 
Har börjat pilla loss aluminium armarna med passagerarfotstöden som sträcker sig över bakhjulet. Eftersom passageraren kommer hamna längre fram ovh längre ned (och i stort sätt i min svank) behöver fotpinnarna flyttas. Funderar på att flytta förarens också i samma vända, om inte även byta ut dem. Ska googla runt lite för att se utbudet. Synd att det är så dyrt, blir kanske begagnatmarknaden.

Hur som helst! Har vant mig vid utseendet med de silvriga armarna, så det ser lite tomt ut utan dem. Lägger upp bild senare så att ni får se!
 
Finlir på bakpartiet. Vet inte om det är rekommenderat, men jag brukar spreja på ett lager grundfärg när jag känner mig rätt klar. Detta för att utskilja ojämnheter och för att fylla potentiella fickor som är för små för spacklet. Blev glatt överraskad över hur jämnt det såg ut. Några mindre justeringar och den lackeras i svart. Men det så rätt snyggt ut i rött!?

image.jpg

Här är den utan sidoarmarna också, bättre/sämre?
image.jpg
 
Börjar med svart och ser om jag i framtiden byter.
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 
Har börjat inse att en korrigering i kabelmattan kan vara till fördel. I nuläget hamnar allt i en klump vid tändspolarna, vilken man ser om man kollar framifrån. Ska korta ned, förlänga och ta bort onödiga dragningar.
image.jpg
 
Kan rekommendera en m-unit om du vill förenkla eldragningen och lägga till lite sköna funktioner. Köp till en m-button oxå så blir ännu enklare.

Hittas till bra pris här.
http://ebutik.nccr.se/motogadget-3/m-gadgets/

Fan det var precis vad doktorn ordinerade :banana:tummenupp

Mitt elsystem på Kawan ser för jä ligt ut :crash , så detta kommer på önskelistan till TOMTEN ( ja han finns på riktigt :tuttar)
 
Kan rekommendera en m-unit om du vill förenkla eldragningen och lägga till lite sköna funktioner. Köp till en m-button oxå så blir ännu enklare.

Hittas till bra pris här.
http://ebutik.nccr.se/motogadget-3/m-gadgets/
Fan det var precis vad doktorn ordinerade :banana:tummenupp

Mitt elsystem på Kawan ser för jä ligt ut :crash , så detta kommer på önskelistan till TOMTEN ( ja han finns på riktigt :tuttar)
Hade aldrig hört talas om en m-unit förut. Så var tvungen att läsa på. Vilken sjuk mirakellåda! Hade den kostat hälften hade det varit mer aktuellt, men kommer spara in på detta för att kunna köpa något nödvändigare. Annars grymt tips som säkert kommer nyttjas i framtiden :tummenupp:banana
 
Jag har uppmärksammat ett tomrum mellan tanken och styrmodulen. Hade först tänkt fylla detta med en panel med diverse varningslampor, men tycker att det blir lite för stort ändå. Kan bli så att jag flyttar fram tanken 3-4cm för att minska avståndet och ge ett råare utseende. Styret tar inte emot, men funderar på om man ändrar viktfördelningen för mycket, speciellt med tanke på att hela bakpartiet demonterats. Sedan känns det som att den bör tåla det med tanke på att en passagerare väger en hel del. Ingreppet behöver inte bli särskilt avancerat, tror inte ens jag behöver lacka om tanken. Kloka inslag eller ska jag bara sätta igång?
 
Sådär innan julafton blev min sadelbotten klar.
image.jpg
 
Jag har uppmärksammat ett tomrum mellan tanken och styrmodulen. Hade först tänkt fylla detta med en panel med diverse varningslampor, men tycker att det blir lite för stort ändå. Kan bli så att jag flyttar fram tanken 3-4cm för att minska avståndet och ge ett råare utseende. Styret tar inte emot, men funderar på om man ändrar viktfördelningen för mycket, speciellt med tanke på att hela bakpartiet demonterats. Sedan känns det som att den bör tåla det med tanke på att en passagerare väger en hel del. Ingreppet behöver inte bli särskilt avancerat, tror inte ens jag behöver lacka om tanken. Kloka inslag eller ska jag bara sätta igång?

Det är nog bara att köra. Den lilla skillnaden i viktfördelning är troligtvis inget du kommer märka.

Sådär innan julafton blev min sadelbotten klar.
View attachment 425937

Ser bra ut. God Jul. :hej
 
Det är nog bara att köra. Den lilla skillnaden i viktfördelning är troligtvis inget du kommer märka.

Ser bra ut. God Jul. :hej
Alla tiders, får dock bli ett senare projekt om jag fortfarande känner att det är aktuellt när den står klar. Tack ska du ha, god jul till dig med!
 
Kul projekt! Vad gör du sadelbotten av för material?
Har du kvar sido-kåporna? Vill du sälja dom? Jag har lite planer för min cb i vinter och jag förstörde mina kåpor :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top