Fikaräser av Honda CB750F

Vad då en gammal kawa vibrerar väl inte! Skämt å sido oxhuden hade jag kvar sen jag fuskade i skinnbranchen annars är väl båtgalon att föredra. Som stoppning köpte jag skumdämpmatta ca30 mm tjock på en biltillbehör butik.
 
Jag misstänker att du har samma typ av tank som på min 900 med "öron" som händer ner i bakkant med hål för sidokåporna
De brukar ser ganska fula ut om man slänger kåporna men jag såg en snygg variant där man satt tändningslåset i hålet på högersidan och startknappen på vänstersidan.
Helt plötsligt förvandlades öronen från bihang till funktion.

Batteriet på swingen tror jag inte på, man vill ju minska den ofjädrade vikten så långt som möjligt

Jag vet vad du pratar om, såg också den lösningen, som är sjukt snygg. Men kruxet är att jag redan kapat av öronen innan jag såg klippet.. Hehe. Hoppas på att min lösning fungerar lika väl, det är väldigt få ställen man kan placera den på.

Vad bra att du nämnde det, ska ha det i åtanke när jag tar tag i batteridelen! Tack!:tummenupp
 
Last edited:
Vad då en gammal kawa vibrerar väl inte! Skämt å sido oxhuden hade jag kvar sen jag fuskade i skinnbranchen annars är väl båtgalon att föredra. Som stoppning köpte jag skumdämpmatta ca30 mm tjock på en biltillbehör butik.

Nä måste ha tänkt på någon modern sporthoj. Ninjan typ! :banana vad schyst det låter! Funderar på att klä batteriet i något behändigt material och spänna fast den på hyllan med en lämplig livrem, ist för att gömma så kan man göra den charmig. Tankar på det?
 
Ta ett svart batteri och ha det helt synligt med en mörkbrun läderrem med mässingspänne kunde bli bra.
men tänk på att sätta en fjäder i ena änden av remmen för att få batteriet kvar!
Gamfors:tummenupp
 
dags för en uppdatering? Till synens ser hojen likadan ut som innan. Sladdar, enheter etc. har jag efter bästa förmåga gömt undan. Det börjar arta sig, men är fast vad gäller avgas-biten. Vet inte hur många timmar jag lagt på att hitta ett sunt 4-1 system och en rostfri dämpare jag fattade tycke för. Av vad jag kan förstå säljs samtliga delar endast i USA. Nära på att tänja gränserna vad gäller ett clean:t utseende och använda mitt befintliga 4-2 och sätta dit ett par imitationsdämpare i krom. Ryser av tanken, men krutet är snart uppeldat... :3freak
 
Ta ett svart batteri och ha det helt synligt med en mörkbrun läderrem med mässingspänne kunde bli bra.
men tänk på att sätta en fjäder i ena änden av remmen för att få batteriet kvar!
Gamfors:tummenupp

Sparat detta till sist, när jag är klar med omlokaliseringen av tändningslåset kör jag igång med detta. Gillar hur du tänker, har själv funderat på hur tight det skulle bli med enbart remmen, men där sa du något klokt! Det mest troliga är att batteriet hamnar under luftfilterna -ish
 
Eftersom mittpartiet numera har kastat ut batterilådan, med sina funktionaliteter, har en viss kreativitet krävts. Exempelvis bakre bromsvätskebehållare kunde ju inte gärna låta hänga som en varm pung i fartvinden utan fick fast lite hålslagen plåt
image.jpg
 
Snyggt fäste till behållaren. Men jag tror att besiktningen vill att man kan se nivån på vätskan.
själv ska jag byta garage i månadsskiftet så d blir inte mycke gjort här, men kämpa på.
Gamfors:smasha
 
Säkringslådan fick fortsätta sin karriär, fast gömd under tanken
image.jpg
 
Snyggt fäste till behållaren. Men jag tror att besiktningen vill att man:fakta kan se nivån på vätskan.
själv ska jag byta garage i månadsskiftet så d blir inte mycke gjort här, men kämpa på.
Gamfors:smasha

Det tänkte jag inte ens på, tur att det var insidan :brinnerup
image.jpg

Inte långt kvar tills dess, håll ut. Har du en länk till ditt projekt?
 
Last edited:
Måste ju även tillägga att tändningslåset fått en ny plats. Skrev tidigare vart den skulle hamna, och blev det inte där tillslut. Det ska sägas att det var ytterst tveksamt, men nu sitter den där i alla fall.

image.jpg

Det var inte vad man kallar en baggis kanske. Först fick tändspolarna placeras längre bak

image.jpg

Återstår att se om bägge ändarna behöver vara i kontakt med ramen. Nåväl, när dessa gett tändlåset lite mer utrymme tog tanken fortfarande emot. Tänkte inte låta det stoppa mig så lite våld och det var löst

image.jpg
 
Nej har ingen länk eller tråd för den delen. Surfade runt i går å hittade ett beröringsfritt tändlås som funkar med en tagg istället för nyckel. Det var nccr.se.
kommer nog starta en tråd om mitt bygge när jag fått ordning i nya garaget å kommit igång.
Den som väntar på något ..................... !
Gamfors:yoparty
 
Nej har ingen länk eller tråd för den delen. Surfade runt i går å hittade ett beröringsfritt tändlås som funkar med en tagg istället för nyckel. Det var nccr.se.
kommer nog starta en tråd om mitt bygge när jag fått ordning i nya garaget å kommit igång.
Den som väntar på något ..................... !
Gamfors:yoparty
 
Nej har ingen länk eller tråd för den delen. Surfade runt i går å hittade ett beröringsfritt tändlås som funkar med en tagg istället för nyckel. Det var nccr.se.
kommer nog starta en tråd om mitt bygge när jag fått ordning i nya garaget å kommit igång.
Den som väntar på något ..................... !
Gamfors:yoparty

Haha jag ska ändå ingenstans. Men ju förr desto bättre ;)
Jag tror jag vet vilken du syftar på. Finns faktiskt många varianter på tändlås, det gemensamma är väl det icke blygsamma priset. Eftersom detta ändå får kallas budgetbygge så försöker jag ta vara på så mycket delar som möjligt.
 
Nu är batterihyllan i stort sett klar. Ska bara skära ut lite marginal för filtret till växellådan och på med mer lack där det saknas. Det blir ett kompakt intryck där den ligger bakom cylindrarna och mellan luftfilterna och växellådan. Batteriet är i nulägen blått (snyggt) så ska på något vis klä den i svart. För att hålla fast spektaklet tänker jag mig en aluminiumrem med något spänne. Tror det blir ett rätt diskret utseende ändå. Fick bra synpunkter på just batterihållaren vilket jag är tacksam över. Detta var antagligen den största tankenöten hittils. :yoparty

image.jpg
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top