Fikaräser av Honda CB750F

Förgasarvetenskap står på agendan.
Jag räds smått detta område eftersom det är så avgörande och min kunskap är inte mer än övergripande, tog därför kontakt en trevlig kille (Christer) på "bra-i-gasen" och nu håller vi på att reda ut vilket munstycke som bör vara optimalt. Avmonteringen var inte märkvärdig. Skulle egentligen vilja fortsätta ta isär allt för att göra en riktig rengöring av ekipaget, men tror inte jag får ihop allt igen. Får dränka den i något fettlösande helt enkelt. Något tips på att få bort sån vit korrosion som blir på aluminium?

image.jpg
 
Last edited:
Förgasarna tillbaka på arbetsbordet. Tydligen var i stort sett alla munstycken igensatta så dessa rensades. Det var bara lågfartsmunstycket som var i form (tack vare den gummiplugg som täckte inloppet?!). Så dessa brotscherades - för att få mer bränsle på tomgång. Tanken var att sätta på större huvudmunstyckena också, men ska se hur den går först. Mina keihin-förgasare var lite speciella. Två HM och ett fast LF. Måtten 100, 68 och 36
image.jpg

Dagens mission har varit att byta ut samtliga skruvar mot sexkantsbultar, förstår inte varför man envisas med att sätta dit skruvar med stjärnhuvud. De verkar alltid gå sönder och fastna.
image.jpg
 
Last edited:
Det har känts som att bakpartiet saknat något. Igår kom jag på vad. Ska tillverka en kåpa som sitter innan sätet. Tror det blir snyggt. Prototyp i papper kan ses nedan
image.jpg
 
Last edited:
Hastighetsmätarvajerns uttag invid framhjulet blottades uppenbarligen när kabeln tags bort. För att begränsa ovälkommen smuts tillverkades en enkel plugg av 8mm bensinslang, plastplugg och kontaktlim. Ska försöka mig på något mer avancerat på ventilkåpan där varvräknarkabeln ansluter.:fakta

image.jpg
 
Last edited:
Jag gjorde en "kåpa" av delarna från själva mätarvajern. Mjuklödde ihop den och skruvade dit.
 
Jag gjorde en "kåpa" av delarna från själva mätarvajern. Mjuklödde ihop den och skruvade dit.
Låter inte alls tokigt. Passformen blir ju optimal, funderar bara på om man skulle behöva den i något senare sammanhang. Antagligen inte! Får nog bli så!
 
Uppdatering på bakpartiet.
Nu är formen utskuren i plåt efter många timmar av jämförande av olika modeller. Tänker nog gå på svart, trots att det kanske skulle vara snyggt att fortsätta tanken i mer än linjerna. Får suga på den karamellen.
image.jpg
 
Hastighetsmätarvajerns uttag invid framhjulet blottades uppenbarligen när kabeln tags bort. För att begränsa ovälkommen smuts tillverkades en enkel plugg av 8mm bensinslang, plastplugg och kontaktlim. Ska försöka mig på något mer avancerat på ventilkåpan där varvräknarkabeln ansluter.:fakta

View attachment 425115

Svarva en distans istället :D Blir mycket smuttare, det är ju ingen avanserad grej precis :crash
så det behöver inte bli dyrt o låta tillverka om du inte själv kan svarva.....
 
Svarva en distans istället :D Blir mycket smuttare, det är ju ingen avanserad grej precis :crash
så det behöver inte bli dyrt o låta tillverka om du inte själv kan svarva.....
Stämmer nog det du säger. Har läst ett flertal forum där vederbörande låtit sig svarva en måttanpassad plugg. Ser snyggt ut utan att det behöver vara anancerat. Finns ju även att köpa, men inte till min årsmodell då vinkeln till ventilkåpan förhindrar detta. Har funderat på att borra ur en bult, men har ingen svarv för utsidan. Blir kanske ett jobb för vinkelkapen. Vi får se var det landar!:tummenupp
 
Det jag menar är att du tar bort vinkelväxeln helt o ersätter med en distans :banana
 
Till min ska jag skaffa en sån konverter som sätts i hålet och ger elektronisk signal ut. Då kan jag använda en modern elektronisk mätare men ändå behålla det mekaniska retrostuket.
Dock har jag pluggat varvräknarhålet i motorn.
 
Det jag menar är att du tar bort vinkelväxeln helt o ersätter med en distans :banana
För mig är en distans en metallbricka man sätter mellan två föremål för att öka det mellanliggande avståndet. Så är säker på att du menar något annat. Nu är jag nyfiken så vänligen förklara :Bugar
 
Till min ska jag skaffa en sån konverter som sätts i hålet och ger elektronisk signal ut. Då kan jag använda en modern elektronisk mätare men ändå behålla det mekaniska retrostuket.
Dock har jag pluggat varvräknarhålet i motorn.
Ser problematiken med det pluggade hålet, men säkert inget du inte löser, man har ju läst om ditt café-bygge ;) Är tanken att man då kan synka den med vilken modern mätare som helst eller måste det vara en viss typ? Har redan köpt mig en med gött stuk, men denna har enbart kablar som ska kopplas in lite här och var:smasha
 
Okej då, det jag menar är att svarva ett "rör" i alu. med samma bredd som mätar vxln.
 
Okej då, det jag menar är att svarva ett "rör" i alu. med samma bredd som mätar vxln.
Alright, jag tror jag förstår vad du menar. En plugg-ish? Säg att man tillverkar en sådan till framhjulet, innebär det då att man kan ta bort metallinfästningen helt? Måste säga att en bild hade underlättat. Ursäkta missförstånden!
 
20151118_172025.jpg Här en bild på min distans iställetför hastighetsmätardrivningen som satt på min Z1000
20151118_172048.jpg Dessa distanser är till fästet för mina tillbaka flyttade fotpinnar.
20151118_172010.jpg O detta är en distans :)
Det är som du sa en bricka, men en tjock en :tummenupp
Den var gjord för bakhjulet men den blev för tjock:3freak

Hoppas det klarnar nu :tummenupp
 
Här en bild på min distans iställetför hastighetsmätardrivningen som satt på min Z1000
... Hoppas det klarnar nu :tummenupp
Nu gick det upp lite ljus! Stört snygg får jag säga. Ser ju extremt rent, för att inte säga rätt, ut. Får verkligen försöka få till något sådant! Blev sugen på att sätta igång direkt! Tack, Pepe!
 
Om någon undrar hur det går med bakpartiet kan jag skicka med en "in progress"-bild. Har kommit farligt nära rätt passform. Vill inte stressa det dock, har lärt mig att man vinner mer på att göra rätt första gången. Snart svetsa den fast!:smasha
image.jpg
 
Last edited:
Imorgon sitter den fast. Efter att ha ägnat timmar åt att korrigera plåten med millimeterprecision kom jag fram till slutsatsen att jag nog gjorde det värre. Så jag lade ned för dagen. Än är jag inte svetsproffs, kommer därför försegla med lite kemiskmetall efteråt.
image.jpg
 
Last edited:
Ingenting som vinner skönhetspriser direkt. Men den sitter och vetenskapen om att vara ett steg närmare gör mig glad. Slipa lite, spackla lite och måla lite så är vi i mål.
image.jpg
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top