Fikaräser av Honda CB750F

Sadelupdate då. Haha efter lite längre tid än beräknat är sadeln klar
View attachment 427058

Snyggt! Du har ju fått till sadel- och kutslinjerna bra med tanken. Inte den lättaste tanken att bygga kring det där. Samma med dessa ramar, sadellinjen är trickig att få till pga av rörböjen över dämparfästena.
Snygg häck också. Skönt att se en riktig kuts. Inte den där eviga bratstyle-loopen alla ska ha idag.
 
Last edited:
Någon som gått en snabbkurs i ellära?
Har ordnat med bakljus, bromsljus, främre positionsljus, halvljus och helljus så att dessa fungerar. Men går bet på samtliga blinkers, inte ett enda blink, trots att de fungerade innan - min inblandning kan visserligen ha något att göra med det. Kopplar jag in två av tre sladdar i blinkrelät (enligt elschemat ska den tredje inte kopplas in) och sätter på tändningen börjar ALLA lampor FÖRUTOM färdriktningsvisarna blinka, detta utan att jag slagit på blinkersknappen. Med tändningen på mäter jag 9V i den positiva som går till relät. Någon som är ute på lika djupt vatten?:va
 
Snyggt! Du har ju fått till sadel- och kutslinjerna bra med tanken. Inte den lättaste tanken att bygga kring det där. Samma med dessa ramar, sadellinjen är trickig att få till pga av rörböjen över dämparfästena.
Snygg häck också. Skönt att se en riktig kuts. Inte den där eviga bratstyle-loopen alla ska ha idag.
Bugar och bockar för de fina orden, låter som att du också fått klura på ramböjen? Först efteråt jag noterade att innan -80 existerade den inte..! Ska lägga upp en bild i profil också!
 
Last edited:
Någon som gått en snabbkurs i ellära?
Har ordnat med bakljus, bromsljus, främre positionsljus, halvljus och helljus så att dessa fungerar. Men går bet på samtliga blinkers, inte ett enda blink, trots att de fungerade innan - min inblandning kan visserligen ha något att göra med det. Kopplar jag in två av tre sladdar i blinkrelät (enligt elschemat ska den tredje inte kopplas in) och sätter på tändningen börjar ALLA lampor FÖRUTOM färdriktningsvisarna blinka, detta utan att jag slagit på blinkersknappen. Med tändningen på mäter jag 9V i den positiva som går till relät. Någon som är ute på lika djupt vatten?:va

Jag vet inte vad du har kopplat fel, men den tredje pinnen på blinkrelät tror jag brukar vara varningsblinkers. Du har väl inte varningsblinkers och det är nog därför den inte ska vara ansluten. Det låter nästan som att det är varningsblinkersen som går när allt blinkar utan att blinkers är påslaget? Inte för att jag fattar hur :va



Gjorde du sadel själv? Den ser bra ut på den bild jag ser!
Bilderna fungerar inte! :(
 
Jag vet inte vad du har kopplat fel, men den tredje pinnen på blinkrelät tror jag brukar vara varningsblinkers. Du har väl inte varningsblinkers och det är nog därför den inte ska vara ansluten. Det låter nästan som att det är varningsblinkersen som går när allt blinkar utan att blinkers är påslaget? Inte för att jag fattar hur :va

Gjorde du sadel själv? Den ser bra ut på den bild jag ser!
Bilderna fungerar inte! :(
Du, det låter faktiskt troligt. Felsökningen fortsätter, du vet hur det är :banana för att förtydliga så har relät inte fler än två kontakter, men det leder tre sladdar fram till det - överensstämmer med schemat.

Jodå. Överlade om det var värt 1.500 för att lämna in den till en tapetserare, men tänkte att jag kunde misshandla symaskinen lite först. Allt som allt runt 100:- så för den summan är jag nöjd. Bilderna är åtgärdade, märker att om man uppdaterar texten i kommentaren försvinner de :(
 
Du, det låter faktiskt troligt. Felsökningen fortsätter, du vet hur det är :banana för att förtydliga så har relät inte fler än två kontakter, men det leder tre sladdar fram till det - överensstämmer med schemat.

Jodå. Överlade om det var värt 1.500 för att lämna in den till en tapetserare, men tänkte att jag kunde misshandla symaskinen lite först. Allt som allt runt 100:- så för den summan är jag nöjd. Bilderna är åtgärdade, märker att om man uppdaterar texten i kommentaren försvinner de :(

Snyggt gjort!
 
Någon som gått en snabbkurs i ellära?
Har ordnat med bakljus, bromsljus, främre positionsljus, halvljus och helljus så att dessa fungerar. Men går bet på samtliga blinkers, inte ett enda blink, trots att de fungerade innan - min inblandning kan visserligen ha något att göra med det. Kopplar jag in två av tre sladdar i blinkrelät (enligt elschemat ska den tredje inte kopplas in) och sätter på tändningen börjar ALLA lampor FÖRUTOM färdriktningsvisarna blinka, detta utan att jag slagit på blinkersknappen. Med tändningen på mäter jag 9V i den positiva som går till relät. Någon som är ute på lika djupt vatten?:va

Om du bara har två anslutningar på reläet så ska den ena vara matning från batteriet (+12V) när tändningen är påslagen. Den andra utgången ska gå till omkopplaren för blinkers på styret. Har du en tredje anslutning på reläet så ska denna anslutas mot jord.

Utan att vara någon världsmästare på det här så törs jag nog ändå säga att något är galet på väg fram till reläet om du har +9V på matningen där. Om det nu inte är så att batteriet är dåligt och bara levererar +9V, för då kan det stämma. Du ska alltså ha samma spänning in på reläet som du har på batteriet.

Har du några märkningar på ingångarna på reläet? Det brukar stå antingen siffror som "31", "49" etc. Eller bokstäver som "B", "L" etc.
 
Last edited:
Om du bara har två anslutningar på reläet så ska den ena vara matning från batteriet (+12V) när tändningen är påslagen. Den andra utgången ska gå till omkopplaren för blinkers på styret. Har du en tredje anslutning på reläet så ska denna anslutas mot jord.

Utan att vara någon världsmästare på det här så törs jag nog ändå säga att något är galet på väg fram till reläet om du har +9V på matningen där. Om det nu inte är så att batteriet är dåligt och bara levererar +9V, för då kan det stämma. Du ska alltså ha samma spänning in på reläet som du har på batteriet.

Har du några märkningar på ingångarna på reläet? Det brukar stå antingen siffror som "31", "49" etc. Eller bokstäver som "B", "L" etc.
Precis så som du säger ser det ut på schemat. Tror det är batteriet som är dåligt, mätta samma på det. Har varit på laddning nu under natten. Det finns en X- och en L-anslutning på relät. Har jag grå på L och vit/grön på X blir utgången densamma som med vise versa
 
Problemet löstes some how. Eftersom det inte är något motstånd i ledfärdriktningsvisarna fram lyser de bara, men ett led-relä är på väg..! Väl mött
 
Sänkte framgffeln för att tanken skulle ligga vågrät med sadeln. Någon som vet om man kan ha separata nipplar för gaffeloljan ist för den slangen som nu sammanlänkar bägge dämparna.
 
Nu sitter avgassystemet. Fotbromsen tar i så får justera på något lämpligt sätt. Försökte starta upp den, men batteriet gav upp innan den brakade igång. Antar att den fick för mycket soppa, tittade inte närmare på stiften då hungern tog över.
image.jpg
 
Såhär står pärlan nu.
image.jpg

Vid första startförsöket i år höll ventilkåpsskruven tätt på högersidan. Men drog sönder gängorna på vänstersidan så nu läcker den olja där istället. Även förgasarna insisterade på att läcka, varifrån oklart. Stiften ser inte alls blöta ut. Felsökningen fortsätter.
 
När jag ser den här bilden så tror jag att jag hade fel i att säga att dit avgassystem skulle skraaaapa i :crash
Den ser ut att ha en duglig markfrigång :tummenupp
 
När jag ser den här bilden så tror jag att jag hade fel i att säga att dit avgassystem skulle skraaaapa i :crash
Den ser ut att ha en duglig markfrigång :tummenupp
Haha förstår dig, perspektivet sabbade djupet i bilden! :krama
 
Läckan i ventilkåpan är åtgärdad. Förgasarna har tagits ned och är rengjorda enligt rekommendation. Samtliga kopplingar och slangar är kontrollerade. Min tanke var att ventilen på flottörerna inte gick tillbaka när bensinen fyllde koppen, men dessa var oförskämt rena och lättmanövrerade. Nu tror jag mer på att packningen till koppen inte sluter tätt. Men känns tveksamt då 3/4 droppar.

Med startgas börjar den småskjuta ur avgassystemet (typ baktändning:arsele) och även ur förgasarna (typ förtändning:tuttar) eftersom förgasarna är under förstoringsglaset gör jag först dem klara. Trots att det känns som ett tändproblem. En förgasarsynk hade kanske hjälpt till..:fakta
 
Förgasarna är täta. Allt såg fräscht och snyggt ut i flottörhuset, men blåste i förgasarsprej och torkade rent med tryckluft. Avlägsnade de gamla packningarna och smörjde dem med silikon. Samma röda flänstätning som fanns på ventilkåpspacningen kunde givetvis även hittas här. Något av det jag gjorde åtgärdade problemet.

Med allt på plats vill den fortfarande inte starta. Googlade runt igår och fann en träffsäker lösning om motorn "pop and backfires". Någon menade att tändningen antagligen stog fel och att detta kunde åtgärdas genom att byta plats på kablarna som går till tändspolarna. Får dubbelchecka så att blå går till 1-4 och gul till 2-3 också.:smasha

image.jpg
 
Nu har jag inte läst hela tråden men...

Jo, det har jag nog gjort, pö om pö. Till saken då. Lillebror hade en nersunkad cb 750K som snikig första tunga hoj, (samma motor). Vid en okulär besiktning kunde man fastställa att förre ägaren hade använt en betydande del av hans bror bilmekanikerns förråd av orange packningsgucka. Med ventilkåpan borta såg vi att det var värre på insidan än utsidan. Med tråget borta konstaterade vi att silen såg ut som en kantarell om än i något mer distinkt brandgul kulör. Där kunde ingenting passera, inte ens olja.

Apropå att jag inte orkar leta bakåt i tråden då... Har du haft av tråget? Den där smeten kan ställa till med betydande problem. Brukar använda Hylomar om det är tvunget.

Ventilkåpsskruvarna ja. Bottnar de går de av snabbare än man hinner känna nåt.
 
Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top