Fetingblåst på Blocket...vad skulle ni göra?

Om det är så illa att han har slutat svara på mail så börjar det kanske bli läge att hänga ut ändå. :gnissla Han verkar ju ha startat det hela genom felaktig beskrivning av prylarna.

Mja inte riktigt min stil även om der frestande...:)

Skulle nog säja fetingblåst av posten.. Jag skulle nog inte våga skicka något som värderas till 7000 utan fungerande transportförsäkring.:gnissla

Värde och värde...det var priset jag fick betala och det värde han yrkade ersättning på från Posten. För en trasig kåpa....
 
Last edited:
Be killen skicka kåperna till dig dom är ju dina!

Fixa till dom själv o sälj dom så slipper du tjafsa.
 
Hej jag jobbar själv på posten, visserligen som tekniker men har lite kontakter med kavlité och service som det heter och får se dagligen vad dom sysslar med och många paket är riktigt dåligt förpackat ibland så man skrattar lite för sej själv, men du erbjöd honom 1500kr för toppkåpan som var väldigt skysst.

Jag tycker du ska åka till honom och hämta tillbaka dina pengar.
Om han inte ger dej pengarna så finns det väldigt bra sätt att få han liv jävligt surt!

Jo det inser jag...folk som packar mingvaser i toapapper och silvertejp...jag trodde i min enfald att jag kunde returnera allt i samma emballage, packat på samma sätt. Men det var ett misstag helt klart...:gnissla

jag kan förstå att han är besviken men 1500 kr ett bra förlikningserbjudande tycker jag....men han vägrar?

Jaså...har du några tips? :D

Om man bortser från att kåporna inte motsvarade hans beskrivning (vilket i och för sig är mycket illa) så tycker jag att han har rätt. Han kan inte påverka hur de packats, men det kan du. Därför bör också risken ligga på dig. Man kan bara ta på sig risk för sånt som man själv har möjlighet att påverka. Att han skickade dem i samma kartonger hör inte riktigt hit. Ansvaret för att de kommer fram oskadda ligger fortfarande på dig.

Se det från hans sida; han skickar hela kåpor och får trasiga kåpor tillbaka.

7 000 för ett set begagnade kraschkåpor :confused:

Mjo jag kan delvis köpa resonemanget och visst, jag borde naturligtvis ha använt andra lådor. Men jag är ingen logistikexpert med ingående kunskaper hur postens pakethanteringsrutiner ser ut. Och jag har rannsakat mig själv men vet att jag packade de delar jag faktiskt tittade på EXAKT som de låg i ursprungsemballaget.

Dessutom var det ju så att Posten dribblade bort den låda som innehöll den trasiga kåpan. Den kom en vecka senare än det andra två. Då kanske det inte är orimligt att tro att den gått igenom Postens system en gång för mkt....har inte Posten ansvar för det?

Det gör jag...därför har jag också erbjudit mig att stå för reparationen. Han skickade fel grejor från början och nu står han med mina pengar och ett lätt skadat kåpset....känns inte som det är riktigt rättvist att jag ska ta all skit för det här...
 
Last edited:
Skulle jag själv råka ut för en sån sak skulle jag utan problem lämna över ärendet till folk som fixar mina cash tillbax och även om ja skulle få lägga till lite så är det fan värt att en sån jäkel får smaka på riktiga tider. För att håller man på och blåser folk får man fan skylla sig själv asså...
 
Har med jobbat på posten ett tag, å de verkar som att det är någon oskriven regel att om det är nån etikett med "Försiktigt, Glas" o.s.v så ska man kasta paketet extra hårt. Jag är faktiskt förvånad över att inte fler saker går sönder.
Kommer ifs ihåg en gång när nån idiot hade skickat iväg en dator utan att slå in den, bara klistrat en adresslapp rakt på sidan. När den kom till mig hängde sladdar utanför och chassit var sprucket lite varstans och allmänt sönder. Men den personen får ju skylla sig själv.
 
Håller helt med. Har skickat en hel del prylar i undermåliga emballage men har alltid sagt till köparen att händer det nåt så står jag för rep. Om man ska ha rätt till ersättning måste man följa uppsatta regler, svårare än så är det inte.

Tyvärr Fazerfun tror jag inte att Posten kommer ge nåt tillbaka. Han började packa i undermåligt emballage men tyvärr här så var det du som hade ansvaret för återresan och då gick det som det gick. Däremot tycker jag det är jävligt dåligt av säljaren i fråga - på båda frågorna. Ring - maila inte. Om nu han vägrar vara medgörlig så ring hans chef och förklara läget. Inte hota på något sätt utan förklara läget.

Efter det är det nog läge för uthäng.QUOTE]

Ja en sak har jag ju iaf lärt mig: att inte lita på Posten.:huvet

Men reklamationsärendet är mellan honom och Posten. vilket han också accepterat. Liksom han accepterade att jag fick häva köpet och lämna tillbaka grejorna. Men det är en sak vem som rent juridiskt har rätt och vad som är det rätta att göra mellan två vuxna människor.

Jag köper inget för 7000 som inte stämmer med säljarens beskrivning. Jag har erbjudit mig att stå för reparationen men hans "du får inte en spänn av mig innan jag får pengar av Posten"-attityd är jävligt irriterande -och ohederlig.

Och jag gillar inte att bli blåst...

Vad gäller köpeskillingen...kåpsetet (inkl tank+ soppapump) var enligt beskrivningen bara provmonterade (med stämjärn visade det sig....:gnissla) och tillverkas inte längre (en halvsanning visade det sig...)...jag tyckte det var värt 7000 då men idag önskar jag att jag aldrig sett skiten....:mad:

Skulle jag själv råka ut för en sån sak skulle jag utan problem lämna över ärendet till folk som fixar mina cash tillbax och även om ja skulle få lägga till lite så är det fan värt att en sån jäkel får smaka på riktiga tider. För att håller man på och blåser folk får man fan skylla sig själv asså...

Låter som du snackar torpeder....är inte sånt olagligt...:D :rolleyes:

Be killen skicka kåperna till dig dom är ju dina!

Fixa till dom själv o sälj dom så slipper du tjafsa.

Visst det hade jag kunnat göra. Men jag vill inte ha dom längre eftersom de inte såg som beskrivet. Och lägger jag 7000 så ska det vara rätt!

Och han accepterade att jag hävde köpet, utan gnäll. Så han tog väl en chansning...
 
Last edited:
Jag tycker att du ska ha dina 7000 spänn tillbaka eftersom det är han som har skickat felaktiga grejer och du har ju inte skickat grejerna på posten för att det är kul utan för att han vill ha tillbaka sina grejer. Ville han ha de paketerade på något annat sätt än de kom så borde han ha påpekat det tydligt. Risken är helt på hans sida.

Hade du ångrat dig utan skäl, så hade det varit en annan sak...

Frågan är bara hur man gör för att få tillbaka sina pengar från en privatperson? Var det så att han jobbade med mc-prylar så borde han ju vara rädd om sitt goda rykte.

Att vi inte kan lite på posten har vi lärt oss, men vem är det mer vi inte ska göra affärer med?
 
Jag köper inget för 7000 som inte stämmer med säljarens beskrivning. Jag har erbjudit mig att stå för reparationen men hans "du får inte en spänn av mig innan jag får pengar av Posten"-attityd är jävligt irriterande -och ohederlig.

Och jag gillar inte att bli blåst...

Vad gäller köpeskillingen...kåpsetet (inkl tank+ soppapump) var enligt beskrivningen bara provmonterade (med stämjärn visade det sig....:gnissla) och tillverkas inte längre (en halvsanning visade det sig...)...jag tyckte det var värt 7000 då men idag önskar jag att jag aldrig sett skiten....:mad:
Svårt med skriftliga beskrivningar. "...kåporna inte stämde med säljaren beskrivning och bilden i annonsen. Inga stora grejor men lägger man ut 7000 så ska det vara rätt." Det som inte ens är värt att nämna för en är totalt oacceptabelt för någon annan. Det gäller både skicket på grejorna han skickade dig och sprickan i toppkåpan. Är det bara en spricka så är det en enkel sak att fixa. Det tar 20 min och kostar 20 kr i material. Mot den bakgrunden är ditt bud på mycket 1 500 bra. Men är kåpan totalmulad är det värre. Det gör kåpsetet jäkligt svårsålt - ens till riktigt lågt pris.

Skadorna (pga stämjärnsmonteringen), är de svåra/dyra/jobbiga att fixa?

Knasig situation hur som helst. Det känns ju lite som att grejorna borde gå att sälja för 5 500 kr utan större besvär.
 
Gör en polisanmälan.

Mannen har stulit 7000 av dig!
Det är så det ser ut juridiskt.

Du kan på intet sätt hållas ansvarig för postens tp-skada.
Och mannen i fråga är ingen myndighet, mao kan HAN inte utdöma straff och bot.
Vilket han egenmäktigt gjort här.
Dessutom en orimlig 100% av köpeskillingen-bot.
Hutlöst.

HÄNG UT!
 
Tycker du ska göra en polisanmälan. Ni hade ett avtal och det var att du skulle skicka tillbaka grejerna. Vilket du har! Han ska då ge dit 7000 kr.
Att sedan godset skadades i transporten är faktiskt hans problem. Om Posten då hävdar att det var en skada till följd av för dåligt embalage så får han höra av sig till dig och du får då betala kostnad för reparation / ersätta den skadade delen.

Om jag fattat det hela rätt så rör det sig om ett sett med crachkåpor till en hoj där toppkåpan är skadad. Reparation 2 kr 30 min arbete!. Sedan är det ju fråga om det ska lackas med, det är ju max 1000 kr. Dina 1500 känns i redan i överkant vad det är värt. En beg toppkåpa är ju inte värld mer än 1000 kr sedan är det ju givetvis så att just denna är lackad tillsammans med övriga kåpor och är därmed värld lite mer.

Ring honom och tala om hur det ligger till. Svarar han inte på telefon / mail så skicka in en polisanmälan.

Lycka till / Oskar
 
Vad var det som inte överensstämde med beskrivningen?

Jag kan ju bara utgå från mig själv som säljare:

Jag hade nog gått med på att ta tillbaks grejerna så som han gjorde, men hade jag fått tillbaks grejerna trasiga så hade jag också vägrat ge tillbaks pengarna.
Jag hade returnerat kåporna till dig på din bekostnad, hade du inte gått med på det så hade det varit din förlust, pengarna hade stannat hos mig oavsett!

Nu hoppas jag att ni kan kösa det här såklart, men så hade iaf jag gjort.

(reservation mot att kåpbeskrivningen felade mycket, då är det ju scam från säljaren sida)
 
Håller helt med. Har skickat en hel del prylar i undermåliga emballage men har alltid sagt till köparen att händer det nåt så står jag för rep.


Ja det hade du säkert gjort , eller inte.

Vad var det som inte överensstämde med beskrivningen?

Jag kan ju bara utgå från mig själv som säljare:

Jag hade nog gått med på att ta tillbaks grejerna så som han gjorde, men hade jag fått tillbaks grejerna trasiga så hade jag också vägrat ge tillbaks pengarna.
Jag hade returnerat kåporna till dig på din bekostnad, hade du inte gått med på det så hade det varit din förlust, pengarna hade stannat hos mig oavsett!

Nu hoppas jag att ni kan kösa det här såklart, men så hade iaf jag gjort.

(reservation mot att kåpbeskrivningen felade mycket, då är det ju scam från säljaren sida)


Ja precis , det är posten som ska stå för reparationskostnaden på kåpan ingen annan , se till att beskriva skadan och på vilken del mkt noga , får dom för sig att det gäller 7000kr (vilket är väldigt lätt tydligen) går det aldrig igenom.

Vem får för sig att skicka ett kåpsett med posten iom storleken ???
Vad gick frakten på ?
 
Last edited:
Men herregud! Vad för kraschkåpor kostar begagnade 7000 kr. :skrämd
Bara det är ju att bli blåst!
Det blir man alltid när man gör affärer med folk som säljer kraschkåpor. Bara skurkar som sysslar med sånt :crash
 
Ja det hade du säkert gjort , eller inte.

I de fall där jag har skickat saker har jag sagt så. Och hade det hänt nåt pga dålig emballering hade jag stått för repkostnader eftersom jag vet att det var jag som packade dåligt. Får jag inte göra så?
 
Därför att han inte skickade den överenskomna varan. Hade han skickat rätt från början hade det här inte hänt.

Jag håller fullständigt med om att köparen ska ha rätt att byta vara eller häva köpet, men inte om att säljaren ska behöva acceptera en skadad kåpa som köparen har packeterat dåligt/posten hanterat ovarsamt.
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top