Fel på kåporna?? Eller mig...

Rockern

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM Superduke R -12
Grabbar och flickor!

Jag har ett problem... eller ja, problem och problem... Jag har köpt en uppsättning krashkåpor från ett välkänt företag här i Sverige.
För att göra historien kortast möjligt hoppar jag till slutet :)

Efter montering av toppkåpan visar sig som följer på bilderna...

Jag mailade leverantören som i första mailet skrev att det såg ju inte alls bra ut varpå han mailade till fabriken som gjuter kåporna, efter nån dag fick jag svaret att JAG måste ha monterat kåporna fel!
Hur gör man det undrar jag genast? Jag har haft 2 kompisar nere i garaget och tittat på dom och sagt precis samma sak.

Nu har vi mailat fram och tillbaka och det hävdas fortfarande samma sak, att jag gjort fel. Jag låter bilderna tala för sig själv. Jag hävdar att toppkåpan är felgjuten och felskuren, underkåpan passar bra och likaså bakkåpan...

Det är alltså kåpglaset som absolut inte passar, det är en helt original GSXR 750 från 2002

Första leveransen fick jag fel toppkåpa, delvis mitt eget fel :)
Där testade jag så att allt passade ihop och det var inga problem då om ni undrar varför jag först monterade och sen upptäckte felet :)

Vad tycker ni??
 

Bifogat

  • 11.JPG
    11.JPG
    102.8 KB · Visningar: 68
  • 16.JPG
    16.JPG
    60.5 KB · Visningar: 129
  • 15.JPG
    15.JPG
    100.4 KB · Visningar: 189
  • 14.JPG
    14.JPG
    112.2 KB · Visningar: 147
  • 13.jpg
    13.jpg
    75.7 KB · Visningar: 273
  • 12.JPG
    12.JPG
    72.3 KB · Visningar: 101
Last edited:
Inte jättelätt att se vad som är fel. Är det att kåpglaset hamnar mellan kåpstaget och kåpan?
 
Kolla på bilden 13.jpg så tror jag du förstår helheten iaf :)

Det är alltså kåpglaset som är långt ifrån att passa, uppdaterade första inlägget nu ifall nån missar
 
Last edited:
Det syns inte så bra på bilderna vad som är fel. "Hornen" på toppkåpan ser ut att sitta lite för brett men det kan mycket väl bli bra när du monterar glaset och toppkåpan på riktigt. Kan du förklara felet lite så blir det lättare att svara.

En sak som jag erfarenhetsmässigt vet kan ställa till det med passformen är om man inte har rätt kåpstag. Är det originalkåpstaget du har monterat?
 
Kolla på bilden 13.jpg så tror jag du förstår helheten iaf :)

Det är alltså kåpglaset som är långt ifrån att passa, uppdaterade första inlägget nu ifall nån missar
På den bilden ser det ut som det inte är tillräckligt mkt bortskuret för att kåpglaset ska få plats i nederkant.
 
Det syns inte så bra på bilderna vad som är fel. "Hornen" på toppkåpan ser ut att sitta lite för brett men det kan mycket väl bli bra när du monterar glaset och toppkåpan på riktigt. Kan du förklara felet lite så blir det lättare att svara.

En sak som jag erfarenhetsmässigt vet kan ställa till det med passformen är om man inte har rätt kåpstag. Är det originalkåpstaget du har monterat?

Hojen är helt original från -02
Det är helt fel utskuret för kåpglaset, jag fick uppgiften när jag beställde kåporna att originaldelarna skulle passa eftersom dom är gjutna efter originalkåpor.
 
Kolla på bilden 13.jpg så tror jag du förstår helheten iaf :)
Det där kan mycket väl bli bra när du monterar det på riktigt. Även på originalkåporna får man få bända in lite för att det skall passa med hålen för backspeglarna. Man kan inte bedöma slutresultatet genom att bara se hur det ser ut när de ligger löst så där. Därmed vill jag inte ha sagt att kåporna är bra eller dåliga.

När det gäller kraschkåpor skall man ha klart för sig att de aldrig har lika god passform som originalkåporna. Det krävs ofta lite bändande för att få allt på plats. Kraschkåpor skall värderas med kraschkåpemått.
 
Hojen är helt original från -02
Det är helt fel utskuret för kåpglaset, jag fick uppgiften när jag beställde kåporna att originaldelarna skulle passa eftersom dom är gjutna efter originalkåpor.
Jo, nu ser jag att det är en annan kurvatur på kåpan än kåpglaset. Kan du ta en bild där hela kåpglaset ligger "bakom" kåpan? Gärna när du tryckt in hornen lite så att de passar med hålen.
 
Här kommer ett par... Var det så du menade?
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    73.7 KB · Visningar: 118
  • 2.jpg
    2.jpg
    72.7 KB · Visningar: 168
  • 3.jpg
    3.jpg
    75.4 KB · Visningar: 132
Jepp, så jag menade. Svårt dock att ha någon åsikt bara baserat på bilder.

Du är välkommen hit :)

Jag mailade leverantören att jag är beredd att lasta hojen och köra till honom så kan han få klämma och känna själv för detta är fel
 
Går det att böja in benen/hornen så att dom sluter om kåpglaset, utan att dom går sönder eller spänner för mycket?
 
Går det att böja in benen/hornen så att dom sluter om kåpglaset, utan att dom går sönder eller spänner för mycket?
Jag hade ett snarlikt "problem" när jag monterade min toppkåpa. Det spände nått så djävulskt i hornen för att få dem att ligga tight kring kåpglaset. Det vara bara att ta i och hålla tummarna för att inget skulle spricka. Väl på plats med alla skruvar till kåpglas och stag så sitter det riktigt bra.

Testa att pressa ihop hornen så mkt du vågar :)
 
Om du tar en dremmel eller något o putsar till neråt så du får mer djup att sätta glaset i. Går det å få o passa då ?
 
jag fattar inte vad ni härjar om...det är ju fan kraschkåpor! bänd, vrid och dra! så löser det sig :)
Kraschkåpor är aldrig perfekta.....
 
Jag hade ett snarlikt "problem" när jag monterade min toppkåpa. Det spände nått så djävulskt i hornen för att få dem att ligga tight kring kåpglaset. Det vara bara att ta i och hålla tummarna för att inget skulle spricka. Väl på plats med alla skruvar till kåpglas och stag så sitter det riktigt bra.

Testa att pressa ihop hornen så mkt du vågar :)

Vill bara lägga något inlägg här... *jag som står och håller glaset på plats på dom andra bilderna* :-)

Man kan inte pressa "hornen" på kåpan mer pga stagen till själva kåpan är redan digt an mot kåpan. Kolla på bilderna jag bifogat.

Bild 15 är stagen digt ann mot kåpan

Bild 13 är kåpglaset mindre än det utsågade hålet. Och man kan inte dra samman hornen så det passar med glaset för då måste man bygga om hela staget oxå juh.
 

Bifogat

  • 15.JPG
    15.JPG
    110.7 KB · Visningar: 105
  • 13.jpg
    13.jpg
    84.7 KB · Visningar: 87
Vill bara lägga något inlägg här... *jag som står och håller glaset på plats på dom andra bilderna* :-)

Man kan inte pressa "hornen" på kåpan mer pga stagen till själva kåpan är redan digt an mot kåpan. Kolla på bilderna jag bifogat.

Bild 15 är stagen digt ann mot kåpan

Bild 13 är kåpglaset mindre än det utsågade hålet. Och man kan inte dra samman hornen så det passar med glaset för då måste man bygga om hela staget oxå juh.
Hmm... Jag ser att air ductsen är monterade, men trots det udnrar jag om kåpan inte sitter fel och att den borde dras bakåt mer. Air ductsen sätter ju stopp för hur långt man kan dra, men det skulle inte förvåna mig om toppkåpan borde lyftas lite. Den "säckar gärna om den inte har stöd nerifrån av magkåpan. Om man tiltar den uppåt hamnar staget lite annorlunda och då är det möjligt att det blir bra. Det är petigt. Grejorna måste sitta ganska precis rätt för att passa ordentligt.

Sen undrar jag varför ni envisas med att ha kåpglaset utanpå kåpan på ena sidan. Sätt först på kåpglaset ordentligt (visst sitter det ett upphöjt skruvhål på vardera sidan på staget som glaset skal passas in på?) och sedan kåpan över. Annars är det svårt att se på bild om felet beror på glasets placering eller på kåpan.
 
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Back
Top