Fel på hojen, eller slutet på säsongen?

_JR_

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2010
Hoj
Honda Hornet 600 -99
Tjena

För några veckor sedan körde jag soppatorsk. Knäpp som jag är så insåg jag inte att det var soppanivån som var felet då hojen började hacka. Därför körde jag vidare tills den stannade helt. Då jag hade gått och släpat på den i en halvtimme så insåg jag mitt misstag. Jag vred om till reserven och körde hem. Sedan dess har jag inbillat mig att hojen inte drar lika starkt som innan. Motorn går jämt och fint, men det känns som att 30% av de hästar som skall bo i motorn har sprungit bort.
(Och nu till själva frågan, efter denna något långrandiga bakgrundshistoria)

Kan något på hojen ta skada av att man kör soppatorsk? (Typ sotar den igen? Kan tändstiften bli sunkiga?) Eller är det troligare att jag är nojig och att jag har jag vant mig vid effekten så här i slutet på säsongen?

Någon som har en idé om vad jag bör göra (förutom att köpa en större hoj)? De hojåkare jag känner kör 1000-kubikare, så att be dem provköra tror jag inte ger något. De kommer garanterat att tycka att den är för slö (och jag kommer då tro att det är fel på hojen). Att ta med den till en verkstad och be dem skruva isär den i molekyler har jag heller ingen lust med.

Motorn är tyvärr på väg att skära ihop totalt. Jag kan va snäll och köpa hojen av dig för en 500:ing :tungan:D

Bensinpumpar brukar bli dåliga när de jobbar torrt, men tror inte att din har bensinpump...

Av andra ord... Du har vänjt dig vid effekten :banana

Om du tappat så mycket av effekten så borde du märka en stor ändring av topphastigheten. Hitta en raksträcka och se hur snabbt den går :tummenupp

Om du tappat så mycket av effekten så borde du märka en stor ändring av topphastigheten. Hitta en raksträcka och se hur snabbt den går :tummenupp

Kollade aldrig toppfarten innan soppatorsken. Vet inte om jag vågar göra det nu heller. Tycker det blåser så jäkligt över 150km/h. (Det var lite därför jag köpte en nakenhoj. För att inte lockas att köra för fort).

Skit/rost som ligger i botten på tanken kan sätta igen bränslefiltret eller om man har otur leta sig vidare till förgasare/insprut.

Jag har en gång fått problem med skrot i tanken som virvlat upp iom lite soppa i tanken, och när man vrider på reserven tar kranen soppa från en lägre del av tanken och mer skrot också. Men sen har jag ju kass sil på min bensinkran som förhindrar sånt..

Du har nog vant dig, köp ny hoj :banana

Men det finns ju en "likadan" hoj med 300 kubik till :rolleyes:

Personligen gillar jag 600:an bättre. Hornet 900:a känns lite gubbig tycker jag (iofs har jag enbart kör en helt original Hornet 900:a, med det fula styret och de töntiga ljuddämparna).

Har kollat igenom verkstadshandboken men hittar inte vart bränslefiltret sitter. Kan det vara så att Hornet inte har något bränslefilter? (Nämnde jag att jag har tummen mitt i handen??)

Det borde välan vara så att om du fått skit i filtret så borde hojen gå orent också, inte bara kännas slöare.

Om du vill så kan jag hjälpa dig kolla på det, inga garantier för att jag kommer hitta något fel men jag hjälper gärna till. PM:ar mitt nummer så kan du ju höra av dig om du vill.:tummenupp

Aj,aj.. Har läst i min instruktionsbok att man INTE ska " gå " med maskinen på " tomme" för länge.. :(:confused:

När jag hade flakmoppen fattade jag inte hur kranen fungerade....

Hade 2 pers på flaket och cirka 300 meter till bensin mack. Puttade och hoppa på och försökte kicka och ibland gick han igång och gick några meter. Jag såg ju att jag hade lite soppa kvar i tanken men jag fattade inte hur reserven funkade :huvet. Men nu gör jag det kan jag säga ! Och de 2 på flaket vägrade hoppa av och gå också :mad:

När jag hade flakmoppen fattade jag inte hur kranen fungerade....

Hade 2 pers på flaket och cirka 300 meter till bensin mack. Puttade och hoppa på och försökte kicka och ibland gick han igång och gick några meter. Jag såg ju att jag hade lite soppa kvar i tanken men jag fattade inte hur reserven funkade :huvet. Men nu gör jag det kan jag säga ! Och de 2 på flaket vägrade hoppa av och gå också :mad:

Ja jävlar vad skoj med obstinata kompisar.:rofl

Mindfuck? Borde inte hojen gå dåligt på låga/mellanvarv om det nu vore så att soppapumpen gett upp?

Jag tror på hjärnspöke?

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...