Falkenberg 250R

250 Racer

1. Nicklas Cajback
2. Robert Dobrich
3. Anders Kihlander
4. Oscar Hakansson
5. Janne Corneliusson
6. Magnus Sjogren (forsta varvad)
7. Ralf Hellstrom
8. Anders Larsson
9. Tobias Bovin
10. Kenneth Gihlemoen
11. Calle Torsell
12. Peo Rosenqvist
13. Filip Ahrberg
14. Jorgen Lindberg
15. Patrik fredriksson

Resten vurpade, uteslots eller fick bryta.
Cajbacks 46.357 var den snabbaste tiden i alla klasser under hela helgen

Sjostrom och Martin Pertepoeg blev diskade efter protest fran Oscar pga omkorning under gulflagg. Tydligen ganska upprorda kanslor och inte langt fran handgemang efterat... Tydligen mycket incidenter i det nya partiet som av Ako beskrevs som helt okorbart, Racerskalman och RS250RR krokade ihop där vid varvning tex.

Last edited:
Goodstuff skrev:
Sjostrom och Martin Pertepoeg blev diskade efter protest fran Oscar pga omkorning under gulflagg. Tydligen ganska upprorda kanslor och inte langt fran handgemang efterat...

Ojdå....jag stack hem innan detta, jaja omkörning under gulflagg är en omkörning under gulflagg. Ska gå fetbort direkct!

Goodstuff skrev:
Tydligen mycket incidenter i det nya partiet som av Ako beskrevs som helt okorbart, Racerskalman blev avtryckt av Corneliusson vid varvning tex.

En hel flock Superbikes (6-7 st) flög av där också varpå racet rödflaggades, Johnny Lacnak och Mikael "Sexan" Carlsson körde ihop där på sista varvet i kamp om 5:e platsen i 125 och bägge fick äta grus. Jag har aldrig hört ett banparti bli så utskällt.....

Goodstuff skrev:
250 Racer

1. Nicklas Cajback
2. Robert Dobrich
3. Anders Kihlander
4. Oscar Hakansson
5. Janne Corneliusson
7. Ralf Hellstrom
8. Anders Larsson
9. Tobias Bovin
10. Kenneth Gihlemoen
11. Calle Torsell
12. Peo Rosenqvist
13. Filip Ahrberg
14. Jorgen Lindberg
15. Patrik fredriksson

Sjostrom och Martin Pertepoeg blev diskade efter protest fran Oscar pga omkorning under gulflagg. Tydligen ganska upprorda kanslor och inte langt fran handgemang efterat... Tydligen mycket incidenter i det nya partiet som av Ako beskrevs som helt okorbart, Racerskalman blev avtryckt av Corneliusson vid varvning tex.
Även Kim i SBK missade inbromsningen och dök vid konerna på gamla sträckan, lite komiskt eftersom han har varit med och designat sen nya delen.

Oscar varvade Nypanik och nu är det dags att käka en jättestor filthatt för herr Nypanik, jag filmade spektaklet :tummenupp

Last edited:
Stackars Cajback fick varva folk två gånger om.

Apropå Pertepoeg så var han inte den enda estländaren med roligt namn. De andra två hette Velt och Rump. :rofl

Nån som vet hur det gick med killen som krascha i 250 ut på start och mål?

Goodstuff skrev:
250 Racer
Sjostrom och Martin Pertepoeg blev diskade efter protest fran Oscar pga omkorning under gulflagg. Tydligen ganska upprorda kanslor och inte langt fran handgemang efterat...

Det kom in rapport från funktionärer med exakt klockslag för omkörningarna strax efter att de varit på möte. Oscar hade inte behövt lägga protesten mao. Men det fanns redan underskrivna protester från annat håll, mig bland annat. Trist att man får skit när man vill ha den säkerhet som alla funktionärere efterlyser, att börja ladda för en omkörning 3 meter från en ambulans och rescue-personal är inte det bästa man kan göra... Eric var riktigt förbannad, vilket är fullt förståeligt. Om han innerst inne verkligen anser att den gjordes strax innan grönflagg så har han all rätt att vara arg. Men reglerna kvarstår.

/Joakim

Alicia skrev:
Nån som vet hur det gick med killen som krascha i 250 ut på start och mål?

Det var Eva(ingen kille alltså), någon pratade om ett nyckelben, men jag tror ingen här har riktigt koll på hur det gick ännu.

Pålle skrev:
Det kom in rapport från funktionärer med exakt klockslag för omkörningarna strax efter att de varit på möte. Oscar hade inte behövt lägga protesten mao. Men det fanns redan underskrivna protester från annat håll, mig bland annat. Trist att man får skit när man vill ha den säkerhet som alla funktionärere efterlyser, att börja ladda för en omkörning 3 meter från en ambulans och rescue-personal är inte det bästa man kan göra... Eric var riktigt förbannad, vilket är fullt förståeligt. Om han innerst inne verkligen anser att den gjordes strax innan grönflagg så har han all rätt att vara arg. Men reglerna kvarstår.

/Joakim

Enligt de som stod i depån var det frågan om någon meter i Eriks fall. Pärtepogens var dock klart värre.
Fast mer irriterad på en gulflagga än dagens har jag nog aldrig varit...

oFFkeFF skrev:
Enligt de som stod i depån var det frågan om någon meter i Eriks fall. Pärtepogens var dock klart värre.
Fast mer irriterad på en gulflagga än dagens har jag nog aldrig varit...

Jag delar inte den uppfattningen, med tanke på där omköringen kom hade inte Eric den säkerhetsmarginal han borde ha förbi olycksplatsen. Det syntes, och det reagerade jag över redan innan omkörningen skedde... Men eftersom man är partisk kan det kvitta. Funktionärerna tog saken i egna händer och gjorde det enda rätta och rapporterade det. Både jag och Oscar tycker det hela är väldigt tråkigt. Att bli utpekade som syndabockar i depån, och få en massa arga blickar resten av säsongen är det sista vi vill. Men det får man nog leva med framöver.

/Joakim

Last edited:
Pålle skrev:
Jag delar inte den uppfattningen, med tanke på där omköringen kom hade inte Eric den säkerhetsmarginal han borde ha förbi olycksplatsen. Det syntes, och det reagerade jag över redan innan omkörningen skedde... Men eftersom man är partisk kan det kvitta. Funktionärerna tog saken i egna händer och gjorde det enda rätta och rapporterade det. Både jag och Oscar tycker det hela är väldigt tråkigt. Att bli utpekade som syndabockar i depån, och få en massa arga blickar resten av säsongen är det sista vi vill. Men det får man nog leva med framöver.

/Joakim

Jag gnäller inte, fick ju två pinnar till, men vad hjälper det när man ändå får bjuda på donken :huvet ;)

Såg som sagt inte nåt av det själv, men så mycket som jag svor i hjälmen idag har jag nog aldrig gjort(de som tyckte jag såg förbannad ut på fotot från sviestad hade nog blivit räddare idag), var inte kul att respektera gulflaggan och åka 100km/h nerför rakan bakom någon, och se resten försvinna i fjärran..

Vilken kanonhelg! :banana

Bortsett Eva Hällströms otäcka vurpa ut på start- och målrakan förstås. Om hon klarade sig med brutet nyckelben hade hon änglavakt.

Detta var mitt första besök på banan i Falkenberg och fredagens träningspass var verkligen nödvändigt. Halva första träningspasset kände jag mig smått chockad över hur kuperad och snabb banan var. Den långa högern efter nya chikanen som går uppåt, över ett krön och sedan ner vänster verkade helt omöjlig. För mig som har blivit van vid Sviestad och Gelleråsen var detta något helt nytt. Men det gjorde susen att ligga bakom och se hur andra körde och när passet var slut kändes det inte så svårt längre. Banan är verkligen skitskoj!

Lördagens första kval gick bra (50,8) men jag var efter både Axxexs och oFFkeFF. Förbättrade mig på eftermiddagen (50,2) och stod på söndagen i raden före oFFkeFF (50,5) men med Axxexs (49,4) rakt framför mig. Oscar hade kört 47,8 och stod i raden före Axxexs. Pole hade Harms (46,6).

Jag gjorde en ok start och tog både Axxexs och Brazze in i chikanen. Låg sjua eller åtta på första varvet och behöll den placeringen några varv tills jag bromsade alldeles för sent in i chikanen, var tvungen att köra rakt fram ut i sanden och såg i ögonvrån hur 4-5 hojar passerade förbi. Helt bedrövligt. Upp på asfalten igen och efter de som jag rättmäteligen borde ligga före.

Min minnesbild av resten av racet är tyvärr suddig och jag skulle gärna höra hur någon som låg bakom mig uppfattade det.

Men det var nu som ambulans och andra bilar började köra runt på banan och det viftades med både gul och vit flagga. Jag körde så fort det gick och kunde efter några varv se Axxexs. Bet ihop och kämpade mot en grymt värkande högerarm för att komma ikapp honom. Det var förjävligt smärtsamt att försöka hålla i styret, ändra riktning och bromsa i Esset, sedan den snabba högern och över det lilla krönet bort mot sista högern. Eftersom rakan är så kort fick armen ingen tid för återhämtning och när det var dags att bromsa in in chikanen fick jag ta i som på ett gym. När jag såg att det var 4 varv kvar undrade jag hur f-n jag skulle orka. Men när jag blev varvad av Corneliusson och Oscar (bra kört, grattis!) återfick jag lite krafter och satte min bästa varvtid (49,6) på sista varvet.

I depån såg jag på min lap timer att fadäsen i sanden kostade mig åtta sekunder - precis lika många som Axxexs var före mig i mål. :huvet

Men jag är fruktansvärt nöjd och hade en underbar helg. Som grädde på moset förlorade oFFkeFF sitt vad att komma före mig och blev därmed tvungen att bjuda diverse tvivelaktiga existenser på McDonald´s.

Grattis till Ako som blev trea! :tummenupp

Nyteknik skrev:
Jag gjorde en ok start och tog både Axxexs och Brazze in i chikanen. Låg sjua eller åtta på första varvet och behöll den placeringen några varv tills jag bromsade alldeles för sent in i chikanen, var tvungen att köra rakt fram ut i sanden och såg i ögonvrån hur 4-5 hojar passerade förbi.
Jag fick din lilla garagevändning med på film :tungan

Goodstuff skrev:
250 Racer

Racerskalman blev avtryckt av Corneliusson vid varvning tex.

Det där stämmer inte alls, han körde in i min hoj efter jag varvat honom, inget annat.....

Ja man är nog inte poppis överallt i depån nu. Estländaren skiter jag i för hans omkörning var så idiotisk och sinnessjukt solklar + att de ljög om vad som hände för domaren, så att han är sur kan kvitta. Sjöströms omkörning däremot var inte lika solklar, men fortfarande en omkörning under gulflagg. Både estländaren och Sjöström var snabbare än mig, och jag lämnade inte in en protest för att tjäna placeringar utan jag ser det som en principsak. Jag vill inte att folk ska köra om under gulflagg när det är jag som ligger i sandfållan, och jag tror inte att funkisarna vill det heller.
Slutresultatet som jag ser det är att jag var sexa i mål, men fyra på pappret!

Det gick inte riktigt att diskutera saken med Sjöström efteråt som istället idiotförklarade mig o bad mig dra åt helvete. Tråkigt att det ska bli så, men tiden ska ju tydligen läka alla sår!

oscar skrev:
Ja man är nog inte poppis överallt i depån nu. Estländaren skiter jag i för hans omkörning var så idiotisk och sinnessjukt solklar + att de ljög om vad som hände för domaren, så att han är sur kan kvitta. Sjöströms omkörning däremot var inte lika solklar, men fortfarande en omkörning under gulflagg. Både estländaren och Sjöström var snabbare än mig, och jag lämnade inte in en protest för att tjäna placeringar utan jag ser det som en principsak. Jag vill inte att folk ska köra om under gulflagg när det är jag som ligger i sandfållan, och jag tror inte att funkisarna vill det heller.

Det gick inte riktigt att diskutera saken med Sjöström efteråt som istället idiotförklarade mig o bad mig dra åt helvete. Tråkigt att det ska bli så, men tiden ska ju tydligen läka alla sår!
Rätt ska va rätt och omköning under gulflagg skall bestraffas hårt, du körde skitbra och vi är stolta över dig.

:yoparty

oscar skrev:

Jag tycker det var väldigt bra gjort av er! Jag har sett för många håriga gulflaggssituationer för att det ska kännas helt bra, bra att nån sätter ner foten och försöker få stopp på eländet. Hade jag själv kört om under gulflagg hade jag skämts som ett djur.

Goodstuff skrev:
250 Racer

1. Nicklas Cajback
2. Robert Dobrich
3. Anders Kihlander
4. Oscar Hakansson
5. Janne Corneliusson
7. Ralf Hellstrom
8. Anders Larsson
9. Tobias Bovin
10. Kenneth Gihlemoen
11. Calle Torsell
12. Peo Rosenqvist
13. Filip Ahrberg
14. Jorgen Lindberg
15. Patrik fredriksson

Sjostrom och Martin Pertepoeg blev diskade efter protest fran Oscar pga omkorning under gulflagg. Tydligen ganska upprorda kanslor och inte langt fran handgemang efterat... Tydligen mycket incidenter i det nya partiet som av Ako beskrevs som helt okorbart, Racerskalman blev avtryckt av Corneliusson vid varvning tex.

Cajback har ju därmed också banrekordet på Falkenberg :yoparty

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...