Fakta - Så här ligger det till

Chronic skrev:
Menade alla tvåhjulingar som inte klassas som moped, dvs över 50cc

Vad är du ute efter?? Att det finns ett stort mörkertal med folk som kör ihjäl sig på crosshojar och förstör statistiken för oss övriga!

Jag skulle tro att den typen av olyckor är EXTREMT ovanliga.

Penguin skrev:
Man klarar sig alltså bra så länge man inte knarkar/dricker, har körkort och betalar sin skatt och försäkring. Eller? :3freak
Antagligen är det samma olyckor som dessa saker gäller för, så man kan nog inte plussa ihop siffrorna. Men jag blev också förvånad av att det var så många som körde olagligt av de förolyckade.

Att dödsstatistiken toppas av 25-35-åringar var ingen sensation precis. Mer anmärkningsvärt tyckte jag då det faktum är att "tvåa" på listan är 45+-några år. Är det månne våra färäldrar som fick A-lappen på köpet med B-lappen och som beslutat sig för att på gamla dar skaffa hoj och leva ut ungdomsdrömmen?

Pratade senast i måndags med en 50-åring som var förundrad över att jag var tvungen att ta separata körkort för A och B. Han tyckte det var för jäkligt. Jag höll inte med...

Det e tråkigt när folk kör ihjäl sig, 45 st förra året?

Fundera på detta då (Italien): mellan 1991-2001 dog i snitt 2 personer om dagen på två hjul bara i Rom! :3freak :3freak Snacka om hörga dödssiffror!!

144-123=21

asså va de bara 21 som dog som inte va påverkade? Eller räknas de som om bilföraren som ev. körde på dom va full? Eller gäller det bara föraren på hojen?

/ Hannes

mjo men de är självförvållat jävlar! Dom kör utan hjälm o saxxar mellan bilar o massa e trimmade moppar. Har inte sett detta just i rom men i på många andra ställen i Italien

HanneZ skrev:
144-123=21

asså va de bara 21 som dog som inte va påverkade? Eller räknas de som om bilföraren som ev. körde på dom va full? Eller gäller det bara föraren på hojen?

/ Hannes
´

Jag tror att det ska vara bokstaven i, inte en etta.

Hel orelevanta siffron, det är inte typen an mc som orsakar olyckorna utan föraren. Anledningen till att klass 7 hojar är överrepresenterade beror ju på att gasglad väljer dom, fanns inte klass 7 så skulle ju alla ha klass 6 istället och vi skulle fortfarand ha lika många olyckor!.

Hightuned skrev:
Hel orelevanta siffron, det är inte typen an mc som orsakar olyckorna utan föraren. Anledningen till att klass 7 hojar är överrepresenterade beror ju på att gasglad väljer dom, fanns inte klass 7 så skulle ju alla ha klass 6 istället och vi skulle fortfarand ha lika många olyckor!.

Detdär var inte helt och hållet genomtänkt. Gör ett försök till.

gladh

Hightuned skrev:

Nja, felmarginalerna krymper med att kraften ökar.

Brallar man omkull i 240 istället för 120 så är det fyra ggr så mycket rörelsenergi som ska förbrukas med hjälp av våld mot kroppen.

Mer kraft - ger mer acc - ger mer fart in i kurvan som svängde mer än man trodde. Kör man in i den kurvan i 200 istället för 100 så närmar man sig undergången med 60m/s istället för 30m/s vilket tillsammans med den, pga den fyrdubblade rörelse-energin, MYCKET längre bromssträckan ger extrema konsekvenser.

Last edited:
lockelsen att köra extremt fort får man främst av sporthojar, inte alla som kan reglera det på ett vettigt sätt.
Med min XR600 så sitter jag knappast o slår fartrekord längs vägarna.

intressanta fakta iaf.

Chrille skrev:
Nja, felmarginalerna krymper med att kraften ökar.

Brallar man omkull i 240 istället för 120 så är det fyra ggr så mycket rörelsenergi som ska förbrukas med hjälp av våld mot kroppen.

Mer kraft - ger mer acc - ger mer fart in i kurvan som svängde mer än man trodde. Kör man in i den kurvan i 200 istället för 100 så närmar man sig undergången med 60m/s istället för 30m/s vilket tillsammans med den, pga den fyrdubblade rörelse-energin, MYCKET längre bromssträckan ger extrema konsekvenser.

Förvisso sant men om vi ska få någon märkbar skillnad i statestiken så tror jag inte att det räcker med att ta bort klass 7, utan dom kanske måste ta bort allt med över 60 kusar och hur kul skulle det vara?.

Hightuned skrev:
..., utan dom kanske måste ta bort allt med över 60 kusar och hur kul skulle det vara?.

Skitskoj!!

60 kusar och ett tvåmanstält hade räckt för att ta mig vart som helst.

En 400R-hoj hade jag haft roligt med på vilken bana som helst.

Skalman skrev:
Att dödsstatistiken toppas av 25-35-åringar var ingen sensation precis. Mer anmärkningsvärt tyckte jag då det faktum är att "tvåa" på listan är 45+-några år. ...

Jag är i Grupp "tvåa" - och även jag tycker om att gassa, bra och mycket :tummenupp

Personligen, är det ägen upplevelse - att kan jag gassa av mig under kontrollerade former en gång i veckan, på ex. vis SMCs arrangement på Ring Rörken - då är jag mycket lungnera och tar inte chancer på vanlig väg.
Sålunda, minskas min döds-risk markant.

Jag tycker att vi som MC samhälle måste jobba aktivt för att få nerr dödssiffror och dom tradegier som uppstår. Vi ska köra ordentligt i trafikken - och göra det häftigt att köra / gassa på bana. Vi får inte gå omkull, fuska med försäkringer och te oss som respektlösa idioter.

Vi sporthojs åkare skal lär oss att se sporthojen som ett TRANSPORTMEDEL till banan - och när vi kommer dit - är den ett IDROTTSREDSKAB!
Jag har större respekt för han/hon som kör bra säkert och snabbt på bana, än för Fuckrider som ka köra 300 km/t på Sveavägen (han är en klant).

Det är endast vi själva som kan ändra hållningar i samhållet och hos F-bolagen. Bästa vi kan göra är att stödja SMC´s seriösa jobb.
Tycker du inte SMC gör nog och snabbt nog - får även Du hjälpa till.
Tyvärr är det flera här på SH, som tror att man som ett eller annat Curling-barn - kan klaga och skälla - och sen lösar dom vuxna problemet!

Lått oss få koll på allt det här - vi måste ha möjlighet att ha trafikförsäkring när vi övar Broms & Kurvteknik under ordnade former med SMC.
Vi måste ha ägaren av 0-Visionen att se till att f. ex. Gokartbanor öppnas för oss, som i Uppsala..

Skalman skrev:
Att dödsstatistiken toppas av 25-35-åringar var ingen sensation precis. Mer anmärkningsvärt tyckte jag då det faktum är att "tvåa" på listan är 45+-några år. Är det månne våra färäldrar som fick A-lappen på köpet med B-lappen och som beslutat sig för att på gamla dar skaffa hoj och leva ut ungdomsdrömmen?
Siffrorna visar nog mer vilka åldersgruper som äger motorcyklar. De flesta bildar familj, skaffar barn osv under trettioåren. Och då finns viktigare saker att tänka på och använda pengarna till än motorcykeln.

gladh skrev:
Detdär var inte helt och hållet genomtänkt. Gör ett försök till.

Så jäkla off-pist var det inte, om man tänker till vilken typ av människor som köper vilken typ av hoj. Det finns ju en uppsjö klass 7 hojar -inklusive mitt lik från 1986-, men jag är helt och fullständigt övertygad om att det finns vissa märken/modeller som är _totalt_ överrepresenterade i den rätt stora massan klass 7 hojar.

Det är min fasta övertygelse att det beror på att det finns en viss typ av människor som fokuserar mer på vad som för tillfället anses vara "värst" på marknaden istället för att fokusera på vad som kanske vore ett smart val. Jag skulle också vilja påstå att dessa människor renderar en större risk i trafiken oavsett hoj, men som sagt; de drar sig till vad som för tillfället anses värst.

Vissa hojar drar alltså till sig idioter enligt min mening, och råkar du ha en hoj som har -enligt försäkringsbolagen- liknande egenskaper (läs: klass 7) så är du fucked om ni ursäktar språket.

Jag anser inte att jag har speciellt mycket gemensamt med de idioter som köper "det värsta" för att de tycker det är ball, och tycker därför inte att jag ska räknas in i det kollektivet. Personliga försäkringar vore ingen dum idé, och det var bl.a. vad jag kryssade för i systertråden till denna.

/J

Silwer skrev:
lockelsen att köra extremt fort får man främst av sporthojar, inte alla som kan reglera det på ett vettigt sätt.

intressanta fakta iaf.

Stämmer nog bra(kanske därför offroaderna är gratis att försäkra?), lånade en 600 offroad och tog det lugnt efter som det va en polares hoj och när jag skulle lägga ut mig på en vanlig om körning i 150-160 så var någonting fel?. Trodde först att det var lådan som krånglade men det fanns inga fler växlar? :confused:

Silwer skrev:

intressanta fakta iaf.

Mmm, jag märkte det första gången jag körde motorväg med min XR. fick ju kolla helatiden så man verkligen höll 110, och inte 90...
(Man vill ju inte ha en volvo j*vel i baken ..)

Siffrorna är ju inte så förvånande, Det skiljer inte så mkt från hur det ser ut på bilsidan.
De flesta dödsolyckor där har ju oxå med berusningsmedel, olåvlig körning, etc att göra. + dåligt väder.

RG500-Johannes skrev:
Så jäkla off-pist var det inte, om man tänker till vilken typ av människor som köper vilken typ av hoj. Det finns ju en uppsjö klass 7 hojar -inklusive mitt lik från 1986-, men jag är helt och fullständigt övertygad om att det finns vissa märken/modeller som är _totalt_ överrepresenterade i den rätt stora massan klass 7 hojar.

Det är min fasta övertygelse att det beror på att det finns en viss typ av människor som fokuserar mer på vad som för tillfället anses vara "värst" på marknaden istället för att fokusera på vad som kanske vore ett smart val. Jag skulle också vilja påstå att dessa människor renderar en större risk i trafiken oavsett hoj, men som sagt; de drar sig till vad som för tillfället anses värst.

Vissa hojar drar alltså till sig idioter enligt min mening, och råkar du ha en hoj som har -enligt försäkringsbolagen- liknande egenskaper (läs: klass 7) så är du fucked om ni ursäktar språket.

Jag anser inte att jag har speciellt mycket gemensamt med de idioter som köper "det värsta" för att de tycker det är ball, och tycker därför inte att jag ska räknas in i det kollektivet. Personliga försäkringar vore ingen dum idé, och det var bl.a. vad jag kryssade för i systertråden till denna.

/J

Jo jag tycker att det är off-pist. för precis som du själv beskriver så finns det en skilnad mellan orsak och verkan. Det är inte att det finns klass 7 hojar som gör att folk dör. Det är att mäniskor med för lite respekt för vad en klass 7 hoj innebär faktiskt kör dem. På denhär punkten närmar sig Hightuned och du en del av vad jag tror vara sanningen. Men att sedan säga att siffrorna är irrelevanta för att en viss typ av mäniskor ändå skulle dra sig till den värsta formen av hoj, då bryter logiken ihop.

gladh

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...