Fakta - Så här ligger det till

Galne Dansken skrev:
Personligen, är det ägen upplevelse - att kan jag gassa av mig under kontrollerade former en gång i veckan, på ex. vis SMCs arrangement på Ring Rörken - då är jag mycket lungnera och tar inte chancer på vanlig väg.
Sålunda, minskas min döds-risk markant.

Du kan väl inte mena att du "gasar av dig" på en gocartbana?? Visst är det kul, men det går ju inte att köra av sig direkt... En av förra årets vansinnigaste körningar jag gjorde var till Rörken för att hinna få en väst förresten :3freak

Rigge skrev:
Du kan väl inte mena att du "gasar av dig" på en gocartbana?? Visst är det kul, men det går ju inte att köra av sig direkt... En av förra årets vansinnigaste körningar jag gjorde var till Rörken för att hinna få en väst förresten :3freak

:hihi Nä att köra sporthoj på gokartbana är som att dansa wienervals i en garderob. Man kan inte ta ut svängarna riktigt och man längtar till en riktig bana.

gladh skrev:
Jo jag tycker att det är off-pist. för precis som du själv beskriver så finns det en skilnad mellan orsak och verkan. Det är inte att det finns klass 7 hojar som gör att folk dör. Det är att mäniskor med för lite respekt för vad en klass 7 hoj innebär faktiskt kör dem. På denhär punkten närmar sig Hightuned och du en del av vad jag tror vara sanningen. Men att sedan säga att siffrorna är irrelevanta för att en viss typ av mäniskor ändå skulle dra sig till den värsta formen av hoj, då bryter logiken ihop.

gladh
Om du menar på att andra har fel så tycker jag att du ska forska lite i vad logik är för något! :)

Siffrorna är intressanta! Och självklart skulle "klass-7"(som för övrigt inte betyder samma i år som tidigare) ägarna köra ihjäl sig på andra hojar också. Men garanterat inte lika många!

/ Hannes

gladh skrev:
Men att sedan säga att siffrorna är irrelevanta för att en viss typ av mäniskor ändå skulle dra sig till den värsta formen av hoj, då bryter logiken ihop.

Irrelevanta är de knappast, men den skulle absolut behöva vara mer detaljerad för att man verkligen ska kunna dra slutsatser. Ålder, hur lång tid de haft körkort, modell på hoj, om de körde i grupp vid olyckstillfället, osv osv.

Och det som jag påstod inledningsvis, att en viss typ av människor drar sig till värsta typen av hoj, syns ju inte i de här siffrorna, eller hur? Siffrorna säger bara att klass 7 hojar (dvs de hojar som via effekt-vikt formeln f-bolagen använder sig av anses vara mest riskfyllda) är överrepresenterade.

Att enbart använda en formel för hojens vikt och effekt som ett verktyg för att beskriva hur stor risk det är för att föraren kör hojen åt helvete anser jag är extremt trubbigt. Analogt med detta anser jag att enbart titta på vilken klass en hoj befinner sig i när man utvärderar olycksstatistik är precis lika trubbigt. Det är ju precis vad försäkringsbolagen gör när de sätter sina premier, och det är därför jag betalar skitmycket pengar för en 500:a från 1986 som jag inte tagit ut en spänn på från försäkringen sedan jag köpte den år 2000.

/J

Vore intressant o se hur många "klass 7" hojar som varit med om olyckor där man anser att det inte är motorcyklistens fel. Många många gånger har jag varit nära o bli påkörd inne i stan då bilar haft väjningsplikt!

HanneZ skrev:
Vore intressant o se hur många "klass 7" hojar som varit med om olyckor där man anser att det inte är motorcyklistens fel. Många många gånger har jag varit nära o bli påkörd inne i stan då bilar haft väjningsplikt!

(Rent generellt, menar ingen speciell person!)
Ganska ofta är det rent juridiskt bilens fel, men kommer man i 80 på en 50 väg och bilen kör utframför en, ja, då är det ju igentligen inte bilens fel, han räknar ju med att man håller 50...

Och överför man detta till 70/90 vägar, är det ju inte 30+ som många MC kommer med... snarare 130+ över gällande max hastighet. OCh ändå skriker folk, - Den jävla bilen körde ut framför mig. fy fan vad nära vi smällde -
Konstigt... :rolleyes:

Om folk körde (inkl jag) lite lugnare/långsammare som skulle olyckorna minska ganske mkt.
Tror i alla fall jag... :tungan

Om man kör motorväg på klass 6 hoj och är 41 bast så ligger man bra till enligt statestiken, kanske därför man lever idag :va

Risken för singelolyckor är uppenbart större på små fina krokvägar, dessutom så inbjuder dagens moderna plastraketer till ett högt tempo, jag provade en ganska ny RSV-R på slingerbulten i höstas, vilken j-a skillnad att köra jämfört med min gamla gixxer, RSV-R projektilen gick exakt dit man ville utan att man behövde kämpa i varje böj, men faktum kvarstår att en mer lättkörd hoj gör att man kör ännu fortare på småvägarna, gamla tunga hojar säger till i god tid när man närmar sig gränsen.

RG500-Johannes skrev:
Det är ju precis vad försäkringsbolagen gör när de sätter sina premier, och det är därför jag betalar skitmycket pengar för en 500:a från 1986 som jag inte tagit ut en spänn på från försäkringen sedan jag köpte den år 2000.

/J

Just din hojmodell har ju iofs värre krashstatistik än r1, eller iaf på samma nivå :rolleyes:
150 hojar importerade, runt 40 lever idag :tuttar

Jag tycker att alla som har dött och inte haft körkort varit berusade mm inte är viktiga för statestiken om huruvida sporthojen skall vara kvar eller ej!
Dessa olyckor kan man nog aldrig komma ifrån. Sedan så har man resten kvar och där behövs det nog mer utb. Någonting liknande som att alla hojar som har en ursprungs på över 120 kusar kräver en särskild utb för att frammföras i trafik. Lite mer verklighets trogen utb med tonvikten på hur man igenkligen kör hoj i extrema situationer och mycket propaganda över vad som händer när man vurpar kanske hade varit något.

Hör inte en del olyckor även ihop med att föraren försöker göra stunts som att köra på bakhjulet, stoppies osv.

Lite missvisande siffror. Nästan alla hojar med över 100 hk hamnar ju idag i klass 7, dvs. nästan alla hojar med 600cc och mer från 90 och frammåt. Det blir några stycken.
Skapa istället en klass 8 också där hojar över 120 - 130 hk är med så tror jag att statesiken skulle se anourlunda ut. Nu drar man alla över en kam istället. Känns inte som om det är samma slags person som köper en GPZ900R från 89 som köper splitt ny R1a.

Men siffrorna ger ändå en tankeställare.

EBS skrev:
Lite missvisande siffror. Nästan alla hojar med över 100 hk hamnar ju idag i klass 7, dvs. nästan alla hojar med 600cc och mer från 90 och frammåt. Det blir några stycken.
Skapa istället en klass 8 också där hojar över 120 - 130 hk är med så tror jag att statesiken skulle se anourlunda ut. Nu drar man alla över en kam istället. Känns inte som om det är samma slags person som köper en GPZ900R från 89 som köper splitt ny R1a.

Men siffrorna ger ändå en tankeställare.
De där har dom redan ändrat på, klass 1-7 är borta, nu finns klass 1-14 lr va de va. Det blev jag tillsagd då ja ringde runt till th, folksam, if o nån mer, va nåt företag som hade kvar de gamla men de va på väg ut!

oFFkeFF skrev:
Just din hojmodell har ju iofs värre krashstatistik än r1, eller iaf på samma nivå :rolleyes:
150 hojar importerade, runt 40 lever idag :tuttar

Förstör inte mina argument med en massa fakta! :mad:

/J

Hightuned skrev:
Hel orelevanta siffron, det är inte typen an mc som orsakar olyckorna utan föraren. Anledningen till att klass 7 hojar är överrepresenterade beror ju på att gasglad väljer dom, fanns inte klass 7 så skulle ju alla ha klass 6 istället och vi skulle fortfarand ha lika många olyckor!.

Rätt tänkt !!

Förmedla detta till de som beslutar om premiernas storlek

Jag har länge påstått att det beror helt på föraren.
Givetvis slår man sig mer i 200 än vad man gör i 70 men bara för att MCn har en möjlighet att komma upp i 300 så gör den ju inte det utan att nån vrider på rullen och det får man väl hoppas att den sköts av föraren och inte av MC-tillverkaren.
När man åkte moppe höll man gasen stumt....

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...