TurboJugend
Ny medlem
Nu får ni faktiskt ta och sluta spamma innan jag blir tvungen att dela ut varningar. Vi ska ha ett kul forum.
Last edited:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tack Markus den värmdeVuxna är nog ett s.k. under statement i era fall.![]()
Jag har hört att gestapo var en bra arbetsgivare.Det är bra Izah, har också hört att Skatteverket är en bra arbetsgivare... tror nog bara att de flesta har sådana problem att förstå för att de ser Skatteverket som maffian som snor deras pengar.
Hade jag själv pluggat till Revisor så hade jag nog garanterat försökt ordna plats på Skatteverket i några år, finns få revisorer som är så eftertraktade som de som jobbat på Skatteverket.
Men risken är som sagt stor att man fastnar då det sker så mycket internt, hela tiden, på Skatteverket.
Själv jobbar jag som IT-konsult och har det hyffsat bra mest hela tiden...
Jag har hört att gestapo var en bra arbetsgivare.
Utvecklingsmöjlighterna inom gestapo är oändliga, det finns hur många karriärvägar som helst.
Kursutbudet är enormt samt att lagstiftningen på angiveri- och spionområdet är väldigt rörlig, den uppdateras efterhand som man behöver (i de fall man ö h t bryr sig om lagar).
Dessa saker gör att jag finner gestapo som en bra arbetsgivare.
Bittra människor finns inom alla områden, men för att försvara mina kollegor som du uppfattar som bittra så kan jag bara säga att det är inte roligt att bli kallad både det ena och det andra på telefon av människor bara för att man har svarat i den.
Alla brev fulla med undanflykter, lögner samt rent ut sagt förakt gör int det hela bättre. Folk måste ju acceptera att deras farsa/make/bror fått en 9mm hjärnblödning om han haft fel åsikter.
![]()
Bittra människor finns inom alla områden, men för att försvara mina kollegor som du uppfattar som bittra så kan jag bara säga att det är inte roligt att bli kallad både det ena och det andra på telefon av människor bara för att man har svarat i den.
Alla brev fulla med undanflykter, lögner samt rent ut sagt förakt gör int det hela bättre.
Utvecklingsmöjlighterna inom gestapo är oändliga, det finns hur många karriärvägar som helst.
Kursutbudet är enormt samt att lagstiftningen på angiveri- och spionområdet är väldigt rörlig, den uppdateras efterhand som man behöver (i de fall man ö h t bryr sig om lagar).
Dessa saker gör att jag finner gestapo som en bra arbetsgivare.
Alla brev fulla med undanflykter, lögner samt rent ut sagt förakt gör int det hela bättre. Folk måste ju acceptera att deras farsa/make/bror fått en 9mm hjärnblödning om han haft fel åsikter.
![]()
Det var ju det jag skrev, plats i korgen.
Ok, nu har ju hjärn-trusten här inne konstaterat att Skatteverket är att jämställa med Gestapo, ondskan självt. Då blir jag lite nyfiken på hur saker skulle fungera om ni fick bestämma. Inget skatteverk? Ett "snällt" skatteverk som ibland drev in skatt, men ibland lät bli? Ett skatteverk som struntade i om folk fuskade?
Berätta!
Du har visst inte kommit "på kant" med skatteverket ännu.![]()
När du gör det, kommer du nog bli förvånad att det finns en myndighet som kan agera som polis/domare/bödel i en och samma person och är tillåtet i en demokratisk rättstat.
Du har visst inte kommit "på kant" med skatteverket ännu.![]()
Judge Dredd, menar du? Min idol. I.. Am.. The Law!![]()
Ok, nu har ju hjärn-trusten här inne konstaterat att Skatteverket är att jämställa med Gestapo, ondskan självt. Då blir jag lite nyfiken på hur saker skulle fungera om ni fick bestämma. Inget skatteverk? Ett "snällt" skatteverk som ibland drev in skatt, men ibland lät bli? Ett skatteverk som struntade i om folk fuskade?
Berätta!
Berätta!
Nja, min ursprungliga fråga var ju för det första vad som drev någon att börja jobba med ett yrke som per definition får en att bli hatad i sin yrkesroll (märk väl: skillnad mellan yrkesperson och privatperson). Uppenbarligen finns de som har en livsåskådning som låter dem ta vilka yrken som helst bara utvecklingsmöjligheterna finns där, vilket påminner starkt om en gammal låt som Thåström sjöng med en refräng "jag lydde bara order och mitt land".
Jag förstår mycket väl kopplingen mellan ett fungerande skatteverk och fungerande (nja, ok, i viss mån i alla fall; tillräckligt för exemplets räkning) samhällsfunktioner. Jag försöker dessutom "göra rätt" för mig inom gällande regler, dum som jag är.
Problemet jag ser, är just bittra paragrafryttare till tjänstemän, som drar alla över en kam och uppenbarligen utan undantag förutsätter att man försöker fuska om man hamnat hos dem (något som verkar svårt att undvika så fort man har några som helst anomalier i sin deklaration (just jag är exempelvis gränspendlare)).
Hur som helst: Jag tycker det är ganska opsykologiskt att en person som säkert skulle kunna ha 6 st helförsäkringar/helår hos Trygg-Hansa på sin motorcykel för pengarna han betalar till en myndighet blir bemött som en klantig tonårig småtjuv i sina kontakter med sin handläggare även efter att ha bevisat sig ha rätt. Händer det en gång kan man kanske skylla på manlig PMS från handläggarens sida, men jag börjar bli lite trött på det efter snart tio år och lika många handläggare. Det blir liksom "I'll get you next time, Gadget" varje år, vilket imho är helt omotiverat och inte riktigt bidrar till att höja varken min betalningsvilja eller min respekt för myndigheten och dem som väljer att jobba där.
Skatteverket är min största enskilda betalningsmottagare; Andra firmor brukar liksom tillhandahålla rabatter och bjussa på lite VIP-bemötande när man lägger så stora delar av sina affärer hos dem.![]()
Det är tråkigt att du är så bitter på en enskild myndighet men det för stå för dig.
Personligen hoppas jag att jag inte behöver träffa dig i min arbete för du där verkar vara en av de där bittra elaka, hotfulla människor som jag tyvärr måste träffa i mitt arbete dagligen.
Det finns inget försvar för att vara hotfull, någonsin, men vad gäller elakhet måste du väl ändå hålla med om att det generellt sett är skatteverkets anställda (igen som tjänstemän betraktade) som börjar med att vara elaka; det är de som ifrågasätter mina motiv och grundlöst utgår från att jag är en fuskare - gång på gång, trots upprepade indikationer på det motsatta. Varför inte bara säga "ok, det här värdet borde egentligen hamnat i den där rutan; jag fixar det åt dig", eller "Vi tror dig på ditt ord, du behöver inte komplettera den här uppgiften" nån gång ibland?
![]()
Det är det som även är lite speciellt med skattemyndigheten.
Du anses skyldig oavsett.
Att du är oskyldig är upp till dig att bevisa, inte deras sak.
Korkat.javisst.
Och Izah fattar ingenting varför folk blir en smula upprörda![]()
Och ni fattar int evarför jag blir upprörd.
Det är INTE vare sig jag eller Skatteverket som har skrivit skattelagarna, svårt att tro men så är det!
Nja, jag är bitter på många myndigheter. Faktum är att jag är bitter på myndigheter som fenomen betraktade, eftersom jag tycker det är synd att de över huvud taget ska behöva existera. Resignerat förakt kanske är ett bättre uttryck än bitterhet.
Det finns inget försvar för att vara hotfull, någonsin, men vad gäller elakhet måste du väl ändå hålla med om att det generellt sett är skatteverkets anställda (igen som tjänstemän betraktade) som börjar med att vara elaka; det är de som ifrågasätter mina motiv och grundlöst utgår från att jag är en fuskare - gång på gång, trots upprepade indikationer på det motsatta. Varför inte bara säga "ok, det här värdet borde egentligen hamnat i den där rutan; jag fixar det åt dig", eller "Vi tror dig på ditt ord, du behöver inte komplettera den här uppgiften" nån gång ibland?
![]()
Nej, men det är "du" och skatteverket som ser till att vi blir drabbade av dem.![]()
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup
Harley-Davidson och MotoGP ... |
|
![]() |
BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien
Platsen för BMW Motorrad In... |
![]() |
Strängnäs Bike Show den 30/8
Sista lördagen i augusti är... |
![]() |
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna
Under lördagen kördes Mälar... |