F**k Bilprovningen och deras dumma jä**a nya regler!!!!!!!!!!!!

Förresten skulle jag gärna ta en schysst elhoj vilken dag som helst. Om jag får några hundra nm från 0-maxvarv kan jag göra mina egna brum-brum ljud i hjälmen.
Några hundra Nm??? Så bra av dig att du satte en sådan hög tröskel för att köra elmotorcykel - så slipper du ju. Din egen har väl ca 60 Nm, en R1 115 Nm och en V-Max 166 Nm. Som du själv antydde så har ju synkronmotorn max vridmoment direkt, så varför måste den ha så mycket mer? Om alla resonerar som du att elmotorcykeln rejält måste överträffa nuvarande hojar för att vara intressanta så lär vi slippa dem för en lång tid framöver.

Ta nu och klicka på länken jag postade och beställ. Sedan kan du köpa en ljuddämpad Arai-kruka och sitta och brumma i.

Jag ska köpa en elmotorcykel när den har +200hk/Nm, kostar mindre än en liter mjölk och låter som Hagas Ducce ut ur Monzas parabolica :)

Last edited:
En positiv grej jag upptäckt dämpar ljudet ngt efter en absorptionsljuddämpare är om man moterar koniska slutrör med minskande diameter i flödesriktningen.
Även en krök fungerar utmärkt.
Dämpar nästan bättre på högre varv.
Antagligen beror det på att ljudet riktas bort från öronen, samt att vägbanan får agera absortionsmaterial.
Blir dock oftast osnyggt.

Några hundra Nm??? Så bra av dig att du satte en sådan hög tröskel för att köra elmotorcykel - så slipper du ju. Din egen har väl ca 60 Nm, en R1 115 Nm och en V-Max 166 Nm. Som du själv antydde så har ju synkronmotorn max vridmoment direkt, så varför måste den ha så mycket mer? Om alla resonerar som du att elmotorcykeln rejält måste överträffa nuvarande hojar för att vara intressanta så lär vi slippa dem för en lång tid framöver.

Ta nu och klicka på länken jag postade och beställ. Sedan kan du köpa en ljuddämpad Arai-kruka och sitta och brumma i.

Jag ska köpa en elmotorcykel när den har +200hk/Nm, kostar mindre än en liter mjölk och låter som Hagas Ducce ut ur Monzas parabolica :)
¨
Vad i satan, är det SM i att ta allting bokstavligt idag?

Jag har redan ett arai-stop och öronproppar :banana

Det är väl exakt det som diskutteras här: Att SBP numera kollar vad hojen är godkänd för. Det finns alltså inget "gatlegalt" tillbehörssystem om det inte låter som orginalsystemet eller lägre.
Du svarar ju på ditt eget påstående. Gatlegala system är sådana som är jämförbara med originalsystemet. Plättlätt.

Last edited:
Original kanske...???

Bulta dit ditt originalsystem på din hoj... du har ändå ingen nytta av de få hästkrafterna som du tror dig få ut av ditt devilsystem, iaf inte på de svenska vägarna. Om du så hade varit mästare i Roadracing, vilket jag betvilar att du är. Så hade du iaf inte haft något problem med SBP men däremot hade du inte fått ställt upp med din hoj i en tävling för att bestämmelserna kommer att skärpas ännu mer där oxå.
93dB är högt ljud enligt ditt regbevis. De nya bestämmelserna kommer att bli ännu hårdare, ner mot 85dB och det är över en halvering av ljudet mot idag. Och som du kanske förstår är det pga sånna som du... som bara dånar omkring och för väsen av sig som bestämmelserna och skärpningarna av lagar kommer till. Så skyll dig själv.

Vad i satan, är det SM i att ta allting bokstavligt idag?
Smart ställe att ta till en överdrift :rolleyes:
Jag har redan ett arai-stop och öronproppar :banana
Men kör fortfarande enstånka med explosionsmotor.
Du svarar ju på ditt eget påstående. Gatlegala system är sådana som är jämförbara med originalsystemet. Plättlätt.
Ditt "som är gatlegala låter alldeles utmärkt" lät som en referens till att det finns något att köpa för de som uppskattar ett lite fylligare motorljud. Vanligen så är en ljuddämpare av absorptionstyp också mer högljudd.
Mina egna mättes till 102 dB hos SBP och vi var då glada och nöjda bägge - men de är klart ljudligare än orginal.

Smart ställe att ta till en överdrift :rolleyes:
Men kör fortfarande enstånka med explosionsmotor.
Ditt "som är gatlegala låter alldeles utmärkt" lät som en referens till att det finns något att köpa för de som uppskattar ett lite fylligare motorljud. Vanligen så är en ljuddämpare av absorptionstyp också mer högljudd.
Mina egna mättes till 102 dB hos SBP och vi var då glada och nöjda bägge - men de är klart ljudligare än orginal.
Förlåt, det händer att jag under korta perioder glömmer bort att övertydlighet är ett absolut måste för att bli förstådd här. Klart, jag skulle inte ens ta i en modern r4.

Du får ursäkta, men jag tycker faktiskt inte att det är jordens undergång att smita omkring med originalrör till en 1098, 675 eller rsv4. Men det är klart, om man kör en radfyra med 180hk som låter som en symaskin så förstår jag att det känns lite half-cocked. Choices, choices :gnissla Glöm inte statusen! :lol

Edit: Min ståndpunkt är att ljudet skall slå i bröstet, inte riva i öronen.

Last edited:
Klart, jag skulle inte ens ta i en modern r4.
Det var väl mer frågan om du ska göra slag i saken och köra tyst elmotorcykel eller inte, inte frågan om hur många cylindrar du kör med. Din stånka är säkert inte så tystlåten.
Du får ursäkta, men jag tycker faktiskt inte att det är jordens undergång att smita omkring med originalrör till en 1098, 675 eller rsv4. Men det är klart, om man kör en radfyra med 180hk som låter som en symaskin så förstår jag att det känns lite half-cocked. Choices, choices :gnissla Glöm inte statusen! :lol
Nope, det är inte nödvändigt att köra med absorptionsljuddämpare på hojen, inte heller är det nödvändigt att köra med grafiklackad Arai-kruka t.ex. Det är faktiskt inte ens nödvändigt att köra motorcykel ö.h.t.

Men det är fortfarande roligt.

Last edited:
Sluta bjäbba! Det ska ju höras att det inte är ngn jevvla O'Boy-drickare som kommer nerför gatan! :D

Skämt åsido så fattar jag sedan inte varför man far till SB med ett system som inte klarar ljudmätningen, det är ju bara att rätta till innan. Har man inte originalburken så är det ju diskbollar, db-killer eller whatever man får ta till. Inte skylla på SB

Sedan kan jag hålla med om att det blivit lite töntigt idag. Icke mekkunniga människor med flong nya custom- och sporthojar köper lättmonterade slipon som låter satan, utan att för den skull ha något som helst prestandamässigt mål och mening med det. Det är bara för bullret.

Förr var det ju så att när en hoj sjöng lite extra så var det i de flesta fall ngn som beräknat och byggt eller köpt ett nytt avgas/expansinskammarsystem, som ett förfinat komplement till övriga prestandahöjande motormodifieringar, eller en helt hembyggd HD-chopper med dragpipes. Då var problemet mindre, det var sas mest minoriteten bestående av oss motornördar som lät.

Idag köper ju många otekniska squids, posörer och kromgubbar ett akra eller V&H för många tusen men nobbar en bänkning/mappning för 2000-2500:- :dummer

Last edited:
Det är ju iofs skitsamma VAD det är som låter jävel o varför när man sitter o dricker saft i sin berså?

Korrekt, därför blir det skillnad när det går 7 på dussinet isf 1.
Varenda nysåld motard har ju ett system som låter så rutorna spricker på sveavägen redan några dagar efter att den hämtats från butiken. Hojen i övrigt helt i original. Jämför med motsvarade hojar på 80-talet, de japanska offroadstånkorna, där var det ovanligt med såna grejer hos randomägare.

Fö så tror jag just det är i stadsmiljön som den stora massan bullerstörda finns. Dels blir ljudtrycket större i stadsmiljön eftersom det blir rumsakustik mellan de reflekterade husväggarna isf sfärisk utbredning, dels kan man med en hoj störa 100-tals människor bara genom att dra ur hojen en gång i ett uteserveringsbemängt gaturum.

Folket med berså är nog inte det stora problemet, frånsett det fåtal som har det tveksamma nöjet att bo vid populära banor som bulten etc.

Last edited:
Jag har kört Acra helsystem, bos bulton, egenöppnad wr burk, gpr slipon. Allt på fullvarv och snabbt.

Nu har jag orginal och R1an och är ganska nöjd. Jag har väl växt upp.

Jag tycker du ska läsa det du själv skrev i de inlägget jag svarade på...

Du skrev att det inte lät någon skillnad..?? Kanske är så att du börjar bli senil.?

Last edited:
Varenda nysåld motard har ju ett system som låter så rutorna spricker på sveavägen redan några dagar efter att den hämtats från butiken. Hojen i övrigt helt i original. Jämför med motsvarade hojar på 80-talet, de japanska offroadstånkorna, där var det ovanligt med såna grejer hos randomägare.

Fö så tror jag just det är i stadsmiljön som den stora massan bullerstörda finns. Dels blir ljudtrycket större i stadsmiljön eftersom det blir rumsakustik mellan de reflekterade husväggarna isf sfärisk utbredning, dels kan man med en hoj störa 100-tals människor bara genom att dra ur hojen en gång i ett uteserveringsbemängt gaturum.
Värsta jag hört var en V-rod i Skövde.
Raka rör.
Hördes hur illa motorn gick.
Även en twin kan låta illa.

Det var väl mer frågan om du ska göra slag i saken och köra tyst elmotorcykel eller inte, inte frågan om hur många cylindrar du kör med. Din stånka är säkert inte så tystlåten.
Nope, det är inte nödvändigt att köra med absorptionsljuddämpare på hojen, inte heller är det nödvändigt att köra med grafiklackad Arai-kruka t.ex. Det är faktiskt inte ens nödvändigt att köra motorcykel ö.h.t.

Men det är fortfarande roligt.
Stånkan upplevs som tyst, men hjärtrytmen störs lite. Hemmasnickrad dämpare som låter annorlunda är original, inte mer. Mitt stop är solidfärgat. Det är visst nödvändigt att köra motorcykel; jag ogillar kollektivtrafik och har inte råd att pröjsa dagliga parkeringsavgifter.

Ja, oförskämt kul. Så det är bäst att vi inte berättar det för någon. När jag kommer till jobbet/skolan så fejkar jag alltid ett helvetes morgonhumör så att ingen skall märka endorfinerna som spritter.

Stånkan upplevs som tyst, men hjärtrytmen störs lite. Hemmasnickrad dämpare som låter annorlunda är original, inte mer.
Jag slår vad om att om jag lånade den 10 min så kunde jag lätt leta upp folk på stan som störde sig på ljudet.
Mitt stop är solidfärgat..
Det var bara ett exempel på en onödvändighet som trots allt tillför något till vardagen.
Det är visst nödvändigt att köra motorcykel; jag ogillar kollektivtrafik och har inte råd att pröjsa dagliga parkeringsavgifter.
Men det kan du kanske klara av m.h.a. en elhoj (köp!), eller kanske t.o.m. en vanlig cykel?

Jag slår vad om att om jag lånade den 10 min så kunde jag lätt leta upp folk på stan som störde sig på ljudet.
Det var bara ett exempel på en onödvändighet som trots allt tillför något till vardagen.
Men det kan du kanske klara av m.h.a. en elhoj (köp!), eller kanske t.o.m. en vanlig cykel?
Det är klart du kan. Jag slår vad om att jag kan hitta folk som t o m stör sig på sig själva.

Jag skulle gärna ha en elhoj, verkligen. Tyvärr är det svindyrt. Ljudet är inte ens topp fem på min lista över vad en bra hoj bör erbjuda.

Vanlig cykel fungerar tyvärr inte, jag tror inte ens att Lance fixar en mil i stadstrafik på under 15min oavsett hur mycket skit han injicerar.

Förlåt, det händer att jag under korta perioder glömmer bort att övertydlighet är ett absolut måste för att bli förstådd här. Klart, jag skulle inte ens ta i en modern r4.

Edit: Min ståndpunkt är att ljudet skall slå i bröstet, inte riva i öronen.

Det är ett helgerån att köra runt med originalpipor på en 1098:a. :fakta

Vanlig cykel fungerar tyvärr inte, jag tror inte ens att Lance fixar en mil i stadstrafik på under 15min oavsett hur mycket skit han injicerar.
Prova starta 10 min tidigare ;)

Jag skulle gärna ha en elhoj, verkligen. Tyvärr är det svindyrt.
$8500 verkar inte sååå dyrt, det är väl ungefär vad en stånka kostar? Lär spara några pengar på drivmedel också.

Last edited:
Ah, så du är sådan: Du trimmade mopeden när du var 15, drack öl när du var 16 och körde med Acrapovic som 22-åring.
Snart sitter du gungstolen på verandan och säger åt dina barnbarn att aldrig timma mopeden, drick inte alkohol, ha inte sex innan äktenskapet och kör framför allt inte motorcykel - det är bara dumt, onödigt och farligt...

Bara för att du inte minns varför du hade tillbehörsdämpare betyder det inte att vi andra inte vet varför vi har det.
Eftersom du själv haft det, om och om och och om igen så behöver du kanske inte hacka på oss som har?

Det handlar väl mer om att jag insett att störa folk är ganska onödigt. Vill man inte driva folk till att hälla ut grus i kurvorna kan man kanske göra lite för de också.

Men Über sporthojsåkarna tänkar bara ME myself and I.

Vi har jämfört min R1a mot en med lazer slipon för att se på hur långt håll man hör den på vår favvo väg. Det är sjuk skillnad och då tycker jag inte att jag behöver störa den onödigt mycket. Effektskillnaden är obefintlig och jag är ohotad på sträckan så trimmning är inte nödvändigt på ett tag.

Sannerligen.... ni äger ju en Kabe rusvagn också ser jag :D ;)

:krama

Vill du låna den? Sjukt fin. Använd minst 1 gång denna sommaren.

Det handlar väl mer om att jag insett att störa folk är ganska onödigt. Vill man inte driva folk till att hälla ut grus i kurvorna kan man kanske göra lite för de också.
Jag tror folk stör sig på R1:or i allmänhet, och på fortkörande R1:or i synnerhet. Är det Bulten som är din favvoväg så var det inte ljudet i första hand som folk längs vägen störde sig på i TV-reportaget nyligen.
Om jag kör långsammare än dig, får jag då låta mer istället? Någon slags bibehållen störighetskvot typ?

Börja med knyppling så minskar risken att folk stör sig på dig :tummenupp

jag är ohotad på sträckan så trimmning är inte nödvändigt på ett tag.
Vuxet, verkligen vuxet :näsblod

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey