F**k Bilprovningen och deras dumma jä**a nya regler!!!!!!!!!!!!

Jag förstår inte riktigt syftet med att åka hoj som bullrar...
Är dom som tvunget måste åka med öppna system så jävla osäkra på sin manlighet att dom måste ha en hoj som låter mycket för att känna sig tuffa? Jag hade gärna åkt elhoj om den möjligheten hade funnits!


Otroligt onödigt och pretto inlägg.
 
Varför sätter man inte på originalet när den ska besiktigas?
En fråga, om originalet låter för högt, kan besiktningsmännen säga något då?
 
Varför sätter man inte på originalet när den ska besiktigas?
En fråga, om originalet låter för högt, kan besiktningsmännen säga något då?


Det är ljudnivån som är avgörande, inte om det är original eller ej.
 
antar att besikningen mäter direkt vid ljudämparn? för jag har klarat mig på Gelleråsen å tänkt ja då är nog besikningen ingen problem.. men då visste jag inte häller de nya reglerna.. så de ser värre ut nu inför vårens besiktning.
 
Jag har en insats i mitt slipon som jag tar ut genom att släppa på en liiiiten liten skruv. Med insatsen i låter motorn knappt nånting, utan insatsen brakar det på fint när jag vrider på gasen. Du anar ju i vilket utförande jag besiktigar hojen... ;)

Jag förmodar att du också är "osäker på din manlighet" som någon trodde att man var då man åker med, exempelvis, snyggare ljuddämpare (som också låter mer) än original :D
 
Så du menar att om jag har en helt standard hoj som besiktningsmännen tycker låter för mycket, då måste jag köpa en annat avgassystem?

De mäter och påvisar hur högt det låter och sen är det upp till dig/ägaren hur man löser problemet, ljuddämparen kan ju ha gått sönder inuti, ullen bränts bort etc etc. Byt eller reparera, samma sak som om du har ett hjullager som är trasigt, bara för att det är original är det inte outslitligt.

Men om det är gränsfall (dvs ett par dBA över tillåtet) så se till att mätningen sker på en öppen yta utanför bilprovningen, minst 10m från väggar etc där det kan uppstå ljudstudsar.
 
F**k Bilprovningen och deras dumma jä**a nya regler!!!!!!!!!!!!

:7peta För det första så är det inte Bilprovningen som hittar på regler

Dom bara utför myndighetsutövning av regler från Transportstyrelsen och Sveriges Riksdag
 
Okej :tummenupp

Tycker det är lite löjligt det där med mätningar, kör själv cross och där stoppar de strumpor och fyller ljuddämparen med en massa skit bara för att klara testerna sen när de väl är race så låter det bra mkt högre.
 
Varför måste hojen låta så jävla mycket? Känner du dig ballare om du stör flera? Tror du djuren skiter i att gå upp vägen bara för dig hoj brölar?

Orginal och slipon skiljer inte mycket i ljud på höga varv men utanför McD kanske.

Vet inte hur du har det under vinterhalvåret men jag liksom många andra (?) smyger ju ibland ut i garaget för att klämma och känna lite på hojen men framförallt starta, lyssna och helt enkelt njuta och drömma sig bort mot våren och sommaren.
Tanken på att göra en sån här sak med orginalpipor finns inte i min värld.

Jag kör främst med slip-on för att det glädjer mig själv, när man sen närmar sig områden där man vet med sig att ljudet kan vara störande så får man helt enkelt köra lungt och fint.

Sen för att komma med lite nyttoargument så gör ett slip-on nytta då du på en två, trefilig vägbana gör andra trafikanter medvetande om att du finns där bredvid dom. Sen vet även du att gatåkare mer sällan är uppe på 9000+ rpm än exempelvis banförarna, vilket gör att dom allra flesta gatåkare föredrar ett slip-on, ty ljudet i mellanregistret (som troligtvis är det mest använda) framhävs på ett sätt betydligt mycket roligare med slip-on än med orginal.

Så sluta tro att alla som kör med slip-on gör det för att vara lite fräckare än vad dom redan är.
 
Okej :tummenupp

Tycker det är lite löjligt det där med mätningar, kör själv cross och där stoppar de strumpor och fyller ljuddämparen med en massa skit bara för att klara testerna sen när de väl är race så låter det bra mkt högre.


På bilracen vi kör så svartflaggas de som inte klarar 95dBA och får fixa innan de kör igen, kan ju vara svårt på crosstävlingar och höra vem som låter då det är klungor överallt, nån dåre hittar snart på dBA-kontroll efter målgång.

Men, om det bullrar för mycket så kommer den sura allmänheten och klagar och då blir det svårt med tillstånden för banägaren.............

Anderstorp är ju en hårt drabbad bana av sämre grannar :gnissla:gnissla
 
Bilprovningen är ju en sak, de gör ju bara sitt jobb.

Det som kan bli ett problem är om polisen ska börja ta i hårdare mot ljuddämpare som inte följer reglerna. Besiktningen är ju bara lite fix inför. Värre är det om det skall bli häxjakt på vägarna. Men jag är lite kluven dock, det finns ju trots allt motorcyklar som låter för mycket.
 
Jag förstår inte att folk lägger 10000 spänn på ett avgassystem för att det låter massvis och väger lite mindre. Lägg pengarna på nya däck och ett par bandagar istället, eller varför inte hotta upp chassiet med en öhlinare?

Men det är klart, alla är vi olika.. :rolleyes:
 
Jag förmodar att du också är "osäker på din manlighet" som någon trodde att man var då man åker med, exempelvis, snyggare ljuddämpare (som också låter mer) än original :D

Grymt osäker! Är fullkomligt övertygad om att jag är kvinna. :tuttar Trots det älskar jag när det bullrar i de högre ljudnivåerna. Barnsligt? Omoget? Vet inte. Kanske bara helt enkelt nåt jag gillar :-)
 
Jag förstår inte att folk lägger 10000 spänn på ett avgassystem för att det låter massvis och väger lite mindre. Lägg pengarna på nya däck och ett par bandagar istället, eller varför inte hotta upp chassiet med en öhlinare?

Men det är klart, alla är vi olika.. :rolleyes:

En Öhlinare kostar väl som ett slipon och kräver nog en del körkunskap för att göra nytta för stålarna...? Eller så har man den för att det är fräckt (men då är dekalen billigare...)
 
Säg bara till att ha kvar orginal piporna till hojen, tar ju som sagt 15min att bytta runt, och kan sen köra fritt i 2år,
Jag har oanvända orginal som bara sätts på till besiktning.. så har används 2gånger tror ja:D
Dessutom tycker ja inte man ska klaga på Bilprovningen, dom bara följer reglerna precis som alla på våra jobb, dom hittar ju inte på reglerna..
Plus så är sverige det land som har minst 2:or på Bes av Mc i %
 
Jag förstår inte att folk lägger 10000 spänn på ett avgassystem för att det låter massvis och väger lite mindre. Lägg pengarna på nya däck och ett par bandagar istället, eller varför inte hotta upp chassiet med en öhlinare?

Men det är klart, alla är vi olika.. :rolleyes:

håller med dig till fullo, själv sitter man i båten där devil pipan följde med å origianl ej fanns kvar hos förra ägare. förra besiktningen gick galant, han som besikta sa bara "de är nog gränsfall, men du slipper mätning.

klarar mig dock på gelleråsen å jag håller inte igen på gasen..
 
Det verkar skumt, jag har en -07 R1 och det står 99dB (stillastående) i regbeviset, hur är det möjligt att en -07 får låta mer än en -01?


Katte.N..
F**k Bilprovningen och deras dumma jä**a nya regler!!!!!!!!!!!!
Ja som tråden lyder så tycker jag att det är helt absurt med dom nya buller reglerna.
http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artike...rtikel=2790181

Hade besiktning idag, allt va frid och fröjd, men nehee han va tvungen och mäta ljudet.
103Db landa det på, Ooo tänkte jag, precis på gränsen. MEN enligt dom nya reglerna så går dom nu efter värdet i regg beviset, som på min hoj är 88Db.
Sen får man 5Db plus, så i mitt fall vart det 93Db.
Ringde Devil återförsäljare, angående Db Killer, men ha sa att i bästa fall skulle jag komma ner till 98Db......
 
En Öhlinare kostar väl som ett slipon och kräver nog en del körkunskap för att göra nytta för stålarna...? Eller så har man den för att det är fräckt (men då är dekalen billigare...)
Den var bra! :D

Min erfarenhet av bankörning är att det är dyrt. Ska vi ändå prata budget så är det värt att tänka på att slip-on täcks av vagnskadan, bankörning gör det inte.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top